بازدید 18191
۳
غوطه در سیلاب ـ برش سیزدهم؛

اهالی پلدختر مدیون سیلابی هستند که دو سال پیش رقم خورده بود!

درباره شاهرگ‌هایی سخن می‌گوییم که در میان اهالی شهر به پل قدیم و پل جدید مشهورند. دو پلی که اولی از نوع فلزی است و متعلق به گذشته‌های دورتر است و در اصل پل شهدای هفتم تیر نام دارد و دومی از نوع بتنی است و عریض‌تر که جدیدالتاسیس‌تر است و نامش، پل شهدای دولت است. حکایت دو پلی که سرنوشت متفاوتی در سیلاب اخیر یافتند.
کد خبر: ۸۹۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 05 May 2019
تابناک اجتماعی -
باورش سخت است، اما سیلابی که اواخر پاییز سال ۹۵ بخش‌هایی از پلدختر را فراگرفته بود، در نوروز امسال جان شماری از اهالی این شهر را نجات داد و از بروز فاجعه‌ای عظیم‌تر جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش «تابناک»، احتمالا درباره پلدختر و خسارات سنگینی که بر اثر سیلاب اخیر به بخش‌هایی از آن وارد آمده اطلاع کافی دارید، اما اگر از زاویه دید رسانه‌ها ماجرا را تعقیب کرده باشید، بعید است درباره وضعیت دو شاهرگ حیاتی شهر در این ماجرا چیزی بدانید.

درباره شاهرگ‌هایی سخن می‌گوییم که در میان اهالی شهر به پل قدیم و پل جدید مشهورند. دو پلی که اولی از نوع فلزی است و متعلق به گذشته‌های دورتر است و در اصل پل شهدای هفتم تیر نام دارد و دومی از نوع بتنی است و عریض‌تر که جدیدالتاسیس‌تر است و نامش، پل شهدای دولت است. حکایت دو پلی که سرنوشت متفاوتی در سیلاب اخیر یافتند.

پل شهدای هفت تیر که در بالادست قرار دارد، در همان ساعات ابتدایی سیلابی شدن کشکان به شدت آسیب دید و بخش انتهایی آن در سمت غربی رودخانه درهم شکست تا جایی که بسیاری تصور می‌کردند به زودی دچار فروپاشی کامل خواهد شد و حتی ممکن است در نتیجه فروپاشی آن، پل دولت نیز آسیب دیده یا در هم بشکند.
 
پل شهدای هفت تیر

نگرانی بزرگی که البته این روز‌ها اهالی شهر هم آن را از یاد برده اند چراکه با استقرار نیرو‌های نظامی در شهر برای امدادرسانی، یگان مهندسی ارتش در زمانی برق آسا قسمت تخریب شده پل را با سازه فلزی جدیدی جایگزین کرد تا بار دیگر تردد (حتی با خودرو) از این پل به جریان افتد و اوضاع به ورال عادی بازگردد.

این در حالی بود که پل دولت در پایین دست، با فروکش کردن سطح آب به جریان فعالیت بازگشت و تنها لازم بود انبوه گلی و لای برجای مانده بر سطح آن برداشته شود. وضعیت پلی که در زمان اوج سیلاب، رود کشکان خود را بر بدنه آن می‌کوبید و جریان خفیف آب روی آن را نیز فراگرفته بود، اما در نهایت بی هیچ آسیبی باقی ماند تا در نتیجه راه ارتباط بخش غربی و شرقی پلدختر برقرار بماند.

تنها راه ارتباطی میان دو بخش پلدختر که با پایین رفتن آب بعد از حدود ۲۲ ساعت، امدادگران خودجوش و نظامیان و نیرو‌های امدادی با استفاده از آن به یاری مردمی شتافتند که یک روز تمام در محاصره سیلاب بر پشت بام‌ها پناه گرفته بودند و دسترسی شان به همه جا قطع شده بود. مردمی که یادشان نخواهد رفت پل دولت چه نقشی در رسیدن امداد‌ها به ایشان ایفا کرده است.
 
پل شهدای دولت

حکایتی که اگر قرار باشد در همین جا خاتمه پیدا کند، این نکته از آن مستفاد می‌گردد که پل فلزی قدیمی این شهر نیازمند تجدید بنا در اسرع وقت است و پل دوم که در مقابل سیلاب تاب آورد و نشکست، بهتراست مورد ارزیابی دقیق مهندسی قرار گرفته و حتی در صورت رای مهندس به سلامت سازه آن، دستخوش تغییراتی از جمله افزایش ارتفاع قرار گیرد تا هرگز سیلاب نتواند این شاهرگ حیاتی را حتی برای زمانی کوتاه قطع کند.

این در حالی است که اگر به میان اهالی شهر رفته و پای سخنان ایشان بنشینیم، پی خواهیم برد که ماجرا در این جا خاتمه پیدا نمی‌کند و یادآوری برخی موارد، ضرورت دارد. یادآوری حکایت‌هایی که از جمله آنها، بارش شدید باران در پلدختر در اواخر پاییز سال ۹۵ است که موجب شد برخی خیابان‌های شهر به رود‌های خروشان و سیلابی تبدیل شده و در نتیجه آن، مسیر منتهی به این پل بتنی در اثر فرونشست زمین قطع گردد.

فرونشستی که در ورودی پل شهدای دولت در سمت شرقی آن رقم خورد و بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، دلیل آن تعبیه نشدن کانال‌های با قطر مناسب برای جمع آوری آب‌های سطحی در سازه پل اعلام شد. آسیب شناسی‌ای که موجب شد رفع این اشکال در دستور کار شهرداری پلدختر قرار گیرد و در نهایت با پروژه‌ای به مبلغ حدود یکصد میلیون تومان، این ایراد رفع گردد. پروژه‌ای که سیلاب اخیر نشان داد به خوبی به اجرا در آمده است.

اقدامی در خور و ارزشمند که اگر صورت نگرفته بود، چه بسا سیلاب اخیر برای زمانی طولانی دسترسی به بخش غربی پلدختر را قطع می‌کرد و این سوال را به وجود می‌آورد که چگونه ممکن است «پل» در نام شهری به چشم بخورد، اما سیلابی شدن رودی که از میان شهر می‌گذرد، این بخش را از صورت و سیمای شهر حذف نماید. سوالی که خوش بختانه اکنون محلی از اعراب ندارد، اما معلوم نیست بی توجهی به دو شاهرگ حیاتی پلدختر، در آینده مجالی برای طرح آن فراهم نیاورد!
 
تعداد بازدید : 1341
دو برش از وضعیت پل شهدای دولت در روز سیلاب و چند روز بعد از سیلاب
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ساخت آن درزمان گذشته دور بوده است
پل فلزی ساختش زمان گذشته دوراست
من که آخرشو نفهمیدم یعنی چه؟
محلی از اعراب ندارد ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر