بازدید 7981

مخالفت‌های بین المللی با ادعای ترامپ در مورد ایران

کد خبر: ۸۹۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 15 May 2019
نگرانی‌های بین المللی در این باره که دولت ترامپ در حال پیشرفتن به سمت جنگ با ایران است، روز سه شنبه به شکل آشکارا و با شک و تردید در مورد ادعا‌ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی تهدید رو به رشد علیه آمریکا و متحدانش در خلیج فارس و فراتر از آن است، آشکار شد.

به گزارش «آزادی» ارتش آمریکا البته این تردید‌هایی را که از سوی یک ژنرال انگلیسی در مورد چنین تهدیدی بیان شده است، رد کرد. رئیس جمهور دونالد ترامپ گزارشی مبنی بر این که دولتش برنامه‌های خود را برای ارسال بیش از ۱۰۰۰۰۰ نیروی نظامی برای مقابله با ایران و در صورت لزوم به روز رسانی کرده، تکذیب کرد. اما ترامپ بعد از آن بحث و جدل‌ها را با یک جمله بیشتر از قبل کرد: "آیا این کار را انجام خواهم داد؟ قطعا. "

اظهارات این ژنرال انگلیسی شک و تردید‌های بین المللی در مورد تقویت نظامی آمریکا در خاورمیانه را منجر شده، که میراث حمله ۲۰۰۳ به عراق بود که بر اساس اطلاعات نادرست صورت گرفت. مقامات آمریکایی هیچ مدرکی برای حمایت از ادعا‌های خود مبنی بر تهدید رو به افزایش ایران و همچنین نشانه‌های دیگر مبنی بر آژار متحدان آمریکا ارائه نکرده اند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در حالی که تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است، گفته که کشورش نگران ریسک رویارویی تصادفی "به واسطه تنش در حال افزایش است که عملا به شکل ناخواسته در هر دو طرف وجود دارد. " سپس در روز سه شنبه اسپانیا موقتا یکی از ناو‌های خود را از ناوگان جنگی تحت رهبری ایالات متحده به سمت تنگه هرمز می‌رود خارج کرد. این امر به دنبال چالش عمومی و غیرمعمول به دولت ترامپ از سوی یک ژنرال انگلیسی بود.

ژنرال کریس گیکا، یکی از افسران ارشد نیرو‌های ائتلاف تحت حمایت ایالات متحده در مبارزه با گروه داعش، گفته: "نه، هیچ گونه تهدیدی رو به افزایشی از سوی نیرو‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه وجود ندارد. " گیکا، در یک کنفرانس ویدئویی از ستاد فرماندهی ائتلاف در بغداد، به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ائتلاف، حضور نیرو‌های حمایت شده از سوی ایران را "به همراه طیف وسیعی از دیگر نیرو‌ها نظارت می‌کند؛ زیرا این محیطی است که ما در آن قرار داریم".

اما وی افزوده: شمار قابل توجهی از گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه وجود دارد و از سوی هیچ یک از آن‌ها در این مرحله تهدیدی جدی و رو به افزایش دیده نمی‌شود.

در اواخر همان روز، در یک اقدام متقابل نادر عمومی یک افسر نظامی فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که اظهارات گیکا "کاملا در تقابل با تهدید‌های معتبر شناخته شده" از سمت نیرو‌های تحت حمایت ایران در خاورمیانه است. فرماندهی مرکزی در یک بیانیه گفته است که نیرو‌های ائتلاف در بغداد سطح هشدار را برای همه اعضای سرویس دهنده در عراق و سوریه افزایش داده است.

در این بیانیه آمده است: "در نتیجه، (ائتلاف) در حال حاضر در سطح بالایی از هشدار است، زیرا ما همچنان به نظارت بر تهدیدات معتبر و احتمالا تهدید معطوف به نیرو‌های ایالات متحده در عراق ادامه می‌دهیم. "

در کاخ سفید، ترامپ، که بار‌ها و بار‌ها در خصوص اجتناب از درگیری‌های طولانی مدت در خاورمیانه بحث کرده است، گزارشی از نیویورک تایمز را تکذیب کرده که میگفت ایالات متحده برنامه‌های خود را به روز کرده تا بتواند ۱۲۰۰۰۰ نیرو را در صورت نیاز برای مقابله با ایران اعزام کند.

وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپوو در کنفرانس خبری مشترک در سوچی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر تکذیبیه ترامپ گفت: "ما اساسا به دنبال جنگ با ایران نیستیم".

یک مقام رسمی دولت آمریکا گفته که جلسه کوچک اخیر تشکیل شده بین مقامات شورای امنیت ملی بر چگونگی پاسخ نظامی به ایران متمرکز نبوده، بلکه بر روی طیف وسیعی از گزینه‌های دیگر، از جمله دیپلماسی و تحریم‌های اقتصادی متمرکز بود.

نظرات ژنرال گیکا در پی بروز تنش‌های شدید در خاورمیانه است. ایالات متحده در روز‌های اخیر دستور اعزام ناو گروه جنگی آبراهام لینکلن و همچنین چهار بمب افکن B-۵۲ به منطقه خلیج فارس را صادر کرده است. همچنین آمریکا در حال اعزام یک سامانه ضد موشکی پاتریوت به یک کشور در منطقه است که نامی از آن برده نشده.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر