بازدید 5945

قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به درستی اجرا نمی‌شود

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۵۹ حکمی که در قانون مربوط به بهبود مستمر فضای کسب و کار وجود دارد فقط ۱۰ حکم اجرایی شده است.
کد خبر: ۸۹۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 04 May 2019

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهداف تشکیل کارگروه کارآفرینی در مجلس و کارآیی‌هایی که این کارگروه می‌تواند داشته باشد، گفت: در کمیسیون ویژه حمایت از تولید کارگروهی داریم که حمایت از تولید را دنبال می‌کند؛ دو قانون در مجلس داشتیم که قانون‌های خوبی بودند، یکی از این قانون‌ها قانون مربوط به بهبود مستمر فضای کسب و کار است که در صورت اجرای قانون برای کارآفرینان مشکلات پیش نیاید؛ البته طبق گزارشی که در مجلس ارائه کردم از 59 حکمی که در این قانون وجود دارد فقط 10 حکم اجرایی شده است.

اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به درستی پیش نمی‌رود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: این قانون مصوب سال 90 بوده و استارت کار از سال 92 زده شده که برخی کارهای آن انجام شود اما متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود، همین باعث می‌شود جایگاه ایران را در شاخصه‌ای که بانک جهانی همه ساله اعلام می‌کند، بسیار پایین بیاورد و تقریبا جزء گروه‌های آخر جدول باشیم.

رئیس کارگروه اشتغال و کارآفرینی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از سوی دولت بسیاری از مشکلات برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ حل می‌شد اما این کار را نکردند که یک بخشی از آن مربوط به شهرداری‌ها بوده، بخشی صدا و سیما، بخشی هم مالیاتی و بانکی بوده است.
با اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از سوی دولت بسیاری از مشکلات برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ حل می‌شد اما این کار را نکردند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این دو سالی که کارگروه فعالیت می‌کرد، تا حد زیادی سعی کردیم مشکلات بانکی حل شود که زمان کمتری بگذرد، همچنین درباره گمرک که وضع بسیار نامناسبی دارد و در آن شاخص‌های بانک جهانی، تجارت فرا مرزی ایران بسیار مشکل دارد؛ ورودی و خروجی گمرکات برخی از کشورها به روز نمی‌کشد اما در بحث استاندارد در داخل کشور خودمان می‌توان گفت، فقط 2 ماه طول می‌کشد تا استاندارد مواد اولیه مشخص شود.

وی ادامه داد: در مجلس و در قوانین مختلف با پیگیری دولتی‌ها و همکاری نمایندگان، درآمدهای بسیاری برای دستگاه‌های مختلف در واردات و صادرات در گمرکات دیده شد، به عنوان مثال 8 در هزار برای استاندارد اعتبار گرفته می‌شود اما این پول را استاندارد نمی‌گیرد بلکه ریاست جمهوری می‌گیرد و این درآمد است که یک مقدار از آن را به استاندارد می‌دهد. یا مثلا وزارت مسکن و شهرسازی که انبارها را در آنجا می‌سازد برای اینکه انبارها خالی نماند، با یک پاس‌کاری جنس گاهی برای یک مدتی می‌ماند و این خود درآمدی برای مسکن و شهرسازی می‌شود.

وضعیت ساختاری گمرک صنعت، معدن و تجارت کشور را نجات نمی‌دهد

جلودارزاده عنوان کرد: اداره ثبت و یا نیروی انتظامی که همه باید یک پنجره واحد می‌شدند اما با آن همکاری نمی‌شود که آنلاین شوند و اطلاعات را بگذارند مثلا هر کسی بخواهد کاری کند برای هر چیز باید انگشت‌نگاری کند مثل ثبت شرکت، کارهای مقدماتی و ...؛ در گمرک نیز به همین شکل درآمد برای بسیاری از وزارت‌خانه‌ها در نظر گرفته شده که با این وضعیت ساختاری گمرک نمی‌شود صنعت، معدن و تجارت کشور را نجات داد بلکه حتما باید ساختار مستقلی ایجاد شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس خاطر نشان کرد: در کشورهای موفقی مثل سنگاپور و یا گرجستان کار بسیار راحت است چراکه فقط یک سازمان مسئول وجود دارد و باید ورودی و خروجی را چک کند اما در ایران همه دخیل و سهام‌دار هستند و برای کسی که می‌خواهد تجارت فرا مرزی کند هزینه نسبت به دنیا بسیار بالا و زمان نیز بسیار طولانی است.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید بهبود مستمر فضای کسب و کار در تمام مراحل و همه جنبه‌ها از ثبت شرکت یا شروع کسب و کار تا بازار و فضای کسب و کار را پوشش می‌دهد و با وجود اینکه گزارش‌ها را آماده و پیگیری و نظارت دولت را داریم اما یک دفعه طوفانی می‌آید و همه چیز را نابود می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس