بازدید 7115

وزارت خارجه آمریکا ترکیه را مجدداً تهدید کرد

کد خبر: ۹۰۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 23 May 2019

وزارت امور خارجه آمریکا تهدید کرد در صورتیکه ترکیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را نهایی کند با پیامدهای زیان‌باری مواجه خواهد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتیکه ترکیه قرارداد خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه را نهایی کند با پیامدهای «مشهود» و زیان باری مواجه خواهد شد.

اورتاگوس در این بیانیه تاکید کرد: «ما گفته‌ایم که سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ و دستیابی به آن عواقب جدی برای ترکیه و روابط نظامی‌اش با آمریکا و ناتو دارد. ما به طور شفاف تعهد خود را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم و با آن‌ها مشارکت می‌کنیم ولی در صورتیکه آن [نهایی شدن قرارداد] انجام شود پیامدهای بسیار منفی در انتظار آنهاست.»

شبکه ان بی سی گزارش داد ترکیه تا ماه ژوئن فرصت دارد از نهایی کردن قرارداد خرید اس- ۴۰۰ با روسیه انصراف دهد در غیر این صورت به دلیل وارد کردن تکنولوژی نظامی از روسیه، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.ترکیه سال ۲۰۱۷ تصمیم به خریداری این سیستم از روسیه گرفت زمانی که تلاش‌های مکرر این کشور برای خرید سیستم پدافند هوایی پاتریوت از آمریکا بی نتیجه مانده بود.

واشنگتن بارها آنکارا را برای لغو برنامه خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تحت فشار قرار داده و وعده داده است به جای این سامانه روسی سیستم دفاع موشکی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار دهد. آمریکا حتی برای وادار کردن ترکیه به انصراف از خرید اس- ۴۰۰ تهدید کرده در صورتیکه این کشور به خرید اس-۴۰۰ روسیه ادامه دهد، تحویل جت‌های جنگنده اف-۳۵ خود به آنکارا را متوقف خواهد کرد. آمریکا ادعا می‌کند سیستم اس ۴۰۰ روسیه برای سیستم‌های ناتو خطرناک است، زیرا ترکیه عضو ناتوست، اما ترکیه این ادعا را رد می‌کند.

اخیرا معاون دونالد ترامپ ترکیه را تهدید کرد آنکارا باید بین عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سامانه روسی اس ۴۰۰ یکی را انتخاب کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان