بازدید 5795
۴

برنامه‌ریزی برای حذف کنکور از سال ۱۳۹۹

قرار است کنکور قبل از ۱۴۰۰ حذف شود؛ این نویدی است که نمایندگان مجلس می‌دهند و مدعی اند تدارک تحقق آن در دستور کار است.
کد خبر: ۸۹۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ 06 May 2019
قرار است کنکور قبل از ۱۴۰۰ حذف شود؛ این نویدی است که نمایندگان مجلس می‌دهند و مدعی اند تدارک تحقق آن در دستور کار است.

به گزارش «تابناک»، هنوز نسخه جدید کنکور که در آن پذیرش ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود و کنکور تکلیف ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را مشخص خواهد کرد در میانه راه است و اجرا نشده که خبر می‌رسد حذف سریع کنکور در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

آن گونه که قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید، فرصت یک ماهه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داده شده تا طرح جایگزین کنکور و آزمون‌های کشوری را تهیه کرده و برای بررسی در اختیار این کمیسیون قرار دهد تا بعد از تصویب، به صحن مجلس رفته و فرایند تبدیل به قانون را طی نماید.

به گفته لاشکی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۷ محور اساسی را برای طرح جایگزین کنکور تعیین کرده و در اختیار مرکز پژوهش‌ها گذاشته تا طرح نهایی بر اساس آن‌ها طراحی شود. اتفاقی که قرار است تا سال آینده یعنی سال ۹۹ فرجام یابد و بعد از آن، رویه پذیرش در دانشگاه‌ها چه در آموزش پزشکی و چه در آموزش عالی تغییر کند.

ایده‌ای که این نماینده امیدوار است حتی زودتر از آن هم به نتیجه برسد و از سال ۹۹، فرایند متفاوتی از کنکور برای پذیرش در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد که البته با توجه به زمان بر بودن فرایند‌های قانون گذاری در کشورمان و همچنین استقبال شدید از کنکور امسال، کمی دور از انتظار و خوش بینانه به نظر می‌رسد.

نکاتی که ظاهرا در ۷ محور مورد تاکید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز آمده و افزون بر آن، تعیین تکلیف سهمیه‌ها نیز در زمره شاخصه‌های مهم طرح جایگزین کنکور قرار گرفته است. سهمیه‌هایی که به باور لاشکی، نیازمند ساماندهی هستند چراکه «بی حساب و کتاب است و هر اتفاقی که می‌افتد، گفته می‌شود که برای آن سهمیه قائل شویم.»

دورنمایی که اگر محقق شود، می‌بایست از سال ۱۴۰۰ کنکور برای همیشه به تاریخ پیوند خورده باشد؛ پیوندی که پیشتر نیز بار‌ها وعده اش داده شده، اما هر بار به دلایلی محقق نشده تا کنکور باقی بماند و معضلات و مشکلات همراه با آن ادامه داشته باشد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مگر زور مجلسیان به سلطان کلاسهای کنکور میرسد
هر کس تو مدرسه پارتی داشته اشه و نمره هاش بالا بت بشه میره دانشگاهها و رشته های خوب . درود بر مجلس .پیش به سوی نظام طبقاتی
من سال 85 تو دوره دبیرستان بودم می گفتن قرار سال 90 کنکور حذف بشه ما هم حساب میکردیم به ما میخوره یا نه غافل از اینکه قرار نیست حالا حالا حذف بشه از 90 تا به حال هشت سال گذشته بعدشم ...
سلام و عرض ادب
در خبرها امد که رهبری خواستار حل مسئله کنکور شده اند و در ادامه نمایندگان پیرو این موضوع طرح‌ واگذاری پذیرش به دانشگاه ها را مطرح کرده اند.
مشکل از کنکور نیست بلکه مشکل از کمبود ظرفیت رشته های پزشکی است!

بهتر از ما میدانید که کنکور یگانه راه عادلانه برای پذیرش دانشجو هست و واگذاری پذیرش به دانشگاه ها قطعا منجر به رانت و توصیه و پارتی اقازادگان خواهد شد.
از طرف دیگر دانش اموزان مناطق محروم چگونه حریف توصیه و رانت اقازادگان تهرانی برای پذیرش در مصاحبه ورودی دانشکاه ها خواهند شد.
لطفا و خواهشا در طرح جامع کنکور حامی دانش آموزان مناطق محروم باشید.
فراموش نکنیم رستگار رحمانی و بچه های زاهدانی از دل کنکور به دانشگاه تهران رسیده اند.

با تجدید احترام

عدالت را به قربانگاه می برند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر