بازدید 5245

جزئیات توافق آتش‌بس در غزه

کد خبر: ۸۹۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹ 06 May 2019

منابع مصری و فلسطینی آگاه جزئیات توافق آتش‌بس اخیر بین گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و رژیم اسرائیل را فاش کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم به نقل از العربی الجدید، توافق آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از ساعت چهار بامداد امروز دوشنبه اجرایی شد.

منابع مصری و فلسطینی به العربی الجدید گفتند: بر اساس مفاد توافق آتش‌بس به محض برقراری آتش بس، اسرائیل مستقیما کار اجرای تفاهماتِ به تاخیر افتاده در چارچوب آتش‌بس را آغاز می‌کند که در صدر این تفاهم ها، توسعه مساحت صیادی در دریا به 15 مایل است.

این منابع افزودند: افزایش میزان سوخت ورودی به نیروگاه برق غزه برای افزایش تولید برق، افزایش ساعت برق ‌رسانی خصوصا با ورود به ماه مبارک رمضان، تسهیل در روند ورود کالاها به نوار غزه و تسهیل در روند صادرات از این منطقه از دیگر این تفاهم‌های (به تاخیر افتاده) است.

به‌گفته این منابع، توافق آتش‌بس همچنین بر عدم تیراندازی اشغالگران به سمت تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو در جریان راهپیمایی روز بازگشت تاکید می کند و هرگونه نقض این بند از توافق (تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان) باعث لغو هرگونه توافقی خواهد شد.

این منابع تاکید کردند: توافق آتش‌بس جدید همچنین حاوی توقف سیاست ترور (رژیم اسرائیل) خواه علیه رده‌های رهبری یا فعالان سیاسی و نظامی خواهد بود.

به گفته منابع مصری یاد شده، گروه‌های فلسطینی برای اولین بار در نوع خود شرط کرده اند که این توافق باید به همه ساکنان کرانه باختری و قدس اشغالی به منظور کاهش اقدامات امنیتی و توقف حملات اسرائیل تسری یابد. آنها همچنین شرط کرده اند که این توافق باید حاوی تسهیلاتی برای اسیران در بند در زندان های اشغالگران باشد.

برخی دیگر از منابع مصری مرتبط با پرونده مذاکرات با هیئت‌های جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین حاضر در شهر قاهره پایتخت مصر به العربی الجدید گفتند: در سایه ورود متغیرهای جدیدی در موضع گروههای فلسطینی - که نه تنها آمادگی خود را برای تداوم مقابله بلکه تشدید آن را در صورت لزوم و وارد کردن ضربات ویژه (به اشغالگران) را ابراز داشته اند - مذاکرات این بار از دفعات گذشته دشوارتر است.

این منابع افزودند: عملیات ویژه شب گذشته شاخه‌های نظامی گروههای فلسطینی قبل از اجرایی شدن آتش بس تا حد زیادی به آرام شدن اوضاع سرعت بخشید.

این منابع تصریح کردند: سلاح هایی که مقاومت بخشی از آن را نشان داد، همراه با حمله هوایی گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس به اهداف نظامی اسرائیل و حمله به شخصیت های نظامی بارز اسرائیل همه وهمه بر سر میز مذاکرات میانجیگر مصری با هیئت های مذاکره کننده حماس و جهاد اسلامی فلسطین درقاهره مطرح بود.

در همین حال، یک رهبر بارز جنبش حماس گفت که قطر از طریق تماس های خود با طرف های مختلف بحران، نقش بزرگی در رسیدن به آتش‌بس ایفا کرد.

وی همچنین ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل را که تلاش کرد خود را پیروز این دور از درگیری در نوار غزه نشان دهد، رد کرد و گفت: آنچه میانجیگران از آن مطلع شده اند، دقیقا توضیح می دهد که چه اتفاقی افتاده است.

این رهبر حماس تصریح کرد: اکثر اهدافی که نیروهای هوایی اسرائیل به آن حمله کرده اند، اهداف غیرنظامی بوده است.

وی افزود: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی مدتهای زیادی حملات مقاومت و پیام های آن را بررسی خواهند کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان