بازدید 5630

توصیه‌های تغذیه‌ای مرتبط با ورزش

کد خبر: ۹۰۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 27 May 2019

کسب انرژی و مواد مغذی لازم برای ورزش کردن به همان اندازه‌ای که خودِ ورزش مهم است، اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، برای انجام فعالیت‌های ورزشی مهم است بدانید که پیش از ورزش، در حین ورزش و پس از آن چه مواد غذایی را و در چه زمانی بخورید تا سطوح انرژی خود را بالا نگه داشته و عضلاتتان را ریکاوری کنید.

در ادامه نکات غذایی را که باید در این زمینه رعایت کنید به نقل از سایت "وومنزدی" می‌خوانید:

پیش از ورزش

هیچ قانونی بر این مبنی که باید پیش از ورزش کردن غذا بخورید وجود ندارد، به ویژه اگر ورزش‌تان ملایم بوده یا کمتر از یک ساعت به طول می‌انجامد. اما اگر بخواهید میان‌وعده‌ای پیش از انجام ورزش صرف کنید، یکی از گزینه‌های مناسب خوردن یک موز است. موز هضم آسانی داشته و سرشار از پتاسیم است. پتاسیم نوعی الکترولیت است که به هنگام عملکرد عضلات از آن‌ها پشتیبانی کرده و از گرفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. به هنگام ورزش و تعریق، بدن پتاسیم از دست می‌دهد.

اما برای تمرینات شدیدتر و طولانی‌تر کمی پروتئین را برای انرژی پایدار به میان‌وعده خود اضافه کنید. می‌توانید موز را به همراه مُشتی بادام یا ۱۷۰ گرم ماست یونانی به همراه یک تکه میوه بخورید.

به یاد داشته باشید حدود نیم ساعت تا یک ساعت پیش از ورزش کردن میان‌وعده‌ها را بخورید تا بدن زمان کافی برای هضم آن‌ها داشته باشد.

در صورتی که احساس می‌کنید به کمی انرژی بیشتر نیاز دارید، صرف قهوه یا چای حاوی کافئین طبیعی پیش از انجام ورزش به شما کمک می‌کند تا کمی شدیدتر و طولانی‌تر به ورزش خود ادامه دهید. حداقل نیم ساعت پیش از ورزش یک فنجان قهوه یا دو فنجان چای بنوشید تا کافئین قدرت جادویی خود را به شما در حین ورزش نشان دهد.

در حین ورزش

نوشیدن آب برای تامین مایعات مورد نیاز بدن پیش از ورزش، در حین ورزش و پس از ورزش بهترین روش است و برای روان شدن مفاصل، تنظیم دمای بدن و انرژی دادن به شما اهمیت دارد. در صورتی که ترجیح می‌دهید نوشیدنی‌تان کمی طعم داشته باشد، از مصرف نوشیدنی‌های آماده مخصوص ورزشکاران اجتناب کرده و آب‌هایی را که به طور طبیعی طعم‌دار شده‌اند را نوشیده یا آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی را در قالب‌های یخ داخل فریزر قرار داده و آن‌ها را به صورت تکه‌های یخی داخل بطری‌ آب خود بیاندازید.

یک ساعت پیش از ورزش چند فنجان آب نوشیده و بلافاصله پس از اتمام ورزش نیز یک فنجان دیگر آب بنوشید. هم‌چنین فراموش نکنید به هنگام ورزش کردن و تعریق نیز آب را به صورت جرعه جرعه بنوشید.

پس از ورزش

بدن برای کسب نیرو به هنگام ورزش کردن از گلیکوژن، یک منبع انرژی که در عضلات ذخیره می‌شود، استفاده می‌کند. برای جایگزین کردن گلیکوژن مصرفی پس از ورزش میان‌وعده‌ای غنی از کربوهیدارت‌های باکیفیت مانند سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات یا غلات کامل مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی هم‌چون چیپس، چوب‌ شور، بیسکوییت‌ها یا آردهای فرآوری شده خودداری نمایید. هم‌چنین پس از ورزش حداقل هشت گرم پروتئین برای کمک به ریکاوری عضلات خود نیز مصرف کنید.

برای مثال دو گزینه مناسب برای صرف پس از ورزش از این قرار است:

- یک سیب به همراه دو قاشق غذاخوری کره مغزها

- یا املت تخم‌مرغی که با یک تخم‌مرغ کامل و دو سفیده تخم‌مرغ تهیه و به همراه یک گریپ فروت صرف شود

با این حال اگر وقت کافی برای تهیه این میان‌وعده‌ها ندارید مصرف یک فنجان شیر گاو یا یک وعده ماست یونانی نیز می‌تواند به همان اندازه مفید باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر