بازدید 7677

رها کردن سیل زدگان با بلایایی به مراتب سخت‌تر از سیلاب

موعدی که برخی کشاورزان سیل زده در تأمین و مهیاسازی شرایط کشت در آن ناتوان شده اند و در نتیجه متضرر‌تر از قبل می‌شوند؛ ضرر‌هایی که این بار حتی وعده‌ای برای جبران آن‌ها هم داده نمی‌شود و عواقب آن تماما متوجه کشاورزان است؛ کشاورزانی که برخی شان به تازگی به خانه‌های سیل زده خود بازگشته اند و برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی با انواع مشکلات دست به گریبانند.
کد خبر: ۹۰۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰ 20 May 2019
تابناک اجتماعی -
حدود دو ماه از سیلاب نوروزی می‌گذرد، اما بر خلاف تصورها، اوضاع در مناطق سیل زده وخیم‌تر از قبل است؛ وخامتی که از چند منظر قابل بررسی و تأمل است.

به گزارش «تابناک»؛ نخستین منظر، آسیب‌هایی است که به سیل زدگان وارد آمده است. آسیب‌هایی که به منازل و اثاثیه یا به معاش ایشان (کشاورزی یا باغداری یا کسب و کار‌های دیگر سیل زدگان) وارد آمده و نه تنها حال و روز ایشان، که آتیه سیل زدگان را هم تحت الشعاع قرار داده است. آتیه مردمانی که در شرایط بحرانی اقتصاد در کشورمان، گرفتار بحران سیلاب شده اند.

مجموعه خسارات‌ هنگفتی که دولتمردان قول جبران آن‌ها را داده اند، اما گزارش‌های رسیده از مناطق سیل زده حکایت از کوتاهی در عمل به این وعده‌ها تا به امروز دارد. قصوری که فارغ از نابخشودنی بودن آن، در مناطقی چون خوزستان، منجر به وارد آمدن لطماتی دیگر به کشاورزان شده است، چراکه در این خطه حاصلخیز، موعد کشت دوم از راه رسیده است.

موعدی که برخی کشاورزان سیل زده در تأمین و مهیاسازی شرایط کشت در آن ناتوان شده اند و در نتیجه متضرر‌تر از قبل می‌شوند؛ ضرر‌هایی که این بار حتی وعده‌ای برای جبران آن‌ها هم داده نمی‌شود و عواقب آن تماما متوجه کشاورزان است. کشاورزانی که برخی شان به تازگی به خانه‌های سیل زده خود بازگشته اند و برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی با انواع مشکلات دست به گریبانند.

به این مشکلات، انبوه رسوبات بر جای مانده بر مزارع بر اثر سیلاب را هم باید افزود که می‌تواند منبع شکل گیری گرد و غبار‌های جدید و البته وسیع باشد. رسوباتی که یکی از راه‌های تثبیت آن، سرعت بخشیدن به آماده سازی این زمین‌های کشاورزی برای کشت و زرع است؛ فرایندی که لازمه آن، عمل مسئولان به وعده جبران خسارات و همراهی با کشاورزان است.

اتفاقی مهم که برای رقم زدن آن حتی باید از اقدامات جهادی نیز بهره گرفت و چه بسا ضرورت دارد نیرو‌های مردمی نیز به کمک گرفته شوند. همان نیرو‌هایی که در روز‌های پس از سیلاب نقش به سزایی در نجات مردم از سیلاب و دور کردن خطر سیل از تمامی شهر‌های مجاور سیلاب و بسیاری از روستا‌ها داشتند و حالا به خانه و کاشانه خود بازگشته اند و جای خالی شان به شدت محسوس شده است.

به صف این موارد، از بین رفتن و آسیب دیدن بسیاری از زیرساخت‌ها در مناطق سیل زده را هم باید افزود که رفعشان ضرورت دارد، اما فرایند رفعشان به شدت کند است. فرایند بازسازی، نوسازی و حتی احداث راه‌های ارتباطی، پل ها، رفع آسیب و در صورت لزوم نوسازی خطوط انتقال برق، آب و گاز، دایر کردن زیرساخت‌های بهداشتی و... زیرساخت‌هایی که از جمله آنها، مدارس هستند و به گفته مسئولان آموزش و پرورش، رفع تمامی خسارات وارد آمده به آن‌ها در سیلاب‌های اخیر غیرممکن است و تمرکزشان بر احداث مدارس تخریب شده قرار گرفته، نه مدارسی که بر اثر سیلاب آسیب دیده، اما سر پا مانده اند.

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم هنوز فرایند رفع کامل آثار سیلاب از بسیاری از مناطق به اتمام نرسیده و دست کم به گواه تصاویر رسیده، مناطق بسیاری با گل و لای برجای مانده از سیلاب و فاضلاب‌های رها شده در سطح معابر و گندابی شدن آب‌های برجای مانده از سیل دست به گریبان هستند و ورای اینها، پروسه ارزیابی خسارات ناشی از سیلاب هم فرجام نیافته است؛ پروسه‌ای که گام نخست رفع خسارات است و هنوز برداشته نشده است!

وضعیتی غیرقابل که نشان می‌دهد اوضاع سیل زدگان به مراتب وخیم‌تر از قبل است، هرچند سیلاب فروکش کرده و نگرانی‌های شدید هر روزه از بالا رفتن سطح آب و پیگیری اخبار دبی ورودی و خروجی سد‌ها پایان یافته است؛ نگرانی‌هایی که جایشان را نگرانی‌هایی به مراتب بزرگ‌تر گرفته و حتی ارسال شدید کمک‌های مردمی و حضور نیرو‌های جهادی هم نیست که کمرنگشان کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
من نمیدونم سیل زدگان چرا نمیرن مثل داماد وزیر کار وام میلیاردی بگیرن خب چیتون کمتره شما یقه ببند ریش بزار
تعجب نداره.همیشه همین بوده!!!!
در مطلبی که چند روز بعد از سیل های خوزستان و گلستان و .. شما گذاشته بودید که دولت به شدت پیگیر سیل زده هاست و تا بازسازی کامل با اون هاست و ...

من در نظرات براتون نوشته بودمن این ها هم بعد از خوابیدن سر و صدای سیل ها ، مثل سرپل ذهابی ها رها خواهند شد این فقط تبلیغات دولت میباشد و .. شما این نظر من را تایید نکردید و حذف کردید .

الان هم که خودتان اذعان میکنید که کار ها خیلی کند پیش میرود من هم برایتان بگویم که چند ماه بعد اصلا دولت برای این مناطق کاری نخواهد کرد . و خودتان هم خواهید دید . حواشی امریکا و تحریم ها و .... به این وظیفه و کم کاری دولت سرپوش خواهد گذاشت


حالا اون مسئولین که هر روز برای عکس و خودنمایی به اون مناطق رفته بودن الان کجا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
دقیقا درست میگین
من همیشه میگم توی این کشور نباید اتفاقی برات بیفته وقتی افتاد فقط خدا کمکت کنه مگر
متاسفانه عزيزان سيل زده به امان خدا رها شده اند و عزم و اعتباري جهت بهبود وضعيت ايشان وجود نداشته و اختصاص نيافته !حتما اولويتهاي مهمتري وجود دارد ! خدايا هيچكس را محتاج اين مسيولين و دولتمردان نكن !مرفه نشينان تهران كجا و مردم زجر كشيده سيل زده كجا! ايا مسيولين مملكت با اين اوضاع ميتوانند خواب راحت داشته باشند ؟لابد چرا كه نه!
همینکه سالم هستند جای شکر داره . مشکلات به مرور حل میشه .
ولی به گفته برخی عزیزان مسئول سیل اخیر نعمات ( به فتح نون و عین ) فراوانی داشت و فلان میلیارد دلار سود هم داشته ....
مردم بیچاره بدبخت
بنده یکی از کشاورزانی هستم که در خوزستان شهرستان دشت آزادگان بیست هکتار زمینم را زیر کشت گندم برده وباتوجه به نعمت بارانی که امسال شاهد ان بودیم وضعیت کشت درحد ایده آل بوده وبرای درو کردن زمین نیازمند چند روز مهلت جهت رسیدن محصول بودیم اما متاسفانه عمدا دولت برای جلوگیری از ورود اب به شهر اقدام به منفجرکردن سیل بند وهدایت ابها به سمت مزارع وکشت زارها شد وقبل وبعد از این اقدام شاهد انواع واقسام وعده ها جهت جبران خسارات بودیم اما تا به امروز یک ریال خسارت پرداخت نشد وبدتر از آن بدلیل زیراب بودن زمینها تا به این لحظه کشت شلتوک را هم از دست دادیم مقصر این نابسامانی ها واین خسارت ها کیست یک سال قبل از جاری شدن سیل دولت مجوز کاشت شلتوک را بدلیل نبود اب منع کرد وزمانی که گندم کاشتیم بدلیل حجم اب زیاد مزارع ما را نابود کرد والانم فصل کشت تابستانم از دست دادیم میتوانستیم به زور مانع هدایت اب به مزارع شویم ولی فداکاری کرده وبرای نجات شهر قبول کردیم اب به سمت کشتزار هدایت شود ولی نتیجش بدبختی ونابودی زندگی وزمین هایمان شد ولی درس بزرگی شد که تا اخر عمر ونسل در نسل به فرزندانمان بیاموزیم که هیچ وقت به حرف دولتمردان ووعده هایشان اعتماد نکنند هزاران وعده پوچ از استمهال وامها تا پرداخت خسارات ولی هفته پیش بانک زنگ زد گفت باید جهت تمدید وام سودش را پرداخت کنید با این اوضاع بانک ده میلیون تومن سود وام بانک کشاورزی را از کشاورزان بدبخت خوزستانی طلب می کند من موندم این همه همت وتلاش را چرا از نورچشمی هایی که هزار هزار میلیارد تومن میگیرن وجواب پس نمیدن کسی انجام نمیده
دولت نبایستی خسارت کشاورزان را بدهد اگر دولت قصد حل ریشه ای اینگونه حوادث را دارد باید استثنا امسال کمکی به زبان دیده‌گان بکنه اما آنها را مجاب کنه اجباراً بیمه شوند و از سالهای بعد خسارت دیده‌گان فقط باید از بیمه خسارت بگیرند و دولت بهیچوجه نباید خسارت بلا دیدگانی که بیمه را قبول نمی‌کنند بپذیرد همانند همه دولت‌ها.
خوزستان را بدبخت کردند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان