بازدید 13559

فراکسیون مستقلین: همین هیأت رئیسه خوب است/ فراکسیون ولایی: دو فراکسیون دیگر طرفدار دولتند و وظیفه خود را انجام نمی‌دهند/ فراکسیون امید: عارف، گزینه ریاست است

چند روزی است جو مجلس کاملا انتخاباتی شده است. اگر چند روز پیش به سراغ نمایندگان مجلس می‌رفتیم و از اوضاع هیأت رئیسه و انتخابات می پرسیدیم، شاید کمتر کسی بود که به این پرسش پاسخ دهد و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده بود. اما در چند روز اخیر اوضاع فرق کرده است.
کد خبر: ۹۰۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ 21 May 2019

فراکسیون مستقلین: همین هیأت رئیسه خوب است/ فراکسیون ولایی: دو فراکسیون دیگر طرفدار دولتند و وظیفه خود را انجام نمی‌دهند/ فراکسیون امید: عارف گزینه ریاست استچند روزی است جو مجلس کاملا انتخاباتی شده، این در حالی است که اگر چند روز پیش به سراغ نمایندگان مجلس می‌رفتیم و از اوضاع هیأت رئیسه و انتخابات می‌پرسیدیم، شاید کمتر کسی به این پرسش پاسخ می داد و تصمیمی در این باره گرفته نشده بود؛ اما در چند روز اخیر اوضاع فرق کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ قرار است در پنجم خرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بار چهار و آخر، هیأت رئیسه مجلس را انتخاب کنند. این انتخابات از چند منظر بااهمیت است؛ نخست اینکه سال آخر نمایندگی وکلا در خانه ملت است و همین انتخابات نوعی نمایش قدرت و اقتدار جناح‌های سیاسی در مجلس و قدرت نمایی برای انتخابات پیش روی نمایندگان به شمار می‌آید.

اگر فراکسیون‌های سه گانه مجلس، که در سه سال گذشته تحرک خاصی از خود نشان نداده اند، بتوانند کرسی‌های خود را در هیأت رئیسه مجلس افزایش دهند، می‌توانند در میان طرفداران خود در خارج از مجلس ایجاد امید کنند و از این طریق میزان رأی خود را در زمان انتخابات مجلس افزایش دهند.

همه این عوامل باعث شده تا اهمیت انتخابات هیأت رئیسه، امسال قدری حساس‌تر شود. نمایندگان فراکسیون اصولگرایان ولایی مانند سال گذشته انتقاد شدیدی به عملکرد هیأت رئیسه مجلس دارند؛ البته انتقاد اعضای این فراکسیون به عملکرد لاریجانی بیش از سایر اعضای هیأت رئیسه است.

اما در سوی دیگر ماجر، امیدی‌ها نیز به همان نسبت فراکسیون ولایی به عملکرد هیأت رئیسه انتقاد دارند؛ اما لاریجانی مانند ولایی‌ها در نوک پیکان انتقادکننده‌ها قرار ندارد و اعضای این فراکسیون انتقادات خود را به عملکرد نواب رئیس و بخصوص مطهری ـ که در روز‌های اخیر قدری رفتار خود را تغییر داده است ـ متوجه کرده اند.

البته امیدی‌ها از پزشکیان هم دل خوشی ندارند و نسبت به برخی رفتار‌های وی نیز انتقاداتی دارند، اما همچنان بر این باورند که پزشکیان برای جایگاه نایب رئیسی اول مناسب است و حتی اگر بشود برای ریاست هم کاندیدا شود، می‌توان از وی حمایت کرد. با این حال، امیدی‌ها از سایر اعضای خود در هیأت رئیسه بخصوص رحیمی و وکیلی انتقاداتی کرده اند.

در این بین به نظر می‌رسد، تنها فراکسیون راضی مجلس فراکسیون مستقلین مجلس است. این فراکسیون که اعضای آن شالوده‌ای از اصولگرایان متمایل به اصلاحات است، علاقه‌مندند که همین ترکیب را در هیأت رئیسه حفظ کنند و حتی به دنبال آن هستند که با واسطه گری، بار دیگر زمینه ائتلاف را بین سه فراکسیون فراهم نمایند، به طوری که امروز هم لاهوتی سخنگوی این فراکسیون پیشنهاد داد تا سه فراکسیون با هم ائتلاف کنند.

وی در نطق خود گفت: ما سه سال با هم کار کردیم. هیأت رئیسه در حد بضاعت خود تلاش‌هایی کرده است. شهادت می‌دهم کم و کاستی از جانب هیأت رئیسه وجود نداشته؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنم هر سه فراکسیون ائتلافی کنیم تا یک سال باقی مانده نیز استمرار خدمت هیأت رئیسه مجلس را داشته باشیم.

اما گویا دو فراکسیون دیگر هم مانند سال گذشته قصد ائتلاف ندارند! امروز نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی ضمن اعلام این خبر گفت: فراکسیون نمایندگان ولایی بعد از نشست‌های شورای مرکزی و هیأت رئیسه و مجمع عمومی درباره‌ی انتخابات هیأت رئیسه به جمع بندی خواهد رسید.

وی با اشاره به انتقادات اعضای این فراکسیون به عملکرد مدیریت مجلس گفت: فراکسیون ما علاقه‌مند به تغییر در وضع موجود است، زیرا ما وضع موجود را خوب نمی‌دانیم، ولی در اقلیت هستیم و کاری نمی‌توانیم بکنیم. سال گذشته هم کاندیدای ما ۵۸ رأی آورد. این بار هم نشست‌های زیادی طی دو هفته گذشته داشتیم، اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم.

وی از سه فراکسیون سیاسی مجلس ـ غیر از فراکسیون ولایی ـ دو فراکسیون دیگر را طرفدار دولت خواند و مدعی شد که این دو فراکسیون به وظیفه‌ی خودشان برای نظارت بر دولت عمل نمی‌کنند.

اما جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس نیز در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: فراکسیون امید قصد ائتلاف ندارد و لیست جدا برای انتخابات هیأت رئیسه خواهد داد.

وی همچنین ادامه داد: ما بر روی نواب رئیس توافق کامل داریم و قرار است در لیست خود رئیس هم داشته باشیم، البته ما روی مصادیق کار نکرده ایم، با این حال برخی اعضای فراکسیون بدشان نمی‌آید که پزشکیان به عنوان رئیس معرفی شود، ولی خود وی قبول نمی‌کند و احتمالا عارف را برای ریاست مجلس در لیست خود قرار دهیم.

با توجه به شرایط موجود و با توجه به اینکه هیچ یک از فراکسیون‌های مجلس رأی اکثریت را در مجلس ندارد، انتظار می‌رود، امسال نیز تغییرات چندانی در هیأت رئیسه مجلس شاهد نباشیم. با این حال برخی امیدی‌ها امیدوارند که نفر معرفی شده برای ریاست مجلس از سوی فراکسیون ولایی تا آخر ایستادگی کند. در این صورت، احتمال اینکه معادله سال گذشته تکرار شود، بیشتر است و اگر امیدی‌ها بتوانند ۱۲۳ رأی عارف در سال گذشته را حفظ کنند، احتمال رئیس شدن عارف دور از ذهن نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
هر کاری دلتان میخواهد انجام دهید . از نظر مردم همه نمایندگان مردود شدند.
این چند ماه باقیمانده هم پیشکش.
نگاه کن ببین ابهت و عظمت ایران بدست این مسئولین نابود شده
لياخوف كجايي كه يادت بخير
جات اينجا خيلي خاليه كه بيايي و مجلس رو به توپ ببندي
بازی های آقایان برای سر کار گذاشتن مردم و حقوق مفت گرفتن آغاز شد
مملكت توهواست شماهم دنبال گرفتن سهم جناحي خودتون هسيد
خدایش فرق نمی کند کی ریس شود وکی نواب شود حداقل برای تنوع هم شده یه تغییراتی برای خودتان بدهید تا حداقل کمتر تکراری به نظر برسید
هیچ اتفاقی نمی افتد،هیچ چیز را هم دست نزنید،مردم دیگر به این مجلس امیدی ندارند.
بابا بیخود خودتون رو خسته نکنید.همین رییس و وکلا خوبند....قبلا چه کاری کردند که بعدا خواهند کرد
فراکسیون مردم:همتون سر و ته یک کرباسید
بود و نبود این نماینده ها فرقی نداره. حالا شما هی فراکسیون ایجاد کن.
آقای عارف معلوم هست برای چی رفته مجلس. حالا که 4 سال از مجلس گذشته تازه میخاد رییس بشه. حتما نقشه ای در سر دارن
به به جناب استاد عارف دامات براکته
بالاخره عطسه ای کرد این جناب ریس شورای ....
فقط این روزها به دوران دانشجویی خودم می نگرم که چگونه بخاطر جناب عارف خان عمرمان را به هدر دادیم
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
بخاطر اینکه بچه هاش از ژن برتر بودن عقب نمونند
مردم له شدن ... اینا فکر انتخاباتنو سهم جناحی،......
عارف ناکارامد ترین نماینده تاریخ بشریت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر