بازدید 8582
آغاز رایزنی‌های باهنر، ضرغامی و عارف؛

«گفت‌وگوی ملی» باید توسط سران اصولگرایی و اصلاح‌طلبی انجام شود/ باهنر: مدعیان اعتدال باید یا اصولگرا باشند یا اصلاح‌طلب!

هرچند باهنر به همراه یک چهره اصولگرای دیگر به نام «عزت الله ضرغامی» انجام گفت‌وگو‌های ملی با اصلاح طلبان را از طریق «محمدرضا عارف» کلید زده است و به قول خودش «با برگزاری این جلسات قرار نیست من اصلاح‌طلب بشوم و عارف اصولگرا»، اما طبعا این شرط کافی برای تحقق این موضوع نیست، چون به نظر می‌رسد باید شروع این گفت‌وگو‌ها از سطوح بالاتری کلید بخورد.
کد خبر: ۸۹۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ 11 May 2019

باز هم خبر از انجام «گفت‌وگوی ملی» بین اصلاح طلبان و اصولگرایان آمده است. راوی خبر «محمد رضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری است که گفته با حضور «عزت الله ضرغامی» و «محمدرضا عارف» استارت انجام این گفت و گوها را زده است. این موضوع هرازگاهی به ویژه در شرایطی که کار پیشبرد امورات کشور سخت تر می شود یا به انتخابات نزدیک می شویم، مطرح می شود، اما با گذر از آن شرایط یا انتخابات تا فرصت بعدی به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش «تابناک»؛ مبدع و طراح مباحثی نظیر انجام «گفت و گوهای ملی» تحت عناوینی نظیر «وحدت ملی» و امثال آن چهره هایی نظیر مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» و حجج اسلام «علی اکبر ناطق نوری» و «سید محمد خاتمی» بوده اند، اما هیچگاه چهره برجسته ای از جریان اصولگرایی که تاثیر زیاد و نفوذ کلام بسیاری در این جریان داشته باشد، در این خصوص جدی وارد نشده است.

در حقیقت بحث انجام «گفت و گوهای ملی» از زمانی قوت بیشتری گرفت که اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 علاوه بر اینکه فاصله ای در بسیاری از بخش های خود با حاکمیت پیدا کردند و البته در لایه های مختلف قدرت نیز تأثیر بسیار کمی داشتند، تلاش کردند تا راهی برای بازسازی وجهه خود پیدا کنند، بحث انجام گفت و گوهای ملی و فراگیر یکی از موضوعاتی بود که از آن زمان با قوت بیشتری به ویژه از سوی این جریان مطرح و دنبال شد.

آنها این رویکرد و رویه را دنبال کردند تا توانستند با بخش هایی از جریانات سیاسی نظیر طیف اعتدالگرا و بخشی از جریان اصولگرایی به یک گفتمان مشترک دست یافته در نهایت یک ائتلاف انتخاباتی را تشکیل دهند که ثمره آن پیروزی این ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستای پس از آن بود.

چهره هایی نظیر مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» و حجج اسلام «علی اکبر ناطق نوری» و «سید محمد خاتمی» و افرادی مثل «حسن روحانی»، «علی لاریجانی»، «اسحاق جهانگیری» و «سید حسن خمینی» نیز ادامه دهنده این راه برای ساختن پل های بعدی جهت پیروی در انتخابات بودند؛ هرچند این ائتلاف با مشکلاتی که دامن گیر آن شده نتوانست آن طور که باید و شاید راه را برای وحدت فراگیر فراهم کند، به هر حال زمینه ساز پیروزی در چند انتخابات شد و همچنان بحث برای ادامه آن نیز ادامه دارد.

هرچند بسیاری از چهره‌های سیاسی از هر دو جناح به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز حل اختلافات موجود وجود ندارد و تنها از این طریق می توان کشور را رو به اصلاح و بهبود برد، باز هم چهره های تندرویی در هر دو جناح هستند که به هیچ عنوان قائل به انجام چنین گفت‌وگوهایی نیستند. این نگاه در هر دو طرف وجود دارد؛ چه در اصلاح طلبانی که خواهان سهمیه بیشتری از آنچه برای آن ائتلاف کرده اند، هستند و چه در بین اصولگرایانی که بعضا اصلا طرف مقابل را صالح برای تصدی امور نمی دانند.

اخیرا «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در این خصوص اظهار نظر کرده است. او ائتلاف اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارد و می‌گوید «اصلاً بی معناست که رقبا بخواهند با هم ائتلاف کنند»؛ اما از طرفی هم قهر جریان‌های سیاسی را در ترمینولوژی سیاسی ناخوانا می‌داند. او معتقد است «باید با رقبای سیاسی تا مادامی که عنادورزی علیه نظام نکرده‌اند، باب گفت‌وگو را باز نگه داریم.»

درباره دسته‌بندی‌های سیاسی نیز تأکید می‌کند، «اگر قرار باشد تنها دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور داشته باشیم، مدعیان اعتدال باید تکلیف‌شان را روشن کنند که آیا با این طرف هستند یا آن طرف.»

می‌گوید: «چند جلسه‌ای است که گفت‌وگو با برخی اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف را آغاز کرده‌ایم» عنوانی برای این جلسات ذکر نمی‌کند و می‌گوید «فعلا گعده است و اگر منسجم و مرتب شود یک نفر به عنوان سخنگو، گزارشی را در خصوص آن اعلام خواهد کرد»

خبر از حضور «عزت‌الله ضرغامی» هم در این جلسات می‌دهد و می‌گوید: «یک جلسه من هستم، یک جلسه آقای ضرغامی، یک جلسه هم ممکن است هر دو شرکت کنیم» باهنر خود را نماینده اصولگرایان در این جلسات نمی‌داند و تأکید می‌کند، «عارف هم به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در این نشست‌ها حضور ندارد».

او مرزهای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را سر جای خودش می‌داند و می‌گوید، «با برگزاری این جلسات قرار نیست من اصلاح‌طلب بشوم و عارف اصولگرا».

هرچند باهنر به همراه یک چهره اصولگرای دیگر به نام «عزت الله ضرغامی» انجام گفت و گوهای ملی با اصلاح طلبان را از طریق «محمدرضا عارف» کلید زده است و به قول خودش «با برگزاری این جلسات قرار نیست من اصلاح‌طلب بشوم و عارف اصولگرا» اما طبعا این شرط کافی برای تحقق این موضوع نیست، چون به نظر می رسد باید شروع این گفت‌وگوها از سطوح بالاتری کلید بخورد.

انجام گفت‌وگوهای ملی بین جریانات و گروه های سیاسی زمانی مؤثر واقع خواهد شد که این گفت و گوها در حد «سران» این جریانات و افرادی که حرف شأن در بین جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب خریدار دارد، باشد؛ هرچند اصل شروع چنین مذاکراتی خوب و مفید است، حتما این افراد برای عملی کردن مباحث مطروحه در جریان گفت و گوهای ملی باید به سراغ «سران» دو جریان بروند تا نتیجه خوبی از دل این گفت و گوها بیرون بیاید، وگرنه موضوع در حد یک مسأله تبلیغاتی و بدون خروجی خواهد ماند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۴۸
اصلاح طلبان مردم را در رسانه ها و نشریه ها از جنگ توهمی میترسانند و آب در آسیاب دلالان میریزند و قیمتها را ساعتی بالامیبرند
آیا این خیانت و جرم قابل پیگیری نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
آقای غلامیمگر زمان احمدی نژاد دلار 1000تومانی 3500 تومان نشد مگه بنزین 60تومانی 1000تومان نشد فکر کنم تو توهمی
تاریخ اصولگراها و اصلاحطلبان گذشته

تاریخ گذشته ها را نباید مصرف کرد
باهنر چی از مردم میخواد ؟
سی سال تو مجلس بود کاری نکرد حالا تو بازنشستگی میخواد کار کنه
یعنی غیر اینا کسی تو این ملت نی؟
همه مردود شدند
اصلاحطلب و اصولگرا به تاریخ پیوستند

سه نسل با همین دو تا حزب سوختند
قبل از هر کاری برای ملت اول توضیح دهند فرزندان آنها در اروپا و آمریکا چکار میکنند ؟
بلاخره به حرف خاتمی رسیدین
مدعیان اعتدال باید یا اصولگرا باشند یا اصلاح‌طلب!
یاد ضرب المثلی که در باره قم و کاشان میگفتند افتادم
من رای نمی دم

چون رای نمیدم نظر باهنر و امثال باهنر هیچ ارزش و اهمیتی برام نداره
حنای هیچکدام رنگ نداره

مردم از همه ناراضی اند
پرایدهای ملت رو بدین
راي.نميدهم
از وقتی چپ و راست را تشخیص میدادم باهنر حرف و صحبت زیاد میزنه.
باهنر باید سرش تو کار خودش باشه . به مردم کاری نداشته باشه
دیگه فایده ای نداره این شعارها جلوی اختلاس هارو بگیرین
چرا فقط دوحزب؟سیاه وسفید این احزاب کدام یک هستند ؟ آیا نباید در یک جامعه دموکراتیک به احزاب دیگر هم فرصت جولان داده شود؟آیا این دوحزب ازنگاه عام مقبولیت لازم را دارندکه خود را مدعی العموم میدانند؟
شوهای جدید مهره های سوخته و تاریخ گذشته .

مردم همه را بهتر از هر شخصی میشناسند. مخصوصا اصلاح طلب و اصولگرا را
من نمی دونم چرا تو کشور ما یک دونه همه پرسی انجام نمیشه!!!

در مورد حضور افغانی ها در ایران چرا همه پرسی نمیشه!!!

در مورد پذیرش شرایط 12 گانه ترامپ چرا همه پرسی نمیشه؟؟؟
همینو چندین ماه قبل خاتمی گفت. شماها حالا به فکر افتادید
انقلاب و ملت رو رها کردید به کجا می خواهد برسید
یک حذب داریم اونم فقط حزب الله
اصلا ح طپ و اصولگرا امتحان خود را پس دادن ملت کجاست
قرار نیست باهنر مالک کشور بشوم و عارف تمام کشور
آقای عارف بعد از ماجرای ژن خوب و سکوت های طولانی مدت در مجلس فاقد سرمایه اجتماعی است. اگر هم که می خواهد دوباره از خاتمی خرج کند کار بیهوده ای است. زیرا خود آقای خاتمی هم خیلی کمتر از قبل اقبال عمومی دارد. آن دو نفر دیگر هم که دافعه شان بسیار زیاد است. آقای باهنر 28 سال نماینده مجلس بوده است و هیچ اثری از خود به جا نگذاشته و فقط از نام برادر شهیدش هزینه کرده. آقای ضرغامی هم که در سیاست ایران جزو دسته سبک وزن هم به حساب نمی آید و برد اقدامات ایشان رفتن تا سوپری محل و خریدن حلوا ارده است.
یعنی فقط ژنهای خوب میتونن بازی کنن!!!
در این کشور قحط رجال نیست اقایان امتحلن خود را پس داده و کارایی خود را اثبات نموده اید بیزحمت به جوانترها میدان بدهید
اینهایی که دم از گفت و گوی ... می زنن، مردم براشون مهم نیست، مردم هم رو البته چیز فرض کردن. چون فکر می کنن مردم از مناسبات قدرت چیزی سرشون نمی شه. این خبرا نیست برادر من، هر اتحادی بین این گروه ها ایجاد بشه یا نشه، مردم می دونند در نهایت در روی همون پاشنه سابق می چرخه .
ملت نمی خواد که یه عده ای بشینن و براشون مذاکره کنن و تصمیم بگیرن!
اقای باهنر چه فرمایشی میکند اولا مردم نه اصولگرا را قبول دارند نه اصلاح طلب مردم بجز هشت سال احمدی نزاد همیشه از این دو گروه به شدت اسیب دیدن نمونه اش همین الان ببینید چه بر سر مردم و مملکت اوردید
خدا رو شکر نه اصلاح طلب و نه اصول گرا دیگه هیچ جایگاهی بین مردم ندارن
آقای عراقچی و دولت روحانی به آه مردم گرفتار در گرانی دچار بودند
الان به آه فرزندان شهدای مدافع حرم که در واقع از امنیت ایران نیز دفاع کردند هم دچار میشوند
خدا به ایران و ایرانیان رحم کند تا ۱۴۰۰
مردم زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند این اقایان شکم سیر دنبال باند بازی و جناح بازی خودشان هستند . چهل سال این اقایان بر سر قدرت هستند . چه کاری کرده اند برای مردم . ماحصل این پشت میز نشینی این اقایان برای جامعه و کشور چی بوده که باز وقت انتخابات شد و این افراد سر راست کرده اند . خجالت هم نمی کشند
اصولگرا و اصلاح طلب و یا اعتدالیون همه مردم نیستند و شاید آنطوری که تصور میشود حتی اکثریت مردم را در بر نمی گیرند.
درنتیجه یک صحبت ملی دل و جرات بیشتری را لازم دارد.
بازگشت به هدف های انقلاب ۵۷ یعنی آزادی احزاب انتخابات بدون دستکاری و دیگران هم در مملکت آدم حساب کردن است که ظاهرا آقایان نمی خواهند قبول کنند ودر بحران غرق خواهیم شد.
چرا دایره را اینقدر تنگ می گیرید. فکر نمی کنید نیاز به تفکرهای فراگیرتر و پیشروتری از این دو قبیله هست.
آنچه در طول ۴۰ سال برای مردم مشخص است چه اصول گرا و چه اصلاح طلب همگی از یک قماش اند. آنان هماتند جزء ضرر برای جامعه چیز ندارند.
با این روندی که مردم ایران روبرو هستند ،و عده ای سر در خزانهٔ کشور نموده اند ،و دارند کشور را به ورشکستگی میکشانند ،و بیش از ۹۰٪ مردم دچار مشکل معیشتی شده اند ،و گرانی ،و رانتخواری ،و اختلاسگری ،و دزدی را پایانی نیست هر دو این دو جناح امتحان خود را پس داده اند ،و مردود شده اند ،و اینک جناح اعتدلیون نیز دارد به مرز مردودی نزدیک میشود ؟ با همین وضعیت یقینا انتخابات سال ۹۸ با کمتر از ۴۰٪ شرکت مردم برگزار میگردد
جمع کنید این بساط اصول گرا و اصلاح طلب. اینها دلشون به حال مردم نسوخته! گرانی ها سر به فلک زده اینها هنوز دنبال کولی بازی هستند. اگه راست می گویید مشکلات کشور را حل کنید ، سر دسته گفتمان ژن خوب چه گلی می خواد به سر مردم بزنه؟!!!!
آقای دکتر چمران که هشدار عدم مشارکت مردم در انتخابات را داد . فکر می کنید که اصولگرایان و اصلاح طلبان نمایندگان مردم هستند؟ یکی بیابید کف شهر تا جوکهایی که در مورد شما می گویند بشنوید . این حرف را باید برادران سربازان گمنام تحلیل کنند چون نشان از جدایی این طیف از مردم و خط رهبری دارد . چه صحبت ملی ؟ مگر ما ولی فقیه نداریم که راه را نشان می دهند ؟ عارف و باهنر کجای خط هستند؟ شما هرچه اینها را بزرگتر کنید مردم از نظام فاصله بیشتری می گیرند .
تابناک باهنر عارف ....نمایندگان جناهایی هستن که سهم عمده ای در سو مدیریت ها و مشکلات ایجاد شده برای کشور داشتن و حالا اگر گفتگویی هم بشه دیگر نمایندگان واقعی مردم نخواهند بود لذا بهتره بجای این نمایش های دروغین شرایط به گونه ای تسهیل بشه که احزاب در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی تشکیل تا هم جمهوریت نظام رو‌تقویت کنند و هم احزابی که نماینده واقعی مردم باشند گفتگوی ملی رو انجام بدهند
حتماً باید در تنگنا قرار بگیریم تا پیشنهاد های خوب و تنش زا رو قبول کنیم
گفتگوی ملی باید بین نظام و مردم باشد اصلاح طلب و اصول گرا یکی هستند و از نظر مردم اعتباری ندارند.
هردو گروه امتحانشان را پس دادند وبا این حرفها چیزی درست نمیشود.
این گفتگوی ملی بسیار کار پسندیده ایست و انشاالله که ادامه داشته باشد. البته به نظر بنده اصولگرا و اصلاح طلب باید دو حزب قوی بشوند و اعندالیون نیز حزب سوم و نه اینکه صد حزب کوچک داشته باشیم. قابل ذکر است که همیشه در زمان انتخابات گفته شده است که 30% مردم طرفدار اصولگرایان و 30% نیز طرفدار اصلاح طلبان هستند و 20% مخالفین و آنهایی که اصلاً برایشان اهمیتی ندارد که چه گروهی باید کشور را اداره کنند و 20% افرادی هستن که هر از چند گاهی نظرشان تغییر میکند.
حال با این توصیف درست نیست که تمامی تاثیر گذاران حکومت از یک گروه خاص باشند که دور از دمکراسی و عدالت است و همین امر باعث دوری ملت میشود.
از دید کشور باید تمام احزاب و کروههای سیاسی به یک چشم دیده شوند مگر اینکه خلاف قانون عمل کرده باشند.
قدرت دادن به احزاب و تشکیل کمسیونهای مختلف همانند کمسینهای مجلس درون احزاب باعث میشود که در هر رشته نخبگان شناسایی شده و در صورت پیروزی آن حزب در انتخابات بهترین مدیران و معاونان آنها پستهای کلیدی را در اختیار میگیرند و از افراد فقط به دلیل فامیلی در پستها پرهیز خواهند کرد که باعث پیشرفت کشور و سلامت مدیریت کشور خواهد شد.
40 ساله کشور دست همین هاست،و کشور را به فلاکت انداخته اند.چی میخوان دیگه؟
اصولگرا و اصلاح طلب نشون دادن فقط مردم بازیچه هستند.کسی خام نمی شه
جمع کنید این بازیها رو! اصولگرا.. اصلاح طلب! مرا به خیر شماها امید نیست شر نرسانید لطفا!!
جمع کنید دیگه این بازی ها رو........................
این ترفندها دیگه خیلی نخ نما و فرسوده شده...............
اصول گرا.....اصلاح طلب..............تندرو.................یواش رو.................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ملی با هیچکدام از اصولگراها و اصلاح طلبها جور در نمیاد،چون اینها از ملت فاصله دارند!!!
از نظر مردم هر دو گروه سر و ته یک کرباسند، در عین بی کفایتی بدنبال غصب پستها، مقامهای مدیریتی و حالا وضعیت مملکت را از هر نظر اسف‌بار کرده اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان