بازدید 16133

واکنش کابل به سخنان عراقچی

کد خبر: ۸۹۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ 11 May 2019

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اظهار امیدواری کرد تا برخورد و رویکرد ایران نسبت به مهاجرانی که در ایران ساکن هستند، «مسئولانه» باشد.

به گزارش «تابناک»، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در گفتگو با یورونیوز فارسی در واکنش به سخنان اخیر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مورد میلیون‌ها نفری که از افغانستان مهاجرت کرده و در ایران سکنی گزیده‌اند گفت که این سخنان تنها یک «احتمال» را بیان می کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه گفته بود که اگر فروش نفت ایران به صفر برسد ممکن است تهران از «برادران و خواهران افغانستانی بخواهد ایران را ترک کنند.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران مدعی شد که حدود سه میلیون مهاجر افغان دو میلیون فرصت شغلی در بازار کار ایران را اشغال کرده اند و سالانه تا رقم پنج میلیارد یورو را از ایران خارج می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران این سخنان عباس عراقچی را تهدید ضمنی اتحادیه اروپا به بحران جدیدی در حوزه مهاجرت تعبیر کردند. یورونیوز برای آگاهی از موضع کابل در مورد تهدید تلویحی ایران به اخراج مهاجران افغان با صبغت الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه افغانستان گفتگویی کوتاه کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران همیشه برقرار بوده است، چرا تهران این بار و با شدت علیه مهاجران افغان واکنش نشان می‌دهد؟

صبغت الله احمدی: «افغانستان با آمریکا روابط نزدیک دارد. آمریکا شریک راهبردی افغانستان است و در این کشور با تروریسم مبارزه می کند. از سوی دیگر ایران هم کشور همسایه و دوست ماست. درباره اظهارات آقای عراقچی فقط به این بسنده می کنم که امیدوارم برخورد و رویکرد ایران نسبت به مهاجران افغانستان مسئولانه باشد. آقای عراقچی هم از احتمال سخن گفته و نه قطعیت.»

آیا چنین اظهاراتی از سوی مقامات ایران در مورد مهاجران افغان سابقه داشته است؟

صبغت الله احمدی: «مسئله ای است که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران آن را مطرح کرد اما باز تاکید می کنم که از احتمال و با احتیاط سخن گفته است. مشکل ایران و آمریکا ربطی به افغانستان ندارد. در عین حال امیدواریم مشکلات تمام دنیا بخصوص منطقه ما با گفتگو و دیپلماسی حل شود.»

به نظر شما آیا تهدید دستگاه خارجه ایران به اخراج ۳ میلیون مهاجر از این کشور بلوف سیاسی است؟ رویکرد کابل در صورت عملی شدن این تهدید چه می تواند باشد؟

صبغت الله احمدی: «فعلا نمی خواهم روی فرضیه ها حرف بزنم. ایران به ماندن مهاجران و پناهجویان در خاکش پایبند است. ایران شرایط مهاجران را درک می کند. با پناهنده باید مثل یک پناهنده برخورد کرد و مطابق با کنوانسیونهایی که جمهوری اسلامی ایران هم آنها را پذیرفته است. تاکید می کنم ما از مردم و جمهوری اسلامی ایران برای چند دهه میزبانی از مهاجران افغانستانی سپاسگزاریم و این در حافظه تاریخی ما باقی خواهد ماند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۱۰
وقتی خودمون گرسنه ایم دوستان باید بروند...
اتفاقا حرف خوبی زده شد با پناهنده باید مثل اروپا مهد دموکراسی برخورد کرد که در مرزهایشان را بستند و پناهندگان را کنک زدند و حبس کردند و هزار کار دیگر
همین افغانها در اروپا میفرمایند ایرانی ها نژاد پرستند در صورتی که همه آنها در ایران اجازه کار کردن داشتند که برایشان اینکار اروپا آرزو شده
جمع کنید تورو خدا پناهنده تو همه جای دنیا تو اردوگاهه زندگی میکنن اما اینا یه چیزم طلبکار شدن و با ازدواج با دخترای ایرانی همه رو دارن بدبخت میکنن
الحمدلله وضع افغانستان به خاطر دوستی با آمریکا از ما بهتره پس مسئولان افغان مسئولانه برخورد کرده و اتباعشان را بازگردانند . نمی دانم چه روزگاری است که تمام دنیا از ایران می خواهند مسئولانه برخورد کند در حالیکه خود را مسئول هیچ چیز نمی دانند
عراقچی متشکریم.
کاش میشد ما ایرانیها بریم افغانستان و اونها همینجا بمونن!!!
صبغت الله احمدی: «افغانستان با آمریکا روابط نزدیک دارد. آمریکا شریک راهبردی افغانستان است و در این کشور با تروریسم مبارزه می کند. از سوی دیگر ایران هم کشور همسایه و دوست ماست.

همین جمله نشان می دهد که بی هیچ تردیدی مهاجران باید به افغانستان برگردند و وظیفه امریکا است که برایشان شغل و رفاه ایجاد کند.
من از برادران افغانی خاطرات خوب دارم و آنها را به همت بلند و پشتکاری زیاد میشناسم. وقت آن رسیده که آنها برای آبادانی و پیشرفت کشورشان (با کوله باری از تجربه و کارآموزی در ایران) به افغانستان برگردند. تنها خاطره بد من از ایشان این بود که بما ثابت کردند که ایرانی نیستند و وقتی دلار گران شد، آنها در صف خروج از ایران قرار گرفتند و گفتند برایمان از این پس کار کردن در ایران به صرفه نیست زیرا ارزش پولتان ضعیف شده. متاسفانه برخی از ایشان نیز انصاف را رعایت نکردند و از ماندن در ایران به بدی یاد میکنند. مردم ایران در چهل سال پیش، با هجوم مهاجرت افاغنه به ایران مواجه شدند. حافظه ما هنوز برخی از قتل و دزدیهای آن گروه اول که به ایران آمدند را به یاد دارد. همان باعث شد که مردم در برخورد اول، از افاغنه بترسند و آنها را دوست خود نداند. سالها طول کشید تا افاغنه با رفتار خود و با پشتکار خود و زحمتهایی که کشیدند و رفتار برادرانه، تفکر ایرانی ها را نسبت به خود اصلاح کردند. لذا اگر بعضی از ایشان در اشعار خود (مانند آن دختر شاعر) یا در نوشتار خود از ایرانی بخوبی یاد نمیکنند باید بیاد داشته باشند که مهاجران اولیه افغانی در ایران جنایات و قتل و دزدیهای زیادی را مرتکب شدند و در اشعار خود آن ناامنی را که در چهل سال پیش در ایران ایجاد کردند یادآوری کنند. همیشه اولین برخوردها باعث قضاوت آدمها نسبت به هم میشود.
امروزه مردم افغانستان در نظر مردم ایران بسیار محترم هستند ولی مهمان بالاخره باید به منزل خود برگردد.
بشدت حرفهای آقای عراقچی را محکوم می کنیم و از میهمانان عزیز افغانستانی حمایت می کنیم!

آن پنج میلیارد یورویی را هم که گفته اند توسط افغانها از ایران خارج می شود، مطمئن باشید اگر هم با رفتن افغانها این مقدار ارز خارج نشود باز چیزی گیری ملت نخواهد آمد و تمام آن خرج فلان و بهمان دولت می‌شود!
مهمان صاحبخانه شده؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر