بازدید 11082

شریعتمداری به روحانی: اختیار کافی داشتید، اما...!

کد خبر: ۸۹۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 13 May 2019
آقای رئیس جمهور کدام لایحه را برای حل و فصل فلان مشکل موجود به مجلس ارائه داده و یا کدام تصمیم را اتخاذ کرده بودید که فقدان اختیارات کافی باعث توقف آن شده است؟! مثلا برای مقابله با گرانی لجام گسیخته، تورم، بیکاری و ... کدام گام را برداشته بودید؟!

به گزارش «تابناک» «حسین شریعتمداری» در واکنش به سخنان چند روز پیش «روحانی» مبنی بر فقدان اختیارات رئیس جمهور، با انتشار یادداشتی در روزنامه «کیهان» نوشت:

شنبه شب هفته جاری-۲۱ اردیبهشت ماه ۹۸-
جناب آقای روحانی، در ضیافت افطاری که با حضور جمعی از فعالان سیاسی برگزار شده بود بی‌آنکه به مسئولیت‌های بر زمین مانده دولت برای مقابله با مشکلات موجود اشاره کنند، علت اصلی مشکلات را در فقدان اختیارات رئیس‌جمهور دانسته و گفته‌اند: «وقتی از دولت سؤال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سؤال دارای اختیار بوده است به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سؤال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور از دولت مطالبه داشت». در این باره اشاره به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛
۱- انتظار این بود- و هنوز هم هست- که آقای رئیس جمهور به جای کلی‌گویی، دقیقا می‌فرمودند که کدام اقدام را برای حل کدام مشکل انجام داده و یا در دست اقدام داشته‌اند که نبود اختیارات لازم مانع از انجام آن شده است؟! مثلا کدام لایحه را برای حل و فصل فلان مشکل موجود به مجلس ارائه داده و یا کدام تصمیم را اتخاذ کرده بودند که فقدان اختیارات کافی باعث توقف آن شده است؟! یافتن این موارد در کارنامه دولت کار دشواری نیست، بسم‌الله! حداقل چند نمونه از آن را برای افکار عمومی توضیح بدهید! مثلا برای مقابله با گرانی لجام گسیخته، تورم، بیکاری و ... کدام گام را برداشته بودید؟!
۲- جناب روحانی در تمامی طول چهل سال گذشته یکی از مسئولان بلند‌پایه نظام بوده‌اند، بنابراین نمی‌توانند ادعا کنند که از ساز و کار‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران بی‌خبر بوده‌اند و سؤال این است که وقتی می‌دانستید رئیس‌جمهور- به قول خودتان- برای انجام وظایفی که قانون اساسی بر عهده او گذارده است، اختیارات لازم و کافی ندارد! چرا برای تصدی پست ریاست جمهوری نامزد شدید؟!
۳- باید از آقای رئیس‌جمهور پرسید که آیا این جملات را به خاطر دارید؟! مگر جنابعالی نبودید که در تبلیغات انتخاباتی خود می‌فرمودید: «والله‌العلی العظیم (قسم جلاله) اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است، راه‌حل نداشت کاندیدا نمی‌شدم. بدانید برادران و خواهران عزیز، همه آن‌هایی که کلید را تکان دادید، واقعاً برای این قفل‌ها کلید وجود دارد»!
آن قسم جلاله با اظهارات شنبه شب شما که ریشه مشکلات را در نبود اختیارات کافی می‌دانید چگونه قابل جمع است؟!
۴- فرض محال که محال نیست؟ هست؟! حالا فرض می‌کنیم که جنابعالی با وجود چند دهه مسئولیت مطرح در جمهوری اسلامی و علی‌رغم قسم جلاله‌ای که یاد کرده بودید، بعد از حضور در جایگاه ریاست جمهوری، تازه متوجه شدید که رئیس‌جمهور برای حل مشکلات، اختیارات کافی ندارد! خب، چرا برای بار دوم هم نامزد شدید و باز هم برای حل مشکلات موجود همان وعده‌های غلیظ و پر رنگ را تکرار کردید؟!
جناب روحانی، رئیس‌جمهور محترم! همه آنچه به آن اشاره شد و فقط مشتی از خروار‌ها و اندکی از بسیارهاست و به وضوح نشان می‌دهد که اظهارات حضرتعالی درباره نبود اختیارات کافی قابل قبول نیست و علت بر زمین ماندن وعده‌هایی که داده‌اید هرچه باشد فقدان اختیارات نیست! فقط نیم نگاهی به راهی که طی ۶ سال گذشته پیموده‌اید بیندازید. تقریباً تمامی پیش‌بینی‌های منتقدان دلسوز درباره سرانجام خسارت‌بار راهی که در پیش گرفته بودید به حقیقت پیوسته است، ولی جنابعالی بسیاری از آن پیشنهادات را نه فقط نادیده گرفتید، بلکه پیشنهاد‌دهندگان را با انواع تهمت‌ها و اهانت‌ها نواختید! آیا غیراز این است؟!
جناب آقای روحانی سخن جنابعالی که آن را با قسم جلاله همراه کرده و می‌فرمودید؛ همه مشکلات راه‌حل دارد، سخن قابل قبولی است و حضرتعالی برای پیمودن این راه «اختیار لازم» را داشتید، ولی با عرض پوزش این سؤال در میان است که آیا «توان لازم» را هم داشتید!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۵۲
اما تدبیر و مدیریت نداشتید !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
هر کی به هر کی شده شکر نایاب شده قوطی کمسرو نمیتونن درست کننن ماکارونی نیست ببینید نیاز های ما به کجا رسیده کم کم داریم به قهقرا میریم نابود شدیم بخئدا نا امید هست نه هیثچی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
یا به عبارتی
این کاره نبودید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
قضیه سهمیه بندی بنزین نشان داد که ایشان به تفکیک قوا و قاونگذاری مجلس اصلا توجهی نداشته و ندارد.
برای همین فرافکنی می کند.
راست می گوید: چون الان نتوانسته بنزین را بدون موافقت مجلس گران کند
احسنت
سوالات و مطالب مطروحە از جانب اقای شریعتمداری نسبت بە جناب دکتر روحانی بسیار بجا و منطقی هستن و باید جوابی برای این سوالات از جانب رئیس جمهور محترم وجود داشتە باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
جواب اکثرشون را خود شریعتمداری بهتر از روحانی می دونه
ناشناس
| France |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
تنها جوابشان اینه :
ماخوبیم معدلمون هم اگه ۲۰ نباشه ۱۹٫۵ هست امریکا مقصره هرچی لعنته نثارامریکاکنید
كشور تحريم شده و وقتي رئيس جمهوري مملكت نميتونه حتي حرف از مذاكره و گفتگو با تحريم كنندگان بزنه .اختيار كه هيچ تداركاتچي هم نيست.دوره مصرف روحاني تموم شده ديگه بايد بره يكي ديگه بيا مردم رو سركار بزاره
افرین بر اقای شریعتمداری
با موش وگربه بازی و پشت اینگون جملات که نمیشه مملکت اداره کرد. اگه آقای روحانی راست میگه به سوالات مطروحه جواب بده.از تابناک استدعا دارم این نامه رو پیگیری کنن و بعنوان یک مطالبه عمومی بهش نگاه کنن.
روزنامه کیهان فقط معلول ها را دنبال می کند به جای آنکه علت ها برطرف شوند! این طنزی تلخ است!
ولی چرا اینقدر بد کیهان را می گویند جوری وانمود می کنند که روزنامه غیرمنطقی است بنده همه اش را خواندن یک جمله غیرمنطقی در آن ندیدم چرا می خواهند جوری جلوه دهند که سرتاپای کیهان افراط است و غیرمنطق هستند؟
همه مردم ميدانن كه ريس جمهور هر كه باشد قدرتي نداره جناب شريعتمداري
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
بخاطر همین چه کارها برای رییس جمهور شدن نمی کنند.
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
تازه متوجه شدید که رئیس‌جمهور برای حل مشکلات، اختیارات کافی ندارد! خب، چرا برای بار دوم هم نامزد شدید و باز هم برای حل مشکلات موجود همان وعده‌های غلیظ و پر رنگ را تکرار کردید؟!
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
اره
برا همینه که همشون برای رسیدن به دور دوم سر و دست میشکنن و کلی وعده میدن و این آخری ک برا دور دومش قسم جلاله خورد که مشکلات رو حل میکنه
چون اونا حالیشون نیست که قدرتی ندارن و شما حالیته
منظوراقای روحانی درمورد مذاکره وحل والفصل تمام موضوعات بین ایران وامریکابود .که دراین مورد حق باروحانی است
ماست مالي به سبك شريعتمداري
پاسخ ها
مبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
چرا ماست مالی؟ کدام شان حاضر شده در مرحله دوم انتخابات شرکت نکند؟
واقعیت این هست که در شرایط فعلی و بحرانی شدن سیاست خارجی ایران قطعا اختیارات ریاست جمهوری کافی نیست
من از طرفداران روحانی در هر دو دور بودم ولی الان برایم مسجل شده که ضعیف ترین رئیس جمهور ایران هستند حتی از سلف خود نیز وضع را بدتر کردند.
ای کاش روحانی کنار بکشه ببینیم کشور چی میشه.البته امثال شریعتمداری می رن مذاکره با امریکا می کنن چون درد اینها اینه که می دونن هرکی در ایران با امریکا مذاکره کنه در قدرت می مونه ونمی خوان این اتفاق برای غیر اینها بیفته.روحانی باید کنار بره تا این دستکش مخملی ظریف،روحانی از روی دست چدنی امثال شریعتمداری برای دنیا مشخص بشه و تکلیف ما و دنیا یکسره بشه
در اینکه جناب دکتر روحانی و تمامی روسای جمهوری قبلی فاقد اختیارات کافی بودند و هستند ، شکی نیست. متاسفانه به دلیل تعدد مراکز تصمیم گیری قدرت، دولت ها قادر به تصمیم گیری سریع و به موقع نیستند. اما یک نکته قابل تامل است در فرمایشات عالیجناب کیهان، و آن اینکه چرا برای بار دوم نامزد رییس جمهوری شدند؟ ای کاش آقای روحانی در کنار تدبیر و امید ، ذره ای شجاعت در اتخاذ تصمیم های مهم داشتند و از عواقب تصمیم های خود نمی هراسیدند. نامه نگاری های احمدی نژاد به رییس جمهور وقت آمریکا، اگر چه به دلیل ضعف دانش تخصصی و تجربه دیپلماسی و خرد جمعی بی ارزش بودند اما شجاعت ایشان در اقدام به آنچه که فکر میکردن را نشان می دهد.
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
حالا چرا در مرحله دوم ریاست جمهوری به این نتیجه می رسند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
خاک پای احمدی هم نمیشوند اینقدر تخصصی مخصصی نکن
هر چند از اقای شریعتمداری و نظراتشون دل خوشی ندارم ولی حرف درست رو هرکسی زد باید پذیرفت . در این مورد دقیقا درست گفتند . حتی الان هم دیر نیست اگر ایشون اینقدر دست و بالشون بسته است مرد و مردونه استفا بدند.
روحانی کاملا راست و منطقی میگه .باید به اندازه اختیارات دولت ازش انتظار داشت نمیشه گفت چون اسمش دولت هست پس همه مسئولیتها بر عهده اونه
آقای روحانی و ظریف و شرکا ، حل مشکلات کشور رو از ابتدا به توافق هسته ای گره زده بودند و هیچ پلن B برای مشکلات نداشتند. فکر هم کرده بودند که این توافق ابدی است و روی اون حساب بیش از حد باز کرده بودند. مخصوصاً آقای ظریف به واسطه اون قرارداد در توهم محبوبیت به سر می برد.

اما بعد از خروج آمریکا از برجام ، همه رشته ها پنبه شد و همین باعث شد که آقای ظریف هم به صرافت بیافته و بلافاصله بعد از تشدید تحریم های اخیر، راهی نیویورک بشه تا به آمریکایی ها پالس های مثبت ارسال کنه و به طور غیرمستقیم درخواست مذاکره بده. اما وقتی که آمریکایی ها برای ایشون و توهم تیم "بی" ایشون تره هم خرد نکردند ایشون با عصبانیت برگشت و مجبور شد شمشیر رو از رو ببنده. همون کاری که آقای روحانی کرد. اگه همه چی رو به برجام گره نزده بودند الان وضعیت این نبود.

یاد اون عکس هایی افتادم که بعد از برجام مردم تو خیابون ها یک دلاری رو گرفته بودند یک دستشون و اسکناس هزار تومنی رو در دست دیگر!
برای اولین با به خدا شریعت راست می گه
با تمام دیدگاههای آقای شریعتمداری موافق نیستم ولی این سوالات درست هستند و جا داره واقعا جواب روشنی بهشون داده بشه
جواب کاملا مشخص است اوضاع مملکت دقیقا بسته به عملکرد دلواپسانی دارد که با پول و قدرت در همه زمینه ها سرک میکشند و خط مشی میدهند و چوب لای چرخ می گذارند .براستی اگر سیاست خارجی کشور و نحوه تعامل با کشورهای دیگر در دست دولت بود و دولت می توانست مستقلا سیاستهای خود را اجرا کند وضعیت کشور چنین بود؟ اقای شریعتمداری شما کجای کار هستید؟ اگر فقط شما سنگهای سر راه ملت را که انداخته اید را جمع کنید کلی کمک می کنید به دولت برای برطرف کردن پاره ای از مشکلات ضمن اینکه با طرز تقکرتان و بسط ان اوضاع را وخیم نکنید
باز هم کیهان و دلایل من درآوردی بی منطق . آخه چجوری بشما بگیم : دلسوزی ومثلا" روشنگری تان را نمیخواهیم .
آقای شریتمداری درست میفرمایند.اما حل شدن خیلی از مشکلات در گرو حل شدن خیلی از موضوعات کلان سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و....است که رئیس جمهور فاقد اختیارات در آن حوزه هاست .در سیاست خارجی دولت اختیاری ندارددر بخش اقتصاد دولت بربخش کوچکی از اقتصاد حکمیت دارد که مالیلت میدهد و نظارت میشود و توان رقابت با بخش بزرگی از اقتصاد از اختیار دولت خارج است را ندارد.قوانین کشور ما در مورد توریسم در هیچ کشور مسلمان دیگری وجود ندارد و این موضوع باعث عدم دسترسی به میلیونها دلار درآمد میگردد.
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
اگر سه دوره ای شود باز دوره سوم هم نامزد می شوند.
حرف حسابی جواب نداره.
شریعتمداری یک حقیقت محض را در مورد روحانی بیان داشته اند و در حقیقت روحانی موظف به پاسخگویی کتبی و یا شفاهی در جواب ایشان میباشند
همیشه مخالف مشی برادر حسین شریعتمداری بودم ولی بخدا که بحق مچ رییس جمهور رو گرفته ، مردم که مجاز به اعتراض نیستند مگر ایشون به اوشون بگه که بابا ما قبول داریم مارو رنگ کردی
ارز ۴۲۰۰ را عمه خدا بیامرز من اعلام کرد و یا سرکوب ان در ۵ سال قبل ان باز همین جور و یا ازاد سازی بی حد نصاب ارز در سال کذشته هم کار من بوده یا نگرفتن مالیات که متوالی اصلی ان وزارت مسکن است و انجام ندادن هم کار دولت سایه است
اصلا من حضور ندارم و حتی روح من هم در دولت نیست و کاره ای نیست
اقای روحانی هم ملت و هم رهبر به شما فرصت و اختیار کافی دادن ولی متاسفانه بدلیل عدم مدیریت دولتمردان شما و بخصوص شخص جنابعالی نتوانستید کاری برای کشور انجام بدهید ، بعد از ۴۰ سال تنها دولت شما بود که توانست با امریکائی ها مذاکرات بیواسطه داشته باشد ولی بدلیل وادادگی و سوء مدیریت کاری از پیش نبردید ، دانسته اقتصاد کشور را به دست افرادی سپردید که با ابتدایی ترین متد اقتصادی اشنایی نداشتند ، دانسته معماری سیاست خارجی را به کسانی دادید که واداده بودند و انقدر وابسته که در تیم مذاکرات هسته ای شما جاسوس دشمن بود . اقای ریس جمهور ما دلواپس شما نیستیم ما دلواپس این کشور هستیم که سرنوشتش با مدیریت نا کارامد شما گره خورده .
اگر دولت اختیارات ندارد پس چزا روحانی دایم به دکتر احمدی نژاد و دولت پیشین ایراد میگرفت و مشکلات رو گردن اون عزیزان مینداخت. اون ها هم مثل تو حتما اختیارات نداشتند.
به جای « توان لازم» « نیت صادق» بهتر است قید شود.در کشور ما دو آفت هنگام پیشنهاد مسؤولیت وجود دارد: رفتن به زیر بار مسؤولیتی که از عهده انجام آن برنمی آییم و نپذیرفتن مسؤولیتی که توان انجام آن را داریم.
تا اختلافات خود را با آمریکا و دنیا حل نکنیم همین آش همین کاسه ست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
ربط های بی خود ندهید لطفا
وقتی علیه احمدی نزاد موضع گرفتید باید فکر این روزها رو هم می کردین
در این زمینه با آقای شریعتمداری موافقم ، علی رغم اینکه آقای شریعتمداری در خیلی مباحث تقریبا بعنوان منتقد افراطی انتقاد دارند .
یکی از عوامل مخدوش کردن مسوولیتهای رییس جمهور همین حسین شریعتمداری است
جناب اقای شریعتمداری خواهشمندم این جنگ زرگری را با اقای روحانی و کابینه اش تمام کنید برای ما مردم مثل روز روشن شد که اقای روحانی و اطرافیانش هیچ فرقی با شما و افکار شما ندارند ! و از همان موقع هم از ایشان فاصله گرفتیم!
خواهشمندم نمک به زخم من نپاش امروز یک هندوانه متوسط گرفتم شد 49000 تومان !!
از اقای سکوت در مجلس هم فاصله گرفتیم و از همون اقای که در رابطه با گرانی و تجاوز در مدرسه حرف نزد ولی در رابطه با رقص چند کودک رگ گردنش داشت پاره می شد و گفت که مدیران را باید اخراج کنید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
اتفاقا منم از همون هندوانه متوسط از میدون تره بار خریدم 24000 تومن و بسیار شیرین در صورتیکه میوه فروش محل میداد کیلویی 4800 تومن ولی تو میدون تقریبا نصف قیمت بود.
آقای روحانی انگار با مردم قهر است! در این شرایط و وضعیت بد اقتصادی و مشکلات معیشتی حتی از کوچک ترین توضیح یا گفتگوی ساده با ملتی که ایشان را انتخاب کرده اند هم دریغ می کند. شما حتی اگر در مشکلات کاره ای هم نباشید موظفید حداقل ماهی یک بار در تلویزیون حاضر شده و حداقل به ظاهر هم که شده مردم را دلداری داده و امیدوار کنید! صحبت کردن با مردم که فقط با هدف رای گرفتن و انتخاب شدن نباید باشد!
منم میخام دکتر بشم مهندس بشم ...
تازمانی که همه ما متحد نباشیم وبرای هرسخنی کلی ایرادومچ گیری نماییم ازداخل به خودماضربه میزنیم ووقتی اختلافات بیشترشد مشکلات برای مردم بیشترخواهدشد
اقای شریعتمداری استاد محترم تغییر آدرس وقتی رییس جمهور از اختیارات صحبت میکنند در حد تعیین قیمت کالا نیست!!!! رییس جمهور اگر نتواند در خصوص سیاست خارجی حرف بزند میدانی یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟بحث قیمت گوجه وپیاز وشکر که شما بازارش را متلاشی کردید نیست>
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار