بازدید 20085

دفن دو هنرمند در یک مزار در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا

همسر رضا آقاربی در گفت و گویی کوتاه با «تابناک» ضمن تاکید بر اینکه انتقادش نسبت به این اتفاق متوجه خانواده مرحوم سلطانی فر نیست، تاکید کرد: «این باعث افتخار که این دو هنرمند در کنار هم آرمیده اند. نقدم صرفاً خطاب به مسئولین خانه سینما است که بدون اطلاع و حضور خانواده ما، دست به این اقدام زدند و تاکید دارم خانه سینما حتماً باید از نظر بی حرمتی که به این دو خانواده شده، پاسخگو باشند.»
کد خبر: ۹۰۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 26 May 2019

دفن یک هنرمند در قبر یک هنرمند دیگر!پس از فوت محمد ابراهیم سلطانی‌فر، مدیر اسبق دوبلاژ و تأمین برنامه خارجی شبکه یک و کارگردان سینما، در اقدامی عجیب و بی‌سابقه پیکر این هنرمند در قبر مرحوم رضا آقاربی، بازیگر فقید سینما دفن شد؛ تحرکی که بدون هماهنگی و اطلاع به خانواده آقاربی رخ داده و منجر به پیگیری جدی خانواده برای حل و فصل ماجرا شده است.

به گزارش «تابناک»؛ محمد ابراهیم سلطانی‌فر، کارگردان فیلم «تویی که نمی‌شناختمت» 22 اردیبهشت در بیمارستان لاله تهران درگذشت. او نگارنده فیلم‌نامه اولیه سریال مختارنامه بود و در دوره مدیریت وی در تأمین برنامه خارجی سیما، سریال‌هایی نظیر «ارتش سری» و «لبه تاریکی» خریداری و از سیما پخش شد. عضویت در «گروه ویژه تلویزیون» و مدیر گروه جنگ شبکه یک در زمان جنگ تحمیلی، از دیگر سوابق مهم سلطانی‌فر بود.

این هنرمند در نهایت ساعت 9 صبح دوشنبه 23 اردیبهشت از ساختمان شماره دو خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد و در ادامه اتفاقی رخ داد که به واسط عدم حضور رسانه‌ها در مراسم خاکسپاری این هنرمند، تاکنون مسکوت مانده بود. در تصمیم عجیب و غیراخلاقی، سنگ قبر مرحوم رضا آقاربی در قطعه هنرمندان برداشته شد و پیکر مرحوم سلطانی فر در همان قبر و روی پیکر مرحوم آقاربی دفن شد!

مرحوم رضا آقاربی بازیگر سینما و تلویزیون ایران فعالیت هنری‌اش را از سال 1360 با تئاتر آغاز کرد و بازی در فیلم پرچمدار به کارگردانی شهریار بحرانی نخستین تجربه سینمایی‌اش را ثبت کرد. آقاربی در فیلم‌های حماسه دره شیلر، خانه‌ای مثل شهر، صخره همیشه‌سبز، عروس حلبچه، ماه عسل، همسفر، فرمان آتش و دایره سرخ و همچنین سریال‌های یوسف پیامبر و مختارنامه بازی کرده بود و در نهایت مرداد 1387 در پنجاه سالگی بر اثر سکته قلبی بدرود حیات گفت.

اکنون یازده سال پس از فوت مرحوم آقاربی، چنین اقدام عجیبی از سوی مدیریت خانه سینما انجام شده و در این زمینه حتی به خانواده این هنرمند نیز اطلاع داده نشده، چه رسد به آنکه از خانواده آقاربی کسب رضایت شود. این در حالی است که معمولاً در قطعات عادی نیز طبقات قبر به آشنایان فرد مدفون فروخته می‌شود و به لحاظ اشکال شرعی، طبقات مختلف یک قبر به چند نفر سپرده نمی‌شود.

حتی اگر این بحث مطرح شود که این قبر به رایگان به هنرمندان اختصاص می‌یابد و مالکیت کامل برای آنها قابل تصور نیست که البته فرضیه قابل اتکایی نیست، منطق حکم می‌کرد، دست‌کم به خانواده این هنرمند اطلاع داده شود و در حضور خانواده آقاربی، نبش قبر صورت پذیرد و پیکر مرحوم سلطانی این مقبره افزوده شود. البته منطق ایجاب می‌کند به واسطه حرمت هنرمندان، دست‌کم آنها طبقاتی دفن نشوند و اگر قطعه هنرمندان پر شده، قطعه‌‌ای دیگر به عنوان قطعه سوم هنرمندان در بهشت زهرا در نظر گرفته شود.

همسر رضا آقاربی در گفت و گویی کوتاه با «تابناک» ضمن تاکید بر اینکه انتقادش نسبت به این اتفاق متوجه خانواده مرحوم سلطانی فر نیست، تاکید کرد: «این باعث افتخار که این دو هنرمند در کنار هم آرمیده اند. نقدم صرفاً خطاب به مسئولین خانه سینما است که بدون اطلاع و حضور خانواده ما، دست به این اقدام زدند و تاکید دارم خانه سینما حتماً باید از نظر بی حرمتی که به این دو خانواده شده، پاسخگو باشند.»

همچنین بهروز سلطانی فر فرزند مرحوم سلطانی فر در تماس با «تابناک» ضمن اشاره به اینکه خانواده سلطانی فر و خانواده آقاربی در این زمینه با هم اختلاف نظری ندارند، تاکید کرد: «من قبل از به خاکسپاری پدرم با مسئول هماهنگی این امور در خانه سینما هماهنگ کردم که باید حتماً با خانواده مرحوم آقاربی هماهنگی شده باشد و آنها هم تاکید کردند که هماهنگی صورت پذیرفته است. حتی ما تاکید داشتیم که خانواده ایشان در مراسم گرامیداشت مرحوم سلطانی فر که شب همان روز برگزار شد نیز حضور داشته باشند. از این جهت گلایه ما از خانه سینما به دلیل عدم هماهنگی است و تاکید می‌کنم این دو خانواده در این زمینه با هم مشکلی نداشته و در چند روز بعد از این اتفاق، ملاقات‌هایی با هم داشتند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
مرده ها هم از دست این مسیولان ناکارامد در اسایش نیستند
آیا خاکسپاری در قبرچندطبقه بی حرمتی است؟ اگر این چنینه که الان چندین ساله به ملت بی حرمتی میشه...
آقا قطعه هنرمندان است مگر این هنرمند فقید در خانواده اش هنرمند دیگری هم بوده است؟ اگر نبوده بالاخره باید یکی دیگر از هنرمندان فقید در آن دفن میشده! البته از لحاظ اخلاقی باید اطلاع رسانی به خانواده صورت می پذیرفت.
خدا هردوشون را بیامرزه
گذشت اون دوره ای که میگفتن کسی رو تو گور کس دیگری نمیذارن.الان هر کسی رو تو گور هر کسی ممکنه بذارن. حتی بی اجازه
فقط این جمله "البته منطق ایجاب می‌کند به واسطه حرمت هنرمندان، دست‌کم آنها به صورت طبقاتی دفن نشوند".
این منطق و شرعی که میگی از کدام کجا برداشته ای
از این دست کارها در جاهای دیگر هم می شود. یکی از بستگان (خانم) ما حدود 30 سال پیش پول داده بود و قبر پدرش را در مقبره شیخان در قم رزرو کرده بود. سه سال پیش فوت کرد ضمن گرفتن مبلغ بالایی اجازه دفن در همان قبر ( پدر و برادر) دادند در یک فاصله حدود ده روز مشاهده شد که فرد دیگری (مرد) را هم در آنجا دفن کردند که البته بدون اطلاع و اجازه از وابستگان متوفی قبلی و آنطور که بستگان متوفی جدید (مرد) می گفتند با اخذ مبلغ بالایی دفن جدید صورت می گیرد
"به لحاظ اشکال شرعی، طبقات مختلف یک قبر به چند نفر سپرده نمی‌شود"؟!!!!
شاید توی اروپا چنین قانونی باشه اما در ایران حتی قبرهای سه طبقه به افراد متفاوت فروخته میشه و درصد بسیار کمی ممکنه خویشاوند باشند
هر چی برای همه مردمه برای خواص و هنرمند هم هست ! یعنی چی که دست کم برای احترام هنرمندان آنها به صورت طبقاتی دفن نشوند ؟ مگه چی میشه ؟؟؟
همه صنوف برای خودشان رانت و قطعه جدا کردند
بریم ما هم به فکر قبر خودمون باشیم

یا برم هنرمو نشون بدهم بلکه قطعه سوم جام بدهند
به اینگونه موارد که قبر چند طبقه طراحی شده است و میت دوم یا سوم را در آن دفن میکنند نبش قبر نمی گن.در قبرستانهای قم این امر کاملا مرسوم است.
عجب بلبشویی است ! همه چی مون به همه چی ما می آید . واقعا" مملکت گل و بلبل است !
واقعاٌ‌مگر مهم است که جنازه ات را کجا چال کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
چال؟!!! مگه درباره سیب زمینی حرف میزنیم؟
داداش من کی گفته دفن چند نفر در طبقات یک قبر غیر شرعی هست؟! الان در خواجه ربیع مشهد قبرها سه طبقه هست و پیش فروش هم نداره و طبق لیست هر کس فوت کنه به ترتیب دفن میشه!! هیچ اجازه و رضایتی هم نمیخواد! اونجا هم قبر چند طبقه بوده و نبش قبر هم نشده! مرحوم اول در طبقه زیرین دفن شده اند و سنگ و خاک روی ایشان ریخته شده است و مرحوم دوم روی طبقه بالای ایشان دفن شده اند و فقط سنگ بالای قبر که اسم رو مینویسند رو برداشتند و نه خود قبر طبقه پایین و جسد مرحوم را!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل