بازدید 17474
تأملی بر تصویب کلیات لایحه حاشیه‌ساز در مجلس؛

چرا مصوبه «اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی» ناپخته و ترسناک است؟!

نکته جالب توجه در این میان، امکان بهره مندی گروه بزرگی از افرادِ دارای تابعیت کشور دیگری از تابعیت ایرانی است که ظاهرا قانون گذار به آن توجهی نکرده است. موضوعی که برای تشریح آن می‌توان از مثالی استفاده کرد که معاون اول رئیس جمهور مورد استفاده قرار داده است؛ اینکه فرزند مرحوم میرزاخانی به واسطه پدرش دارای تابعیت کشور دیگری است و بر اساس این لایحه، خواهد توانست تابعیت ایرانی نیز دریافت نماید. امکانی که در صورت استفاده، فرد را در دسته دو تابعیتی‌ها قرار خواهد داد که با قوانین بالادستی در کشورمان در تضاد است.
کد خبر: ۸۹۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 13 May 2019
تابناک اجتماعی -
کلیات لایحه‌ای که معاون اول رئیس جمهور در تشریح چرایی ارائه آن توسط دولت به مجلس، از اصرار شادروان مریم میرزاخانی برای دریافت تابعیت ایرانی برای فرزندش سخن به میان آورده بود، به تصویب رسید؛ لایحه‌ای که تأمل در جزئیات آن به نکات عجیب و ترسناکی می‌رسد.

به گزارش «تابناک»؛ برای بررسی این لایحه لازم است کمی به عقب‌تر بازگشته و طرحی را مرور کنیم که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت و طراحی آن به مرکز پژوهش‌های مجلس واگذار شده بود؛ طرحی ویژه که با ورود دولت به ماجرا به کل کنار گذاشته شد تا لایحه‌ای عجیب به مجلس برسد و در دستور بررسی قرار گیرد.

لایحه‌ای که در ماده واحده آن تأکید شده «فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل و بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به هجده سال شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند.» متنی که در آن هیچ قید و بندی نیامده و مثلا مشخص نکرده که راه اثبات فرزند مادر ایرانی، آزمایش دی‌ان‌ای یا شیوه قابل اتکای دیگری است.

نکته‌ای مغفول که بر اساس آن، در صورت تصویب این قانون، تنها کافی است ادعایی در این خصوص مطرح شده و آن ادعا به واسطه شهادت دو تن مورد تأیید قرار گیرد تا فرد مشمول این قانون شناخته شده و تابعیت ایرانی دریافت کند. راهی که قابل حدس است، پیمودن آن کار چندان دشواری نیست و ممکن است صف‌های عریض و طویلی برای دریافت تابعیت ایرانی به گواه شاهدان شکل گیرد.

اتفاقی که دست کم خیل بزرگ مهاجران ساکن کشورمان، خواستار رقم زدن آن برای خودشان هستند. مهاجرانی که با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند و بر اساس این لایحه خواهند توانست به سادگی تابعیت ایرانی دریافت کرده و مشمول حقوق شهروندی مساوی با دیگر ایرانیان شوند. حقوقی که به عنوان مهاجران ساکن ایران فعلا از داشتنشان محرومند و در صورت تبدیل لایحه فوق به قانون، در دسترسشان خواهد بود.

 
چرا لایحه «اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی» ناپخته و ترسناک است؟!

نکته جالب توجه در این میان، امکان بهره مندی خیل بزرگی از افرادِ دارای تابعیت کشور دیگری از تابعیت ایرانی است که ظاهرا قانون گذار به آن توجهی نکرده است. موضوعی که برای تشریح آن می‌توان از مثالی استفاده کرد که معاون اول رئیس جمهور مورد استفاده قرار داده است؛ اینکه فرزند مرحوم میرزاخانی به واسطه پدرش دارای تابعیت کشور دیگری است و بر اساس این لایحه، خواهد توانست تابعیت ایرانی نیز دریافت نماید.
 
بیشتر بخوانید

امکانی که در صورت استفاده، فرد را در دسته دو تابعیتی‌ها قرار خواهد داد که با قوانین بالادستی در کشورمان در تضاد است. مبحثی مهم که احتمالا بار‌ها درباره آن شنیده اید و می‌دانید راه گریز از آن، ترک تابعیت اول این افراد است که غالبا اتفاقی نشدنی یا به غایت دشوار است. درست مانند ترک تابعیت ایرانی که تنها با رعایتی شروطی از جمله تصویب در هیأت وزرا ممکن می‌شود و احتمالا تاکنون کسی موفق به طی این فرایند نشده است.

به این مشکل بزرگ، نادیده گرفتن اختیار فرزندان حاصل ازدواج مادران ایرانی و پدران غیرایرانی در انتخاب تابعیت شان را باید افزود که در طراحی ماده واحده فوق مورد غفلت قرار گرفته و ممکن است به اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زیر ۱۸ سال به درخواست مادرشان منجر شود و با رسیدن این فرزندان به سن قانونی (۱۸ سال)، ایشان را به پروسه تقریبا ناشدنی ترک تابعیت ایرانی در صورت انتخاب مسیر دیگری در زندگی شان سوق دهد!

اشکالی بنیادی و اساسی که ممکن است به بروز مشکلاتی جدی برای این افراد منجر شود، به ویژه اگر تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی داده شود که همسرشان تابعیت افغانستان دارد و ترک آن تابعیت هم تقریبا برایشان ممکن نیست. فرزندانی دو تابعیتی که بر اساس قوانین کشورمان از حقوق کامل ایرانیان برخوردار نخواهند بود و معلوم نیست با این لایحه فوق قرار است مشکلاتشان رفع شود یا اضافه گردد؟!

 
چرا لایحه «اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی» ناپخته و ترسناک است؟!

به این موارد عجیب، مشخص نبودن شمار مشمولان این لایحه را باید افزود که بر اساس اظهار نظر‌های مسئولان مختلفی که دست اندرکار طراحی این لایحه و تصویب کلیات آن بوده اند، بین ۵۰ هزار تا ۲ میلیون نفر در نوسان است. مسأله‌ای عجیب که نشان می‌دهد قرار است شرایط برای افزایش جمعیت کشور تا ۲ میلیون تن و حتی بیشتر فراهم آید، در شرایطی که می‌دانیم دولتمردان با رعایت حقوق شهروندان ایرانی از جمله پرداخت یارانه به مشکلاتی فراوان مبتلا هستند و بار‌ها از ضرورت محدود سازی این پرداخت‌ها سخن به میان آورده اند.

مشکلاتی که ظاهرا قرار است در سایه ندید گرفتن اصول اساسی در تهیه لایحه اعطای تابعیت مادرانه و قرار گرفتن همه چیز تحت الشعاع برخی مسائل احساسی و البته ناپخته، در ابعاد بزرگ بروز و نمود پیدا کنند، مگر آنکه تغییری در فضا به وجود آمده و دست کم تغییراتی در لایحه یاد شده اعمال شود؛ تغییراتی از جمله محدود کردن شمول اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج قانونی زنان ایرانی و مردان خارجی، آن هم بعد از رسیدن ایشان به سن قانونیِ هجده سال.

تغییراتی ضروری که می‌تواند لایحه فوق را از افتادن به دام تناقض و تعارض با دیگر قوانین نیز نجات دهد؛ تناقض‌ها و تعارض‌هایی آشکار و گاه به شدت عجیب که در آینده در مطلبی مجزا به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت تا بیشتر از اتفاق عجیب رقم خورده در مجلس شگفت زده شوید و این پرسش برایتان پررنگ شود که دلیل طراحی چنین لایحه‌ای در دولت و تصویب آن به همراه اشکالات فراوان و حتی افزایش اشکالاتش در مجلس، چیست؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۱۸
براحتی خاک را می خرند و مثل یهودیان ایران را به فلسطین دوم تبدیل میکنند

طرح ناشیانه و خطرناکی است
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
اگر اینگونه ناپخته به قانون تبدیل شود با موجی از دو تابعیتی های هدفمند و نفوذی مواجه خواهیم بود
چرا مجلس دقت را فدای عجله میکند و کار را خودش درست انجام نمیدهد؟
چه حقوقی است که میگیرند؟
سعيد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
من همسر غير ايراني دارم و فرزندانم به همين واسطه دوطابعيتي هستند پس چرا تا حالا اين مشكلي نبود چون مر هستم ولي براي خواهرم در موقعيت مشابه از نظر شما براي كشور خطرناك است!؟؟ بنظر من قسمتهايي از اين متن صحيح است ولي قسمتي هم كاملا نگراني بي مورد است.
این طرح اعطای تابعیت نیست اعطای کشور است
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چطور تا وقتی از پدر منتقل می شد شما نگران نبودید
این به اصطلاح اصلاحطلبها با این بیخردیها دارند تیشه به ریشه ایران می زنند. کی می خواهید از رو بروید. آیا برجام کافی نبود؟ امیدوارم شورای نگهبان این قانون را اصلاح کند تا امکان سوء استفاده از آن از بین برود.
میخوان افغانی ها رو بکنن ایرانی و ایرانی های نخبه که فراری دادن همونجا بمونن
فرزند یک ایرانی چه زن و چه مرد، ایرانیست و هیچ کس حق ندارد این حق را از او سلب کند، خصوصا فرزند شخصیتهای ارزشمندی همچون مریم میرزاخانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
درسته!
هر کس که مادرش یا پدرش ایرانی باشد بر اساس قانون اساسی ایرانی محسوب می شود.
البته فرد ایرانی برای ازدواج با خارجی باید از وزارت خارجه اجازه بگیرد چون این ها اجازه نگرفته اند آواره شده اند
تدبیر خوبی است که اعطای تابعیت داده شود منتهی مشکلات طرح هم بر طرف شود
1- آزمایش خون برای اثبات مادریت
2- تعهد از بچه بالای 18 سال مبنی بر ترک تابعیت افغانی و انتخاب تابعیت ایرانی
3- اعطای اقامت تا 18 سالگی که بنواند ادامه تحصیل بدهد
"بر اساس این لایحه، خواهد توانست تابعیت ایرانی نیز دریافت نماید. امکانی که در صورت استفاده، فرد را در دسته دو تابعیتی‌ها قرار خواهد داد "
این شد دلیل؟ خوب این که در مورد فرزندانی که پدر ایرانی و مادر خارجی دارند هم صدق می کند. تازه به مادر خارجی هم تابعیت داده می شود در حالی که به پدر خارجی چنین حقی تعلق نمیگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
آیا حقوق زنان بر فرزندشان همانند حقوق مردان است؟ فرزند این زنان تابعیت ایرانی دارد ولی مادرش که تابعیت را به واسطه او کسب کرده کاره ای نیست متاسفانه. تصویب این قانون قبل از تساوی حقوق زن و مرد برای ایران و ایرانی فاجعه بار است
بیش از پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور دو تابعیتی هستند، حتی علیرغم میل خود برای حفظ یا گرفتن تابعیت ایران برای فرزندان خود.
"صف‌های عریض و طویلی برای دریافت تابعیت ایرانی"
فعلا که صفهای عریض و طویل برای گرفتن ویزای بقیه کشورها توسط ایرانیهای عزیز تشکیل شده.
اول تکلیف این صفها رو مشخص کنید تا بعد بریم سراغ صف موردنظر شما.
پاسخ ها
یکی از هشتاد میلیون
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
ربطی نداشت. مرتبط صحبت کن.
مجلس عوام ، نتیجه نظارت استصوابیه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خیر، نتیجه تَکراری رای دادنه
خیلی خوبه خطر را برای دختران ما کم میکند اگر دختران مجرد باشند فرار کنند که خارج ازدواج کنند به فحشا و اسارت کشیده شوند خوبه چه حاشیه ای هر انسانی آزاد است با هر کس که میخواهد ازدواج کند این حق بشر است
یک نمونه عالی از کم اطلاعی و عدم درک حقوقی و اجتماعی بسیاری از نمایندگان مجلس از آنچه به آن رای میدهند و بر مسئولیهای دولت و ملت می افزایند
کدوم قانون تصویب شده درست بوده که این دومیش باشه؟؟؟؟
تمام افاغنه عزیز با این قانون هر کدام به نحوی تابعیت ایران را خواهند
پاسخ ها
نرگس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
سلام بنده اهل افغانستانم باغرور هم اعلام میکنم عاشق تابعیتم هستم هیچ وقت حتی برای یک لحظه به این فکر نمیکنم که تابعیت ایران رو بگیرم
باتمام احترام به ایران و ایرانیان عزیز ایا شرایط موجود درایران ارزش هزینه و صرف وقت برای گرفتن تابعیت داره؟ اگه کسی بخواد تابعیت بگیره بهتر نیست تمرکز رو کشوری کنه که اقتصاد پویا و رو به رشد داشته باشه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
حتما افغانستان که 30 درصد خاکش در تصرفه طالبانه رو به رشد هست. چه رویی دارند
در جواب به نرگس 06:48
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
کاملاً حق با شما بوده و ایران، اقتصادی پویا و رو به رشد ندارد و با توجه به شرایط موجود، اقتصاد ایران ناپویاتر و رو به نزولتر هم خواهد شد. ایکاش سایر هموطنان شما هم که در ایران زندگی میکنند همچون شما فکر کنند و هر چه سریعتر این مملکت را ترک کنند و به کشور خودشان بازگردند و یا گزینه های بهتری که اقتصادی پویا و رو به رشد دارند را جهت اقامت و یا تابعیت، مد نظر قرار دهند و بیش از این اصرار بر ماندن درایران، نکنند.
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
عزیزم چقدر کوته بینی، چطور تا وقتی از پدر منتقل می شد این اتفاق ها نمی افتاد
اتفاقا این طرح مثبته
این نماینده های مجلس برای همه دایه هستند و برای خود ملت ایران زن بابا.
تا کی میخواهید به همه چیز نگاه امنیتی داشته باشید!
عجیبه
نویسنده محترم معتقده حتی به فرزندان ایرانی خودشون هم تابعیت ندهند که از خون خودشونه غیر ازدین وفرهنگ وزبانش .ولی همین مهاجر افغان متولدمشهد میره کانادا تابعیت میگیره تا کابینه دولتش پیش میره اونهم یک زنه
اقایون فقط افریده شدند برای گند زدن ...........البته تقصیر ندارند .......سواد ندارند..............ولی رو زیاد دارند...............
متن این لایحه ناپخته و غیر حقوقی است فقط بک مورد عرض میکنم گفته است فرزندان مادر ایرنی به شرط عدم سوء سابقه سیاسی .....مثل این است که انسان را به شرط مثلا مومن بودن انسان بدانی وحال آنکه انسان بودن ربطی به ایمان ندارد .تابعیت شرایط خاص خود را دارد و موضع سیاسی افراد شرط ان نیست مگر اینکه مثل کوبت عمل کنبد که مخالفان را سلب تابعیت میکند
اعطای تابعیت به فرزند افغان باید در صورتی باشد که پدر و مادر دارای اقامت قانونی باشند، اعطای تابعیت به فرزند مقیم خارج هم باید در صورتی باشد که پنج سال مستمر در ایران زندگی کرده باشد این چیزی است که همه کشورها دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
لایحه مربوط با فرزندان زنان ایرانیست. مادر ایرانی دارای اقامت قانونی دیگه چه مدله؟ همه زنان ایرانی اقامتشان در ایران قانونیست
عده ای تمام هم و غمشان اینست که بتوانند راهی بیابند تا اتباع بیگانه را که در ایرا ن بیشتر شامل اتباع افغانستانی میشود ،به تابعیت ایران در آورند .اینها آنقدر که این اتباع برایشان مهم هستند مردم ایران برایشان مهم نیستند.!!!
بیخود نیست که به کمک آنها بجای مردم چشم دوخته اند.بسیار عجیب است که چنین کسانی که قدرت هم دارند ظهور و بروز کرده اند.
این روزها کار را بجایی رسانده اند که مهاجرین حاضر رسما در سایتهای خودمان ،مردم ایران را نژاد پرست میخوانند آنهم بدلیل اینکه میگویند بعد چهل سال پذیرای ما از آنها ،آنها باید به کشورشان برگردند .
جای تاسف است که وکلای ما قانون را هم بنفع بیگانگان تعریف میکنند.
و یک سوال اگر بیشترین درصد اتباع بیگانه را مردم کشورهای اروپایی تشکیل میدادند باز هم نمایندگان دنبال قانونی کردن حضور اتباع بیگانه میشدند ؟احتمالا در آینده نزدیک مردان افغانستانی حاضر در کشور ما خواستگاران پر و پا قرص دختران ایرانی خواهند شد تا از طریق فرزند ایرانی خودشان نیز اقامت دائم داشته باشند. از طرفی سوء استفاده گران ایرانی هم به دنبال شکار آنها.
به نظرم اینکار به نوعی وطن فروشی قانونی خواهد بود هر چند که طرفداران اغفال شده و یا مجیز گو هم داشته باشد. با این وصف ایران شکل دیگری از فلسطین اشغالی خواهد شد که همسایگان بدون اسلحه و به کمک عده ای داخلی کشور را تصرف میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
نژادپرستی دیگه! فکر کردی نژادپرست شاخ و دم داره؟ یک بار نوشته هاتو مرور کن تا نژادپرستی را که در خونت ریشه دوانده ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
زبان درازی نکن از کشور ما برو
در پاسخ به ناشناس ۲۱:۵۲
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
تو اول برو ببین تعریف و معنای نژادپرستی چی هست بعد بیا انگ نژادپرستی بزن. میهن دوستی و وطن خواهی برابر با نژاد پرستی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
ناشناس21:52
متنی که نوشتی میگه افغانی هستی .
برو به فرهنگ لغت یه سری بزن ببین معنی نژاد پرستی چیه بعد بگو .
تو داری بجای فحش استفاده میکنی.
واقعا شما چند روز حاضرین یه ایرانی رو تو افغانستان را بدین ؟
پروگی هم حدی داره.
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
حضرت علی فرموده است هر کس در سرزمینی و شهری بیش از ده سال زندگی کند اهل انجا است . از انجا که در قدیم قبایل و مردمان هر منطقه ای وظیفه داشتند از افراد ساکن در ان شهر یا وادی در مقابل بیگانگان حمایت کنند این سخن قابل تامل است واقعا هم خیلی جالب است که اغلب کشورهای اروپایی اگر کسی ده سال در سرزمینی اقامت کرد و مشکل خاصی نداشت و خلاف نکرده باشد به او تابعیت اعطا می کنند .
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
پرچمت کجاییه ایرانی .وطنپرست ناسیونالیست .سوادت چقده ؟
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
آقا یا خانم نژاد پرست عزیز کسی که جواب تو رو دارهنیده خودش ایرانی و بچش افریقایی، بچه می ون درایران متولد شده هیچ جایی جز ایرانپ ندیده و حای فقط به فارسی مسلطه چرابچه ی من نباید ایرانی بشه. و بچه ی مردایرانی که زنش خارحیه و حتی رنگ ایرانم ندیده باید ایرانی بشه ؟ آیا نقض خقوق زن نیست؟؟؟؟؟
این که بیان داشتید تصویب این لایحه با قوانین بالادستی ممکنه در تضاد باشه، چرا مصداق آنرا نیاوردید؟ اگر هم در تضاد باشد ، چرا به واقعیت توجهی نمی کنید؛ هفت میلیون ایرانی از کشور مهاجرت کرده اند و در عوض سه میلیون افغانی به کشور ما آمده اند. جمعیت کشور از سی میلیون هنگام انقلاب به هشتاد میلیون الان رسیده که بنا بر عقیده کارشناسان جمعیت شناس نرخ افزایش جمعیت به شدت کاهش و ممکن است ظرف سی سال آینده با انبوهی از سالمندان به همان رقم سی میلیون برسد. در این صورت و در این وضعیت آیا دادن تابعبت به فرزندان مادران ایرانی که شوهر خارجی دارند به صلاح کشور نیست؟ به دلائل زیر صد در صد به صلاح کشور است؛
1 - حقوق عرفی زائیده احتیاج اجتماع است و احتیاج حکم می کند زن و مرد در دنیای فعلی دارای حقوق مساوی باشند. در این تساوی البته جایگاه مادر در فرزند آوری مهمتر است و در حقیقت فرزند از مادر زائیده می شود و متعلق به اوست و و دادن تابعیت به چنین فرزندی، یک محبت و یا منت نیست، بلکه حق دریغ شده ای است که به او بازگردانده می شود.
2 - داشتن تابعیت مضاعف هم نوعی امتیاز هم برای تبعه و هم برای کشورهای اعطا کنتده تابعیت هستند. ابن گونه افراد پلی برای تبادل فرهنگی و اقتصادی هستند. در چین دارندگان تابعیت مضاعف چینی درصدی از اعضای پارلمان آن کشور را را تشکیل می دهند.
3 - نباید به خاطر افراد بسیار اندکی که ممکن است از قانون سوء استفاده کنند، محسنات این قانون بسیار ارزشنند را به کنار نهاد و مردم و مسئولان کشور را از احتمالاتی که هیچگاه بوقوع نخواهد پیوست، نگران، سردرگم و ترساند.
حالا همه افغاني ها سرازير ميشن جهت ازدواج با دخترهاي ايراني
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خوبه دیگه آمار طلاق میاد پایین امار ازدواج بالامیرهخوبه دیگه خواهرشما توخونه نمیمونه
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خوبه برای دخترهای ترشیده شوهرهای سالم گیر بیاد شما به معتاد زن بده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
در پاسخ شما عرض کنم.در کشورهای اروپایی و امریکای هم به سبب خون مادر تابعیت میدن هم پدر و هم به سبب خاک. چرا سیل مهاجران افغان برای ازدواج با زنان اروپایی در اونجا سرازیر نشده. به نظر من قانون خوب تصویب شده ولی باید حواس سیستم نظارتی دولت به مرزها ک مهاجران میان بیشتر بشه. پس اگه این اتفاق بیافته به خاطر ضعف کنترل نه قانون
بريد بابا الان آخه كي الان دلش ميخواد تابعيت إيراني بگيره
افغاني هم مجاني بدي قبول نمي كنن
تو رو خدا يكي واقعا تابعيت ايراني ما رو ازمون بگيره أز اين مملكت راحت بشيم
این لایه برای بچه مریم میرزاخانی که عمراٌ ایران نمیاد تهیه شده یا برای چند میلیون افغانستانی و پاکستانی؟ یک قانون ننگینی هست که آیندگان از آن یاد می کنند همانند حمله مغول به ایران و آثار آن.
قانون درستی هست. در جهت حمایت از زنان..البته نگران مباشید در شورای نگهبان رد میشه..
جالبه که تنها زیر ده کشور در دنیا تابعیت از طریق مادر منتقل نمیشه
خدا خیرتون بده اطلاع رسانی میکنید
به عنوان یک ایرانی بسیار تاسف خوردم از این مصوبه
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
آثای بسیار نگران خوبه پس به بچه های مرد ایرانی که با زن خارجیم ازدواج کردن هم تابعیت ندن که شما راحت بخوابی ، بخواب بخواب
در صورت جدا شدن والدین حضانت کودک ایرانی با کیست؟ قیم این کودک کیست؟ اجازه خروج از کشور این کودک ایرانی (پسر تا سن قانونی و دختر تا ازدواج یا 40 سالگی!) با چه کسی است؟ پدر خارجی او؟
اگر خدای نکرده والدین این کودک از دنیا بروند سرپرستی او با جد پدری او که خارجی است خواهد بود؟ نکند قرار است اجداد پدری وی نیز تابعیت ایرانی کسب کنند؟
این مسایل حل شده است؟ اگر واقعا نیت بر اعطای حقوق انسانی زنان ایرانی است ابتدا نمی بایست این مسایل حل میشد؟
باسلام وادب،باتوجه به امنیتی بودن مسأله ومهمتراینکه درصورت تأییدوتصویب این لایحه،آینده سرزمین عزیزمان وهموطنان گرانقدرمان راباخطرات بزرگ ولطمات جبران ناپذیرمواجه خواهیم ساخت،بعنوان مثال درصورت تکثیراین جماعت وداشتن تابعیت ایرانی این فرزندان ازطرف مادرتعصب وغیرت ایرانی وازطرف پدر(افغان) غیرت وتعصب افغانی وافغانستانی نسبت به موضوعات دارندوشماتصورکن اگرجبهه پدردرمسائل قدرتمندترباشد،چه تغییرات وگرفتاریهایی دراثراین همگرایی پدروفرزندافغانی برای اشخاص ایرانی مرتبط باآنهادرجامعه ایرانی رسوخ ودراثرآن نفوذومشکلات ومعضلاتی ایجادوبادست خودجامعه ایران وایرانی رادچارودرگیرخلأ واختلاف واختلال خواهیم نمودوبا یک دلسوزی بیجا ونابخردانه به مانندمردم فلسطین اول هویت اجتماعی وبعداجتماع هویت وبعدازآن بایدازلایحه وقوانین همان هایی که تابعیت داده بودیم پیروی نماییم بنابراین بااعطای یک نشان شهرونددرجه دوآنهم فقط به اولین فرزندودیگرهیچ لطفی به خانمهای ایرانی نماییم کهبا غیرایرانی وصلت مینمایند،باتشکر...
افغانی ها باید هر چه سریع تر از ایران اخراج شوند.
این خواسته ی همه قومیت ها و ملت ایران است .
چرا مسئولان به این مطالبه 40 ساله ملت ایران توجهی نمی کنند. در صورت عدم اقدام مسئولان باید پاسخگوی عواقب
آن باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
توبیسواد باز اینجا پیدات شد.
می خواهند صف های صندوق های رای را در آینده با غیر ایرانی ببندند.
تندیس های بهارستان حق واگذاری ایران را به غیر ایرانی ندارند.
این کار خشم فرو خورده ی ایرانیان را بر انگیخته است.
سریعا باید از دستور کار خارج شود و شورای نگهبان جلو این مصوبه را بگیرد و گرنه موجب تقابل ملت و مسئولان خواهد شد.
مردم ایران برای این کار مصمم تر از هر زمان دیگری هستند.
برای دلخوشی افاغنه، عراقچی عذرخواهی می کند، مجلس تابعیت میدهد و آنها آب را به رویمان می بندند و مواد مخدر جهت شادی مردم ایران هدیه می فرستند، با این کار ها می خواهید بر دنیا مدیریت کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
برای دلخوشی شما امریکا به ایرانی هو تابعیت داده ؟ صمنا بسته شدن آب یک دروعه
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تا حالا که از طریق پدر می شد تابعیت گرفت. آقای ناشناس فرق زن و مرد چیه
همه جای دانیا ، در حال جذب دانشمندان و نخبه ها و صاحبان کسب و کار و سرمایه از طریق اعطای تابعیت هستند
ولی ما با این قانون در حال جذب افاغنه هستیم!!!
از فردا هر مجرم فرار که توی کشور خراب شده خودش ، یک جنایتی کرده و فرار کرده به ایران ، کافی است از یک خانواده فقیر ایرانی ، زن بگیرد و تمام. همه مشکلات برایش حل خواهد شد. اول فرزندانش تابعیت می گیرند بعد هم خودش.

تبریک
همه ترس شما از دوتابعیتی هاست. کشورهای پیشرفته غربی از جمله کانادا عمده بافت جمعیتی و مدیریتی دو تابعیتی دارند و روز به روز هم پیشرفت میکنند! وقتی مغز و افق دید کوچک باشد ترسها هم زیاد میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
دو تابعیتی داریم تا دوتابعینی . بسیاری از افاغنه با دادن پول به خانواده های بی بضاعت و محروم نواحی جنوب شرقی با دختران آنها ازدواج کردند و صاحب اولاد فراوان شده اند که این اولاد در کارهای متکدی گری و فروش مواد مخدر شرکت دارند و با دادن تابعیت به آنها جایزه خواهیم داد تا نسل بزهکاران آینده را تامین کنند
ناشناس
| Germany |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خب شما برو تابعیت کانادا رو بگیر چی از ایران میخوای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خب اون دختر بدبختی که به زور به یک افغانی شوهر داده شده مال این مملکت نیست؟ نباید کسی حمایتش کنه؟ اینطور که چرحه بذبختی و بیچارگی تا ابد ادامه پیدا می کنه. بلاخره اون دختر ایرانیه و حقشه که بچه اش شناسنامه داشته باشه. مشکل اینجور ازدواجها باید در جای دیگه ای حل بشه نه اینکه به بچه های این مادرها شناسنامه ندن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
مگه میَشه دختر به زور شوهر بره شما خواهرتو به زور شوهر میدین .این طلاق ۴۰ درصدی بخاطر چیه ؟؟
تابعیت الان دقیقا چه خاصیتی دارد، ما که ایرانی اصیل هفت پشت ایرانی زاده هستیم چه خیری از ایرانی بودمان دیده ایم ! پاسپورت خیلی معتبری داریم؟ یا خیلی اوضاع زندگی مان در ایران خوب است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
ماهی 45 هزار تومن یارانه میگیری! ر
کسی میدونه چطور میشه این تابعیت ایرانی را پس داد؟
اگر یک رفراندوم در مورد افاغنه تو ایران برگزار بشه ۹۵ درصد ملت رای به اخراج این مهمانان ناخوانده نمک نشناس میدن . اون ۵ درصد باقیمانده مخالف هم نسبت خیشاوندی با اونها دارند.
نقشه بسیار خطرناکیست.
سلام
دست اندرکاران محترم خواهشا با درایت به این مسئله فکر کنید بنده هر جا می‌روم این برادران افغانه. آ در تمام شهر ها و دهات ها میبینم در هر شهری که فکر کنید هستند اصفهان یزد شیراز قزوین سمنان اهواز بوشهر و.....کیش وقشم ... در ورامین و شهر ری که احساس میکنی شما در اقلیت هستید در لواسان و تجریش خیلی زیاد هستند و از لحاظ اشتغال هم اکنون دیگر فقط به کارهای ساختمانی مشغول نیستند در مغاز های میوه فروشی سوپرمارکتها فروشگاههای پروتويینی و ....مشغول هستند که خلاصه این قانون مطمئنا مطلوب نیست و اون افراد متولد شده هم بعید میدونم دلسوز این خاک باشه و تازه اگر دوباره این فرد با بستگان پدرش ازدواج نکنه شانس آوردیم چون دوباره مسئله تابعیت فرزند آنها هم ادامه پیدا میکنه
خلاصه ما برای ناموس و این آب و خاک کلی شهید دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
یک نگاه به کامنت ها و مثبت و منفی ها بندازی متوجه میشی که احساست درسته. حتی بین مخاطبان تابناک هم در اقلیتین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
۶برابر این افغانیا مهجر دارید امریکا ودوبی اونجا برا خودشون تجارت درست کردند ادم بخیل
مطمئن باشید چندسال دیگه بشدت پشیمون میشن.چون چندمیلیون افغانی به جمعیت کشور اضافه میشه .زن میگیرن یارانه میگیرن مسکن مهر و...بزهکاری زیاد میشه حالا ببینید چقدواردات خاستگار افغانی داشته باشیم
خدا خیرتون بده اطلاع رسانی میکنید
به عنوان یک ایرانی بسیار تاسف خوردم از این مصوبه
فرق ايرانى و افغانى چيست؟ هر دو همان زبان را دارند ، همان تاريخ و هنر و فرهنگ را ، و همان دين. هر دو در كودكى شان اين شعر را از بهر كرده اند كه بنى آدم اعضاى يكديگرند. تصادف بد روزگار باعث شده كه مرزها انسان ها را از هم جدا كند.

افغانى هاى ساكن ايران سخت كار كرده اند. در ساختن اين كشور سهيم بوده ، و غمخوار و خير خواه همه ساكنين اين سرزمين بوده اند. در همان مدرسه ها و دانشگاه ها درس خوانده اند. همان روزنامه ها ، آهنگ ها ، و برنامه هاى تلوزيون را مصرف كرده اند. منِ تهرانى نمى توانم بگويم كه اين زمين بيشتر به من تعلق دارد تا به او. به اينكه او در كنارم است افتخار ميكنم و نميگذارم كه با ترويج احساسات نژادى و تشديد سوء ظن بين مان اختلاف بيندازند. محبت و دوستى بر تنگ نظرى غلبه خواهد كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
حالا که فکر میکنم میبینم حق با شماست. حالا که فرقی نداره پس بحشی از خاک افغانستان هم ضمیمه خاک ایران بشه که جا برای همه باشه. ببینیم نظر برادران افغانی در این باره چیه؟ فقط خدای نکرده حرفهای نژادپرستانه نزنن
نه اینکه الان اینجا امریکاست و همه ارزو به دل که بیان اینجا. ... مادر طرف اگر ایرانی هست باید حق تابعیت داشته باشه همین و السلام
پاسخ ها
بهنام صادقي
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
اتفاقا با برداشتن مرز ها به ظور تدریجی موافقم

اما اینکه شما نام این اتفاق را بجای اتحاد گذاشته اید ضمیمه شدن افغانستان به ایران نشانگر دیدگاه یک جانبه و برتری طلبانه شماست

از آنجا که انسان ها برابرند صحبت از تحت کنترل آوردن دیگران شایسته نیست
کشورهایی که قوانین دوتابعیتی دارند تمام کشورها با ان کشورها درتمام ضمینه ها همکاری می کنند ولی کشور ما دراین شرایط که قدرتهای بزرگ ان راتحت فشار قرار می دهند وهیچ همکاری نمی کنند چرا ما خودمان را باانان مقایسه می کنیم همین الان انهایی که دوتابعیتی بودن برعلیه کشور چه اقدام سیاسی وچه اخنلاس کرده اند نتوانستیم انان را محاکمه کنیم بهرحال م مشکلات واحب تر ازاین درکشور داریم خل کنیم چرا سرهرچیزی نمایندگان احساسی برخورد می کنند
خانم سلحشوری:شاید باورتان نشود اما من بیش از آنکه به فکر مادران این فرزندان باشم، نگران این کودکان بودم، کودکانى که در این کشور زندگى می‌کنند اما هویت ندارند. زمانى که ما به این کودکان شناسنامه نمی‌دادیم در اولین اقدام هویت و وجود آن‌ها را انکار کرده بودیم. شخصا برای من بحث حقوق بشرى این موضوع اهمیت بسیار زیادى داشت. به نظرم ظلم بسیار بزرگى در حق این کودکان صورت می‌گرفت. شما فرض کنید مرد ایرانى در خارج از کشور با یک زن غیرایرانى ازدواج مى کند، حتى اگر آن بچه و پدر و مادرش یک بار هم پایشان را در ایران نگذارند، آن کودک به دلیل اینکه پدرش ایرانى است می‎تواند تابعیت ایران را داشته باشد. یعنى یک زن غیرایرانى به واسطه همسر ایرانى خود به راحتى می‌تواند براى فرزندش تابعیت بگیرد اما زن ایرانى که در داخل کشور است و ممکن است فرزندش حتى براى یک بار هم پایش را به خارج از کشور نگذارد، صرفا به دلیل ایرانى نبودن پدرش از داشتن هویت ایرانی منع می‌شود.
آدم از این نظرات ناراحت میشه. می گن سرزمین مادری، زبان مادری و... کسی مادرش ایرانین خیلی ایرانی تر از بچه هایی هستن که پدرشون ایرانین. همه این مزخرفات بخاطر افقانی های همزبان، همفرهنگ و همنژاد ماست. تازه دوستان ادعای میهن پرستی هم دارن. اگر کمی تاریخ خوانده باشید می دونید که افقانستان پاره تن ایران و مثلا هراتی ها همونقدر ایرانین که تهرانی ها. البته قانون باید اصلاح بشه. مثلا گنجاندن سابقه سیاسی مسخره است. میشه شرط اقامت در ایران و یا تعهد رد شهروندی اولیه هم گذاشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
مرزها برداشته بشه و دوباره افغانستان بخشی از ایران بشه که کسی مشکلی نداره. میشیم هموطن دوباره
والله ما کی جز دردسر چیزی ندیدیم. اینها کی هستند که قراره تابعیت ایرانی بگیرند؟!
پاسخ ها
مادر ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
مشکل بیشتر افرادی که تو سایت نظر منفی ممیدند همینه خخ، اینها فکر میکنن به خارجی ها میخاهند تابعیت ایرانی بدند درصورتی که این قانون اصلاح قانون قبله ، ینی تابعیت به فرزندان زنان ایرانی ، زن هایی که خودشون ایرانی هستن ولی فرزندشون خارجی!مگه میشه یه زن حق داره تابعیت رو به فرزندش منتقل کنه ولی تو ایران فقد اینجوری نیست، درصورتی که یه مرد اگه باز ن خارجی ازدواج کنه فرزندش ایرانیه حتی اگه زبان و محل تولدش ایران نباشه.این درمورد خانوم های ایرانی که با مردن اروپایی، همسایگان ، هرجایی ازداواج کردند صدق نمیکنه و این ضایع شدن حقوق یک زن و ان کودک است ه
به نظرنمی رسد که نقس قانون فوق اشکالی داشته باشد بلکه خیلی هم دیر تصویب شده است . توجه شود که برخی می گویند ایران دو تابعیتی را به رسمیت نمی شناسد این فرق دارد یعنی اخذ تابعیت بدون داشتن نسبیت با اینکه که شما پدر یا مادر اهل ان کشور داشته باشید متفاوت است ان استاندارد و ان رئیس بانک که تابعیت دوگانه دارد و مورد اشکال است !!!!! فرق دارد با اینکه شخصی پدر و مادرش خارجی است و لذا تابعیت دوگانه پیدا کرده است ! این حق زنان ایرانی است که به فرزندان خودشان تابعیت کشورشان را بدهند چرا بایستی صرفا فرزندان مردان ایرانی حق دادن تابعیت خودشان را به فرزندانشان داشته باشند مگر زنان ایرانی که در این کشور بدنیا امده اند حق شهروندی ندارند ؟ پس نفس قانون فوق خوب است و حتی واجب است ولی مهم نحوه اجرا است . اینکه شخصی صیغه شده یک فرزندی که اصلا گواهی ولادت معتبر ندارد را بتواند شهروند ایرانی کند صرفا با شهادت دو نفر ! خوب خیلی خنده دار است . باید به چنین نمایندگانی برای این چنین قانون نوشتنی گفت حداقل بروند قوانین خارجی در این مورد را مطالعه کنند از حقوقدانها نظر خواهی کنند . خوب وقتی یک کارگروهی در مجلس چند سال کار کرده و حقوق گرفته و اینقدر تعلل کرده که دولت با یک لایحه ابکی و با تهیج احساسات یک قانون نیم بند را به تصویب رسانده است این تقصیر نماینده است تقصیر قانون نیست . نماینده باید بگوید ما برای این لایحه دولت کارکرده ایم این هم روش ما است ! خوب معلوم است چنین قوانیینی در شورای نگهبان رد می شود .
واقعا نمایندگان چکار می کنند
بافت جمعیتی کشور تغییر خواهد کرد
در شهر تربت جام و تایباد آقای نماینده از برادران اهل سنت است و ایشان با موافقت با این طرح 20 هزار نفر از افغانی های اهل سنت را به بافت منطقه می افزاید و نتیجه اش این خواهد شد که دیگر در هیچ شرایطی در این شهر نمایندهای از اهل تشیع به مجلس نخواهد رفت
جای تاسف است بعضی نمایندگان دارند کشور را میفروشند
اصلا نمی دانند چکار میکنند
خوب شد کلی افغانی به خواسگاری دختران ایرانی خواهد آمد
چه خواسگاری میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
شما موضوع رو بد فهمیدین. الان کلی آدم 30، 40 ساله میان میگن مادرشون ایرانی بوده و از اونجا که این قانون عطف به ما سبق (تا زمان ژوراسیک) میشه حقشونه تابعیت ایرانی بگیرن. دو تا شاهد هم کافیه که میتونه 2 تا متقاضی دیگه باشه. کلا یک روش برای اعطای فله ای تابعیت به بزرگسالانه. کی میاد زن ایرانی بگیره که بعد بچه اش ایرانی بشه. چی به خودش میرسه؟
بااین طرح هرچی عراقی -افغانی -پاکستانی -بنگلادشی -میانماری -فلسطینی وکشورهای عقب مانده وشرور وجودداره به کشورسرازیزمیشن وفاجعه نژادی رو به بارمیارن این طرح رو تصویب نکنید.
فکر کردید ایران امریکا است که میلیون ها نفر دنبال تابعیت آن باشند. با این وضعیت اقتصادی افغان ها هم دارند از ایران کوچ می کنند
نظر نویسنده بسیار مغرضانه است .
من ي ايراني ام و آريايي ولي اعتقاد دارم افغانيهايي كه براي اين مملكت خالصانه كار مي كنند ايراني ترند و با شرف تر و اصيل ترند از ايرانيهايي كه مال اين مملكت رو ميخورند واسه دشمن دم تكان ميدن
چرا در این کشور همه چیز سیاسی و امنیتی میشه؟
یک نکته ی خیلی مهم از دید شما مغفول مانده است:
طبق این قانون همسر زن ایرانی که فرزندش تابعیت ایرانی کسب کرده اند هم می توانند تابعیت ایرانی بگیرند
حالا قید اول قانون را هم بخوانید : قبل و بعد از تصویب قانون
نتیجه می شود افزایش ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی برای کسب تابعیت ایرانی
من موافق اين قانون هستم اما با پذيرش سه شرط زير:

1- تست DNA از بچه و مادر گرفته شود تا فرزند واقعي زن ايراني باشد،
2- فرزند حاصل ازدواج دائم باشد و نه ازدواج موقت،
3- شوهر زن ايراني سنت (ختنه) شده باشد، تا بچه پاك باشد.
ختنه شدن شوهر بايد به تاييد برسد.
بنابراين چون همسر مريم ميرزاخاني از اهالي جمهوري چك بوده و مسيحي
هست و ختنه نشده است، پس دختر مرحوم مريم ميرزاخاني نمي تواند
شناسنامه ايراني بگيرد.
والسلام !
نمایندگان مجلس ای کاش قدری از تعارض قوانین موضوع درس حقوق بین الملل خصوصی سررشته داشتند!
ازدواج حق وونتخاب هر انسان هست اقامت هم خصوصا هم دینان وهم زبانان وهم فرهنگها .
مخالفان نمی توانند نزاد پرستی وحسادت خود را مخفی کنند
ضمنا باید برای پناهندگان متولد ایران هم طبق قانون تابعیت بدهند که اجرایی نمیشه
یادداشت ضد حقوق بشری است این قانون باید سالها قبل مصوب می شد
اگر یک قانپن خوب تصویب شده باشد همین قانون است
انتقادات مطروحه کلا بدون درک از اوضاع و احوال جهان و شرایط مملکت است.
پاسخ ها
مادر ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
درود بر شرفت و انسانیتت اکثر کسایی که اینجا نظر میدن بخدا یا نمیدونند متن اصلی این قانون شامل فرزند یه مادر ایرانیه نه اتباع خارجی یا اصلا نمیدونند حقوق جهانی و شهروندی و شرعی این افراده ،کافیه یکم علم یا فهم داشه
ظاهرا مقاله با این پیش فرض قطعی نوشته شده که زنان این سرزمین هیچ حق و حقوقی ندارند حتی مال این آب و خاک نیستند.
کجای این موضوع وحشتناک است که فرزندان مادران ایرانی که همسر خارجی دارند ، تابعیت ایرانی داشته باشند؟ خیلی هم دیر سراغ تصویب این قانون رفته اند. مگر فرزندان مردانی که همسر خارجی دارند و تابعیت ایرانی دارند چه مشکلی ایجاد کرده اند؟
تعداد افراد کشور اضافه شود! خب بشود. نمی شود که تابعیت را از کسی که حقش است گرفته شود به عنوان نگرانی از افزایش جمعیت!! اینها پیش ازین هم جزو جمعیت ایران بوده اند و حقشان گرفته شده است. اینها افغانی یا پاکستانی نیستند، ایرانی هستند.

نگرانی مطرح شده در این مقاله ریشه ای خیلی عمیقتر ازین دلایل سطحی و مغالطه آمیز دارد. علت آن نگرانی از هر گشایشی است در راستای حداقل حقوق انسانی زنها. هر قانونی که در این راستا باشد با نوعی کوبیده می شود و دلیل بر رد آن می آورید!
تا کی باید این حرفها و مقالات را در سایتهایمان بخوانیم و متاسفانه عده ای به به و چه چه کنند.
متاسفم از اين مقاله كه خيلي ناجوانمردانه و غير انساني مشكلات ده ها هزار كودك متولد شده از مادران ايراني كه به هر دليل با شخص خارجي ازدواج كرده اند را كتمان كرده و ناديده گرفته است .
افرادي كه از كودكي و با وجود زندگي در ايران ، از حداقل حقوق بشر كه هويت است محروم بوده اند .
جالب است بدانند نژاد پرستان ايراني كه تا سال 1367 هم از طريق مادر شناسنامه به فرزند ايراني تعلق مي گرفت و در تدبيري تصميم گرفته شد كه اين دادن شناسنامه لغو شود تا مثلا جلو ازدواج هاي اينگونه گرفته شود كه در عمل ناموفق بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ممنون ، خودم صاحب دو فرزند غیر ایرانی والبته غیرآسیایی هستم تازه حضانتشونم با منه ولی صدها مشکل تو ایران داریم بخاطر هویت نامعلومشون . این اشکالات باید رفع می شد . انسانی نبود
خیلی از این افراد بدون تابعیت هم برای مردم خطرناک هستند 2 تا از این افراد برج 9 پارسال 140 میلیون تومان از من سرقت کردند .
اصلا آیا زن مسلمان می تواند با غیر مسلمان ازدواج کند؟ منظورم از نظر شرعی بود.
با سلام متاسفانه این مقاله با نگاه بسیار ناسیونالیستی و مهاجر ستیزی نوشته شده و مشکلات هزاران کودک بیگناه که اسیر بی هویتی و قوانین سخت تابعیت شده اند را نادیده گرفته .ما در این کشورهای اروپایی وقتی برخوردشان را با چنین مسائلی میبینیم از قوانین غیر انسانی ایران ناامید و ناراحت میشویم در حالیکه کشورهای پیشرفته با جذب مهاجران به بدنه خود نه تنها ضعیف نشدند بلکه بخشی از قدرت خود را از پتانسیل جمعیت گرفتند حتی همین چند وقت پیش پاکستان حاضر شد به ۳ ملیون مهاجر افغانستانی تابعیت بده وای به حال ایران که هنوز نتوانسته به یک کودک که خون ایرانی دارد تابعیت بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ممنون ،پسر من ایران متولد شده از پدر افریقایی و جایی جز ایران نرفته و زبوونی جز فارسی بلد نیست وقتی مردم کشور پدرش می بیننش کاملا باهاش مثل یه خاذجی رفتار می کنن چون صد در صد فرهنگ ایرانی داره ، باهیچ دلیل و منطقی روا . نیست تابعیتی غیر ایرانی داشته باشه .و اونوقت مردی که همسرش ایرانی نیست و خارج کشور زندگی می کنه بچش رنگ ایرانم ندیده بتونه تابعیت ایرانو بگیره .انسانی نیست چنین طرز تفکری
مخالف حضور افاغنه در کشورم هستم
چون ارز را از کشورم خارج میکنند
چون باعث بیکاری جوانان سرزمینم میشوند
یغنی تابعیتی که از طریق پدر منتقل شه این مشکلات رو نداره؟
مخالف حضور افاغنه در کشورم هستم
چون ارز را از کشورم خارج میکنند
چون باعث بیکاری جوانان سرزمینم میشوند
یک سوالی مطرح میشه
اگر مرد افغان درصورت ازدواج با دختر ایرانی تابعیت بگیرد، آیا بلافاصله به خدمت سربازی اعزام میشود؟؟
قاعدتا باید همه اتباع ذکور ایران وضعیت نظام وظیفه خود را تعیین تکلیف کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
قرار نیست به همسرها تابعیت بدن ، به فرزندانشون میدن ، نخبه
کاش جوری بشه هم مشکل کسانی که واقعا تحت فشارن حل بشه هم مشوق ورود به ایران نشه. جوری نشه که ایران صدمه ببینه
متاسفام براتون ک انقدر حسودین و هیچ احترامی به حق وحقوق خواهر و دخترتون نمیزارین شما چی میدونید از زندگیشون ک چی میگذره به خاطر همین نداشتن تابعیت لعنتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ببخشید اشتباهی رای منفی دادم، این ها نه تنها نژادپرستن بلکه برای زن هیچ اهمیتی قائل نیستن
حتی جامعه شناس های برجسته مثل اقای عباس عبدی که من و شما به پای امثال اینها هیچیم بر لزوم این قانون تاکید کرده و هشدارها رو داده ، قطعا از نظر شرعی و انسانی یک فرزند مادر ایرانی ، ایرانی محسوب میشه، جای هیچ شکی نیست از این زودتر ها باید این قانون اصلاح میشد ،نگران نباشید و اخر تصویب میشود و اکثر کسایی که اینجا نظر میدند یا نمیدوندد متن قانون در مورد فرزند یه مادر ایرانیه یا نمیدوند که انتقال تابعیت از مادر به فرزند هموتطور از پدر منتقل میشه حق یه زنه و چه از نظر شرع و چه انسانی جای بحث نداره ، همه جای دنیا فرزند یه خانوم حق تابعیت مادر رو داره(بجز سه چهارتا کشور که یکیش ایرانه /:) بخام واضح توضیح بدم شما فرض کنید با یک مرد اسپانیایی ازدواج کردید و فرزندتون که نه ماه تو شکمتون بزرگ کردید و زحمتشو کشیدید اسپانیایی حساب میشه نه ایرانی ! و اگر تو ایران زندگی کنه حق و حقوق نداره ، خب این مسلمه کوتاهی در حق اون فرزند و مادره ، دیگه اون فرزند تو ایران متولد و بزرگ شده باشه و زبانش فارسی باشه رو چحوری بفرستیم اسپانیا، مجبوره بره چون اینجا حق و حقوقی نداره
این قانون .قانونی ضعیف از طرف قانون گذار ضعیف تر .بسیار خطرناک .هیچ کجا دنیا همچین قانون .ضعیفی دیده نشده .کشوری که مورد هجوم سیلی از پناه جویانی هست که حتی کارت شناسایی ندارن ..و هر کدام با پرداخت پول میتوان مادر پیدا کنند ...آدم شاخ در میاره..مملکت دست چه دانشمندان افتاده باید به طور جد ..در مجلس آینده مورد مو شکافی قرار بگیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر