بازدید 11055
پیمانه اقتصادی؛

ادامه کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته/ صادرات پیاز و سیب‌زمینی آزاد شد/ پیش ثبت نام بازار متشکل ارزی آغاز شد/ برترین کشورهای جهان برای کارکنان خارجی/ پیش‌بینی رشد اقتصادی فرانسه تحت تاثیر جلیقه زرد‌ها

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت به کمتر از ۷۰ دلار، افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، سهام آسیایی در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه قرار گرفت، افزایش تورم در نتیجه رهاسازی نقدینگی است، آلمان بالاخره رشد اقتصادی صفر درصد را پشت سر گذاشت، نخستین محموله‌های نفتی ونزوئلا دوباره به واشنگتن آمد، روند قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی است و افزایش ۱۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 24 May 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت به کمتر از ۷۰ دلار، افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، سهام آسیایی در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه قرار گرفت، افزایش تورم در نتیجه رهاسازی نقدینگی است، آلمان بالاخره رشد اقتصادی صفر درصد را پشت سر گذاشت، نخستین محموله‌های نفتی ونزوئلا دوباره به واشنگتن آمد، روند قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی است و افزایش ۱۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی را در بر دارد.

ادامه کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته

در پایان فعالیت بازار در آخرین روز هفته، شاهد کاهش قیمت ها بودیم. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ابتدای روز به رقم ۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید، اما در پایان روز به رقم ۴ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان می‌باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی به یک میلیون و ۶۹۵ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۵ تومان  و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان ارزشگذاری شد. این در حالی است که صبح دیروز این رقم ۴۳۸ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۵۸ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به دیروز کاهش داشته است. حباب سکه نیز، به رقم ۵۲۰ هزار تومان رسید.  

کاهش بهای نفت به کمتر از 70 دلار

دیروز در بازارهای جهانی قیمت نفت کاهشی شد و هر بشکه نفت برنت با یک دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت 69 دلار و 99 سنت به فروش رفت. رویترز نوشت: روز پنجشنبه قیمت نفت به دلیل افزایش ذخایرنفت آمریکا و کاهش تقاضای جهانی نفت از سوی پالایشگاه‌ها کاهش یافت. رویترز تاکید می‌کند در حال حاضر بازارهای جهانی همچنان متاثر از طرح کاهش تولید نفت است که کشورهای عضو اوپک و غیراوپک طبق آن تولید خود را کاهش دادند. بنابراین پایبندی اعضا به اجرای این طرح مانع از کاهش بیشتر قیمت شد. بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته افزایش یافت و به بیشترین میزان از جولای 2017 تاکنون رسید. از سوی دیگر تقاضای پالایشگاه‌ها هم برای نفت کاهش یافت. دیروز قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم کاهش یک دلاری داشت و هر بشکه از نفت به قیمت 60 دلار و 36 سنت به فروش رفت. قیمت نفت کوره 3 دلار و گازوئیل 8 دلار کاهش داشت.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

دیروز در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 2.7 دلار افزایش نسبت به روزهای گذشته به قیمت 1275 دلار و 50 سنت معامله شد. قیمت دیروز طلا نسبت به یک ماه گذشته 3.3 دلار افزایش داشت اما نسبت به یک سال گذشته 17.5 دلار با کاهش همراه شد. قیمت فلز زرد دیروز در کمترین زمان 1272 دلار و 10 سنت و در بیشترین زمان 1276 دلار و 80 سنت معامله شد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره با 3 سنت افزایش هر اونس به قیمت 14.44 دلار به فروش رفت. فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم هر کدام به ترتیب 4 و 8 دلار کاهش داشتند. رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشت پس از آنکه پیش‌نویس‌های فدرال رزرو آمریکا نشان داد که فعلا افزایش نرخ بهره در آمریکا انجام نخواهد شد سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری روی فلز گرانبهای طلا روی آوردند. افزایش تقاضا باعث شد قیمت فلز زرد افزایش یابد.

پیش ثبت نام بازار متشکل ارزی آغاز شد

کانون صرافان از آغاز پیش ثبت نام جهت ورود به بازار متشکل ارزی خبر داد و از متقاضیان درخواست کرد تا مدارک مورد نیاز را ارسال کنند. بر اساس این گزارش، ۲۹ فروردین ماه در راستای ایجاد بازار متشکل ارزی اولین جلسه هیئت مدیره تشکیل و مدیر عامل بازار متشکل ارزی انتخاب شد که در این جلسه با تصمیم هیئت مدیره مقرر شد کلیه صرافی‌های مجاز و بانک‌های عامل از درگاهی، نسبت به اخذ کد کارگزاری بازار متشکل ارزی اقدام کنند. چندی پیش نیز محمود شکسته بند، مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز، از تکمیل تمام مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی این بازار خبر داد. قرار است، پس از طی شدن فاز تأسیس بازار متشکل ارزی، فاز عملیاتی بازار به صورت آزمایشی آغاز شود. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد. بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکیل خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. نرخ‌گذاری در این بازار به این صورت انجام می‌شود که سیستم، پیشنهادهای عرضه از سوی فروشندگان را از پایین‌ترین قیمت به بالاترین و پیشنهادهای خرید را از بالاترین قیمت به پایین‌ترین می‌چیند سپس مظنه‌ها توسط سیستم به یکدیگر مرتبط و با اولین معامله، قیمت ابتدای روز کشف خواهد شد. این روند معاملاتی دقیقاً مشابه سایر معاملات بورسی انجام خواهد شد.

سهام آسیایی در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه قرار گرفت

روز پنج‌شنبه، در شرایطی که جنگ تجاری چین و آمریکا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جنگ سرد تکنولوژی طولانی‌مدت بین دو اقتصاد بزرگ جهان است، سهام آسیایی از نقطه مقاومت تکنیکال خود هم پایین‌تر آمدند و تا کمترین سطح ۴ ماهه خود افت کردند. سهام اروپایی معاملات خود را با افت آغاز کردند. تا ساعت ۱۲:۵۰ به وقت تهران، شاخص پن‌یوروپین استاکس ۵۰ و داکس آلمان ۱.۲۱ درصد پایین آمدند، در حالی که فوتسی انگلیس ۰.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و کاک فرانسه ۱.۰۹ درصد افت کرد. شاخص ایمنی اس‌اندپی آمریکا هم ۰.۵ درصد پایین آمد. پس از این‌که ایالات متحده در هفته گذشته، شرکت هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داد، طراح تراشه انگلیسی، ای‌آرام، هم برای پایبندی به این تحریم‌ها، روابط خود با هوآوی را تعلیق کرد. همچنین روز سه شنبه رویترز گزارش داد آمریکا در نظر دارد تحریم‌هایی مانند آن‌چه به هوآوی وضع کرده است برای یک شرکت تکنولوژی دیگر چین، به نام هیکویژن، که در بخش نظارت ویدیوئی فعال است، اعمال کند. تنش‌های بین چین و آمریکا پس از آن افزایش یافت که ارتش آمریکا اعلام کرد که دو کشتی نظامی خود را به تنگه تایوان ارسال کرده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۷ درصد افت کرد و به پایین‌ترین سطح ۴ ماهه خود رسید. کامپوزیت شانگهای ۱.۳۶ درصد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۵۸ درصد سقوط کردند. کاسپی کره‌جنوبی ۰.۲۶ درصد و ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۹ درصد پایین آمدند. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان اندکی تقویت شد و به ۹۸.۱۷۵ واحد رسید. نرخ برابری دلار در برابر ین، اما اندکی افت کرد و به ۱۱۰.۲۴ ین رسید.

افزایش تورم در نتیجه رهاسازی نقدینگی است

محمود بهمنی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چاپ اسکناس و تاثیر آن در نقدینگی موجود در کشور گفت: اگر چاپ اسکناس بی رویه باشد قطعاً نقدینگی را بالا می برد و بالا رفتن نقدینگی موجب افزایش قیمت‌ها می شود. وی افزود: نقدینگی باید کنترل و نظارت شده باشد، نقدینگی موجود در جامعه به حد بالایی رسیده است و زمانی که کنترل و نظارتی وجود نداشته باشد و این مقدار از نقدینگی به سمت تولید نرود سبب عدم رونق تولید و افزایش تورم می شود. نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نقدینگی کنترل شود، تولید افزایش و در نتیجه عرضه کالا بیشتر می شود ولی در غیر این نقدینگی به سمت سفته‌بازی ارز و طلا خودرو رفته و از حالت عادی خارج می شود. بهمنی در گفتگو با خانه ملت در خصوص میزان تصریح کرد: آثار نقدینگی متفاوت است، اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود شاید در کوتاه مدت آثار منفی بر جای بگذارد ولی پس از مدتی جبران خواهد کرد پس در شرایط فعلی هدایت نقدینگی به سمت تولید نتایج مثبت و بهتری خواهد داشت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر نقدینگی را بدون هدف رها کنیم موجب افزایش هزینه‌های جاری می شود و در نتیجه تورم را به دنبال خواهد داشت. نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت باید از ابزار نظارتی و کنترل خود استفاده کرده و با بررسی اینکه نقدینگی در چه زمینه هایی وجود دارد تا به هزینه‌های جاری تأثیر نگذارد ورود کند و مجلس نیز باید قانون خوب تصویب کند و از ابزار نظارتی خود در مباحث کلان جامعه بهره گیرد.

صادرات پیاز و سیب‌زمینی آزاد شد

با دستور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس کل گمرک کشور، ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی لغو و صادرات آن‌ها آزاد شد. پیش از این به دلیل تنظیم بازار داخلی صادرات پیاز و سیب زمینی به طور موقت لغو شده بود.

آلمان بالاخره رشد اقتصادی صفر درصد را پشت سر گذاشت

فرانس پرس: رشد اقتصادی آلمان در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بالاخره از رشد اقتصادی صفر درصدی سال گذشته فاصله گرفت و رقم ۰.۴ درصدی را به ثبت رساند؛ این درحالی است که پیش‌بینی‌های رسمی نهادهای آلمانی از رشد اقتصادی در سال جاری معادل ۰.۵ درصد بوده است. وزیر اقتصاد آلمان با استقبال از تقویت رشد اقتصادی این کشور آن را شروعی امیدوار کننده در سال جاری خوانده است. درحالی که پیش از این بانک مرکزی آلمان در گزارش‌های رسمی خود نرخ رشد اقتصادی امسال را ۱.۶ درصد برآورد کرده بود، بعدها آن را به ۰.۸ درصد تقلیل داد و درحال حاضر پیش‌بینی خود از این نرخ را به ۰.۵ درصد کاهش داده است.

آمریکا عقب‌نشینی کرد/ نخستین محموله‌های نفتی ونزوئلا دوباره به واشنگتن آمد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که آمریکا برای نخستین بار طی چند هفته گذشته دوباره نفت از ونزوئلا خریداری کرد. این کشور در هفته منتهی به 17 می روزانه 49 هزار بشکه نفت از ونزوئلا خریداری کرده است. پیش از این اداره اطلاعات آمریکا در هفته منتهی به 10 می گزارش داده بود میزان واردات نفت آمریکا از ونزوئلا صفر است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 352 هزار بشکه در روز و در سال 2017 روزانه 585 هزار بشکه نفت از ونزوئلا خریداری کرده بود. بر اساس این گزارش آمریکا تحریم‌های زیادی را علیه ونزوئلا اعمال کرده است به طوری که در 28 ژانویه آمریکا تحریم‌هایی را روی شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا اعلام کرد و سرمایه‌ای به ارزش 7 میلیارد دلار این کشور را بلوکه کرد. پس از آن کاخ سفید پیش‌بینی کرد درآمد نفتی این شرکت به ارزش 11 میلیارد دلار کاهش می‌یابد. همچنین واشنگتن یک محدودیت معاملاتی برای این شرکت نفتی ونزوئلایی اعلام کرد. این اقدام تحت انتقاد شدید مقامات ونزوئلا قرار گرفت چرا که آن را به عنوان اقدامات براندازی دولت مادورو رئیس جمهور این کشور مطرح کردند. پیش از این مقامات ونزوئلایی اعلام کرده بودند که این کشور 30 میلیارد دلار از درآمدهایش طی سه ماهه گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا به خطر افتاده است.

کاهش رشد اقتصادی عربستان

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از اقتصاد عربستان با فرض صادرات روزانه ۱۰.۲ میلیون بشکه نفت در روز و در نظر گرفتن میانگین ۶۵.۵ دلار به ازای هر بشکه تا پایان امسال پیش بینی کرد کسری بودجه عربستان به ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. این صندوق با انتقاد از مخارج سنگین دولت گفته است اگر چه در کوتاه مدت این مساله به تقویت رشد منجر می‌شود اما در میان مدت باعث نوسانات در بازار مالی عربستان خواهد شد. با وجود مازاد بودجه در سه ماهه نخست امسال پیش بینی می‌شود تا پایان امسال کسری بودجه عربستان از هفت درصد نیز بگذرد. این نهاد بین‌المللی نرخ رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۱۹ را ۱.۹ درصد پیش بینی کرده است که در صورت تحقق، ۰.۳ درصد کمتر از نرخ رشد اقتصاد این کشور در طول سال گذشته است. به مانند سال‌های گذشته بخش بزرگی از رشد اقتصادی عربستان بر عهده نفت است و رشد بخش نفتی عربستان ۲.۹ درصد پیش بینی شده است.

روند قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی است

سعید موتمنی از ریزش قیمت خودرو در بازار خبر داد و اظهار کرد: بازار خودرو پس طی کردن یک دوره هیجانی در آرامش به سر می‌برد و قیمت‌ها در حال کاهش هستند. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه برخی با شیطنت‌هایی که انجام داده بودن بازار خودرو را متلاطم کردند، افزود: افرادی که به دنبال فروش خودرو‌های خود با قیمت‌های بالا بودند که با استفاده از فضای مجازی بازار را دچار تلاطم کردند تا به اهداف خود برسند. وی گفت: از زمانی که قیمت‌ها از سایت‌ها برداشته شده روند نزولی قیمت‌ها آغاز شده است، به عنوان مثال پژو ۲۰۰۸ حدود ۱۳۵ میلیون تومان، سراتو و هایما ۷۰ تومان و چانگان ۳۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند. موتمنی با اشاره به قیمت گذاری خودرو در سایت‌ها خرید و فروش، تصریح کرد: شاهد آن بودیم که دلالان به صورت دسته‌جمعی برای خودرو‌ها قیمت غیرمنطقی تعیین می‌کردند و با ایجاد گروه‌هایی به آن دامن می‌زدند. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با میزان، افزود: اگر عرضه به اندازه کافی باشد درج قیمت در سایت ها مشکلی ندارد به دلیل اینکه بازار قیمت را تعیین می‌کند اما، زمانی که عرضه کم و دست تعداد محدودی قرار دارد این افراد از فضای مجازی سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را غیر واقعی تعیین می‌کنند. وی اظهار کرد: بر اساس قانون نظام صنفی هر فردی که اقدام به آگهی می‌کند باید مجوز کسب، ارائه کند تا نتواند آگهی‌های غیر واقعی بزند، اما زمانی که این کار صورت نگیرد بازار آشفته می‌شود. موتمنی تاکید کرد: در حال حاضر با قیمت‌های فعلی خریداری در بازار وجود ندارد و باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت باشیم.

برترین کشورهای جهان برای کارکنان خارجی

مؤسسه "ای سیای اینترنشنال" با نظرسنجی از ۲۸۰ شرکت بزرگ در ۱۶۰ کشور و ۱۰ هزار شاغل خارجی در این شرکت‌ها، به رتبه بندی کشورهای مختلف جهان از نظر مطلوبیت فضا برای کار اتباع خارجی، سیستم‌های حمایت درمانی و آموزشی، سطح دستمزدها و نظام مالیاتی آنها برای شاغلین خارجی پرداخته است.

بر این اساس ۱۰ کشور برتر جهان عبارتند از:

۱- انگلیس: با وجود برگزیت، تمایل شرکت‌ها برای جذب نیروی خارجی کاهش نیافته است و برخی از این شرکت‌ها حاضرند برای جذب نیروی کار ماهر خارجی تا ۴۲۱ هزار و ۷۹۸ دلار هزینه کنند.

۲- ژاپن

۳- چین

۴- هند: شاید دیدن رتبه هند با آن هم ترافیک و آلودگی و نرخ بالای مهاجرت این کشور برایتان تعجب آور باشد اما شرکت‌های این کشور برای جذب نیروی کار ماهر خارج حاضرند تا ۲۷۶ هزار و ۴۱۷ دلار در سال هزینه کنند.

۵- فرانسه

۶- هنگ کنگ: با وجود آن که هنگ کنگ گران‌ترین شهر جهان از نظر هزینه‌های زندگی است هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتباع خارجی به شمار می‌رود.

۷- کره جنوبی

۸- استرالیا: جایی که شرکت‌ها برای جذب نیروی ماهر خارجی به طور متوسط حاضرند تا ۲۶۶ هزار و ۸۴۸ دلار هزینه کنند.

۹- آرژانتین

۱۰- آمریکا: متخصصان خارجی در این کشور ۲۵۰ هزار و ۲۸ دلار درآمد دارند.

دلار در صرافی های بانکی 100 تومان گران شد

بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، دیروز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13950 تومان خریداری شد و به قیمت 14050 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، 100 تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی به نرخ 15850 تومان خریداری و به قیمت 15950 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. یورو نیز همانند دلار با رشد 100 تومان همراه بوده است.

پیش‌بینی رشد اقتصادی فرانسه تحت تاثیر جلیقه زرد‌ها

بانک مرکزی فرانسه در گزارشی با اشاره به تأثیر جنبش اعتراضی موسوم به "جلیقه زردها" پیش بینی کرد دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در دومین فصل از سال جاری میلادی رشد ضعیف ۰.۳ درصدی را به ثبت برساند. هم چنین در نظرسنجی جداگانه این بانک از صاحبان کسب و کار در فرانسه، شاخص تولیدات صنعتی این کشور در ماه آوریل با یک واحد کاهش نسبت به ماه قبل به ۹۹ واحد کاهش یافت. ماه گذشته دولت فرانسه در گزارشی اعلام کرده بود اقتصاد این کشور سه ماهه نخست سال را با ثبت رشد ۰.۳ درصدی به پایان رسانده است. این سومین فصل متوالی است که اقتصاد فرانسه از ثبت نرخ رشد بالای ۰.۵ درصد ناتوان می‌ماند. جلیقه زردها به برنامه اقتصادی دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای افزایش بهای سوخت و اصلاح نظام بازنشستگی این کشور اعتراض دارند. با این حال ماکرون قبول کرده است حداقل سطح دستمزدها را افزایش دهد و از برنامه قبلی خود برای افزایش نرخ مالیات عقب نشینی کرده است. برخی از اقتصاددانان با توجه به رشد ضعیف مخارج مصرف کنندگان فرانسوی معتقدند دولت فرانسه باید برای تقویت مالیات‌ها و تقویت مزایای بازنشستگی دست به کار شود. دولت فرانسه دسامبر سال گذشته از بسته‌ای به ارزش ۱۰ میلیارد یورو برای تقویت حقوق و مزایای بازنشستگی دهک‌های پایین درآمدی این کشور رونمایی کرد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه آوریل متعهد شده بود برای قبول بخشی از درخواست‌های معترضین، یک بسته کاهش مالیاتی پنج میلیارد یورویی را اجرایی کند.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
همين الان قيمت سيب زميني و پياز گران است
با ازاد شدن صادرات دو باره قيمتها بالا خواهند رفت
به این کاهش قیمتها مشکوک هستم
فقط پیاز ارزان شده و البته نه به قیمت ۴ ماه قبل !!!!!!!!!!

کمتر کذب بگویید. این کاهش قیمت نیست. توقف گرانی است .

هیچ چیز به سال ۹۶ برنگشته
در کشوری که پول ملی به شدت بی ارزش شده و الان شاید در مراودات بین مردم حتی زیر 50000 تومان پول به حساب نمی آید بانک مرکزی اصرار دارد دلار را به ده هزار تومان برساند ده هزار تومان از چرخه پول خارج شده مثلا الان بانک مرکزی هر دلار را بدهد 20000 تومان آیا مردم نمی برند یا 25000 تومان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
چیه دلار رو گرون خریدی باد کرده؟
عجب کاهش قیمتی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اجناس دویست درصد گران شدن بعدش ۵ درصد اومد پایین اسمش رو میزارن کاهش قیمت !!!!!؟؟؟؟؟

اون ۱۹۵ درصد بقیه اسمش چیه ؟
سيب زميني و پياز قيمتش ازاد شد! يعني قيمت سيب زميني و پياز همان قيمت بازار عراق و تركيه .... خواهد بود! يك كارگر در عراق روزانه ٣٠ تا ٤٠ دلار حقوق مي گيرد، در ايران ١٠ دلار ! ولي قيمت خريد پياز و سيب زميني يكي خواهد بود.
پس چی شد دلار ۱۱ هزارتومانی که اینقدرتبلیغش راکردید؟!!!
وای به کسانی که تصمیم در مورد صادرات اقلام مورد نیاز مردم می گیرند و موجب فشار به ملت میشن.
بازصادرات پیاز و سیب‌زمینی آزاد شدكه چي ؟ مگه قيمتهاشون متعادل شده كه دروازه صادرات رو باز كردين؟ كسب درآمد دولت به چه قيمت؟
یه روز صادرات ممنوع میکنید یه روز آزاد،پس بیجهت نبود که پیاز در میادین تره بار شهرداری نبود چون بخاطر صادر آن گران شده،دیروز عصر پیاز خریدم کیلوئی 5400تومن.
پیاز و سیب زمینی هم باز گرون شد
قیمت خودرو تو یکسال اخیر آنقدر بی حساب و افسارگسیخته بالا رفته که باید زلزله ۸ ربشتری بیاد تا برگرده سر جاش
یعنی باید قیمت خودروها یک چهارم یک پنجم بشه
صادرات پیاز و سیبزمینی آزاد شد
وای بر شما که باعث گرانی اقلام مصرفی قشر اسیب پذیر هستید
خیانت از این بالاتر که صادرات پیاز و سیب زمینی رو با قیمت سه چهار تومن رو دوباره صادر بکنی؟! اینا کالای اساسی هستن دیگه چرا به فکر مردم نیستید؟؟!!
اینکه چرا نفت علی رغم تحریم ایران و ونزوئلا کاهش یافت برای بسیاری جای تعجب است . آینده نفت در اقتصاد جهانی چه خواهد شد و آیا آمریکا حتی بعد از دوران ترامپ و حتی بعد از برگشت به برجام تحریمها را از روی ایران برخواهد داشت یا نه. سوالات زیادی است که باید در سطح تخصصی و بصورت دائمی رصد و بررسی و بصورت علمی ارائه شود. واقعا باید این مباحث در سطح ملی و علمی زیر نظر اندیشکده های علمی و مولتی لترال چند تخصصی دائما به بحث گذاشته شوند و از نظرات متخصصان مختلف و از رشته های مختلف استفاده شود.
حداقل یک سقفی برا ی صادرات پیاز بگذارید تا داخل دچار مشکل نشود . یا محدودیت بگدارید مثلا در روز بیش از این مقدار نمیشود صادر کرد تا بازار داخل متعادل بماند الان باز قیمت پیاز رفت بالا و پیدا نمیشه
تابناک تو هم هی تیتر بزن صادرات پیاز و سیب زمینی را تا قیمت ها باز هم نجومی بشه................
اگر مصنوعی قیمت دلار و طلا پایین بیاید دوباره بعد از چند وقت انفجار قیمت رُخ می دهد
رویه «آزمون و خطا»‌ به اینجا کشاند کشور و ملت را و با زهم مسؤلان همان را تکرار میکنند!!! بازهم یک روز ممنوعیت صادرات پیاز، قیمت‌ها ۱۰ برابر،‌ قیمتها ۳۰-۴۰٪ پایین می‌اید،‌ سپس آزاد شدن مجدد صادرات!! و این سیکل معیوب تا ابد ادامه دارد!! خسته نباشی دلاور!!!
با این سیاست هاکه بی ثباتی اقتصاد ایران را رقم زده کاری میکنند تا قشر کم درامد نان وسیب زمینی یا نان و پیاز هم نتوانند بخورند.مگر قیمت سیب وپیازپایین امده که صادرات ان ازاد میشود تا مشتی دلال پولهای کلان به جیب بزنند . اگر برنامه ریزی داشتیدابتدا نیاز داخل را براوردوتامین ومازاد تولید را صادر میکردید البته برای همه محصولات.اما نه امار تولیدونه نیاز داخل را نمیتوانید محاسبه کنیدوگرنه مملکت به این روز نمی افتاد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل