بازدید 21017
آخرین تحولات خاورمیانه؛

اعزام هیأت‌های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجیگری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه ۴۰۰ عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره، اعزام هیأت‌های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجیگری، واکنش روسیه به افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران و نامه ۴۰۰ عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 22 May 2019

اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره، اعزام هیأت‌های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجیگری، واکنش روسیه به افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران و نامه ۴۰۰ عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام نیز اشاره کرد.

دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم فرانسه و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی سه‌جانبه، در خصوص آخرین تحولات اوکراین و نیز مسائل مرتبط با برجام بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین، رهبران سه کشور در این گفت‌وگوی تلفنی بر تعهد طرف‌های برجام به تقویت همکاری‌های متقابل با ایران در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرده و از اهمیت حفظ برجام سخن گفته‌اند.

اعزام هیات های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجی گری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه 400 عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

ایران حدود دو هفته قبل با ارسال نامه‌ رسمی به طرف‌های دیگر برجام، از کاهش تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای خبر داد و به آنها اعلام کرد، تنها در صورتی به تعهدات پیشین خود بازخواهد گشت که شاهد اقدام طرف‌های دیگر برجام به ‌ویژه کشورهای اروپایی در جهت عمل به تعهداتشان باشد.

اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، احتمالاً ایران پشت حملات به نفتکش‌ها در الفجیره بوده است.

هفته پیش امارات اعلام کرد، چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از این رخداد، بر لزوم حفظ امنیت آبراه‌های منطقه تأکید کرده، با وجود این، رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته به مرور تلاش کرده‌اند تا این حادثه را به ایران نسبت دهند.

اعزام هیات های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجی گری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه 400 عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

عربستان سعودی و امارات پیش از این نیز اتهام‌زنی‌هایی را علیه ایران مطرح کرده بودند به طوری که روز پنجشنبه هفته گذشته، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه و معاون وزیر دفاع این کشور مدعی شدند، ارتش یمن به دستور ایران عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی سعودی انجام داده است.

اعزام هیأت های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجیگری

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق از عزم دولت خود برای اعزام هیأت هایی به ایران و آمریکا برای پایان دادن به تنش میان دو طرف خبر داد.

وی افزود: ما در راستای برقراری آرامش میان واشنگتن و تهران حرکت می کنیم. هیچ طرف عراقی پیدا نمی شود که خواهان کشیده شدن اوضاع به سوی جنگ میان آمریکا و ایران باشد. مسئولان آمریکایی و ایرانی به ما تأکید کرده اند، خواهان جنگ نیستند و ما به نوبه خود هیأت هایی به تهران و واشنگتن برای پایان دادن به تنش میان طرفین اعزام خواهیم کرد.

این در حالی است که قبلاً یک مقام آگاه عراقی از عزم عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای اعزام هیأت هایی به تهران و واشنگتن که حامل پیشنهادهای عراق برای توقف تنش میان طرفین است، خبر داده و اعلام کرده بود، عراق میانجیگر قوی و مورد اعتماد هر دو طرف است.

واکنش روسیه به افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران

"میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد، ایران با اعلام توقف برخی تعهداتش در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اول ماه مه، تا به امروز از هیچ یک از پارامترهای برنامه هسته‌ای منحرف نشده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تخلفی از جانب تهران را ثبت نکرده است.

وی در تفسیر اعلام سازمان انرژی اتمی ایران درباره افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی شده، توضیح داد: «این مسأله مغایرتی با تعهدات تهران در چارچوب برجام ندارد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران حق دارد ذخایر اورانیوم غنی شده‌ای به حجم 300 کیلوگرم و آب سنگین به حجم 130 تن در اختیار داشته باشد. در هیچ یک از این موارد، ایران از حجم مجاز تعیین شده تخلف نکرده است. کسانی که صرفاً به دلایل سیاسی از اقدام اخیر مقامات تهران انتقاد می‌کنند، نمی‌توانند هیچ ادعای منطقی و مستدللی در این رابطه بیاورند و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور رسمی در این رابطه هیچ بیانیه‌ای نداشته است، برای اینکه دلیلی ندارد که تخلف ایران از تعهداتش را اعلام کند.»

اعزام هیات های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجی گری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه 400 عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

این دیپلمات بلندپایه روس تأکید کرد: «ایرانی‌ها بسیار مسئولانه با اجرای تعهداتشان برخورد کرده و به خاطر همین برخورد هم توافق هسته‌ای تاکنون همچنان به موجودیت خویش ادامه داده است.»

وی افزود: «برجام دارای دو بخش است، بخشی به طور خاص به برنامه هسته‌ای ایران مربوط شده و بخش دوم آن شامل مسائل اقتصادی می‌شود. باید بتوان توازن درستی بین بخش اقتصادی و هسته‌ای این توافقنامه بوجود آورد تا اجرای تعهدات ایران، منافع اقتصادی این کشور را نیز تأمین کند. ما (روسیه) به نوبه خویش حاضریم در این راستا کار کنیم و طرف‌های اروپایی نیز باید دز این زمینه فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.»

اولیانوف در عین حال ابراز عقیده کرد، روسیه اوضاع کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را چندان بغرنج ارزیابی نمی‌کند، البته اصلاً علاقه ندارند که اوضاع از سوی هر یک ز طرفین شرکت کننده در این توافق وخامت پیدا کند.

نامه ۴۰۰ عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

حدود ۴۰۰ تن از اعضای کنگره با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تداوم حضور نظامی این کشور در سوریه و مقابله با گروه‌های تروریستی شدند که تهدیدی برای متحدان منطقه‌ای واشنگتن محسوب می‌شوند.

در نسخه‌ای از این نامه که در صفحه رسمی «مایکل مک‌کول» نماینده ایالت تگزاس منتشر شد، می‌خوانیم: از آنجایی که برخی از نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای ما با تهدید مواجه هستند؛ رهبری و حمایت آمریکا همچون همیشه ضروری می‌نماید.

در این نامه که با ابتکار عمل سناتورها «جیمز ریچ» و «باب منندز» و همچنین نمایندگان «الیوت انگِل» و «مایکل مک‌کول» نوشته شده، ادعا می‌شود، بحران سوریه پیچیده است و راه‌حل‌های سیاسی موجود کافی نیست. به همین دلیل، تنها گزینه آمریکا پیشبرد سیاست‌هایی است که مانع از تهدیدهای فزاینده علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌شود و چنین راهبردی رهبری آمریکا را می‌طلبد.

این نامه در نهایت محدود شدن تروریسم را در گرو راهبردی معرفی می‌کند که مبتنی بر به رسمیت شناختن حق دفاع رژیم صهیونیستی، تشدید فشار بر ایران و روسیه و همچنین افزایش فشارها بر حزب‌الله باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۱
پازل در حال تکمیله. تمام هارت و پورتهای آمریکا برای ترسوندن ایران برای کنار کشیدنش از سوریه است تا اونا بیان و نقششونو پیاده کنن. نمیخوام بگم به این زودی اقدام میکنن ولی احتمالا توی سال پیش رو بزنن به سیم آخر و اقدام کنن که در اینصورت تلفات زیادی خواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
پس چی شد بازار متشکل ارزی؟ چی شد دلار یازده هزارتومانی؟!!!!!
مصاحبه های فرمایشی ونمایشی صداوسیمادرمورد سقوط ساعتی قیمت دلاررادیدید؟ بخصوص عجزوناله اون بابایی که میگفت میخوام دلار بفروشم هیچکس خریدارنیست!!!! واقعاکسانی که اینطورمصاحبه های نمایشی راترتیب میدن شعورمردم راچی فرض میکنند؟!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
پس روسیه در سوریه چه غلطی میکنه ؟
عراقی که امزیکا روزی متهم به انباشت تسلیحات کشتار جمعی کرد و با همین تصور در زمان بوش پسر به ان حمله برد امروز طرف مورد اعتماد امریکا قرار میگیرد و برای حل تنش بین ایران و امریکا میانجی میشود. دستشون درد نکنه بهرحال دارند تلاش میکنند منطقه تحت تنش نباشه.
پامپئو همش داره میگه شاید ، اگر . . .
خوب شاید کار امریکابوده و شاید کار عربستان یا امارات یا . . . یا اصلا شاید کار کوسه ها بوده یا شاید کار میمونها و یا خرچنگها و . . . بوده
وقتی که ۴۰۰ نفر از نمایندگان آمریکا خواهان حضور مداوم نظامی آمریکا در سوریه هستند برای حفظ موقعیت اسرائیل و مبارزه با ایران و حزب الله این دلیل بر اثبات خواسته تمام دولت آمریکا چه جمهوریخواه و چه دموکرات ها همه از یک جرگه ضد ایرانی هستند و این دیگر نشانه است و اگر حزب دمکرات ها بر قدرت می ماندند همچنان این سناریو ها شاید حتی بدتر به اجرا گذاشته می شد. و گفته های کذایی آمریکا ما خواهان جنگ نیستیم را باید نادیده گرفت و این تنها برای پیدا وقت هستند تا بتوانند ایران را با ارتش و سلاح با همپیمانانشان مجهز کنند. ایران باید آماده یک جنگ بزرگ و خونینی باشد
برجام تمام شد باور کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
دیگه برجام‌میخوای چیکار . غنی سازی که بهش رسیدی البته صلح امیز . اختلاف سیاسی هم کماکان با عرب و آمریکا و اروپا پا برجا خواهد ماند . اول اختلافات را حل کنید .
درتعجبم ازرفتارسهامداران بورس
با انکه میدانند اف ای تی اف قطعاتصویب واجرانخواهدشد
باانکه میدانند بعدازتحریم صدورنفت وفلزات بزودی پتروشیمی هم تحریم خواهدشد
باانکه میدانند اینستکس هرگزاجرایی نخواهدشد
بالینکه میدانند برجام نفس های اخرش رامیکشد
باانکه درجریان جدی بودت تهدیدات نظامی هستند
بااین وجود هنوز تحت تاثیررشد هدایت سده وبی منژق شاخص کل قرارداشته و هنوز به این نتیجه نرسیده اندکه هرچه سریعتر باقیمانده سرمایه سان را ازبورس خارج کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش . اونیکه سرمایه بی زبونشو خوابونده تو قماربازی سهام پاره های یک بورس مصنوعی و دستساز بذار هر بلایی سرش بیاد . نوش جونش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
!نفس بکش داداش
عراق شده حلال مشکل ما/!!!!!!!!!! برو مشکل خودتو حل کن
پمئو برای کشتی هابی نفتی ایران را مقصر می شمارد و از آن طرف عراق میانی گر اعزام می کند ؟
هرکس هم این رفتارها را می شناسد و از آنطرف سرپرست پنتاگون می گوید حضور ما در خلیج فارس برای جنگ با ایران نیست .
معلوم است که او می خواهد تنشها برای حضورش را کم کند تا بتدریج لانه گزینی کند . مثل اسراییل و فلسطین .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
نه نه این نمیتونه باشه دلیل دیگرش این هست که اینقدر ایران را تحریک کند تا در یمن به عربستان و در سوریه به اسراییل و در اینده به امارات و بحرین و عراق موشک بخورد تا قشنگ بهانه های تحریم کامل بشه . یعنی سناریو عراق و لیبی و افعانستان و یوکسلاوی و بوسنی ....
مداخله مجدد آمریکا در سوریه میتواند احتمال جنگ با ایران رو بالا ببره .
بارها ما شنیده ایم که ایران تنگه را در صورت لزوم می بندد! این موضوع با امنیت راه های آزاد مغایرت ندارد؟
ایران هزینه دیپلماسی خودش را پرداخت می کند و این کوتوله های حاشیه خلیج فارس از این موضوع بیشترین منافع را می برند.
سیاست آنها گرفتن آرامش از ایران است و همواره می خواهند ایرانیان در وحشت جنگ و ویرانی زندگی کنند
ما نتوانستیم چند موضوع مهم را برای خودمان حل کنیم. ما حتی برای حکومت عربستان هم مشروعیتی قایل نیستیم.
" آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان .... با دشمنان ..... "
تابی جان فکر کنم ماه مبارک رمضان روی کیفیت تایپ خبرتون خیلی تاثیر گذاشته
در خبر بالا نوشته اید آنگلا مرکل، صدراعظم فرانسه !!!!!؟

دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم فرانسه و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی سه‌جانبه، در خصوص آخرین تحولات اوکراین و نیز مسائل مرتبط با برجام بحث و تبادل نظر کرده‌اند.
ژنرال جیم متیس وزیر سابق دفاع آمریکا اقدام یکجانبه راه حل مشکل ایران نیست و ارتش باید وقت بخرد تا دیپلمات ها جادو کنند."
ژنرال جیم متیس وزیر سابق دفاع آمریکا در ابوظبی گفته است که کشورش باید "با جهان بیشتر تعامل داشته باشد و کمتر درگیر جنگ شود."
به گزارش یک رسانه دولتی ابوظبی او در این نشست با حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی گفت "ایران باید رفتارش را تغییر دهد" اما تاکید کرد که اقدام یکجانبه راه حل مشکل ایران نیست و "ارتش باید وقت بخرد تا دیپلمات ها جادو کنند."

فرانسه: اروپا به خاطر ایران به شدت تحت فشار آمریکاست
• 21 مهٔ 2019 - 31 اردیبهشت 1398
آقای لو مر روز سه‌شنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) گفت: "بله، آمریکا فشار می‌آورد. این فشار شدید است، خیلی شدید و مستقیم روی همین موضوع... فشار به مقام‌های سیاسی وارد می‌شود، به کابینه و همه کسانی که به نوعی با این مسئله سر و کار دارند."

این خزبلات در حالی است که اروپایی ها الخصوص فرانسه و انگلیس در خفا همسو با سیاست های دولت وقت آمریکا هستند. آنها در ازای همکاری با این کشور بر سر تحریم های اقتصادی ایران به رغم ادعا و تعهدی که به توافق برجام دارند راهبردی مشترک دارند.
تعاملات تجاری اروپا با آمریکا نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته و این پاداشی بوده که آمریکا در ازای اجتناب اروپا به خریدن نفت ایران به شرکت های تجاری اروپا داده است.

وزیر دارایی فرانسه گفته است که علاوه بر فشار آمریکا هشدارها و اقدامات ایران درباره توافق هسته‌ای هم مذاکره درباره کانال مالی را سخت کرده است.
آقای لو مر گفت: "ایران مرتب تهدید به نقض توافق می‌کند و این کار کمکی به تسهیل امکان تجارت نمی‌کند... من فکر نمی‌کنم که اروپا تسلیم اولتیماتوم ایران شود."
اشاره وزیر دارایی فرانسه به تعیین ضرب‌الاجل شصت روزه ایران برای کشورهای عضو برجام است تا "به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند."

بریتانیا نیروهای ویژه خود را برای پیوستن به نیروهای آمریکایی راهی خلیج فارس کرد
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۸

روزنامه بریتانیایی اکسپرس روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت در گزارشی نوشت نیروهای ویژه بریتانیایی هم به نیروهای آمریکایی اعزام شده در خلیج فارس پیوسته‌اند تا هرگونه تهدید احتمالی از سوی ایران یا نیروهای نیابتی‌اش را رصد کنند.
این گزارش می‌گوید دو تیم سرویس دریایی ویژه بریتانیا راهی خلیج فارس شده تا دو ماموریت را دنبال کنند: یکی بررسی فعالیت‌ها در جزیره قشم و دیگری هرگونه تهدید احتمالی در فاصله تنگه هرمز تا دریای عمان.
وزیر دفاع بریتانیا گفته است: "ما سهم عمده ای در این منطقه داریم و سرمایه‌گذاری کلانی در آن کرده‌ایم.


نظرسنجی۶۱ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند که همچنان از برجام حمایت می‌کنند

نظرسنجی یاد شده در عین حال می‌گوید که ۴۹ درصد افراد مورد پرسش، نحوه برخورد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با موضوع ایران را رد می‌کنند که ۳۱ درصد آنها شدیدا مخالف روش او هستند. در کل، ۳۹ درصد هم موافق سیاست‌های وی هستند.
به رغم خروج واشینگتن از این توافق، ۶۱ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند که همچنان از برجام حمایت می‌کنند. نکته جالب این است که بیش از نیمی از جمهوریخواهان مورد پرسش نیز از برجام که توسط دولت دمکرات باراک اوباما بدست آمد، پشتیبانی کرده‌اند.
نظرسنجی رویترز/ایپسوس بین روزهای ۱۷ تا ۲۵ مه در سرتاسر آمریکا انجام شده و جامعه آماری آن هزار و هفت نفر بوده است که ۳۳۷ نفر دمکرات و ۳۱۳ نفر جمهوریخواه بوده‌اند. چهار درصد نیز خطا برای این نظرسنجی در نظر گرفته شده است.
در مقام مقایسه ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها کره شمالی و ۵۱ درصد از آنها روسیه را تهدید فوری و جدی برای کشورشان می‌دانند.
همچنین ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها متعقدند که ایالات متحده نباید «پیش از حمله ایران» دست به اقدام نظامی بزند، در مقابل ۱۲ درصد موافق حمله نظامی «پیش‌گیرانه» آمریکا علیه ایران هستند.
با این وجود ۴۹ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند با سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران موافق نیستند و ۳۹ درصد دیگر این رویکرد را تایید می‌کنند.

نشست وندی شرمن و جان برنان با نمایندگان دمکرات درباره تنش‌های اخیر میان تهران و واشینگتن
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۸
آدام شیف، رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته که می‌خواهد پاسخی به این سئوال داده شود که استراتژی دولت دونالد ترامپ برای دور نگه داشتن آمریکا از جنگ چیست، اگر که اصلا چنین استراتژی داشته باشد.

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته آمریکایی گفته است به باور او رهبران سیاسی آمریکا به هشدارهای نظامیان این کشور در باره چالش‌های اقدام نظامی علیه ایران توجه خواهند کرد.
18 مهٔ 2019 - 28 اردیبهشت 1398
آقای پترائوس در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است "میزان جمعیت ایران و وسعت آن، اشغال این کشور را به چالشی قابل توجه تبدیل می‌کند."
این ژنرال بازنشسته آمریکایی درباره شباهت این شرایط با زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گفت "آدم‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که توهمی درباره دشواری‌های حمله نظامی به ایران یا تغییر رژیم داشته باشند. البته توجه داشته باشید که هستند کسانی که علنا خواهان چنین چیزی هستند. ولی قطعاً وقتی که ارتش و وزیر دفاع بیایند و واقعیت‌ها را نشان بدهند، حجم نیروهای ایران، توانایی‌هاشان و چیزهایی از این دست، فکر نکنم آدم‌ها دچار همان احساساتی بشوند که موقع تصمیم‌گیری درباره جنگ عراق وجود داشته است".
برنی سندرز: جنگ با ایران فاجعه مطلق خواهد بود
سناتور دموکرات برنی سندرز پس از جلسه با مقام‌های اطلاعاتی دولت دونالد ترامپ درباره ایران گفت بیشتر آمریکایی‌ها می‌دانند که پیش از این درباره شرایط در ویتنام دروغ گفته شد و نتیجه آن  کشته شدن ۵۹ هزار نفر بر پای آن دروغ بود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: «در سال ۲۰۰۳ درباره داشتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق دروغ گفته شد و در پی حمله به این کشور بیش از چهار هزار آمریکایی شجاع کشته و صد‌ها هزار نفر از مردم منطقه کشته و یا مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.»
سندرز با بیان اینکه جنگ با ایران یک "فاجعه مطلق" بدتر از جنگ عراق خواهد بود، افزود: «امیدوارم مردم آمریکا به دولت این کشور بگویند که ما با قصد قبلی و یا به صورت ناخواسته خواهان جنگ با ایران نیستیم.»
به گفته سناتور سندرز آمریکا می‌تواند شرایطی را رقم بزند که به جنگ منجر شود.
او ابراز امیدواری کرد که کنگره امریکا همه توان خود را برای جلوگیری از جنگ به کار گیرد. این سناتور دموکرات تصریح کرد باید به دونالد ترامپ قانون اساسی آمریکا را یادآوری کرد که تنها کنگره است که می‌تواند در مورد شرکت و یا عدم شرکت در یک جنگ تصمیم‌گیری کند.
بنابه این گزارش روبن گالگو نماینده دمکرات از آریزونا پس از ترک جلسه گفت: "من واقعا بر این باورم که آقای پومپئو، جان بولتون و سایر کسانی که می خواهند ما با ایران وارد جنگ شویم، اطلاعات امنیتی را سوءتعبیر و سوءارائه کرده اند، همانطور که در عراق دیدیم."
واکین کاسترو نماینده دمکرات از تگزاس هم گفت: "این از مواردی است که عمدا توی روی کسی می ایستید تا به شما مشت بزند، تا او را بزنید."
در مقابل جمهوری خواهان تلاش دولت برای اغراق در اطلاعات مربوط به ایران را رد کردند.
آدام کینزینگر نماینده جمهوری خواه ایلینوی گفت: "مضحک است اگر کسی سوءظن داشته باشد که این اطلاعات به نوعی ساختگی است. مقام های دولت چیزی نمی گویند که از منابع معتبر جمع آوری نشده باشد."
روزنامه‌های آمریکایی «واشنگتن‌پست» و «نیویورک‌تایمز» کنگره آمریکا را «کنگره‌ای دو پاره» توصیف می‌کنند که اختلاف در قبال پذیرش آنچه دولت «تهدید ایران» می‌خواند، آن را به دو قطب متضاد بر اساس خطوط حزبی بدل کرده است.
برخی دموکرات‌ها گفته‌اند که هیچ یک از مدارک ارائه‌شده نشان نمی‌دهد ایران اکنون بیش از گذشته یک «تهدید» محسوب می‌شود. به گزارش واشنگتن‌پست، آنها دولت دونالد ترامپ را متهم می‌کنند که برای حمله در صورت جزئی‌ترین تحریک از سوی ایران آماده شده‌اند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، دموکرات‌ها در جلسات برگزارشده سوال‌های سختی از مقام‌های ارشد دولت ترامپ پرسیدند که نکته تمام آنها یافتن پاسخ به پرسش روبرو بود: آیا اقدامات تهران به افزایش تنش‌ها انجامیده است یا اقدامات دولت ترامپ؟
کریستوفر مورفی، سناتور دموکرات کنیتکت نیز به نیویورک‌تایمز گفت که «پس از این جلسه توجیهی برایم مشخص شد که رویکرد دولت نسبت به ایران کار نمی‌کند» و «ایران را از میز مذاکره دورتر کرده است».
وزیر خارجه آمریکا پس از این جلسه توجیهی در پاسخ به پرسشی درباره امکان مذاکره مستقیم با ایران چنین پاسخ داد: «راه‌های بسیاری برای برقراری کانال ارتباطی وجود دارد.»
تلاش برای پایان دادن به اختیارات رئیس‌جمهوری در آغاز حمله
به گزارش واشنگتن‌پست، کمیسیون تخصیص بودجه مجلس نمایندگان ایالات متحده کمی قبل از آغاز جلسات توجیهی یک ماده به قانون تخصیص بودجه دفاعی افزودند که می‌تواند اختیارات داده‌شده به رئیس‌جمهوری در ٢٠٠١،‌در آغاز «جنگ علیه ترور» را لغو کند.
نمایندگان دموکرات و معدودی از جمهوری‌خواهان نزدیک به «تی پارتی» همچون رند پاول از چندین هفته قبل نسبت به احتمال سوءاستفاده دونالد ترامپ از قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها» (AUMF) و آغاز جنگ نظامی علیه ایران ابراز نگرانی کرده بودند؛ به‌ویژه پس از آنکه سپاه در فهرست تروریستی ایالات متحده قرار گرفت.
پس از ٢٠٠١، این قانون توجیه‌کننده حملات آمریکا در سوریه و عراق علیه «گروه اسلامی» (داعش) بود. قانونگذاران آمریکایی هرگز نتوانسته‌اند با کنار گذاشتن اختلاف حزبی، جایگزینی برای آن بیابند.
باربارا لی، نماینده دموکرات کالیفرنیا که ماده جدید را نوشته است، آن را «به طور قطع» بخشی از استراتژی مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها برای محدودکردن گزینه‌های ترامپ در قبال ایران معرفی کرد.
اکثریت جمهوری‌خواهان اما، به نوشته واشنگتن‌پست، نسبت به درخواست مجوز ترامپ از کنگره پیش از اقدام نظامی اصراری ندارند. لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه حتی گفته است که هر اقدام نظامی بالقوه‌ای ذیل «حق ذاتی برای دفاع از خود» قرار می‌گیرد.
منتقدان این قانون می‌گویند بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، از آن به عنوان توجیه برای وارد شدن به ۴۱ درگیری در ۱۸ کشور دنیا استفاده شده است.
«باربارا لی»، تهیه‌کننده این طرح در سخنانی گفت: «ظرف ۱۸ سال گذشته، روشن شده که AMUF به روسای جمهور آمریکا- تمامی روسای جمهور- اجازه جنگ‌افروزی در همه جای دنیا در هر زمان را داده است.»
این متمم برای تبدیل شدن به قانون، بایستی در قالب لایحه بودجه دفاعی آمریکا به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور این کشور برسد.
«باربارا لی» سال گذشته هم خواستار اضافه شدن متمم مشابهی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا شده بود که با تصویب آن موافقت نشد.

ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز: من کسی نیستم که بخواهد به جنگ دیگری برود. اقتصاد مان آسیب می‌بیند و از آن مهمتر، مردم ما کشته می‌شوند.»

اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۸
دونالد ترامپ یکشنبه شب در گفتگو با فاکس نیوز بار دیگر به «توافق وحشتناک» هسته ای دولت قبل با ایران اشاره کرد و گفت:‌«توافق هسته‌ای که اوباما با ایران امضا کرد، وحشتناک بود. آنها تنها بعد از پنج سال، مسیرشان به تولید سلاح هسته‌ای باز می‌شد. ما به این احتیاج نداریم. این توافق وحشتناک بود و من از آن خارج شدم... پشت خیلی از مشکلات در خاورمیانه ایران است. در سال اول کارم در پنتاگون با ژنرال ها جلسه‌ای داشتم. آنها ۱۴ یا ۱۵ نقطه را به من نشان دادند که درگیری وجود داشت و هرکدام از آنها چه از طریق نظامی و چه از طریق کمک مالی توسط ایران تحریک می‌شدند.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: من تنها می‌خواهم که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد. آنها نمی توانند ما را تهدید کنند... از همه اینها بگذریم، با همه اتفاقاتی که روی می‌دهد، من کسی نیستم که بخواهد به جنگ دیگری برود. اقتصاد مان آسیب می‌بیند و از آن مهمتر، مردم ما کشته می‌شوند.»
«من ترجیح می‌دهم اگر بخواهم حمله‌ای هم کنم، اقتصادی باشد. ما کشوری قوی‌تر از نظر اقتصادی ساخته‌ایم... ما از لحاظ اقتصادی قدرت فوق العاده ای داریم، اگر بتوانم همه چیز را از لحاظ اقتصادی حل کنم، این همان راهی است که من می خواهم.»
وی در پایان گفت: «نه، من قصد جنگ ندارم اما شما کشوری مثل ایران را دارید. من نمی‌توانم اجازه بدهم که آنها سلاح اتمی داشته باشند. شما نمی‌توانید اجازه دهید این روی بدهد. »
این گفتگوی فاکس نیوز با پرزیدنت ترامپ تنها چند ساعت بعد از توئیت هشدار آمیز پرزیدنت ترامپ به جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
تنها ساعتی بعد از اصابت یک راکت کاتیوشا به نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است. هیچ وقت آمریکا را تهدید نکن!»
سرپرست وزارت دفاع آمریکا: اقدامات ما برای بازدارندگی است، به دنبال جنگ نیستیم
۰۱/خرداد/۱۳۹۸
رادیو فردا
پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، سه شنبه پس از نشست توضیحی با نمایندگان کنگره این کشور تصریح کرد که اقدامات ایالات متحده در راستای بازدارندگی ایران است و واشینگتن به دنبال جنگ و تشدید تنش نیست.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا: اقدامات ما باعث توقف تهدیدهای ایران شد
سرپرست وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در مرحله فعلی روی این است که جلوی خطای محاسبه ایران را بگیریم. ما خواهان تشدید تنش در وضعیت کنونی نیستیم. اقدامات ما برای بازدارندگی است و برای جنگ نیست. ما در آستانه آغاز جنگ قرار نداریم.

پرزیدنت ترامپ: زمانی که ایران آماده باشد سراغ گفت‌‌وگو خواهد آمد وضعیت فعلی اقتصاد آن‌ها به گسست ادامه می‌دهد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت و در پیامی دو قسمتی در توئیتر، گزارش‌هایی که می‌گوید آمریکا در پی برگزاری جلسه مذاکره با ایران است را رد کرده و گفت زمانی که ایران آماده باشد، سراغ گفت‌‌وگو خواهد آمد.
پرزیدنت ترامپ گفت: رسانه‌های جعلی بدون هیچ‌گونه آگاهی این طور گفته‌اند که ایالات متحده در پی برگزاری مذاکره‌با ایران است. این گزارش‌ها نادرست است.
رئیس جمهوری آمریکا افزود:‌ایران وقتی و اگر که آماده باشد، سراغ گفت‌وگو می‌آید. در وضعیت فعلی اقتصاد آن‌ها به گسست ادامه می‌دهد که برای مردم ایران خیلی بد است.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
به گزارش خبرگزاری فارس از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی به این ترتیب بودجه نمایشگاه قرآنی از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

نزدیک به عربستان سعودی می‌گوید وزیر خارجه عمان پیام واشنگتن را به تهران رسانده است: تمایل به مذاکره تحت شرایطی معین. وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با «سی ان ان» گفت تا زمانی که ایالات متحده آمریکا با پایبندی به تعهداتش ذیل برجام به تهران «احترام» نگذارد، ایران با دولت ترامپ وارد مذاکره نمی‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
اونوقت توقع داری این همه رو کسی بخونه؟
ناشناس
| India |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
سلام اقای بی نشان.. بهتره شما یک پا بروی وزارت امورخارجه نزد آقای ظریع چون ایشون خسته نشده و دهانش کف . ازبس داستان گفته . برو کمکش خدا عوضت بدهد. ید طولایی داری. ترامپ باهات روربروبشه یکراست استعفا میدهد
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
این کامنت خودش یک سایته . یکماه باید بشینی بخونیش
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
دوست عزیز این متن را جهت چاپ به روزنامه کیهان میدادی بهتر نبود حداقل خواننده زیادی داشت . چرا مختصر ننوشتی ؟
بعید میدانم هیات عراقی بتواند خواسته های آمریکایی ها را برآورده کند.
یارو رو خرس گذاشته بود دنبالش رفیقش از بالای درخت داد میزد تند تر بدو!
حالا حکایت این گاوچرانان (کابوی) است که به ترامپ داد میزنند تند تر بدو!
ناو هواپیما بر به منطقه ارسال کن، بلاک واتر های زیاد تری ارسال کن، بپا و اما مواظب باش:
ارتش خطرناک است، با چند کشته دادن باز روی پله های کاخ سپید پراز اخ وتف به جنگ و ترامپ میگردد! بپا و باز هم مواظب باش. بودجه جنگ را نداریم که بپردازیم، هفت تریلیون دلار اگر بیشتر شود ورشکسته هستیم. ترامپ لطفا کاری کن که گاوهای شیرده ما جنگ را خود کفا کنند...
آیا این افول امپراطوری را ندا نمیدهد.
خودتون گفتين كار بچه هاي مقاومت بوده
احتمالاً ایران پشت حملات به نفتکش‌ها در الفجیره بوده است .
این پیام نشان میدهد دقیقا این کار کار خود آمریکایی است
شروع جنگ جهانی دوم باترفند آلمانی ها شکل گرفت . یکی از ایستگاههای رادیویی آلمان در نزدیکی مرز لهستان توسط خود آلمانیها ولی با زبان ولباس نظامی لهستان اشغال می شود واین بهانه ای به دست آلمانیها می دهد که به لهستان حمله کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
در آلمان یک انسان یک سیاست مدار عاقل نبود که به هیتلر بگوید ما برای چی برتر هستیم . اصلا برای چی باید چند کشور را تسخیر کنیم . سربازان و درجه داران و فرماندهان جنگ‌چگونه فکر میکردند آیا از خودشان نمیپرسیدند در برف چهار متری سیبیری برای کی و چی میجنگیدند
ببینم 400 نفر نماینده به ترامپ اجازه داده اند دد سوریه بماند و بجنگد.. خوب این یعنی مقابله باایران؟پس مخالفتشان با ترامپ در خایج فارس چیست؟؟
روسیه از درایت ما تعریف نکنه چه کسی تعریف می کند
سلام،هیچ گونه جنگ ودر گیری نظامی بین ایران وامریکا در کار نیست، روسیه نیزباخبر است،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار