بازدید 110009

ماجرای پیامک پرداخت عوارض آزادراه

کد خبر: ۸۹۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 14 May 2019
معاون شرکت ساخت‌وتوسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل علت ارسال پیامک اشتباه به مالکان خودرو‌ها درباره پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را تشریح کردو گفت:کسانی که عوارض را پرداخت نکرده‌اندجریمه می‌شوند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، از آغاز تعطیلات نوروزی سال جاری (۲۸ اسفند ۹۷) طرح اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی کلید خورد. سید حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ۱۷ اسفندماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این طرح گفته بود: پرداخت الکترونیکی عوارض از ۴ آزادراه منتهی به تهران شامل آزادراه‌های تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین-رشت و کرج-قزوین-زنجان در ایام نوروز ۹۸ آغاز می‌شود و تا پایان تیرماه ۹۸ به کلیه عوارضی‌های کشور تسری پیدا می‌کند.

علیرغم این اعلام، بسیاری از خودرو‌هایی که در ایام نوروز از محور‌های مذکور تردد کرده بودند، به دلایل مختلف از جمله عدم نصب اپلیکیشن مربوطه موفق به پرداخت الکترونیکی عوارض خود نشدند. به همین دلیل مهلت پرداخت عوارض الکترونیکی - برای مالکان خودرو‌هایی که از ۲۸ اسفند سال گذشته تا ۱۰ اردیبهشت از آزادراه‌های مورد نظر تردد کرده بودند- تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شد.

با این حال در روز‌های اخیر از سوی سرشماره‌های سامانه پیامکی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور، برای مالکان خودرو‌هایی که چه از آزادراه‌های مذکور تردد داشته‌اند، چه نداشته‌اند و حتی افرادی که عوارض آزادراه را پرداخت کرده‌اند، پیامک‌های هشدار برای پرداخت عوارض ارسال شده و در این پیامک‌ها علاوه بر اینکه به آن‌ها اعلام شده که عبورشان از آزادراه، «غیر مجاز» بوده، گفته شده در صورت عدم پرداخت عوارض، مشمول جریمه ۳۰ هزار تومانی خواهند شد.

در انتهای پیامک مذکور نیز لینک نصب اپلیکیشن‌های خاصی نیز برای مالک خودرو ارسال شده و از او خواسته شده است تا از طریق این لینک نسبت به پرداخت عوارض الکترونیکی عوارض آزادراهی اقدام کند.

میرشفیع: اشتباهات سامانه پیامکی شرکت ساخت برطرف شده است

سید حسین میرشفیع، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور و مجری این طرح در همین ارتباط در گفتگویی درباره پیامک‌هایی که شرکت ساخت برای مالکان خودرو‌ها ارسال شده و خواهان پرداخت عوارض هستند، اظهار داشت: ما به هیچ عنوان چیزی به اسم عبور غیر مجاز از آزادراه نداریم و تردد همه خودرو‌ها از آزادراه‌ها مجاز بوده و از آن استقبال هم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در پیامکی که به مالکان خودرو‌ها ارسال شده، نمی‌گوییم که جریمه می‌شوید، بلکه در پیامکی که ارسال می‌شود، گفته شده که مالک آن خودرو از کدام آزادراه تردد داشته و باید عوارض آن را پرداخت کند. در انتهای پیامک هم مالک خودرو را به یکی از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی عوارض معرفی می‌کنیم.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: خودرو‌هایی که از آزادراه‌های تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-رشت تردد می‌کنند، پلاک خودروی آن‌ها توسط دوربین‌های پلاک‌خوان خوانده شده و برایشان پیامک ارسال می‌شود با این مضمون که به خاطر تردد از آزادراه، عوارض خود را پرداخت کنید.

وی تأکید کرد: برخی اشکالات فنی در سامانه پیامک وجود داشت که به تدریج در حال اصلاح است و به حالت پایدار رسیده‌ایم و انتظار داریم از این پس، پیامک اشتباه برای افرادی که عوارض پرداخته‌اند یا از آن آزادراه عبور نکرده‌اند، ارسال نشود.

میرشفیع یادآور شد: اگر برای مالکان خودرو‌هایی که عوارض آزادراه را پرداخت کرده‌اند، پیامک ارسال شد، به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۴۱ پیامکی حاوی پلاک خودروی خود ارسال و در آن اشتباه بودن پیامک ارسال شده از سوی شرکت ساخت مبنی بر لزوم پرداخت عوارض عبور از آزادراه را اعلام کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت تصریح کرد: تا کنون هیچ خودرویی جریمه نشده است.

۸۰ درصد خودرو‌های عبوری عوارض را پرداخت کردند

میرشفیع یادآور شد: از زمان آغاز طرح پرداخت الکترونیکی عوارض تاکنون، ۵.۵ میلیون خودرو از آزادراه‌های مذکور تردد کرده و از این تعداد، ۴.۵ میلیون خودرو (۸۱ درصد) عوارض خود را پرداخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای یک میلیون خودرویی که عوارض الکترونیکی را پرداخت نکرده‌اند، قرار است پس از بازبینی تصاویر دوربین‌های پلاک خوان در هر روز برای ۵۰ هزار نفر از آن‌ها جریمه ۳۰ هزار تومانی صادر شود؛ اما هنوز برای هیچ خودرویی جریمه صادر نشده و عجله‌ای برای جریمه کردن مردم نداریم.

معاون شرکت ساخت تصریح کرد: قبض جریمه به سه شرط برای ترددکنندگان از آزادراه‌های مشمول این طرح صادر می‌شود؛ نخست آنکه تصاویر دریافتی از سوی دوربین‌های پلاک خوان را بازبینی کنیم و مطمئن شویم عوارض را پرداخت نکرده است، ثانیاً مالک خودرو اعتراض نکرده باشد و ثالثاً آخرین پیامک اخطار برای مالک خودرو ارسال شده باشد.

مجری طرح پرداخت الکترونیکی آزادراه‌ها گفت: اگر برای مالک خودرویی که عوارض پرداخت کرده، پیامک اخطار به اشتباه ارسال شده باشد، مالک خودرو می‌تواند شماره پلاک خودرو به اضافه اسم آزادراهی که تردد کرده را به شماره ۳۰۰۰۱۵۳۱ اطلاع دهد تا ما در شرکت ساخت به آن رسیدگی کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۳۷
پیشنهاد می شود فرصت یک ماهه جهت پرداخت در نظر گرفته شود و همچنین میزان بدهی با یک پیام به صاحب ماشین اطلاع داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
پیشنهاد میشود بزرگراه ها رو تحریم کنید
چطور ممکنه آقایان یه سایت بزنن و با شماره پلاک، بدهی برای شما درج کنند بدون اینکه مشخص باشد بدهی بابت چی هست؟ هم سایت عوارض بزرگراهی و هم سایت تهران من برای عوارض طرح ترافیک و پارک حاشیه ای!! شما فقط پلاک وارد میکنید و در نتیجه یک عدد به عنوان بدهی می بینید! بدون اینکه بتونید اعتراض کنید، یا گزارش داشته باشید و ریز عوارض رو ببنید. در صورت عدم پرداخت هم جریمه میشید! اینه حقوق شهروندی ؟
دزدی در روز روشن در ایران عادی شده است من بهمن ماه از قم تردد داشته ام و پیامک برایم آمد و مجبور به پرداخت شده ام همه اینها برای پیگیری دروغ است هیچ کس هم پاسخگو نبوده و نیست.
هر روز از تكنولوژي براي پول دراوردن از بي اطلاعي مردم سو استفاده ميشود . اين هم يك نوع راهزني در بزرگراههاست .
به من اعلام شد در2روز یکم و بیست ویکم فرئردین از عوارضی عبور کردم درصورتی که اشتباه بود ولی من پرداخت نمودم وسپس با شرکت انی رو تماس گرفتم بررسی کردند گفتند شمارا بستانکار کردیم
این سیستم راه حل نیست
براي من پيام اومده كه در 7 فروردين از ازاد راه قزوين تردد داشتم و 2000 تومان از برچسب من كم كردن در حالي كه در تاريخ مذكور من در شهري از استان اصفهان بودم اعتراض هم كردم هيچ ترتيبي داده نشده
از تهران به رشت...يك مسير آزاد راهي پر تردد....فقط يك عوارضي قزوين بصورت الكترونيكي است!!! در ساير باجه هاي عوارضي كماكان وجه نقد دريافت مي شود.
ماجرا فقط خالی کردن جیب مردم از راهی که بشه میباشد
بزرگراه ها با آسفالت خراب و امکانات از رده خارج اما برای دریافت پول به پیشرفته ترین دوربین ها و جدیدترین روش ها مجهز هستند
چرا شماره تلفنی که در سایتشان جهت اعتراض اعلام شده کار نمی‌کند؟ چرا پاسخگوی اعتراضات در سایتشان نیستند؟ چرا مشخص نمی‌کنند بدهی بابت چی هست؟ چرا ریز صورتحساب را اعلام نمی‌کنند؟ چرا پس از پراخت بدهی حساب صفر می‌شود ولی پس از مدتی دوباره بدهکار می‌شوید بدون آنکه ترددی داشته باشید؟
من که گوشی هوشمند ندارم و پول خریدش را هم ندارم چکار کنم؟
سایتشان معتبر هست؟ کی اعتبار سایتشان را تایید می‌کند؟ سایت مال خودشان هست یا کلاهبرداران راه‌اندخته‌اند تا با مبالغ ریز جیب مردم را خالی کنند که ارزش شکایت نیز نداشته‌باشد؟
اصلا اینا کی هستند که پیامک می‌فرستند پول بدید؟ این روش قانونی هست؟ اگر این روش رایج شود و پس از مدتی هر کسی که از راه می‌رسد پیامک بفرستد که به من پول بدهید وگرنه جریمه می‌کنم، چکار باید بکنیم؟
شماره موبایل صاحب خودرو را از کجا آورده‌اند؟ اگر شماره نداشته‌باشند چگونه پیامک اخطار می‌فرستند؟ مالک از کجا بداند که بدهکار است؟
آیا این شرکت‌هایی که عامل این کار هستند با شرکت‌هایی که در صدا و سیما و ورزش و جاهای دیگر قماربازی و شرط بندی و بخت‌آزمایی راه‌انداخته‌اند و به روش‌های مختلف نظیر ارسال پیامک و ... و با همکاری شرکت‌های مخابراتی از حساب مردم پول کم می‌کنند، نسبتی دارند؟
پاسخ ها
اعتدال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
کاش میتونستم به این نظر شما ۵۰ تا مثبت بدم ، ممنون از صحبت های بجای شما ، تابناک عزیز لطفا این موضوعات رو پیگیری نمایید
من که خونه ام رباط کریم هست و هر روز به تهران میرم و میام چه پرداختی باید بدم؟؟ عوارضی اول تهران- ساوه غیر قانونی هست چون دور و اطراف آن خانه های بسیاری هست.. عوارضی ها باید خارج از شهر باشند که بتونن عوارض بگیرند نه داخل شهر..!!!
اگر چه مبلغ عوارضی که به اینجانب تعلق گرفت رقم ناچیزی بود و پرداخت نمودم، لیکن از آن آزادراه اصلا عبور نکرده بودم و اعلام نیز نمودم که اصلا مسیر گذشتن از آن آزادراه را نیز نمی دانستم.
تکلیف کسانی که برچسب عوارض خودرو دارند و شارژ هم داشته چه می شود؟
من چند بار تردد داشته ام ولی پیامک دریافت نکرده ام
حتی اپلیکیشن ویژه پرداخت درآپ را هم نصب کرده ام ولی خبری نیست.
اوایل اردیبهشت از آزادراه تهران- قزوین -رشت عبور کردم. عوارضی اول عبور برای همه رایگان بود اما چون من تراشه داشتم 500 تومان از مبلغ کل کم شد. در عوارضی قزوین- رشت گفتند که پرداخت الکترونیکی فعال نشده است بنابراین نقدی پرداخت کردم. اما بعدا پیامکی برای من ارسال شد که 2000 تومان عوارض کنارگذر اتوبان قزوین- رشت از من کسر شده است. در مسیر بازگشت هم عین همین داستان تکرار شد. در سایت معرفی شده شکایت کردم اما خبری از رسیدگی نشد. ای کاش گفته می شد که چگونه می توانم تراشه را پس داده و پولم را دریافت کنم.
ایکاش قبل اینکه با انجام یهویی چنین کاری مردم رو گیج کنن، خوب اطلاع رسانی کنن. متاسفانه مسوولین ما عادت کردند یهو صبح که از خواب پا بشی همه فرآیندها رو عوض کنن.
تغییر رویه اینجور کارها که مردم رو سردرگم میکنه اطلاع رسانی میخواد که اصلا مسولین ما اعتقاد بهش ندارن.
یه مشکلی که هست این هست که تو ایران خودرو ها زیاد خرید و فرورش می شوند و فولنامه ای هستند که سند نخوردن. ممکنه کسی که ماشین رو در اختیار داره شمارش ثبت نشده باشه . همچنین ملت هر روز سیم کارت عوض می کنند و شماره ای که ثبت شده ممکنه اصلا سیم کارتش رو کنار گذاشته باشند که خاموشه.
تا حالا فکر کرده اید اگر کسی پلاک جعلی نصب کند؟؟؟؟

خیلی مسخره استتت....


واقعا مسخره و

مایه بدبختی برای جامعه...
برای من پیام عوارض اومد و از مبلغ بستانکاری برچسب عوارض کم کرد ، پیگیری هم کردم و گفتن تردد نداشتید اما مبلغ عودت نشد.
خودتون به سوال خودتون جواب ندادید کسانی که گوشی ها قدیمی رو دارند و پیرمرد هستند و ... چگونه باید پرداخت کنند . شاید یکی دسترسی به گوشی های هوشمند نداره باید 10 هزار تومان هم به کافی نت بده و عوارض 500 تومن یا 2000 تومانی اش رو پرداخت کند . مگر میشه .
نوع جدیدی از کلاهبرداری هست
هر روز از این گونه طرح هایی که جیب ملت رو غارت کنن زیادتر میشه
اصولا" چرا باید برای یک عبور عادی از آزاد راه وارد اینترنت و سایت و پرداخت اینترنتی با کارت شویم مگر همه این امکانات را دارند ؟
معلوم نیست چه برنامه ای دارن
من از محور قزوین زنجان تردد داشتم و چندین پیامک با مبالغ مختلف برام ارسال شد.مبلغ پرداختی شش هزار تومن از مبلغ تعریف شده بیشتر بود پس از کلی پیگیری جوابی که به من دادن "مبلغ مازاد جهت عبور از کمربندی قزوین درخواست شده"بوده.از کی تا حالا کمربندی مشمول عوارض بزرگراهی شده؟؟/
بنده تو ایام عید از محور تهران-قم عبور کردم و هرجا عوارض دریافت میکردند بدون کم و زیاد پرداخت کردم. حالا پیامک اومده و پس از وارد شدن به سایت مربوطه زده 5000 ریال عوارض پرداخت نشده!!! مگه جایی عوارض 500 تومنی هم داریم؟؟؟! آخه یعنی چی؟؟؟! حالا برای این مبلغ قراره 30 هزار تومن جریمه بشم؟؟ مسخره نیس؟؟؟؟
کلاه برداری ها و پخش ویروس از طریق سیستم پیامک های مخابرات و تلفن همراه رو یه فکری بکنید.
آیابهترنیست درورودی هربزرگراهی یک گیشه پرداخت نقدی باشدکه اگرکسی بهردلیلی نتواندیامایل به پرداخت الکترونیکی نباشدازآن استفاده کند بهترنیست درکشورمابجای اجباروزورکمی هم اختیاررامدنظرداشته باشندبخصوص برای افرادمسن ترکه اجرای این قبیل کارها کمی مشکل است بخصوص افرادتنها چرامیخواهیم همه رابه هرچه مامیپسندیم اجبارکنیم همه میخواهند عوارض بدهندمابایدراهی پیداکنیم که هرجورراحتترهستندپرداخت کنندنه صرفا الکترونیکی باشد درست است این طریق سریعتراست ولی احترام به خواسته دیگران هم مهم است من کاری به احترامی که دردنیای غرب برای مسنترهاقائلندندارم ماباتمدنی کهن بعضی جاهاکارهای تازه بدوران رسیده هارامیکنیم درهرحال آزاررساندن بهمنوع باعث عاقبت بخیری هیچکس نشده سئوالی دارم جواب نمیخواهم فقط فکرکردن صادقانه شما به نتیجه آن کافیست تاکنون کدام عاقبت بخیرشده ای رادیدید که همیشه درپی آزارمردم بوده؟؟درتصمیماتتان بهمه جوانب توجه بفرمائید
متن پیامک
نانك مسكن
شرح تردد : غيرمجـــاز
از عوارضي : تهران - .....
ثبت شده توسط طرح آني رو
دارنده خودرو به شماره پلاک:........
به دليل كمبود موجودي
زمان :
مبلغ عوارضي: 20000 ريال
لطفا نسبت به شارژ برچسب تا 72 ساعت اقدام نماييد . در غير اين صورت خودرو شما مشمول جريمه مي گرد .
بنده و چند نفر از دوستانم با همين مساله مواجه شديم و عليرغم اينكه عوارض رو داده بوديم از بيم اينكه جريمه نشيم دوباره ٢٥٠٠ تومان پرداخت كرديم ايشالا جواب اين اشتباهات سيستمي مثل قبض هاي موبايل رو به درگاه الهي بدن وگرنه ما مرجع ديگري راه به شكايت نداريم
اینقددر بی در و پیکر شروع شد این کار. یه اطلاع رسانی نکرده بودند. راننده ها اکثرا نمی دونستن چرا کسی توی کیوسکها نیست.
سلام،من فقط يك بار از ازاد راه استفاده كردم ولي پيامك براي من ٦٠٠٠ تومان امده ،چرا ؟
من از قبل برچسب داشتم چیزی راجع برچسبهای بانک مسکن نگفتند پس از عبور با استفاده از روشهای گفته شده پرداخت کردم یکماه بعد پیامک آمد که از برچسب هم کسر شده است! یعنی دوبار دوبار کسر می کنند!
فقط کلاهبرداریه .دوبار یه عوارض پرداخت کردم باز ماه بعدش بدهکارشدم زنگم که میزنی میگن اون موقع ننشسته تو سیستم تازه نشسته .انگار با بچه ۲ساله طرفن
واقعا دستگاه نظارتی وجود ندارد.برایم عوارض بزرک راهی پیام شده است.اعتراض کردم وکارشناس نهایتا اعلام کرد این موارد جز تصاویر دوربین های پلاک خوان است.اما اگر یک رسیدگی کننده وجود داشت محقق می شد که اصلا در چنین روزی نه ماشین من ونه هیچ خودرویی حضور فیزیکی عبور نداشته است.و رندمی تقریبا برای خودروها این عوارض اعلام می شود.وچون مبلع ان ناچیز است پیگیری نمی شود.ولی این اسمش ....
اصلا عوارض آزادراهی برای چیه؟مگه تو عوارضی پول نمیگیرن؟؟ هفته پیش عوارضی رشت به قزوین ۷ تومن بود امروز ۹ تومن گرفتن
الان پیام اومده واسم، از سایت دیدم ۸۵تومن زده عوارض آزادراهی
یعنی چی؟؟ این پول چیه ؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل