بازدید 7679

تلاش وزارت علوم برای بازگرداندن «دکتری» به وضع قبل!

به فاصله چند سال از اجرای کنکور متمرکز دکتری در کشورمان و بروز حاشیه‌ها و اشکالات فراوان، حالا مسئولان وزارت علوم از تلاش برای بازگشت اوضاع به روال قبل خبر می‌دهند!
کد خبر: ۸۹۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ 15 May 2019
به فاصله چند سال از اجرای کنکور متمرکز دکتری در کشورمان و بروز حاشیه‌ها و اشکالات فراوان، حالا مسئولان وزارت علوم از تلاش برای بازگشت اوضاع به روال قبل خبر می‌دهند!

به گزارش «تابناک»، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر این که پذیرش دانشجویان دکتری باید مستقیماً توسط دانشگاه‌ها انجام شود، گفت: در حال حاضر قانون مجلس شورای اسلامی این امر را نفی می‌کند و وزارت علوم دنبال راهکاری برای حل این موضوع است.

وی در ادامه به ایسنا گفت: اساساً کنکور و آزمون‌های فعلی لزوماً معیار تعیین استعداد‌ها برای ورود به دانشگاه در مقاطع دکترا نیست بلکه کنکور در دوره دکتری صرفاً یک ابزار ورود به دانشگاه به شمار می‌رود. اما اینکه تعداد زیادی از دانشجویان در دوره دکتری مجاز می‌شوند یعنی امکان سنجش دانشجویان توسط دانشگاه‌ها را بیشتر شدیم و تفاوتی برای برگزاری کنکور و پذیرش از طریق آزمون قائل نشدیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که شاخص‌های ورود دانشجو به دوره دکتری بهبود یابد، خاطر نشان کرد: بهبود شاخص‌های پذیرش دانشجوی دوره دکتری فقط از طریق تفویض اختیار کامل به دانشگاه‌ها در جذب این دانشجویان اتفاق می‌افتد. البته در حال حاضر مقدمات این تفویض اختیار در وزارت علوم فراهم شده و امیدوار هستیم در آینده بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که دانشگاه‌های ما مستقیماً برای پذیرش دانشجو دکتری اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: تجربه کشور‌های دنیا نشان داده است که مراکز آموزش عالی فوق اگر مستقیماً در انتخاب دانشجویان دخالت داشته باشند بسیار عملکرد بهتری خواهند داشت تا اینکه یک مرکزی جدا از دانشگاه‌ها برای آن‌ها انتخاب کنند؛ بنابراین شایسته بودن دانشجو باید توسط دانشگاه‌ها مشخص شود.

دکتر شریعتی یادآور شد: برخی نگران اعمال سلایق و بعضاً تخلفات در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها به ویژه در دوره دکتری وجود دارد، اما باید گفت: اساساً هر کاری را بخواهیم تعریف کنیم ممکن است با یک سری چالش‌ها و حتی اشکالاتی مواجه باشد بنابراین باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها واگذار شود. در این راستا وزارت علوم در سال ۹۴ یک بار برای واگذاری این امر اقدام کرد و اغلب دانشگاه‌های مجری از این امر راضی بودند، اما مجلس قانونی وضع کرد که جلوی استمرار این امر را گرفت؛ بنابراین اگر ما بخواهیم این تجربه مجدداً تکرار شود باید راهکاری برای این قانون مجلس داشته باشیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
منظور همون افزایش رانته
در شیوه قبلی اساتید و گزینشگران پارتی می کردند و هیچوقت عدالت رعایت نمی شد این روش فعلی بازم بهتر از قبله چون میزان دخالت اساتید
50درصد کاهش میده
با سلام
من هیئت علمی دانشگاه هستم. آنچه من شاهد هستم اینست که فعلا اصلا به صلاح نیست که پذیرش دانشجو به دانشگاهها واگذار شود زیر حق بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاههایی که دکترا ندارند ضایع می شود. این موضوع در مورد کارشناسی ارشد هم صدق می کند. در خارج از کشور کلا شیوه مدیریت دانشگاهها با ایران متفاوت است.
دکترا میگیریم که بعد در خانه بمانیم چون آغازاده نیستیم
۱۵ سال پیش هم کنکور دکتری وجود نداشت و شاخصهای پذیرش بسیار بهتر بود، کجای دنیا برای دکتری ازمون میگیرد؟
خیلی جالبه هر چند وقت یک بار این موضوع مطرح میشود تا فضا برای بازگشت به دوران انتخاب سلیقه ای دانشجویان دکتری محک زده شود. تمام موضاعات مطرح در نوشته فوق کاملا صحیح است اما برای اساتیدی که باید پاسخگوی نتایج تحقیق دانشجوی خود باشند. این روش در تمامی دانشگاههای مطرح دنیا مورد استفاده قرار میگیرد اما با این شرط که استاد گرامی باید هزینه تحصیل و آموزش دانشجوی دکتری خود را از طریق طرح تحقیقاتی خود پرداخت نماید و دانشجو نیز موظف است مطابق با همین طرح نتایج خود را در محک آزمون و بررسی قرار دهد. دانشجویی که صرفا به دلیل معرفی شخصی و یا داشتن تنها نمرات بالاتر در دوره فوق لیسانس بدون شرکت درهیچ آزمونی به دوره دکتری وارد میشود و استاد عزیز نیز هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نمیکند نتیجه ای بهتر از آنچه که میبینیم نخواهد داشت. تنها اساتیدی باید دانشجوی دکتری به سلیقه خود بگیرند که طرح تحقیقاتی داشته و هزینه تحصیل و زندگی دانشجو را بتوانند پرداخت کنند. من خود در سال 89 بالاترین نمره آزمون کتبی دانشگاه تهران را که خود دانشگاه برگزار میکرد در یکی از دانشکده ها آوردم اما به دلایل واهی من را نپذیرفتند تا بتوانند دانشجوی ممتاز خود را که حتی موفق به آوردن نمره آزمون دانشگاه خود شده بود وارد دوره دکتری کنند.
داداش اینجا خارج نیست مطمن باشید فساد توش میاد
روش قبلی بسیار اشتباه بود. چرا که اگر کنکور فعلی را ملاک حداقلی از داشته های علمی یه متقاضی دکترا بدانیم اگر کسی علم اقلی داشته باشد به راحتی میتواند وارد مرحله مصاحبه شود. آن موقع هم دست دانشگاهها باز است
حالا که ارزش مدرک و سختی های آن را به اندازه دیپلم پائین آوردید به فکر افتادید.
به عنوان یک دانشجوی دکتری با واگذاری پذیرش به دانشگاه ها مخالفم.
در سیستم فعلی، حداقلی از صلاحیت علمی باید احراز بشه ولی در سیستم واگذاری، همه چیز به رابطه و سلیقه و ... مربوط می شه، دانشجویان در دوره های کارشناسی و ارشد، از انتقاد و چالش علمی با استادان دست برمی دارند و برای پیشرفت، ابراز چاکری خواهند کرد و... همه می دانیم چه کسانی برنده این رقابت خواهند شد.
دوباره سلیقه بازی و پارتی بازی دیگه
پیشنهاد می کنم کد ظرفیت پذیرش هر استاد مشخص باشد
پذیرش دکترا باید از طریق دانشگاه ها صورت بگیرد و وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و سازمان سنجش می توانند بر روند پذیرش دانشجویان دکترا نظارت کنند .
مديريت سليقه اي، اتلاف بودجه و وقت، ضربه زدن به آينده شغلي دانشجو.... مثل بقيه اول بسازيد بعد نقشه بكشيد، آفرين
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها