بازدید 6893

دولت باید جامعه هدف برای ارائه کوپن را مشخص کند

حسینی شاهرودی با بیان اینکه دولت باید توزیع کالاهای اساسی را هدفمند کند، گفت: دولت اگر قرار است سیاست کوپنی کردن کالاها را اجرایی کند باید جامعه هدف خود را مشخص کند.پ
کد خبر: ۸۹۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ 11 May 2019

در مورد کوپنی شدن کالاها گفت: ما قائل به کوپنی کردن کالاها، تزریق ارز 4200 به جامعه برای کالاهای اساسی نبودیم. تجربه سال 97 نشان داد که بخش بزرگی از این ارز به هدر رفت. رانت ایجاد شد و افراد خاصی استفاده کردند. کالاهای که با این ارز خریداری شد به دست مصرف کننده واقعی نرسید. اغلب مردم ما در روستاها و شهرستانها از دریافت این کالاها محروم شدند. در خود تهران صف های جدیدی ایجاد شد که عزت مردم را زیر سوال برد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما مخالف اختصاص این ارز بودیم با این حال دولت اصرار بر انجام آن داشت که گفتیم باید مکانیزم لازم برای توزیع متوازن به جامعه هدف روشن شود و بعد این ارز مورد استفاده قرار گیرد که تاکنون برنامه ای برای توزیع متوازن کالا از طرف دولت ارائه نشده است.

وی ادامه داد: ما دست دولت را باز گذاشتیم که یا یارانه نقدی به جامعه هدف یا توزیع کالای اساسی هدفمند داشته باشد که مطمئن باشیم به جامعه هدف اثبات کرده است.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: توزیع متوازن ممکن است در قالب ارائه کوپن، کالا برگ یا کارت الکترونیک باشد و سهمیه در نظر بگیرند بر فرض مثال بگویند افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می توانند با کارت شان ۲ کیلو گوشت تهیه کنند که این در اصطلاح ما کوپنی می شود و توزیع هدفمند است و با این روش یک نفر دیگر نمی تواند صدکیلو یا هزار کیلو گوشت با ارز 4200 بخرد و قاچاق کند و در جاهای دیگر بفروشد اما به یک نفر دیگر هم نرسد و به نوعی توزیع عادلانه است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت باید جامعه هدفش را نیز مشخص کند و این سیاست گذاری در اختیار دولت است. اگر قرار باشد به 80 میلیون نفر کوپن داده شود قطعا با این مبالغ جواب نمی دهد و باید جامعه هدف مشخص شود مثلا کارکنان دولت کسانی که زیر خط فقر هستند کارگران تامین اجتماعی، بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید جامعه هدف ما باشند و نه کسانی که ثروت باد آورده دارند و نیازی هم به این مبالغ ندارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر