بازدید 11378
شروع یارگیری‌ها برای مجلس یازدهم؛

«مطهری» قربانی بازی سیاسی فراکسیون امید برای ریاست عارف شد!/ چرا اصلاح‌طلبان حالا می‌گویند «اکثریت» نیستند؟!

در حقیقت اصلاح طلبان به قیمت حذف «علی مطهری» از هیأت رئیسه مجلس و همچنین قربانی کردن او برای ریاست عارف تلاش کردند تا اگر به هدف رسیدند، برگ برنده‌ای در سال آخر مجلس دهم داشته باشند و اگر هم به این مهم نرسیدند، باز هم از این موضوع استفاده کنند و بگویند که عملکرد مجلس دهم را نباید تماما به پای فراکسیون امید و اصلاح طلبان نوشت، چون انتخابات هیأت رئیسه نشان داد، آن‌ها اکثریت نیستند...
کد خبر: ۹۰۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 26 May 2019

در جریان انتخابات مجلس دهم اصلاح طلبان و پس از آنکه لیست امید در تهران حائز اکثریت کرسی های بهارستان شد، پمپاژ تبلیغاتی زیادی از سوی این جریان صورت گرفت، مبنی بر اینکه بعد از دو دوره حاکمیت مطلق جریان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی، حالا آنها اکثریت مجلس را از دست داده اند و بخش زیادی از کرسی های مجلس در اختیار اصلاح طلبان یا افرادی که به واسطه لیست امید راهی مجلس شده اند، قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ اصلاح طلبان گمان می کردند، حال که عنان کار قوه مجریه در اختیار دولت ائتلافی آنها با اعتدالگرایان است، می توانند با تصدی اکثریت کرسی های مجلس ایده ها و برنامه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... خود را در کشور پیاده کنند و از این طریق نشان بدهند که چند گام از اصولگرایان پیش هستند، چون مجلس هشتم و نهم و دولت نهم و دهم که به طور مطلق در اختیار اصولگرایان بود، خیلی عملکرد مثبتی از خود بر جای نگذاشته بودند.

همین عوامل باعث شد که آنها با آرزوی بر جای گذاشتن اقداماتی مثبت و مفید آنه م در شرایطی که رقیب خیلی عملکرد مثبتی نداشته، تا چند دوره در رقابت های انتخاباتی مختلف پیروز عرصه لقب بگیرند و برنامه های مورد نظر خود را هم در کشور پیاده کنند. اما کار دولت فقط در چهار ساله اول درخشان بود و از زمان ورود به سال اول دوره دوم و فشارهای خارجی عنان کار از دست رفت و وضعیت هر روز بدتر از روز قبل شد.

در ارتباط با مجلس دهم حتی همین عملکرد مثبت ابتدایی هم وجود نداشت، تا جایی که بسیاری از اصلاح طلبان هم از فراکسیون امید ناامید شده بودند و برخی هم که خیلی نمی خواستند این مسأله به چشم بیاید و جریان رقیب از شکل گیری چنین مجلسی در انتخابات بعدی سود ببرد، تقصیرها را گردن شورای نگهبان و نظارت استصوابی انداختند که اگر چهره های درجه اول و درجه دوم اصلاح طلب تأیید صلاحیت می شدند، کار به چهره های دسته سوم نمی رسید و حالا مجلس بهتری از آنچه هست، داشتیم.

این مسائل ادامه یافت تا اینکه در نهایت کار به انتخابات هیأت رئیسه سال آخر مجلس دهم کشید و امروز اصلاح طلبان در رقابت با دو فراکسیون اصولگرایان ولایی و مستقلین ولایی مجلس در نهایت یک کرسی را از دست داد و «علی مطهری» که همواره مورد حمایت بخش زیادی از فراکسیون امید بود، در رقابت برای کرسی نایب رئیسی دوم هیأت رئیسه پس از سه سال تصدی این صندلی، جای خود را به «عبدالرضا مصری» از فراکسیون اصولگرایان ولایی داد.

«مطهری» قربانی بازی سیاسی فراکسیون امید برای ریاست عارف شد!/ چرا اصلاح‌طلبان حالا می‌گویند «اکثریت» نیستند؟!

امروز اعضای هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند، اصولگرایان ولایی با 5 عضو بیشترین سهم را از هیأت رئیسه مجلس دهم در سال آخر خود گرفتند، امیدی ها 4 نفر را توانستند راهی هیأت رئیسه کنند و اصولگرایان مستقل 3 کرسی هیأت رئیسه و مرغوب ترین آن که ریاست مجلس است را از آن خود کردند. البته به نظر می رسد که این تغییر یعنی از دست رفتن کرسی نایب رئیسی دومی برای «علی مطهری» به زعم اصلاح طلبان می توانسته یک بازی دو سر برد باشد؛ این را می توان از مصاحبه هایی که اعضای این جریان بعد از مشخص شدن ترکیب جدید هیأت رئیسه مجلس داشتند هم دریافت.

مثلا امروز «مصطفی کواکبیان» که در شورای مرکزی فراکسیون امید عضویت دارد، گفته که نتایج امروز انتخابات هیأت رئیسه نشان داد که ما اصلاح طلبان اکثریت مجلس نیستیم و نباید مسئولیت اتفاقات به دوش اصلاح طلبان بیفتد. او با ابراز امیدواری از افزایش عدالت و قانون‌گرایی در هیأت رئیسه جدید مجلس گفت: به آقای مطهری خدا قوت می‌گوییم. ایشان با روحیه آزادگی‌شان منشأ خدمات زیادی در مجلس بودند.

وی افزود: به هر حال نتایج انتخابات نشان داد که ما اصلاح طلبان اکثریت مجلس نیستیم؛ پس نباید مسئولیت قضایا به دوش اصلاح طلبان بیفتد.

آنها با حمایت قاطع از «محمدرضا عارف» برای ریاست آخرین سال مجلس دهم تلاش کردند از نارضایتی برخی اصولگرایان فراکسیون ولایی از «علی لاریجانی» رئیس مجلس بهره بگیرند؛ حتی با انتشار اخباری مبنی بر حمایت ائمه جمعه برخی شهرها از لاریجانی تلاش کردند که فضا را به سمت پیروزی عارف سوق دهند. اصلاح طلبان با این کار اگر می توانستند کرسی ریاست را از آن خود کنند، به هدف رسیده بودند، اما اگر عارف رأی نمی آورد که چنین هم شد، مقدمه ای برای ایجاد یک فضا سازی انتخاباتی از سوی آنان بود.

در حقیقت اصلاح طلبان به قیمت حذف «علی مطهری» از هیأت رئیسه مجلس و همچنین قربانی کردن او برای ریاست عارف تلاش کردند تا اگر به هدف رسیدند، برگ برنده ای در سال آخر مجلس دهم داشته باشند و اگر هم به این مهم نرسیدند باز هم از این موضوع استفاده کنند و بگویند عملکرد مجلس دهم را نباید تماما به پای فراکسیون امید و اصلاح طلبان نوشت چون انتخابات هیأت رئیسه نشان داد، آنها اکثریت نیستند.

مصاحبه رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یعنی «کاظم جلالی» هم نشان داد بر خلاف سال های گذشته این بار فراکسیون امید هیچ فصل مشترکی برای خود و سایر فراکسیون ها از جمله مستقلین تعریف نکرده و صرفا در انتخابات امسال دنبال آنچه خود برایش طراحی و برنامه ریزی کرده، بوده است. جلالی در همین خصوص گفته که «اگر دوستان ما در فراکسیون امید در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس تعامل داشتند، می‌توانست این اتفاقات ـ کنار رفتن علی مطهری از ترکیب هیأت رئیسه ـ در جریان انتخابات رخ ندهد.»

وی با اشاره به عدم انتخاب مجدد علی مطهری به عنوان نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: درخصوص آقای مطهری نیز فکر می‌کنم، به جای اینکه به دیگران اتهام زنی شود، باید از تصمیم خود دوستان پرسیده شود که در همه حوزه‌ها به صورت مستقل لیست انتخاباتی ارائه داده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع نمی‌شود که بخواهیم در همه حوزه‌ها کاندیدا داشته باشیم و بقیه فراکسیون‌ها موظف باشند به کاندیدا‌های ما رأی بدهند. از این روی رأی به کاندیدا‌ها با تعامل انجام می‌گیرد.

جلالی ادامه داد: مثلا در سال ابتدایی همین دوره مجلس برخی دوستان از فراکسیون امید به ما مراجعه کرده و گفتند که برای انتخابات هیأت رئیسه بیایید به صورت مشترک لیست واحد بدهیم تا کل پارلمان را در دست بگیریم، در صورتی که من در پاسخ به این پیشنهاد گفتم که این خلاف مشی ما بوده و ما قائل به تعامل هستیم و هم اینکه پارلمان را نمی‌توان بدون مشارکت جمعی مدیریت کرد و همه جریانات سیاسی موجود در پارلمان باید در هیأت رئیسه نماینده داشته باشند، زیرا این اقدام در التزام بخشی مجلس تأثیر بسیاری دارد.

وی گفت: قطعاً اگر دوستان ما در فراکسیون امید تعامل داشتند، می‌توانست این اتفاقات در جریان انتخابات رخ ندهد، ولی زمانی که تعامل صورت نگرفته و حتی برای کرسی ریاست مجلس از ابتدا کاندیدا معرفی می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که امروز رقم خورد.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بیان کرد: من با آقای مطهری چندین بار قبل از انتخابات، تلفنی صحبت کردم و به ایشان گفتم که برخی تصمیمات غلط می‌تواند منجر به در خطر قرار گرفتن افرادی مانند شما شود و این موضوع از قبل نیز قابل پیش بینی بود.

به هر حال به نظر می رسد، هرچند انتخابات مجلس اسفند ماه برگزار می شود و بیش از 7 ماه تا فرارسیدن آن زمان باقی است، گروه های سیاسی به ویژه در داخل مجلس از هم اکنون یارگیری های خود را آغاز کرده و از طرفی طرح و برنامه هایشان را برای جلب نظر مردم مطرح کرده و پیش خواهند برد. حذف «علی مطهری» از ترکیب هیأت رئیسه مجلس اقدامی بود که نشان داد، کسب کرسی و قدرت در هیأت رئیسه مجلس بر هر نوع تعامل سیاسی برای جریانات سیاسی و سیاسیون حاضر در مجلس نظیر «محمد رضا عارف» مهم تر است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۳
هیچ تفاوت کلی و معنا داری برای مردم بین این دو جناح وجود ندارد و تفاوتشان با هم چند میلی متر است و نه چند کیلومتر !!
دعواهای این دو جناح بیشتر برای برنده شدن در رقابتهای سیاسی برای تقسیم قدرت است
و اگر بخواهند کاری هم برای مردم بکنند ، هزاران مانع بر سر راهشان است
لذا امیدی به این دو جناح برای مردم و کشور نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
چه تفاوتی میکنه چه فرقی داره چه این چه اون کلا کاری واسه مردم نمیکنن فقط دعوا سر میدون بیشتر و زور بیشتر و قدرت و پول بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
اینا نون حرفهای اصولگرایی رو میخورن اون یکی ها هم نون شعارهای اصلاح طلبی رو میخورن در کل با هم فرقی ندارن و هیچکدوم به اون چیزهایی که میگن باور ندارن تنها چیزی که براشون مهمه منافع خودشون و آقازاده هاشونه
معلم ناامید
| France |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
دیگی که برا اصلاح طلب نجوشه بعید میدانم برا اصولگرا بجوشه
هر دو جناح نزد مردم محبوبیت ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
کاملا با نظر شما موافقم قربان چون عین مطلب شما رو بنده به چشم خودم دیدم
تمام دنیا فهمیدند که جامعه ما از اصولگرا و اصلاح طلب عبور کرده اما مجلس نشینهای ما هنوز به این درک نرسیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
بهتر بگوییم این اصلاح طلبها و اصولگراها هستند که از مردم عبور کرده اند و در این امر از مردم پیشی گرفته اند.افراد دوجناح سالهاست که به زر اندوزی به اسم خود و اقوام دور و نزدیک خود مشغولند.
فقط وای به روزی که پرده بیافتد.
آقای عارف مطمئن باش اگر نامزد مجلس بشین، بنده پس از 10 سال رای ندادن می روم و در صف می ایستم و رای به رقیب شما میدم. دلیلش رو در مصاحبه فرزندتان جویا شوید.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
ژن خوب دارند ماشالله
ما چشمهامون به تریبون مجلس خشک شد تا یک سخنرانی در شان از این آقای داوطلب ریاست جمهوری ببینیم. مصلحت بازان، نون به نرخ روز میخورند و ملت رو بازیچه کرده اند. خدا رو شکر که نیومد توی کارزار ریاست جمهوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
منم همینطور
من رای نمی دم
مجلس بعدی همین آش و همین کاسه
چرا سالهاست قیافه تکراری بیشتر نماینده ها را در مجلس می بینیم ؟

عارف و مطهری و غیره نداره
همه مردود شدند
همه از چشم مردم افتادند
همانطوری که روحانی افتاد
مردم خاتمی را کنار زدند . عارف که دیگه از انقضای تاریخش خیلی گذشته !!!!!
ضربات سنگینی در انتظار اصلاحطلبان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
عارف اصلا تاریخی نداشته که بخواد منقضی شده باشه!!
عارف چون میدونه که دیگه صندلی بهش نمیدن میخواست رییس بشه ولی نشد.اخی دلم براش کباب شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
دل ژن عزیزش بیشتر
تابناک لازم نیست نظرم رو منتشر کنی چون یه خواهشه فقط. میشه یک مقاله در مورد خدمات اقای عارف
( به غیر از پدر یه ژن خوب) به کشور بنویسی. من تا یادمه طفلک همیشه ساکت بوده. میشه لطفا ؟
خلاصه ی از دغدغه این سایت خبری :

روحانی و دولتش

ظریف.. زنگنه.. مطهری
اصلاح طلبی و فراکسیون امید با این گند بی سابقه ای که به اقتصاد و معیشت مردم زدن برای همیشه کارشون تموم شده هست . پدری از مردم درآوردن که تو تاریخ این کشور سابقه نداشته
پاسخ ها
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
فراکسیونی که نتونست عارف را ریس کند چکاره مجلس بوده که بخواد عملکرد مجلس را جواب بدهد
خوشحالم که آقای مطهری که میخواست ورزشگاهها رو محل شلاق زدن بکنه کنار رفت!
پاسخ ها
اصلاحطلب سابق ایرانی فعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
من هم خوشحالم که با کمک ژن خوب عارف ، مطهری متعصب کنار گذاشته شد. اصلاح طلبها واقعا نیاز به خجالت کشیدن از مردمی که بهشون امید بسته بودند دارند. جای عارف بودم دیگر از خانه بیرون نمی أمدم.
تحلیل به کنار رای مردم به کنار آیا انتظار این نیست با این افتضاحات کشور که بیش از نیمی از آن بخاطر عملکرد منفی مجلس است (عدم نظارت درست وحسابی )شورای نگهبان خیلی از نمایندگان فعلی را عدم تائید صلاحیت کند؟
مطهری الفاتحه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
خدا را شکر که مطهری از صحنه رفت این آدم مملکت را نابود کرد واز اسم پدرش سر مردم کلاه گذاشت ورای گرفت وصندل مجلس را غصب نا عادلانه کرد
مجلس فرمایشی
عارف جون ژن خوبت در چه حاله؟
فکر کنم عارف به خاطر انتخاب نشدن بعد از این بیشتر سکوت کنه
شکست عارف و مطهری میخ تابوت اصلاح طلبان !
مزخرفترین تحلیل و بی اساس ترین دلایل!!! راهی دیگر برای کوبیدن اطلاح طلبان پیدا کنید استفاده از کلافگی مردم بخاطر مشکلات و القائات جناحی برای کوبیدن اصلاح طلبان چیزی به کاسه شما نخواهد ریخت شما هنوز از سیلی که هوشمندی هاشمی و خاتمی و روحانی و عارف در سال 94 به صورت جناح شما زدند می سوزید وگرنه نه دکتر مطهری حرفی برخلاف باورهای اصلاح طلبان زده نه دکتر عارف اهل رفتارهایی که مختص جناح شماست می باشد به دوستان توصیه می کنم کمتر تحت تاثیر این قبیل مقالات قرار گرفته کمی درباره سوابق این عزیزان تحقیق کنید که فردا افسوس قضاوت غلط را نخوریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
عارف رو با بقیه قاطی نکن. چه کاری تا به حال برای مردم کرده غیر از تولید ژن خوب رانتی؟ 
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
What the faze?????
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
یه نگاهی به مثبت و منفی ها و کامنت ها بندازی جوابت رو می گیری از ادبیاتت معلومه چقدر از سیاست می فهمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
آخهدهمین مطهری هم هیچ هنری نداشت وهمه اش دروغ میگفت که دیده شود وخون پرش را هم زی سوال برده وباید ایتعفا بدهد تا روح پدرش از دیت ایشان آزاد گردد
بااین وضعیت بعیدمیدونم کسی درانتخابات شرکت کنه.چپ وراست جفتشون سروته یه کلباسند.فقط به قدرت ومقام وپول فکرمیکنند.اگه مجلس مامجلس بودکه الان اوضاع مملکت این بود.کارشون شده فقط لابی کردن بادولت .حداقل کاری که میتونست مجلس انجام بده استیضاح روحانی ووزرابود
فکر کنم نویسنده مقاله یادش رفته که همین فراکسیون باصطلاح مستقلین با کلک خود را وارد لیست امید گردند و بعد از ان بر خلاف نظرات فراکسیون امید عمل کردند و عملا این فراکسیون را به این وضعیت دچار کردند که نتواند تصمیمات درست را به قانون تبدیل کند و تعداد کافی را نداشته باشد این دورویی را فراموش نخواهیم کرد رای نیاوردن دکتر عارف و دکتر مطهری نه بخاطر عملکرد انهاست بلکه بخاطر دورویی است
هر دو سروته یک کرباسند عرضه و لیاقت دارند مشکل پیاز را حل کنند بقیه پیشکش .
عارف نماينده صامت و بيخطر !ابو ژن خوب كه فقط خيرش به اقازاده هاش رسيد !
عارف که مدتهاست هیچ! ولی رفتن مطهری هم برای من مهم نیست چون او هم از باورها و دغدغه های مردم فرسنگها و نسلها و قرنها فاصله دارد.
چه فرقی می کنه همه مثل هم هستند فقط ما بازیچه یه عده مفد خور هستیم. اینا باشند یا نباشند چه فرقی می‌کنه نبودنشان از بودنشان بهتر چون حداقل روزانه میلیارد ها تومان از پول ملت هدر نمیره اون مجلسی که امام می‌گفت اینها نیستند که اساس مملکت آنه رجایی باهنر اسدالله بیات و..بودند کو یکی از آنها
یادتون این آقای عارف در مناظرات ریاست جمهوری حیدری مجری چند تا عکس نشون میداد و نظر نامزد ها را می پرسید آقای عارف عکس یه معدن را تشخیص نداد چیه چیزای دیگه گفت که به عکس مربوط نبود ای آقا می خواست رییس جمهور بشه
جناح اصلاح طلب در کشور تبدیل به مهره سوخته ای شده ، بهتره به حال خودش فکری بکند
دوستانی که میگند به جریان اصلاحات دیگه رای نمیدند خیلی دلتون خوش نباشه دم انتخابات همچنین فضای دو قطبی درست میکنند که با یک تکرار میکنم همه میرند پای صندوق تا به اینا رای بدند. ما کلا حافظه تاریخی پایینی داریم
شتر سواری دولا دولا نمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر