بازدید 8909

آینده پذیرش دکتری در دانشگاه‌ها در دست ۴ نفر!

آن گونه که مسئولان وزارت علوم تاکید دارند، به زودی صلاحیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری در فرایندی جدید مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و در صورت عدم احراز شرایط، مجوز برخی دانشگاه‌ها برای این پذیرش لغو خواهد شد!
کد خبر: ۸۹۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 09 May 2019
آن گونه که مسئولان وزارت علوم تاکید دارند، به زودی صلاحیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری در فرایندی جدید مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و در صورت عدم احراز شرایط، مجوز برخی دانشگاه‌ها برای این پذیرش لغو خواهد شد!

به گزارش «تابناک»، این خبری است که اخیرا مخابره شده و محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از شروع آن در ابتدای سال تحصیلی آتی خبر داده است. شروع ارزیابی جدید دانشگاه‌هایی که دانشجوی دکتری می‌گیرند، از ابتدای مهرماه ۹۸.

اتفاقی که این مقام مسئول در تشریح چگونگی اجرایش به ایسنا گفته: «هیأت نظارت چهار نفره‌ای مرکب از اعضای کارگروه‌های تخصصی و هیأت‌های نظارت استانی با ارزیابی کیفیت دوره‌های دکتری دانشگاه‌ها، وضع کیفی این مراکز برای پذیرش دانشجوی دکتری را با بهره‌برداری از شاخص‌ها و قالب‌های مشخصی بررسی خواهند کرد.»

بر این اساس فقط فعالیت دانشگاه‌ها و مراکزی که امتیازات لازم را داشته باشند، در پذیرش دانشجویان دکتری ادامه خواهد یافت و مجوز پذیرش دانشجوی دکتری برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که شرایط لازم را کسب نکنند، پس از تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی لغو خواهد شد.

برنامه ریزی‌ای که قرار است به ارزیابی مداوم دانشگاه‌های دارای پذیرش دوره دکتری در هر سه تا پنج سال برسد، در حالی که هنوز شیوه ارزیابی‌ها و چگونگی امتیاز دهی به دانشگاه‌ها در این خصوص اعلام نشده و از آن مهم تر، ساز و کار تعیین ترکیب هیات نظارت چهار نفره نیز تشریح نشده است. هیات‌هایی چهار نفره که آینده پذیرش دوره دکتری در هر دانشگاه در ید قدرت ایشان قرار خواهد گرفت.

موضوعی که می‌تواند نگرانی‌هایی به دنبال داشته باشد، به ویژه اگر به این موضوع دقت کنیم که همه چیز به هیاتی چهار نفره واگذار خواهد شد. هیاتی با ترکیب بسیار کوچک و کم تعداد که قرار است بر اساس شاخص‌هایی اعلام نشده، در این خصوص تصمیم گیری کنند و معلوم نیست ساز و کاری برای اعتراض به عملکرد ایشان در نظر گرفته شده یا قرار است با بروز مشکلاتی در آینده در این خصوص تصمیم گیری شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این چهار نفر هرکی و و هرچی باشند و با هر معیاری بخواهند ظرفیت دکترا را کاهش بدهند، خوبه.
مثل بقیه کارهاتون و به دلیل ناتوانایی هایی که در همه نهادهای ایران و به ویژه در خبر رسانی وجود دارد جو رو متشنج می کنید تا منفعتی کسب کنید. تاسف!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از بس دکترای بیفایده دادند و دکترهای بیکار زیاد شدند اینها به فکر محدودیت افتادند! همیشه صورت مسئله را پاک کنید تا مسائل و مشکلات روی هم انباشته شود و بالاخره در جایی بترکد!
اینگونه نیست و شرایط شفاف به دانشگاهها اعلام شده. به عنوان مثال گروهها برای گرفتن دانشجوی دکتری حتما باید استاد تمام داشته باشند و تنها با داشتن تعدادی استادیار تازه کار نمی توانند دانشجو دکتری بگیرند
کجای ساز و کارها و آیین نامه های وزارت علوم را می‌شود اعتراض کرد؟
حالا با تعداد هیئت کاری ندارم... ولی خیلی از دانشگاها چه ازاد و چه سراسری شهرستان نباید دانشجوی دکتری بگیرن..
دکتری و مرتبه علمی ( استادیار یا دانشیار یا استادی) این هیات 4 نفره هم بررسی بشه
به هر حال در طی سالهای گذشته پذیرش ها در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا خیلی بی رویه زیاد شده است و احیانا در دنیا این روند بی سابقه بوده است (نسبت به جمعیت کشور). بازار کار هم برای فارغ التحصیلان روز به روز محدود تر می شود. با دادن مدرک به دست این داوطلبان عملا کشور ما پتانسیل و انرژی این افراد را پشت یک مدرک نه چندان معتبر حبس می کند و زندگی این افراد را از مسیر یک زندگی عادی خارج می کند . این روند در تمام مقاطع تحصیلی باید اجرا شود و هرچه سریعتر پذیرش ها محدود شود.
نگرانی نسبت به اجرای صحیح این روند کاهش پذیرش ها نباید مانع اجرای آن شود. به موازات این روند باید ظرفیتهای خالی آموزشی کشور صرف آموزش مهارتهای اشتغال زا، فنی-حرفه ای و کارآفرینانه شود. همانگونه که در تمام کشور های پیشرفته چنین است .
اقا اول جلوی دکترای کیلویی دانشگاه ازاد را بگیرید که درصدی از شرایط را ندارند و اکثریت در پستهای مهم مملکتی هستند
این همه دانشجوی تحصیلات تکمیلی سال به سال میگیرید آیا فکر تامین کارشونم هسید یا مثل بحث تولید مقاله بین المللی ISI هسید که فقط بگید مقاله تولید کردیم؟؟؟؟؟؟

هر یک دانشجو یک موقعیت کار هم نیاز داره. هر چه لول مدرک بالاتر بره جایگاه کاری ان فرد حساستر و مهمتر میشه. حالا مسئولان جواب بدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل