بازدید 10623
۵

آغاز عدالت رسانه‌ای برای عبور از گردنه سخت و مقابله با موج‌سازی سعودی‌ها

خدادی اکنون با در نظر گرفتن حجم عظیم مخاطبان رسانه‌های آنلاین، زمینه اجرایی شدن روند برقراری این عدالت را فراهم ساخت؛ رویکردی که در گذشته به واسطه برخی ملاحظات تحقق نیافته بود و در این دوران که رسانه‌ها در خط مقدم رویارویی با جنگ رسانه‌ای آمریکا هستند و رسانه‌های آنلاین نقش اساسی در این زمینه دارند، تأثیر بسزایی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ 22 May 2019

آغاز عدالت رسانه‌ای برای عبور از گردنه سخت و مقابله با موج‌سازی سعودی‌هامعاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گامی موثر در راستای عدالت رسانه‌ای، زمینه توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی میان رسانه‌های چاپی و رسانه‌های دیجیتال را فراهم ساخت و در شرایطی که تا پیش از این چنین ظرفیتی صرفاً در اختیار رسانه‌های چاپی قرار گرفته بود، اکنون امکان مشابهی در اختیار رسانه‌های آنلاین است و خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌ها نیز مشمول این قاعده می‌شوند.

به گزارش «تابناک»؛ آگهی‌های دولتی نظیر آگهی‌های مزایده‌ها و مناقصه‌ها که توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میان رسانه‌ها توزیع می‌شود تا رسانه‌های دارای مجوز بر اساس دستورالعملی از این امکان درآمدزایی استفاده کنند، یکی از منابع مهم درآمدی رسانه‌هاست. این ظرفیت تاکنون انحصاری در اختیار رسانه‌ها چاپی بود و درآمد کلانی در اختیار گروهی از رسانه‌ها قرار می‌داد.

بنا بر آمار معاونت مطبوعاتی، صدها نشریه در سال 97 از این آگهی‌ها بهره بردند و برخی از نشریات درآمد میلیاردی از این محل داشته‌اند؛ رقمی قابل توجه که انتشار روزنامه را حتی با این قیمت کاغذ مقرون به صرفه می‌نماید. در این میان آنچه تاکنون چه در توزیع یارانه و چه در توزیع آگهی‌های دولتی مغفول واقع شده بود، در نظر گرفتن رسانه‌های آنلاین است؛ رسانه‌هایی که با تغییر رویکرد عمومی نسبت به فضای رسانه‌ای، سهم حداکثری را به لحاظ کثرت مخاطب و تأثیرگذاری دارند و سهم حداقلی از یارانه مشمول‌شان شده و سهم‌شان از آگهی‌های دولتی نیز هیچ بود.

آغاز عدالت رسانه‌ای برای عبور از گردنه سخت و مقابله با موج‌سازی سعودی‌ها

اکنون دستورالعملی که در بهمن سال 1397 ابلاغ شد و اکنون توسط محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا مرحله اجرایی، مورد پیگیری قرار گرفت، اجرایی شد تا عدالت رسانه‌ای برقرار شود. بر اساس ماده 12 دستورالعمل اجرایی توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی، دستگاه‌ها می‌توانند آگهی خود را از طریق اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، به خبرگزاری‌ها یا پایگاه های خبری دارای مجوز سفارش دهند.

«عدالت یارانه‌ای در توزیع منابع» و «توزیع آگهی‌های دولتی به رسانه‌های برخط» از جمله درخواست‌هایی که مدیران مسئول رسانه‌های برخط در دیدار با محمد خدادی مطرح کرده بودند و خدادی اکنون با در نظر گرفتن حجم عظیم مخاطبان رسانه‌های آنلاین، زمینه اجرایی شدن روند برقراری این عدالت را فراهم ساخت؛ رویکردی که در گذشته به واسطه برخی ملاحظات تحقق نیافته بود و در این دوران که رسانه‌ها در خط مقدم رویارویی با جنگ رسانه‌ای آمریکا هستند و رسانه‌های آنلاین نقش اساسی در این زمینه دارند، تأثیر بسزایی خواهد داشت.

بر اساس این دستورالعمل، رسانه‌های آنلاین متناسب با تعداد مخاطبان، کیفیت محتوا و مجموعه‌ای از سنجه‌های مشخص، در پنج رتبه برای توزیع آگهی طبقه‌بندی می‌شوند و متناسب با رتبه‌ای که دریافت می‌کنند، به آنها آگهی تعلق می‌گیرد. توزیع منصفانه آگهی میان رسانه‌های مکتوب و آنلاین بر اساس این دستورالعمل طی نه ماه پیش روی، امکان داوری دقیق را نسبت به این روند تازه فراهم می‌آورد؛ رویکردی که می‌تواند کمک کند تا رسانه‌های برخط نیز از این گردنه سخت به سلامت عبور کنند.

سال جاری و سال آتی، موعد بهره برداری از ظرفیت رسانه‌ای ایران برای مقابله در جنگ روانی است که آمریکا و متحدانش برای تضعیف روحیه و تأثیرگذاری بر افکارعمومی ایران در پیش گرفته‌اند. در شرایطی که عربستان پس از ایران اینترنشنال، از ایندیپندنت فارسی رونمایی کرد و درصدد است تا شبکه‌های دیگری را نیز برای تأثیرگذاری راه بیندازد، باید بستر لازم برای تقویت رسانه‌های تأثیرگذار و پرمخاطب داخلی را برای مقابله با این موج‌سازی سعودی‌ها فراهم ساخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
یکی از عوامل عربستان زن وقیح که در اتوبوس توریستی ابیانه اواز خواند
اقدامات دیرهنگام و بی اثر بخاطر بی اعتمادی مردم نسبت به همه وعده های شعاری و توخالی
توئیتر رو از فیلتر خارج کنید تا ببینید مردم و جوانان چطور با موج سازی سعودی ها و بقیه مقابله میکنند. توی یک میدان جنگ مجازی نابرابر قرار داریم که متاسفانه مسئولین طرف خودی با بی درایتی هرچه تمام تر مسیرهای حمله رو بستند و دارن بین نیروهای خودی چای و شربت تقسیم میکنند و اسمش رو میذارن مقابله با دشمن !
رسانه مورد نیاز جامعه رسانه مردمی و بدون سانسور هست! چیزی که مطلوب مسئولان نیست
اصلا کی دیگه رسانه مکتوب می خونه. من قبلنا روزی یکی حداقل می خریدم الان هفت راحت ده سال هست نخریدم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان