بازدید 12882
تولید خودرو ۴۷.۲ درصد کاهش یافت

آیا باید باز هم شاهد "افزایش قیمت خودرو" باشیم؟

در سال جاری شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودرو‌های داخلی و خارجی بوده ایم به طوری که قیمت خودرو سواری پراید به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده است. کارشناسان دلیل عمده این افزایش قیمت را کاهش عرضه خودرو عنوان می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید خودرو‌های داخلی در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۷.۲ درصدی داشته است. همچنین واردات خودرو همچنان ممنوع است و با افت واردات قطعات در فروردین ماه سال جاری روبه رو بوده ایم.
کد خبر: ۸۹۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱ 15 May 2019

تابناک اقتصادیدر سال جاری شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودروهای داخلی و خارجی بوده ایم به طوری که قیمت خودرو سواری پراید به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است. کارشناسان دلیل عمده این افزایش قیمت را کاهش عرضه خودرو عنوان می کنند. بررسی ها نشان می دهد که تولید خودروهای داخلی در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 47.2 درصدی داشته است. همچنین واردات خودرو همچنان ممنوع است و با افت واردات قطعات در فروردین ماه سال جاری روبه رو بوده ایم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال جاری یک بار دیگر قیمت خودروها سوار بر موج افزایشی شدند و رکوردهای جدیدی را برای خود به ثبت رساندند. سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو طی گفتگویی که به تازگی با خبرنگار تابناک اقتصادی داشت، گفت: قیمت خودروهای داخلی از 20 فروردین ماه تاکنون بیش از 35 درصد افزایش یافته است. وی افزود: قیمت خودروهای خارجی نیز در همین بازه افزایش یافته است. این افزایش قیمت ها باعث شد تا قیمت خودروی سواری پراید به بیش از 50 میلیون تومان برسد و یک رکورد تاریخی دیگر را برای خود به ثبت برساند. مسئولین جهت جلوگیری از این افزایش قیمت خودرو، دستور نظارت بر سایت ‌های فروش اینترنتی خودرو را صادر کردند چون به زعم آن ها بخشی از این افزایش قیمت به قیمت های کاذبی که در این سایت ها ارائه می شد باز می گشت. در چند روز اخیر و پس از نظارت بر سایت های فروش اینترنتی خودرو، اندکی از تب قیمتی در بازار خودرو کاسته شده است اما پرسش اساسی این است که آیا در ماه های آینده باز هم باید شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید به دنبال اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو بود. کارشناسان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را کاهش عرضه خودرو اعلام کرده اند. آن ها عنوان می کنند که عرضه جوابگوی تقاضا در بازار خودرو نیست و به همین دلیل قیمت ها در این بازار در حال رشد می باشند. پس برای پاسخ به اینکه آیا باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود یا نه؟ باید ببینیم شرایط عرضه در ماه های آینده چگونه خواهد بود.

اولین موضوع تاثیرگذار بر عرضه به میزان تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی باز می گردد. بررسی ها نشان می دهند که علیرغم تمام تلاش هایی که دولت برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی داشته، خودروسازان در عرضه در حد نیاز بازار ناتوان بوده اند. این موضوع را می توان از بررسی آمارهای ارائه شده پیرامون تولید خودرو در فروردین ماه سال جاری از سوی انجمن خودروسازان پی برد. این آمارها نشان می دهند که میزان تولید انواع خودرو در فروردین ماه سال جاری 42 هزار و 623 دستگاه بوده است که این میزان تولید در مقایسه با فروردین ماه 1397 کاهشی 47.2 درصدی را تجربه نموده است. در برخی خودروها از جمله ون،  مینی بوس و میدل باس و اتوبوس این کاهش تولید بیش از 90 درصد بوده است.

آیا باید باز هم شاهد

دومین موضوع تاثیرگذار بر عرضه خودرو واردات خودرو است و از تیر ماه سال گذشته واردات خودرو ممنوع اعلام شده است. پس عرضه از سمت واردات خودرو نیز نمی تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

همچنین آمارهای گمرک نشان می دهند که میزان واردات قطعات خودرو در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. براساس گزارش گمرک، در بخش صادرات و واردات خودرو، قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری و همچنین قطعات یدکی به ترتیب شاهد افت ۵۸ و ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم. نکته حائز اهمیت در ارتباط با واردات خودرو، قطعات منفصله و قطعات یدکی، خروج این بخش از فهرست اقلام عمده  وارداتی به کشور است. پیش از این همواره شاهد بودیم که خودرو و قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد در رتبه اول تا سوم فهرست کالاهای عمده وارداتی به کشور قرار داشته است اما در اولین ماه سال‌ جاری مشاهده می ‌شود که این دست از کالاها جایی در میان لیست اقلام عمده وارداتی ندارند.

نتیجه آن که شواهد نشان می دهند احتمالا در ماه های آینده به دلیل کمبود عرضه خودرو در بازار با یک مازاد تقاضایی در بازار رو به رو باشیم که این موضوع خود می تواند عاملی برای افزایش قیمت خودرو باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
ب ه به از این بشارت! مردم را تشویق کرده اید که هجوم ببرند به سمت هرید خودرو! عجب مملکتی شده...
بنده به عنوان یک قطعه ساز می گویم که قطعا قیمت خودرو از این ارقام موجود بسیار گران تر خواهد شد.امروز ما کائوچوی ان بی آر را که ویژه تولید شلنگ خودرو است خریدیم کیلویی 80 هزار تومان که سال قبل این موقع بود 15 هزار تومان یعنی حتی بیشتر از افزایش نرخ ارز گران شده است.دولت برای کنترل نرخ ارز جلوی واردات همه چیز حتی مواداولیه را گرفته است که حاصل آن قحطی مواد اولیه است پس قیمت قطعات و به تبع آن خودرو شدیدا گران خواهد شد.
بلی، حتماً.
سامانه کنترل قانونی قیمت که وجود ندارد. افراد زیادی در این خصوص تصمیم می گیرند که کاهی منتج به نفی تصمیمات دیگری می گردد. سرانجام هم گناه عدم موفقیت خویش را به گردن «مافیای خودرو» می اندازند.
تا موقعی که ژن خوب داریم افضایش هم داریم
حالا حالاها باید شاهد افزایش قیمت خودرو و دیگر کالاها باشیم .
ظاهراً توقفی در کار نیست . . .
کار دیگه ای از دستمون و تون بر میاد؟
از یک بچه پنج ساله هم سوال کنید میفهمه که مشکل اصلی خودروسازی در حال حاضر ممنوعیت وارداته! هیچ منطق درستیم نداره، الان چرا نباید صادرکننده ای که نمیتونه ارزشو وارد کشور کنه نتونه بجاش خودرو وارد کنه؟! منطق این قضیه چیه واقعا؟! الان باید به وفور ماشین وارد بشه و تقاضای خودرو را کم کنه، حتی خیلی ساده میشه از خود مردم ارز گرفت ، ارزایی که ذخیره کردن یا ازشون سکه گرفت و براشون ماشین آورد و بهشون داد
ساز افزايش قيمت خودرو داره كوك ميشه
هيچ كس هم پاسخگو نيست
برآو به اين همه مديريت و مسئوليت پذيري
آفرين
وقتی دلار 4 تومنی میبشه 15 تومن ، از اونجایی که شعار خودکفایی ما در این 40 سال گوش فلک را کر کرده !!! ، قیمت خودرو هم طبیعتا باید حدود 4 برابر بشه پس پراید تا 8 میلیون تومن هم جا داره

فقط مساله اینه که آیا کسی هست که 80 میلیون برای پراید پول بده ؟ اونیکه از طبقه پراید سوارها بوده که دیگه پول خرید پراید نداره و اونیکه 80 میلیون پول داره هم از طبقه پراید سوارها نبوده و نیست که بخواد پراید بخره و جونشو توی پراید از دست بده..

پس با گران شدن قیمت خودرو به امید خدا بزودی شاهد از بین رفتن پراید و پرایدساز خواهیم بود
هرچه بیشترگران شود،استقبال مردم بیشتر، چرا خودروسازها قیمتها را نبرند بالا،تازه تا دو سال آینده ،پیش فروش کرده اند.
تا زمانی که این شرکتها از دولت و بانکها که وام دریافت کرده اند و بدهی خودشان را نیز تصیویه نمیکنند و در کارشان شفاف سازی وجود ندارد و شرکت های قطعه سازی بصورت فامیلی رشد میکند مصرف کننده نیز میبایست به ساز آنها برقصد و هر روز شاهد گرانی خودرو در کشور باشیم آماری که ارائه دادهاید برای حال روز اقتصاد بد کشور بود و آیا این خودرو سازان حال خوب اقتصادی نداشته اند که از آنان سخن بگوئید اگر اینچنین است که می فرمائید ترا به خیر و ما را به سلامت ،بهتر است معاونت فنآوری ریاست جمهور فعالتر عمل کرده و با جوانان با لیاقت و تحصیل کرده وارد گود شود و خودرو در خور مردم ایران را تولید نماید و به رخ این دو خودرو ساز بکشد
مسئولین قول دادن قیمت هارو کنترل کنند
همین امسال پراید هشتاد و سمند صد و ده را خواهد دید.بقیه هم به همین نسبت.
مکانیزم بستن مرزها از فروردین سال قبل و جلوگیری از واردات همزمان با اعلام خروج از برجام آمریکا شروع شد . کم کم افسار بازار از جمله تولید و فروش خودرو به تولیدکنندگان داخلی داده شد(به هدف دکترین اقتصادی و حل مشکل فروش داخلی با بهای بالاتر) .
وقتی به خودرو ساز میگن بیا این هم قیمت گذاری خودرو در اختیار خودت و با صلاح خودت به نسبت حاشیه بازار یا هر جوری که دوست داشتی قیمت گذاری کن بدونید که همه قضایا یک مکانیزم جهت افزایش قیمت محصولات داخلی است. به هدف رونق اقتصادی. واضحه که همه اینها طبق برنامه است. تا الان هم خیلی موفق بودن در فروش با قیمت های چند برابری.
ما خودمون بلدیم چکارکنیم واکنش مدیران ما هست برای کنترل قیمت ها! بدبخت کردن مردم برای شما کاری نداره ... همین گمرکی ۱۰۰ درصد نشون میده شما حق نداری صاحب چیزی باشی ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر