بازدید 10422
۶

هشدار هواشناسی به اهالی خوزستان/ تشریح چگونگی برگزاری امتحانات مدارس سیل‌زده/ سیل عامل افزایش تصادفات مرگبار در اهواز!

با عبور از شرایط سیلابی و رسیدن به پساسیلاب، سلسله اقداماتی در دستور کار قرار می گیرند که باید برای خوزستان به قید فوریتی بیشتر در دستور کار قرار گیرند، چو این استان در آستانه گرم‌ترین روز‌های سال است و هم اکنون نیز دمای هوا در برخی مناطق آن به ۴۰ درجه می‌رسد. گرمایی شدید که سرعت پیشبرد برنامه‌ها را کاهش می‌دهد، افزون بر اینکه می‌دانیم گرد و خاک نیز چند روزی است بازگشته تا مشکل را افزون کند.
کد خبر: ۸۹۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ 08 May 2019
تابناک اجتماعی -
با کاهش یافتن تعداد اردوگاه‌های اسکان سیل زدگان خوزستان از ۹۱ به ۵، می‌توان دریافت بحران سیلاب به آخرین روز‌های خود نزدیک می‌شود، با این ملاحظه که کار پایان نیافته و در برخی امور هنوز «اول» کار است.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که آب در شهر‌های آق قلا و گمیشان چند روزی است، کامل فرونشسته و روستا‌های پیرامون این دو شهر هم به مانند بسیاری از روستا‌های خوزستان، به زودی از چنگ سیلاب رهایی خواهند یافت. اتفاقی که با وقوع آن، باید رهایی این مناطق از آثار سیلاب و بازسازی منازل آسیب دیده و کمک به کشاورزان برای احیای کسب و کارشان در دستور کار قرار گیرد.

سلسله اقداماتی که در خوزستان می‌بایست به قید فوریتی بیشتر در دستور کار قرار گیرند چراکه این استان در آستانه گرم‌ترین روز‌های سال است و هم اکنون نیز دمای هوا در برخی مناطق آن به ۴۰ درجه می‌رسد. گرمایی شدید که سرعت پیشبرد برنامه‌ها را کاهش می‌دهد، افزون بر اینکه می‌دانیم گرد و خاک نیز چند روزی است به این استان بازگشته تا مشکل را افزون کند.

به این موارد، پیش بینی بارش‌های رگباری در برخی نقاط خوزستان را باید افزود که احتمالا برای ساکنان مناطقی که هنوز از سیلاب رها نشده اند، دورنمای خوبی ترسیم نمی‌کند؛ برای آن‌هایی که هنوز روستاهایشان در محاصره سیلاب است و خودشان ساکن محدود کمپ‌ها و اردوگاه‌های باقی مانده هستند و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

 
وقوع ۳ سیل در یک سال زراعی برای خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۲۱:۲۱

کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عصر چهارشنبه در جلسه بررسی، برآورد و پرداخت خسارات سیل به بهره برداران بخش کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در حوزه جهاد کشاورزی استان خوزستان ۲۷ شهرستان و ۹۷ مرکز خدمات داریم؛ این جلسه با هدف بحث و بررسی در خصوص سیل و مشکلاتی که برای کشاورزی استان پیش آمده و اتخاذ تدابیر و راهکارهایی که می‌توان داشت، تشکیل شده است.

وی با تقدیر از پیگیری‌های مستمر وزیر جهاد کشاورزی و معاون وی به صورت روزانه افزود: خوزستان در سال زراعی ۹۸ ۹۷ سه بار با پدیده سیل مواجه شد که به لحاظ شدت، بیشترین آن فروردین امسال بود؛ سیلی بی سابقه که در برخی شهرها از جمله سوسنگرد هنوز وجود آب به مزارع را داریم. در سیل فروردین امسال بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، صنعت نیشکر، زنبور عسل، منابع طبیعی و دامداری دچار خسارت شدند.

چنگلوایی با اشاره به اینکه اولین اولویت جهاد کشاورزی خوزستان برای بعد از سیلاب، خروج آب از اراضی کشاورزی است، اضافه کرد: برای این اقدام تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا حداکثر برداشت ممکن را از اراضی داشته باشیم ولی خسارت سیلاب به محصولات، بالا و بهره وری در تُن برای اراضی مختلف کاهش بسیاری داشت.

سیل عامل افزایش تصادفات مرگبار در اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۹:۳۶

به گزارش فارس، در دومین جلسه شورای ترافیک استان خوزستان، سرهنگ منصور جمشیدی، رئیس پلیس راهور استان، در ارائه گزارشی تحلیلی از تصادفات استان، اظهار کرد: در تصادفات سال 96 و 97به ترتیب، 229 و 212 فقره فوتی داشتیم که با تفاوت 17مورد شاهد کاهش آمار تصادفاتِ منجر به فوت تا 7درصد در استان بودیم همچنین در بخش تصادفات منجر به مجروحیت در سال 96 و 97 در مجموع 2873 فقره تصادف داشتیم که این آمار با تعداد 5467فقره تصادف در سال 97 ، نسبت به سال96، 29درصد کاهش داشت و توانستیم رتبه سوم را در کاهش آمار تصادفات جرحی در کشور داشته باشیم.

وی افزود: در نوروز 96 و 97 به ترتیب با 17 و 11فقره تصادف منجر به مرگ شاهد کاهش 11درصدی میزان تصادفات منجر به مرگ در استان بودیم و توانستیم رتبه اول را در کاهش آمار تصادفات در نوروز را کسب کنیم؛ امادر نوروز 98 با 8 فقره تصادف بیشترین آمار تصادفات منجر به مرگ را نسبت به سایر شهرستان‌های استان داشتیم که یکی از دلایل عمده آن اعزام تمام نیروها برای خدمات‌دهی به سیل‌زدگان بود.

جمشیدی عنوان کرد: آمار تصادفات فروردین 98 نسبت به فروردین 97 در شهرستان‌های مسجدسلیمان، هویزه، بهبهان، شوشتر، رامهرمز، باوی و کارون افزایشی نداشته است اما این آمار در شهرستان دزفول کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وضع کشاورزی خوزستان عادی نشود مجبور به واردات می‌شویم
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۹:۳۰

عبدالمهدی بخشنده عصر چهارشنبه در جلسه بررسی، برآورد و پرداخت خسارت سیل به بهره برداران بخش کشاورزی خوزستان اظهار کرد: اتفاقی که افتاد ۲۳ استان کشور درگیر مسئله سیل در درجات مختلف شدند اما از مجموعه آنها ۷۵ درصد خسارت در سه یا چهار استان رخ داد که بخش اعظم آن با ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت در خوزستان واقع و بعد گلستان، مازندران، لرستان، ایلام و همدان با درصد کمتری درگیر مشکلات سیل شدند.

وی در ادامه خبر داد: مجموعه خسارت‌های سیل امسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساختی بخش‌های مختلف از جمله مسکن، کشاورزی و صنایع است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات ۱۹ میلیون تُنی محصولات کشاورزی در سال گذشته تصریح کرد: در این بین بخش اعظم آن ذرت و سویا بوده است. همچنین دولت تصمیم گرفته تا اقلامی مثل گوشت، حبوبات و کره را با ارز نیمایی تأمین کند. همچنین نهاده‌هایی مثل کود، سم، بذر، داروهای دامی و بخشی از ماشین آلات خاص را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با وجود سیل امسال ولی در گندم خودکفا هستیم و نیازی به واردات نیست، اضافه کرد: حدود یک میلیون تومان گندم در استان‌های سیل زده از دست دادیم ولی با خریدهای خوبی که خصوصاً در خوزستان شروع شده و امیدواریم از مرز ۹۰۰ هزار تُن بگذرد، در بخش گندم خودکفا می‌مانیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرداخت ۹۰ درصد مبالغ خریدهای گندم بیان کرد: همه مسئولان کشاورزی دغدغه جبران خسارت‌های مردم در سیل اخیر را دارند، به عنوان نمونه همین روز گذشته سازمان برنامه و بودجه ۹۰۰ میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داد؛ در حقیقت همه متعهد هستیم که تا آخر کنار کشاورزان بمانیم و ضمن بازسازی مزارع و آماده کشت شدن آنها برای کشاورزان امید را به مردم برگردانیم.

بخشنده با اشاره به اینکه پرداخت غرامت هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای دولت هزینه دارد، خبر داد: تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی که به کشاورزان پرداخت می‌شود با یک سال تنفس و سه سال هم پرداخت تعیین شده است؛ همچنین مابه التفاوت از چهار درصد تا ۱۸ درصد را دولت متقبل شده و در عین حال وام‌های قبلی آنها را نیز تا سه سال امهال کردیم.

وی تأکید کرد: بازسازی و آماده سازی مزارع برای کشت باید در دستور کار ویژه باشد؛ یعنی مزارعی که از آب خارج می‌شوند با سرعت هرچه تمامتر برای کشت تابستانه و پاییزه مهیا شوند.

بخشنده با اشاره به اینکه باز هم خوزستان باید پرچمدار تولیدات کشاورزی در کشور باشد چون این توانایی را دارد، گفت: اصرار داریم که شرایط تولید محصولات کشاورزی در خوزستان به شکل اول برگردد چون بخش اعظمی از تولیدات از خوزستان تأمین می‌شود و اگر این شرایط عادی نشود مجبور به واردات محصولات هستیم؛ با زیرآب رفتن پنج واحد نیشکر خوزستان و کاهش تولید در خشکسالی تابستان سال گذشته منجر به کاهش تولیدات و از دست دادن چند صد تُن شکر در خوزستان شد که مجبور به واردات آن شدیم.

130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان، همچنان زیر آب
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۷:۱۸

کیخسرو چنگلوایی، مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به از بین رفتن 26 درصد سطح کشت گندم و کلزا در خوزستان، اظهار کرد: تاکنون بیش از 850 هزار تن خرید گندم انجام شده که پیش‌بینی می‌شود، خرید گندم امسال نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته باشد و به یک میلیون و 400 هزار تن برسد.

وی افزود: 31 درصد از سطح زیر کشت کلزا در خوزستان به دلیل سیلاب از بین رفت ولی تا الآن 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خرید انجام شده و پیش‌بینی افزایش 29 درصدی خرید کلزا را داریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: حدود 51 هزار هکتار از اراضی کشاورزی از آب تخلیه شده و همچنان 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر آب است که با ورود دستگاه‌های مختلف، تخلیه آب از این اراضی انجام می‌شود.

چنگلوایی گفت: دو نقطه بحرانی در دشت آزادگان و شادگان وجود دارد که باید تا 15 خرداد آب‌ از زمین‌های کشاورزی تخلیه شود و برای کشت تابستانه آماده شوند.

سیل ۳۸۰ منزل مسکونی را تخریب کرد؛ ۲۰۰۰ منزل غیرقابل‌ سکونت
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۶:۱۳

قاسم ولیزاده، سرپرست معاونت سیاسی استانداری لرستان بابیان اینکه 380 منزل مسکونی براثر سیل تخریب شد گفت: دو هزار منزل غیرقابل‌سکونت است و 12 هزار چادر توزیع‌شده است؛ باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سطح این مناطق انجام داد و رسالت دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی بیشتر می‌شود.

وی بابیان اینکه باید از ورود خیرین بدون هماهنگی با سازمان‌های مربوطه به مناطق سیل‌زده جلوگیری شود تصریح کرد: توزیع‌های نامناسب سبب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود؛ مقرر شد که از توزیع لوازم‌التحریر در این مناطق به دلیل ایام پایانی سال جلوگیری و این اقلام برای آغاز سال تحصیلی جدید توزیع شود.

فیلم: آغاز رمضان سخت سیل‌زدگان در جنگل‌های حمیدیه
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : 120
تصاویر: بحران در قطب انجیر سیاه ایران
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۴:۱۱

سیلاب زمین‌های کشاورزی، باغات حاشیه کشکان را با خود برد و مزارع در برخی مناطق ناپدید شده و دیگر وجود خارجی ندارد، برخی دیگر نیز پُر از سنگلاخ شده و امکان کشاورزی در آن‌ها وجود ندارد. باغات روستاهای منطقه معمولان و منطقه بن‌لار و زیودار که قطب انجیر سیاه ایران است و زودرس‌ترین انجیر جهان را به بازار عرضه می‌کند این روزها تا ارتفاع دو تا سه متری زیر گل‌ولای مدفون شده‌اند و در صور عدم لایروبی ثمره چندین ساله مردم و کشاورزان از بین می‌رود.

لرستانی یکی از باغداران منطقه بن‌لار به تسنیم گفت: سیلاب حدود پنج هکتار از باغات منطقه بن‌لار را ریشه‌کن کرده و با خود برده‌است، درختانی هم که باقی ماندند در زیر گل‌ولای مدفون شدند و برای لایروبی نیاز به ماشین‌آلات بولدوزر و لودر است که در این منطقه هیچ‌گونه دستگاهی وجود ندارد.

این باغدار با بیان اینکه سیلاب موتور تلمبه‌ها، لوله‌ها، ترانس‌های برق را با خود برده و موتورهایی که باقی ماندند سوخت ندارند و امکان آبیاری باغاتی باقی‌مانده هم وجود ندارد، افزود: اگر این باغات طی 8تا 10 روز آینده آبیاری نشوند ثمردهی آن‌ها از بین خواهد رفت ولی مسئولان، فرماندار، نماینده پلدختر و معمولان در مجلس تاکنون به این منطقه سرکشی نکرده‌اند.

وی بیان کرد: باغاتی که در منطقه بالادست هستند باقی‌مانده ولی به‌علت اینکه تمام موتور تلمبه‌ها را آب با خود برده امکان آبیاری آن‌ها هم وجود ندارد.

پایداری خوزستان در برابر سیل باید افزایش یابد
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۴:۰۷

استاندار خوزستان پیش از ظهر امروز در نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده اظهار کرد: باید تلاش کنیم شرایط زندگی در مناطق سیل زده به روال عادی برگردد. همچنین مزارع آسیب دیده برای کشت تابستانه آماده سازی شود و این امر با تلاش کمیته‌های این قرارگاه می‌تواند تسریع شود.

به گزارش مهر، شریعتی افزود: در عین تلاش برای عادی سازی شرایط برای سیل زدگان تاکید می‌کنم که موضوع سیل برای ما مسئولان تبدیل به امر عادی نشود و رفع رنج‌ها، سختی‌ها و آلام سیل زدگان جزو اولویت‌های کاری ما باشد. مرحله بحران سپری شده است اما مشکلات و پیامدهای آن همچنان ادامه دارد و ما باید همه توان و همت خود را برای حل مشکلات سیل زدگان اختصاص دهیم تا روند عادی شدن شرایط تسریع یابد.

شریعتی تاکید کرد: جلسات قرارگاه بازسازی هفتگی برگزار شود و کمیته‌ها دو بار در هفته جلسه داشته باشند و از مناطق درگیر شرایط بعد از سیل بازدید میدانی و تصمیمات عملیاتی اتخاذ کنند. دولت متعهد به جبران خسارت‌ها هست و جای نگرانی نیست و اولویت اول استان حل مشکلات پساسیل است. البته اقدامات زیرساختی و کارهای علمی نیز در دست انجام است تا در صورت بروز شرایط مشابه در آینده پایداری استان در برابر سیل افزایش یابد. در هفته آینده کمیته‌ها اعلام کنند کدام یک از تصمیمات شأن اجرایی شده و تا چه حد پیشرفت داشته‌اند همچنین کمیته خیران برای یکپارچه سازی و انسجام کمک‌ها به ریاست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت منابع انسانی تشکیل شود.

غبار و باران، مهمان آخر هفته خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۲:۱۲

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آسمان خوزستان تا ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری گاهی با افزایش ابر همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود از ظهر روز چهارشنبه تا اوایل روز شنبه هفته آینده شاهد ناپایداری، رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد قابل ملاحظه به ویژه در نیمه غربی، شمالی و ارتفاعات خوزستان باشیم.

وی افزود: با توجه به احتمال تشکیل ابرهای جوششی و تندباد لحظه‌ای، برخاستن گرد و غبار محلی در بعضی ساعات در این ایام دور از انتظار نیست.

سبزه‌زاری بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته شوش و آبادان با 40 و ایذه با 15 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین 24 تا 39 درجه سانتیگراد در نوسان بود.

نصب پل شناور در روستای خسرج خلف حمیدیه
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۱:۳۸

سرپرست فرمانداری حمیدیه گفت: پل شناور در روستای سیل زده خسرج در بخش مرکزی این شهرستان نصب شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شاهین هاشمی افزود: پل شناور ارتش برای برقراری ارتباط با روستای خسرج خلف شهرستان حمیدیه توسط گروه مهندسی رزمی 422 ارتش جمهوری اسلامی، نصب شد. مسیر ارتباطی این روستا به علت طغیان رودخانه کرخه تخریب شده بود که با نصب این پل شناور به صورت موقت مشکل تردد اهالی این منطقه برطرف شد.

این پل شناور به طول 30 متر علاوه بر تردد اهالی، به منظور انتقال تجهیزات سیل بند در فاصله 500 متری این روستاها نصب شده است.

جزئیات رانش زمین پس از فروکش سیلاب در شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۱:۳۱

سعید حاجیان، فرماندار شادگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از فروکش کردن سیلاب، روز گذشته، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در روستای "ام الحجار" از توابع بخش دارخوین رانش زمین رخ داد. این حادثه موجب ریزش بخشی از حاشیه رودخانه کارون در روستای "ام الحجار" و ایجاد حفره‌ای به عمق هفت متر و طول حدود ۱۵ متر شد.

وی افزود: در پی این حادثه جهت پیشگیری از خطرات احتمالی، دو منزل مسکونی تخلیه شدند که تقریباً اکنون حادثه مهار شده است. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

حاجیان درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه این پدیده منجر به تخریب جاده و چند منزل مسکونی شده است، گفت: منزل یا جاده‌ای تخریب نشده است و در حال حاضر عملیات خاک‌ریزی و پرکردن حفره‌ها در حال انجام است.

سیلاب پلدختر ۱۵ روستا را ۱۰۰درصد غرق کرده بود
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۱:۲۹

نعمت‌الله دستیاری در بازدید معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مناطق سیل‎زده پلدختر، اظهار کرد: بحث سیل پدیده نادری است که ما نه اصلا تصور و نه آمادگی آن را داشتیم. بزرگانی که در قید حیات هستند چنین سیلی را به خاطر ندارند و زمان آنها چنین سیلی اتفاق نیفتاده است.

فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: ۱۲ و ۱۳ فروردین خیلی از روستاها در مسیر کشکان بوده و مردم ساکن در آنها توجیه و در جریان وقوع بودند اما تصور این حجم و دپی آب را نداشتیم. این بارندگی رحمت خدا بود اما دپی آب رودخانه حدود 6000 مترمکعب بر ثانیه بود.

وی بیان کرد: سیل استان لرستان با سایر استان‎های کشور یک تفاوت داشت اینجا سیلی اتفاق افتاد که همه چیز را با خود برد. بر اثر سیل 15 روستا به طور ۱۰۰ درصد زیر آب رفتند اما اطلاع‌رسانی طوری بود که در پلدختر و معمولان دو نفر کشته داشتیم.

سیل‌زدگان هنوز هم با شرایط دشواری روبه‌رو هستند
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۰:۳۵

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه مردم مناطق سیل‌زده هنوز هم با شرایط سخت و دشواری روبه‌رو هستند، ‌گفت: ملت شریف ایران می‌توانند تا پایان مشکلات مردم مناطق سیل‌زده به کمک‌های خود ادامه دهند تا شرایط زندگی آنها نیز به روال عادی خود را بازگردد.

وی استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ایام ماه مبارک رمضان توسط هیئات مذهبی در راستای جمع‌آوری کمک برای مردم مناطق سیل‌زده خواستار شد و خاطرنشان کرد: با توجه به حضور پرشور مردم در مساجد در ماه مبارک رمضان، می‌توان از این ظرفیت برای جمع‌آوری کمک‌های مردم استفاده کرد.

کمک ۲۴۰ میلیارد تومانی مردم به «سیل زدگان» تاکنون
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۰:۱۲

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به کمک ۲۴۰ میلیارد تومان نقدی و غیرنقدی مردم به سیل زدگان کشور، گفت: به دلیل تحریم و مسدود بودن حساب‌های ارزی هلال احمر تاکنون هیچ کمک نقدی خارجی دریافت نکرده ایم. حساب‌های ارزی هلال‌احمر مسدود است و تاکنون یک دلار و یورو نیز از این کمک‌ها استفاده نکرده‌ایم و تلاش‌ها برای رفع این مشکل در حال انجام است.

وی درباره حجم کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان کشور، بیان داشت: کشورهای مختلف به تناسب خود کمک‌هایی در این خصوص داشته‌اند و کمک‌های غیرنقدی ترخیص شده است، اما کمک های نقدی به دلیل وجود تحریم‌ها دریافت نشده و ما اعتراض رسمی خود را اعلام کردیم.

سند احیا مشاغل آسیب دیده در سیل تدوین شود
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۹:۳۳

علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی لرستان در بازدید معاونان وزارت از مناطق سیل‎زده پلدختر، اظهار کرد: عمده شغل مردم این منطقه باغداری و مشاغل خدماتی و کشاورزی است. در این منطقه ظرفیت‎های مختلف و خوبی وجود دارد که این‌ها را می‎توان در قالب یک سند آورد. باید اطلاعات را در یک ظرف بریزیم و در قالب سند احیا مشاغل آسیب دیده بیاوریم.

آشتاب اضافه کرد: موضوع لایروبی باغات ضرورت دارد و در صورت حل شدن مشکل تلمبه آب می‎توان زندگی مردم را نجات داد.

مسیر سیل شیراز، قدمگاه هنرمندان در بداهه گِل‌رو
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۹:۱۹

جمعی از هنرمندان با اجرای بداهه سیل انسانی "گل رو" مسیر وقوع سیل در شیراز را طی کردند تا اینگونه بار دیگر همراهی خود با آسیب دیدگان از سیل و احترام با سیل زدگان را به تصویری هنرمندانه بدل کنند و یادآور مهربانی شیرازی‌ها در آن رخداد تلخ باشند.

گروه تئاتر "بدن دیوانه" با سرپرستی یاسر خاسب، بداهه انسانی "گل رو" را در مسیر دروازه قرآن، حافظیه و سعدی اجرا کرد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. این نمایش از محل دروازه قرآن آغاز شد و پس از گذر از چهارراه حافظیه به سمت آرامگاه حافظ ادامه پیدا کرد و در نهایت با رسیدن به مجموعه سعدیه، خاتمه یافت.

سرپرست این گروه که پرفورمنس «گِل‌رو» را برگرفته از نمایش «گِل» پیش از این و همزمان با روز کارگر و در حمایت از مردم مناطق سیل‌زده، از مقابل مجموعه تئاتر شهر تا میدان انقلاب اسلامی اجرا کرد، درباره تداوم اجراهای این پرفورمنس گفت: بعد از اجرای موفق پرفورمنس «گِل‌رو» در تهران و استقبالی که مردم از این اجرا داشتند، به دعوت اعضای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان خوزستان و همچنین مؤسسه «نمایش خلاق» برای اجرای این پرفورمنس در حمایت از مردم مناطق سیل‌زده خوزستان، به این استان سفر کردم.

وی ادامه داد: در ابتدا در منطقه شادگان و در روستاهای مشرف به تالاب شادگان پرفورمنس «گِل‌رو» را اجرا نموده و این اجراها با حضور مردم این روستاهای سیل‌زده شبیه کارگاهی در لحظه و بداهه انجام شد و پس از آن در شهر سوسنگرد نیز اجرا کردیم. متأسفانه دوری و فاصله زمانی و مکانی باعث شده که مردم سیل‌زده این روستاها کمتر دیده شوند. این عزیزان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و اجراهای پرفورمنس «گِل‌رو» در استان خوزستان بسیار متفاوت از تهران بود زیرا در اینجا زندگی مردم در آب است و سیل باعث شده تا آب بسیاری از مناطق را فراگرفته باشد.

به گزارش ایسنا، بعد از اجرای این پرفرمنس، یکی از شبکه‌های خارجی در اقدامی غیر حرفه‌ای، با انتشار تصاویری از این رویداد هنری، مدعی شد که جمعی از آسیب دیدگان سیل شیراز به دلیل عدم رسیدگی به آنان، حرکتی اعتراضی را انجام داده‌اند!

تشریح چگونگی برگزاری امتحانات مدارس سیل‌زده خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۹:۰۹

محمد تقی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: به استناد رأی صادره در نوزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، برای کمک به دانش آموزان سیل زده امتحانات پایانی نوبت دوم علاوه بر خرداد و شهریور در تیر یا مردادماه نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه این کمیسیون دانش آموزان پایه‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری می‌توانند بنا به تمایل و آمادگی خود در هر یک از نوبت‌های خرداد، «تیر یا مرداد» و شهریور در امتحانات پایانی مذکور شرکت کنند و نمره این امتحان در ستون خرداد ماه کارنامه این دانش آموزان درج می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: برای دانش آموزان پایه‌های دوازدهم و سوم متوسطه نظری این امکان فراهم شده است که بنا بر آمادگی نسبت به تعداد عناوین درسی امتحانی و تقسیم آن‌ها در خرداد، «تیر یا مرداد» و شهریورماه تصمیم گیری کنند، ولی اگر از آن درس نمره قبولی گرفتند، دیگر آن ماده درسی امتحانی برایشان در نوبت‌های بعدی تکرار نخواهد شد.

تقی زاده اضافه کرد: همچنین در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است که ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها موظف هستند در صورت آمادگی و تمایل دانش آموزان به شرکت در امتحانات خرداد با بسیج کلیه امکانات خود زمینه برگزاری امتحانات نهایی در شهرستان محل سکونت یا نزدیک‌ترین محل به زندگی دانش آموزان را فراهم آورند.

وی گفت: کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ضمن ایجاد فرصت برای آماده شدن دانش آموزان مناطق سیل زده برای شرکت در امتحانات نوبت دوم سایر پایه‌های دوره تحصیلی، این اختیار را به استان‌های درگیر سیل داده است که متناسب با شرایط منطقه امتحانات پایانی را در فاصله زمانی اول خرداد ماه تا ۳۱ تیرماه برگزار کنند همچنین در استان‌های گرمسیر مثل خوزستان امکان برگزاری دو هفته زودتر ارزشیابی پایانی نوبت دوم وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان یادآور شد: نواحی چهار گانه اهواز و شهرستان‌های باوی، کارون، حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، بستان، شوش، شاوور، شادگان و شوشتر از مناطقی هستند که ارزشیابی در آن‌ها بر اساس رأی نوزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

اعزام ۱۰۱ تیم بهداشتی و درمانی به مناطق سیل‌زده لرستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۹:۰۲

سرهنگ دوم عبدالوحید ملک آرا، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان به تسنیم گفت: با همت سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان، دانشگاه علوم پزشکی استان، کانون‌های بسیج جامعه پزشکی و اورژانس هوایی،101 تیم بهداشتی و درمانی به شهرستان پلدختر، افرینه، معمولان، دلفان، چگنی، رومشکان، الشتر، رومشکان، خرم‌آباد و الیگودرز اعزام شدند.

وی افزود: این تیم‌های پزشکی که شامل فوق تخصصان گوارش، قلب و عروق، اطفال و متخصصان نورولوژیست، زنان و زایمان، عفونی(2)، اطفال(3)،داخلی(2) و پزشکان عمومی، ماما، پرستاران، کارشناسان بهداشتی، روانشناس، کارشناس آزمایشگاه، دارویاریان بودند همراه با وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به مدت 35 روز برای ارائه خدمات بهتر به مردم این مناطق خدمت رسانی کردند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان لرستان بابیان اینکه در این اعزام که در بخش‌های تخصصی، عمومی، مامایی، بهداشتی و خدماتی ارائه خدمت می‌کنند عنوان کرد: خدماتی که در این اعزام ارائه می‌شود ‏شامل ویزیت رایگان همراه با دارو، واکسن، تست فشار خون، کلرزنی و گند زدایی آب، سم پاشی و آموزش بهداشتی توسط کارشناسان بهداشت محیط به‌صورت رایگان به اهالی این مناطق است.

وی در رابطه با اعزام تیم‌های پزشکی به مناطق سیل زده استان بیان کرد: تاکنون 101 تیم بهداشتی و درمانی، 3 تیم دندانپزشکی، 17 تیم تخصصی به مناطق مذکور اعزام شده و آماری که تا کنون می‌توان ارائه داد خدمت مستقیم به 37 هزار و 902 نفر بوده است. حدود 13 هزار و 881 نفر ویزیت عمومی، 1984 نفر تخصصی، 4501 نفر مامایی، 15 هزار و 467 نفر آموزش بهداشت و مشاوره، 200 نفر اپتو متریست، 1592 نفر واکسن همراه با دارویی، توزیع اقلام بهداشتی وشیر خشک به صورت رایگان به این مناطق ارائه خدمت شده است.

تصاویر: «عین‌‌۲»، یک ماه پس از سیلاب
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۸:۲۲

به گزارش تسنیم، با فروکش کردن آب در بعضی از مناطق مردم به منازل خود بازگشتند. منطقه عین‌دو یکی از مناطق حاشیه‌ای اهواز است که در زمان بحران سیلاب دچار آبگرفتگی شد. منطقه ای که با وجود سپری شدن حدود یک ماه از آغاز بحران سیل در استان، همچنان دچار آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب است و صحنه ناخوشایندی از وضعیت بد زندگی مردم این منطقه را نشان می‌دهد.

بارش رگبار پراکنده و گرد و غبار در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۸:۰۰

از امروز رگبار پراکنده و رعد و برق خوزستان را فرا می گیرد و پیش بینی شده آسمان استان قسمتی تا نیمه ابری همراه با وزش باد باشد.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، انتظار می‌رود از ظهر امروز چهارشنبه لغایت اوایل شنبه شاهد ناپایداری و رگبار پراکنده و رعدوبرق و وزش باد قابل ملاحظه به ویژه در نیمه غربی و شمالی و ارتفاعات خوزستان باشیم و همچنین با توجه شرایط همرفتی در استان انتظار وقوع گرد و خاک‌های موقتی و محلی در مناطق غربی، مرکزی و جنوبی طی فردا وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
تشریح چگونگی برگزاری امتحانات مدارس سیل‌زده پس چی شد؟؟؟؟؟
گرد و غبار رو چرااز خوزستان حل نمیکنین
چرا بیابانهای اطراف ماهشهر رو مالچ نمیپاشین
بچه هامون مریض شدن از گرد وغبار مسولین تهران نشین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
مالچ پاشیدن بدترین کار ممکنه
وای خدا دلم گرفت
من چه کاری میتونم برای این عزیزان انجام بدم
مردم کمک کنند! این پاسخی است که از سوی همه نهادهای با ربط و بی ربط میشنویم. کشور بودجه اضطراری داره و علاوه بر اون درآمدهای هنگفتی که از مالیات، افزایش قیمت برق و آب و گاز و مخابرات و .... داره. باز هم الی رغم مشکلات شدید مردم از اونها درخواست کمک میشه. اسم این کار رو چی باید گذاشت؟
این پیش بینی سازمان هوا شناسی رو به وزارت نیرو اعلام کنید نه به مردم.
مردم خوزستان که غرق آب هستند
هیچکس هم نیست کمک کنه
دولت مشغول عزیز دردانه های خودش اصفهان یزد کرمان و ...
خوزستان ایلام هرمزگان سیستان چهارمحال و ... اینها بچه یتیم هستند
کسی به فکر اونها نیست نه مطبوعات نه رسانه ها و نه دولت
فقط بهترین مدافع خدا رو دارند
کاری که مدیران اصفهانی یزدی با این مملکت کردند دشمن هم نمیتونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل