بازدید 24571
نقدی بر صف کشیدن مردم برای بنزین هزار تومانی؛

چرا مردم برای گران خریدن صف می‌بندند؟!/ دچار رفتارهای اقتصادی نادرست هستیم

مگر یک باک بنزین چقدر باعث صرفه‌جویی ما در هزینه‌ها می‌شود که مردم برای آن حاضر شدند در صف‌های عریض و طویل پمپ بنزین‌ها بایستند، وقت خود را هدر بدهند، استهلاک ماشین و مصرف سوختشان را به جان بخرند و شهر را آلوده کنند؟ دیروز در تهران و برخی شهرستان‌ها برای دریافت یک باک بنزین بیشتر با قیمت هزار تومان خود را به تکاپو انداختند.
کد خبر: ۸۹۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 02 May 2019

دهم اردیبهشت ماه برای نخستین بار برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها زمزمه‌هایی را در خصوص احتمالی گرانی بنزین از روز پنجشنبه شروع کردند که با واکنش جدی از سوی مسئولان مرتبط روبه رو نشد تا اینکه روز چهارشنبه مردم با اطلاع از احتمال گرانی بنزین شهر تهران و سایر شهر‌های کشور را به پارکینگ خودرو‌هایی که در صف‌های طولانی بنزین ایستاده بودند، شاید یک باک بنزین هزار تومانی بیشتر از بقیه نصیبشان بشود، تبدیل کردند.

به گزارش «تابناک»؛ خبر این بود: «طرح سهمیه‌بندی بنزین احتمالاً از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و قیمت بنزین سهمیه‌ای احتمالا ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر خواهد ماند. این خبر حاکی از این بود که سهمیه هر خودرو بنا به روال چند سال قبل به همان ۶۰ لیتر در ماه خواهد رسید و این مقدار سهمیه بنزین در محدوده قیمتی هزار تومان خواهد ماند و مابقی نیاز باید آزاد تأمین شود.»

همچنین گفته شد که «طرح سهمیه‌بندی بنزین به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رسیده است و هیأت دولت قصد دارد احتمالاً از روز پنج‌شنبه آن را اجرایی کند.» این موضوع البته نه در قانون بودجه سال ۹۸ آمده و نه اینکه مجلس شورای اسلامی به واسطه تعطیلات یک هفته نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، در جریان آن قرار داشت.»

آن طور که در خبر‌ها آمده بود، بنزین آزاد قرار است لیتری ۲۵۰۰ تومان عرضه شود و مردم پس از مصرف ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای به قیمت هر لیتر هزار تومان پس از آن مصرف آزاد خود را باید با نرخ ۲۵۰۰ تومان تأمین کنند. همین مسأله باعث شد که بسیاری از مردم در مقابل پمپ‌های بنزین، صف‌های طولانی تشکیل داده و شهر را برای یک باک بنزین بیش از هر زمان دیگری شلوغ کنند.

البته وزارت نفت بلافاصله و با مشاهده این شرایط موضوع را تکذیب و تأکید کرد که فعلا این طرح یعنی سهمیه بندی بنزین اجرا نخواهد شد و همین مسأله تاحدودی باعث فروکش کردن ازدحام خودرو‌ها در پمپ‌های بنزین تهران و سایر شهرستان‌ها شد؛ هرچند برخی در این مورد به باور نرسیدند و همچنان در صف‌ها منتظر دریافت بنزین هزار تومانی هستند.

طبیعتا در شرایط اقتصادی فعلی کشور که هر روز گرانی بیداد می‌کند و مردم دچار مشکلات فراوانی در ارتباط با تأمین معیشت و نیازمندی‌های خود هستند، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نادرست است، چون می‌تواند موج دیگری از تورم و گرانی را بر دوش و گرده مردم به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف جامعه تحمیل کند؛ بنابراین، در وهله نخست مخالفت جدی خود را با این موضوع ابراز می‌داریم.

اما نکته بعدی در ارتباط با رفتاری است که مردم کشور ما در مقابل گرانی‌ها از خود نشان می‌دهند. در همه جای دنیا وقتی کالایی گران می‌شود، مردم از آن استقبال نمی‌کنند تا قیمت تعدیل شده و مردم آنچه را درست تشخیص می‌دهند، بتوانند با قیمت مورد انتظار و در حد توان خود تأمین کنند؛ اما رفتار مردم کشور ما در مقابل گرانی‌ها دقیقا خلاف آن چیزی است که در سایر نقاط دنیا می‌توان دید.

همین رفتار باعث می‌شود سودجویان و دلالان کشور ما را بهشتی برای خود تصور کنند و هر از گاهی به ویژه در شرایط نامساعد اقتصادی، کیسه خود را از رفتار نادرست مردم در مقابل گرانی‌ها پر کنند. به این صورت که کالایی را یا عرضه نمی‌کنند یا شائبه گرانی آن را مطرح می‌کنند و از آنجایی که مردم تصور این را دارند که زودتر خرید بکنند تا در آینده گران نشود، بسته به یک اصل خیلی طبیعی یعنی عرضه و تقاضا، کالا‌های سودجویان و دلالان هر روز گران‌تر می‌شود و مردم باید پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند.

اگر رفتار مردم ما طبیعی و بر اساس اعتماد به یکدیگر و تلاش برای جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از رواج دلالیسم و سودجویی باشد، طبیعتا شاید گرانی اندکی را شاهد باشیم؛ اما هیچ وقت قیمت‌ها مشابه آنچه در یک سال اخیر شاهد آن بوده ایم، هر روز از روز قبل سبقت نمی‌گیرند و این دقیقا مرتبط است با نوع رفتاری که ما از خودمان در مقابل گرانی‌ها نشان می‌دهیم.

در همین مسأله بنزین که آن را می‌توان اوج نمایش رفتار نادرست در مقابل گرانی دانست، مردم زمینه را کاملا مهیا کرده اند برای آنچه دولتمردان یا سایر ارکان به دنبال اجرای آن هستند. اگر مردم از آنچه می‌خواهد اجرا بشود، ناراضی هستند باید نارضایتی خود را با نخریدن نشان بدهند، نه با صف کشیدن برای خرید! این رویه اشتباهی است که طی یک سال گذشته در مورد سایر کالا‌هایی که بعضا برای آن ستاد تنظیم بازار تشکیل شده، کمیاب شده و یا افزایش قیمت داشته است، در پیش گرفته ایم.

مگر یک باک بنزین چقدر باعث صرفه‌جویی ما در هزینه‌ها می‌شود که مردم برای آن حاضر شدند در صف‌های عریض و طویل پمپ بنزین‌ها بایستند، وقت خود را هدر بدهند، استهلاک ماشین و مصرف سوختشان را به جان بخرند و شهر را آلوده کنند؟ دیروز در تهران و برخی شهرستان‌ها برای دریافت یک باک بنزین بیشتر با قیمت هزار تومان خود را به تکاپو انداختند.

این رفتار آسیب زننده و غلطی است که مردم ما دچار آن شده اند، سهم دولت و حاکمیت هر اندازه در این امر دخیل بوده قبول؛ اما ما خودمان چقدر در تسری و فراگیر شدن این رفتار اشتباه و آسیب زننده مشارکت داشته، اسم و سهم داریم؟ به نظر می‌رسد جامعه و مردم ما در برخی زمینه‌ها دچار مشکلات و آموزش‌های نادرستی شده اند که باید این رفتار را اصلاح کرد؛ شاید دیگر برای گران خریدن مردم صف نبندند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۶۱
آدم دلش کباب می شه این انواع صف ها رو می بینه!! چه ادعای حفظ عزززت هم داریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
کشوری که به اذعان مسئولان در شرایط جنگی است و از کمبود مواد غذایی رنج می برد چرا باید صادرات مواد غذایی داشته باشذ؟ تولید کننده و صادر کننده مگر جزئی از مردم نیستند؟ پس چرا حاضر نیست در کنار مردم تنگنای اقتصادی را تحمل کنند؟
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مقصر اصلی مجلس است که دولت را استیضاح نمی کند. بی تدبیرترین و ناامید کننده ترین دولت پس از انقلاب است. روی دولت مهرورزی را سفید کردند آقایان. وقتی برادران نفر اول و دوم دولت پرونده اقتصادی دارند اوضاع بهتر از این نخواهد شد. اینها نمی خواهند و نمی توانند جلوی رانت خواری و دلال بازی و اختلاس را بگیرند.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
همین سهمیه بندی اوج بی عدالتی است. کسی که 4 ماشین دارد 4 سهمیه ماهانه می گیرد و کسی هم که ماشین ندارد چیزی جزء گرانی های ناشی از افزایش قیمت بنزین نصیبش نمی شود.
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
جدا از عزت نفس ما-خدا رو شکر مسیولین اگه نمیتونن با گرانی برخوردبکنن در عوض با کسانی مثل مهناز افشار برخورد قاطعانه ای دارند-الحمد الله
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
وقتی با یه شایعه صف میبندن و با اینکه تلوزیون اعلام میکنه خبری نیست بازم صف رو رها نمیکنن نشون میده حتی ذره ای هم به مسئولین اعتماد ندارن فقط همین !
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
آنهایی که برای اخراج فردوسی پور جیغ بنفش کشیدند الان کجان؟؟؟
دایی بخاطر یک اعتراض واقعی و کوتاه به گرانی اخراج کردن!!؟
دهانها را گل گرفتند به اسم دموکراسی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
تا مردم و مسوولین از خدا بدور باشند و سراغ گناه و کلک و طمع باشند وضع همین است تا روزی که واقعا رو به خدا بیاورند و توبه کنند
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اکثریت صف پشت صف و گدزران عمر در صفهای طولانی و توصف فکر بدبختی و...
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دلیلش فقط یک چیز است،عدم اعتماد به مسئولین !
خداییش کدوم چیزی رو گفتن گرون نمیشه

،نخرید و شد....مسکن،سکه،ماشین و..
یا کدوم وعده اقتصادی ،فرهنگی ....عملی شده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مدتهاست که شان و عزت و وقارمردم ازبین رفته
تاريخ
| Netherlands |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
ايراني ها در آزمون ميهن پرستي و نوع دوستي مردود شدند و پرداختن به رفتار آنها اتلاف وقت عزيز است، برقرار باشيد.
سیاسیون و لیدرهای سیاسی کشور دقت کنند که با فرهنگ مردم بایست مسیر حرکت ملی را تبیین کنند و بدیهی است با تئوری پردازی و حماسه سرایی نمی توان نتیجه ی لازم را در سیاست ها و تحریم ها گرفت
پاسخ ها
كامران
| Germany |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
ما مردم هستيم كه باعث ميشيم با ما هر رفتاري كه دوست دارند رو انجام بدن. وقتي به محض شنيدن شايعه گراني بنزين ميريم تو صف و ساعتها منتظر ميشيم تا نهايتا يه باك تو زندگي جلو بيفتيم در واقع به مسئولين نشون ميديم كه از گرانيها رضايت كامل داريم و فقط اجازه بدين آخرين بنزين ١٠٠٠ تومني رو زودتر بزنيم. از ماست كه برماست
در همه جای دنیا وقتی کالایی گران می شود، مردم از آن استقبال نمی کنند تا قیمت تعدیل شده و مردم آنچه را درست تشخیص می دهند بتوانند با قیمت مورد انتظار و در حد توان خود تامین کنند؛
اما تو ایران مردم میدونن خبری از تعدیل نیست. تو این چهل سال چه کالایی ارزون شده؟
اره پیاز ۳ تومنی شد ۱۵ تومن بعدش شد۸ تومن .از این ارزونی ها زیاد شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مستر کالاها در دنیا افزایش پیدا می کند ولی ریتم ان در ایران بیشتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
سلام. بنده با هر نوع گرانی مخالفم. پس از امروز لطفاً چیزی رو گران نکنید!
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
مردم استقبال نمی کنند واین را هم بگو سریع می ریزن تو خیابان وبا سیاست دولت مخالفت می کنند ما چه؟
چون همیشه دروغ شنفتن.نمونه ش کسانی که دلار نخریدند ضرر کردند.الان جناب جهانگیری یا رئیس جمهور کدام یک پاسخگوی بی ارزش شدن پس انداز مردمی هستند که چیزی نخریدند و پولشون ارزشش تا الان به یک چهارم رسیده؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دلار با ۶۰ هزارتومن یه باک بنزین خیلی فرق میکنه واقعا ارزششو داره!!!
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
چون به توانایی های مسیولین درکنترل ممنکت ایمان دارند و میدونن که سال به سال دریع از پارسال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
کاش دروغ گفتن حناق بود میگرفت گلویشان را
مردم دیگه به آینده که هیچ، به یک روز بعد خود هم امیدی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
به مسئولان هم اعتمادی ندارند.
دلیل صف کشیدن این است که هر چیزی گران شد دیگر ارزان نمی شود. اگر از مردم نظرخواهی کنید شاید بیشتر از ۸۰ درصد مردم چنین نظری دارند. پس مردم بیگناهند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
خب گیریم که بنزین گران شد. گیریم که شما 100 لیترم بنزین زدی. خب وقتی این 100 تا تموم شد میخوای چکار بکنی؟ اصلا گیریم بنزینتو ارزون تأمین کردی با بقیه کالاها میخوای چکار کنی؟ از ماست که بر ماست وقتی زمزمه گرونی کالایی میاد سریع براش صف میکشند مردم بعد انتظار پایین اومد قیمتم دارند. خب همین کارا رو کردیم که دولت و دلالا تا تونستن جیب ما رو خالی کردند.
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
علی آقا، فرض کنیم هیچ کس نرفت و کالایی که‌گرون شد رو نخرید. آیا اون کالا ارزون میشه یا با خیال راحت تر صادر میشه؟
هه این مردم بیچاره ....
بهترین جا برای دلالان در دنیا ایران است
پاسخ ها
مهد
| Germany |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دزدان کاملتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
لعنت بر شرف نداشته دلال ها
اي كاش مردم اينو ميفهميدن..ما هر چي ميكشيم از كم سواديمون هست..از بالا رفتن قيمت دلار و ماشين و طلا و ....بگير تا ماكاروني و پياز و حالا هم بنزين...سواد فقط خوندن و نوشتن نيست...به نظرم اين روزها شناختن راه درست و عمل كردن به اون يعني با سوادي ....باور كنيد اگر همه با هم متحد بوديم و هر چي گرونتر ميشه رو نمي رفتيم بيشتر بخريم (مثل قضيه روغن) الان اين دلال ها و محتكر ها اينقدر پر رو نمي شدن....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مشکل کم سوادی مردم نیست .
مشکل اصلی کم سوادی مسئولان است.
دلیل بی اعتمادی مردم نسبت به دولت است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دولتی که از خود اختیار ندارد!
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
این بی اعتمادی است
برای این مردمی با این سطح تفکر فقط باید تاسف خورد. خودم دارم توی این جامعه زندگی میکنم و کار میکنم. اما همیشه توی زندگی کاری و شخصی خودم این برام سوال بوده و هست که چرا ما این همه ادعای فرهنگی که داریم این همه نسبت به مسائل سطحی نگر هستیم و برای هر چیزی که گرون میشه و قراره گرون بشه حریص میشیم. مرغ . گوشت. بنزین و تا چند روز دیگه فکر کنم شکر.
به نظر من این جور موارد نشون دهنده از فقر تفکر در رفتارهای روزانه مردم هستش و این مشکل باعث شده مسئولین هم با توجه به این موضوع هرجور که تمایل دارن با مردم برخورد میکنن.
این مسئله بنزین هم از نظر من از پیش تعیین شده بود و با این حرکت قصد داشتند بازخورد رفتار مردم رو نسبت به این مسئله متوجه بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
برای مردم و سطح فکرشان تاسف نخورید....بنظر من این رفتار هوشمندانه بود و جواب داد!
دلیل همه اینها اختلاف طبقاتی و تفرقه و بی اعتمادی است. یک چنین جامعه ای مستعد فروپاشی است چیزی شبیه به روزهای پایانی سلسله ساسانی
حالا که فهمیدید با چه مردمی طرف هستید لطفا اصلا به فکر جنگ نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
آخه استدلالشون اینه همین مردم موقع دفاع از مملکت میرن شهید میشن!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دیگران به فکر جنگ با ما هستند منظورت اینه که برای دفاع هم آماده نباشیم؟
مهدی
| Germany |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دلایل این وضع را نباید در دیگران جستجو کرد از خودمان است و مردمی که چپاوول میش و. حقوقی هم ندارند برایشان دفاع از این وضعیت اجبار نیست.
مقصر کیست ؟مطمعنا خوده شماها رسانه های گروهی که مرتبا مردم رابمباران می کردید که قیمت بنزین گران شد سهمیه بندی شد سوپر فلان قیمت ،آزاد این. قیمت بدون اینکه منش خبرتان سعی باشد بعضی مواقع این گمان زنی های شما جددا مردم را عصبانی می کند نکنیداین کاررا.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
نه دیگه، رسانه‌ها آزادند هر خبر کذبی رو منتشر کنن
وقتی دولت اقدام به گداپروری می کند از این گدا چه انتظاری باید داشت وقتی مثل کبک سر در رایانه 45 هزار تومن می کنیم و این همه گرانی را نمی بینیم انتظاری جز این بر خورد مردم باید نداشت و این نشان دهنده خوب بودن ماست و در حال حاضر هم حا داره تا با مشغول کردن خودمون با 45 هزار تومن و صف بنزین و گوشت و........ از دزدان و چپاول گران مملکت غفلت کنیم
بعد ادعای فرهنگ چندهزار ساله و مدیریت جهانی هم داریم. ساده ترین رفتارهای اجتماعی رو بلد نیستیم. همه اینایی که حس زرنگی داشتن و باکشون پر کردن اگر چند ثانیه پیش خودشون تجزیه تحلیل میکردن هیچ وقت نمیرفتن توو صف ولی چون ادعا و خود کارشناس بینی و حس طمع و زرنگی و خودخواهی و منفعت طلبی آنی توو همه ما نهادینه شده، نتیجش میشه صف بنزین و گوشت یخ زده و مرغ و...
شما در ابلهی و جهالت این مردم شکی داری؟اگر غیر این بود که حال روزشان هم این نبود و مثل مردم سوئیس زندگی می کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
البته بعضی مردم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
قبول دوست عزیز ۸۰ درصد مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
من یکی از مردمم و به ابلهی و ترسویی خودم مثبت میدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
البته مردم ، بجز من !!!
سلام....
در هیچ جای دنیا کالایی بی رویه و بدون برنامه نگران نمی شود.....نرخ تورم همیشه از اقتصاد جاری کشور عقب تر هست....اول چاه را می کنند و بعدش مناره را می دزدند.....چون نوشتین هیچ جای دنیا منم نوشنم....وگرنه نمونه این رفتار زیاد هستش....
مسلمانان مسلمانی زسر گیریم // بدلیل اینکه مردم فردا را سیاه تر از امروز می بینند چه کسی فکر می کرد در عصر شیخ حسن گوشت 120000 برنج20000 پیاز 10000 سیب زمینی 5000 و و و و و و و ........ خواهد شد
سوال آیا وارد عصر بی دولتی شده ایم یا خیر ؟؟؟؟ آیا حاکم اقتصادی دلالان و محتکرین هستند؟؟؟ رئیس جمهور شبانه روز مشغول بازی است یا کار ؟؟؟؟؟؟
چطور است همین مردم زمان مصدق طلاهای خود را می فروختند و به دولت کمک می کردند یا بالاتر از آن زمان جنگ از جان خودشان می گذاشتند ولی الان از چند لیتر بنزین نمی گذرند دلیل اعتماد است اعتماد به رهبران و بزرگان مردم به مصدق اعتماد داشتند ولی الان کی به آقای روحانی می تواند اعتماد کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
فقط روحانی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
روحانی ؟! به هیچ کس اعتماد ندارند
دولت مردم دیوانه و روانی کرده تقصیر مردم نیست ..مدیریت مشکل داره...
مردم سایر کشورها در مقابل گرانی مقاومت میکنند چون میدونند همه چیز به وفور هست و فروشندگان نیاز به خریدار دارند ولی درایران عکس این مطلب درسته .
بیماری . بشدت .
چیزی که بارها در سایت شما گفتم که تا زمانی که مردم سوادشان درست نشود منظورم سواد رفتاری است و نه سواد کتابی ، وضع همین است که هم سیاسیون داخلی ازشون سو استفاده می کنند و هم دلالان از انها و هم اینکه فکر می کنند مشکل داخل به خاطر امریکا است یعنی تا زمانی که ملت اگاه نشوند و فقط بلد باشند سیاست زدگی رفتار کنند وضع همین است چه از بالا تا پایین مملکت
وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اوج با سوادی امثال شما انتخاب روحانی بود!
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اوج سواد ما انتخاب از میان گزینه ها ، روحانی بود وگرنه مردم که انتخاب دیگری داشته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
من به روحانی رای دادم؟
هر چي سر اين مردم بياد حقشونه.
چون خودشون باعث و باني اين وضعيتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
Tتقصير از پزشكان است
در همه جاى دنيا، مردم اميدى به اصلاح آن تصميم غلط اقتصادى دارند. اما تجربه زيسته مردم در سالهاى گذشته نشان داده كه حتا يك تصميم نادرست اقتصادى هم نبوده كه پس از اعتراض مردم مورد بازنگرى يا اصلاح يا دست كم عذرخواهى قرار گيرد! تصميمات سياسى و اجتماعى و كلان ديگر كه هيچ! در چنين شرايطى، طبيعى است كه مردم به فكر تك تك هزار و پانصد تومان هاى اضافى شان باشند.

ديگر اين كه همان يك باك بنزين هم در شرايط فعلى واقعن براى امثال من موثر است! در شرايطى كه آهى در بساط نيست، يك باك هم حقيقتن يك باك است! ٥٠ هزار تومان، كار من را راه مى اندازد! اين رفتار غلط امثال ، ناشى از سالها تصميم غلط و عدم جبران آن توسط حاكميت است.
از بد بختی و سیه روزی خودشان و سیاستهای ضد مردمی دولت روحانی چاره ای بجز صف ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
مگه دوره های اون یکی ها گل و گلاب بود؟؟؟
از روحانی ونوبخت بپرسید
این تغییر قیمت فقط به نفع دولته، ولی اگر قیمت بنزین یکباره بشه لیتری 20 هزار تومان در دراز مدت (شاید کمتر از دو سال ) به نفع مردمه چون دیگه این لگنهای ایران خودرو و سایپا از دور خارج میشه ، مجبورن ماشینهای کم مصرف و هیبرید در اختیار مردم بذارن و این اتفاق خواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
البته این رو هم باید اضافه کرد که با بنزین 20 هزار تومانی تا 2 سال حداقل 40 میلیون ایرانی از گرسنگی خواهند مرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
هیبرید کجا بود برادر من
ایران خودرو و سایپا به همه شیتیل میدن. تویوتا و بنز و بی ام و عمرا اینجوری شیتیل بدن و رفتار حرفه ایشون رو پایمال کنند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
برادر هیبرید میبرید خبری نیست
دادستان کل: ۴۰میلیارددلار ۴۲۰۰تومانی بین ۲۵۰۰ نفر(بخوان نورچشمی ژن خوب) تقسیم شد!!
یعنی هر کدام ۱۶ میلیون دلار!!!
یعنی هرکدام ۲۳۳میلیارد تومان!!!
اما این سیاست کثیف، کالاها را گرانتر کرد نه ارزانتر!!!
آقای دادستان لطفا از حلقومشان بیرون بکش بجای شعار و آمار!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اون 2500 نفر غریبه نبودند که پسر خواهر و پسر برادر و خود برادر و ... بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
این شعارها بدتر میکنه وضعو
به عمق فاجعه پی میبریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
از تیمورلنگ سوال می‌کنندكه چگونه امنیتی در كشور پهناور خود ایجاد نمودی كه وقتی زنی با طبقی از
جواهرات طول كشور را طی می‌كند؛
كسی به او تعرضی نکرده و جسارتی نمی‌كند؟
در جواب، جمله كوتاه ولی با تاملی می‌گوید:
در هر شهری که دزدی دیدم ،، گردن داروغه را زدم!
عزیزم مردم برای اینکه فقط به فکر خودشونن متاسفانه آموزش نادرست در تمامی سطوح ابتدایی و تحصیل مال نامشروع و از بین رفتن فرهنگ کار و تولید و مال اندوزی
جالبه بالاشهر شلوغ تر بود طرف با ۲۰ میلیارد خونه و ۲ میلیارد ماشین لنگ ۴۰ تا ۶۰ لیتر بنزینه
این رفتار در زمان بروز حادثه ای نظیر زلزله یعنی فاجعه
نویسنده ی محترم یک باک بنزین میانگین50 لیتری برای شما که این متن رو نوشتید تفاوت نمیکنه اختلاف 1000 تومان و 2500 تومانش برای قشر کثیر جامعه همین 1 باک اختلاف یعنی حدود 75 هزار تومان حتی در یک ماه، هزینه ی رزق چند روز یک راننده تاکسی یا حتی یک معلم یا خیلی مشاغل دیگه هست اینقدر این گرونی هارو با چشم و دل سیری برسی نکنید افراد دیگه ی جامعه رو هم درنظر بگیرید و بعد از صف کشیدن ملت ایراد بگیرید ! تا قرار نباشه گرون بشه که صفی در کار نیست و الگوی مصرفی مردم ایراد نداره و در وضع فعلی همه چی گرون تر میشه و همون باک بنزین رو نزنی روز بعد باید 75 تومن ضررشو از سفره خودت و خونوادت بدی .... منتشر هم نمیکنین حداقل خودتون بش فک کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
البته قشر کارگر که جنابعالی میفرمایید و معلومه که خودتون کارگر نیستید
این خبر گزاری ارزشی فارس چرا این شایعه را منتشر کرد ؟رفتاری که اکثریت مردم ما نشان دادند باعث تاسف است واز ان بدتر عملکرد دولت ورییس جمهور انتظار مقاومت از این مردم با رفتار سود جویانه ومصرف گرایی ورفاه طلبی وکوته نظری ومشارکت بخشی از همین مردم در غارت وچپاول اکثریت فقیر وهمراهی دولتمردان در این چپاول نمیتوان داشت این دولت واین مجلس چه برنامه ای برای عدالت در تحمل فشارناشی از گرانی وبیکاری وفقر فراگیر ناشی از تحریم ها دارد مدام میگویند سال سختی است اما ۷۰درصد سختی راهمین دولت ایجاد کرده وتمامش را به امریکا ومتحدانش نسبت میدهد ۴۰میلیارد صادرات از قوت مردم انجام شده ۳۰میلیاردش باز نگشته کجا رفته ؟ دولت چه کاره است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
به فارس گفته بودند که این شایعه رو منتشر کنه تا عکس العمل مردم رو بسنجند.
هر لیتر 1500 تومان گرانتر یعنی هر باک 50 لیتری 75000 تومان گرانتر.برای شما 75000 تومان پولی نیست اما مزد یک و نیم روز یک کارگر است.خود نویسنده هر وقت که حاضر شد 1.5 روز مجانی کار کنه اون موقع بیاد ابراز تاسف کنه. به جای محکوم کردن مردم بیایید نقش مسئولان در ایجاد مصائب اقتصادی ایران را شناسایی و معرفی کنید . آینه شکستن خطاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
بلیهانه ترین فکری که میشه کرد همین هست... به جای اعتراض 75 هزار تومن ضرفه جویی استهلاک خودرو و حداقل دو ساعت اتلاف وقت و انرژی.... یعنی بعید میدونم این قدر درک داشته باشی که بفهمی اینها رو...
امان از بی شعوری !!!! امان !!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
حتما با این ادعای شعورت رفتی به روحانی رای دادی
برای این برای گران خریدن صف میبندند چون ارزونی بی دلیل نیست.خخخخخخخخخ
مشکل این است که گرانی در اثر زیاده خواهی و یا نبود کالا و قحطی بوجود می آید. در شرایط فعلی گرانی هر کالایی زنگ خطر نبودن آن کالا است. پس مردم با حذف سایر هزینه های زندگی و یا خرج کردن پس انداز سعی در تهیه کالای موجود می کنند. بازار ایران و نحوه اداره اقتصاد ایران تا کنون مشوق این مشی بوده است. هیچ وقت کسی از این کار ضرر نکرده است. همیشه کسانیکه به این روش عمل کرده اند سود کرده اند و فردی عاقل تلقی شده اند.
نوشته اید که رفتار مردم ما عجیب و برخلاف مردم دنیاست. بله درست است اما علت این است که رفتار و منش مملکت داران ما هم با همه دنیا فرق می کند. اقایان چیزی به نام منافع ملی برایشان تعریف نشده و دنبال اهداف ایدئولوژیک خود هستند. و عجیب تر اینکه علاوه بر سوریه و یمن و افغانستان یک مرتبه کمونیست های نیکاراگوئه و ونزوئلا و کره شمالی هم جز هم پیمانانشان محسوب می شوند. خب هزینه ها را کی باید پرداخت کند، البته ایران!
به نظر من بحث خرید سوخت 1000 تومنی نیست.صحبت از بی اعتمادی به دولت و حکومت هستش.چون همه میدونیم سهمیه بندی به معنی کم بودن اون چیزی هست که سهمیه بندی میشه و قاچاق و این حرف ها الکی هست.پس مردم به خاطر ترس از کم شدن و یا نایاب شدن اون کالا سریع میرن صف میبندند.البته حافظه مردم هم همین رو یاداوری میکنه که تو محصولاتی که کم میشه معمولا دولت نظاره گر هست و اون هایی که چیزی بهشون نمیرسه غیر سکوت دولت مردامون چیزه دیگه ای نصیبشون نمیشه.پس علت رو تو رفتار حکومت با مردم جستجو کنید نه جای دیگه.
باز هم مردم ایران مقصرمشکلات قلمداد شدند و دلالان بهره گیرندگان از این تقصیر!! چرا به اعتمادی که دیگربین مردم و دولت وجود ندارد استناد نمی کنید. چهل سال است که به صف کشیدن عادت داده شده ایم. برای هر اقدامی ابتدا شایعه پراکنده می شود، متاسفانه در رسانه هایی که موافق با نظام تلقی می شوند بعد تکذیب می شود و بعد بدتر از آنچه که شایعه بوده است اچرا می شود. مردم ما باور ندارند که نخریدن به نفع آنهاست ، در مورد اتومبیل چه تجربه ای کردیم ، بعد دولت آمد و مشکلا ماشین سازان را حل کرد و کار را به اینجا رسانده است که پراید را با 50 میلیون تومان نیز نمی توان گیرآورد. از قدیم گفته اند که در مثل مناقشه نیست. اینها که صف کشیدن احتمالا باور دارند که مویی از خرس کندن غنیمت است.
چون در این 40 ساله هر روز ارزش پول ملی کم و کمتر شده، و. مردم میدانند که با سیاست های مسئولان هیچ وقت وضع بهتر یا ثابت نخواهد ماند، بلکه رو به خرابی پیش خواهد رفت.
واسه اینکه اینقدر مردم را فقیر کرده اند که صرفه جویی 50 هزار تومانی در یک باک بنزین هم برای مردم بسیار مهم و حیاتی شده است
این ها علت بدبختی و عقب ماندگی ایران هستند، بجای نخریدن، از گرانی استقبال می کنیم. حق اینها از این بدتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
الان کسی بنزین نخره ارزون میشه؟
به عقیده بنده ریشه در ژنتیک ما ایرانیان دارد.زمانی که هلوکاست ایرانیان توسط استعمار بریتانیا اتفاق افتاد و میلیونها ایرانی در قحطی تلف شدند،بازماندگان کسانی بودند که برای خود کالا و اذوقه انبار کرده بودند و همانها بودند که تکثیر شدند و نسل فعلی ایران را ساختند و بعنوان مثال دو پیرمرد در فامیل میشناسم که میلیاردها میلیارد ملک و املاک دارند و حاضر به فروش و خرج ان نیستند و با دوچرخه چینی ۲۸ تردد میکنند واین واقعیت تلخ جامعه ماست. که باید جامعه شناسان راجع به ان نظر تخصصی بدهند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
ژنتیک اشتباه است ولی فرهنگ درست است.
این ملت با برخی مسئولان سود جو طرف بوده است و زرنگی و کلاهبرداری و. پز دادن و... تبلیغ شده و کم سوادی و اطلاعات غلط بلای این سرزمین شده است.
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
تمام این بی فرهنگیها بی شعوریها نابسامانیها و دروغگوییها هیچ ارتباطی با ژنتیک ندارند
از ماست که بر ماست!!
تابناک عزیز اصل اقتصادی می گه که : مردم برای خرید هر آنچه گران می شود هجوم می برند.بهتره اصول آدام اسمیت و کینز را مطالعه فرمایید.اصول اقتصادی مستحکم هست و حتی نیو کنزی ها هم تلاش کردند در اصول دستی ببرند نشد و علت این هست اینها اصل های اقتصادی هستند.چاره راه تنها و تنها پیوستن به اقتصاد جهانی هست و دولتهای ما تا کنون از ترس آمپول عفونت را به تمامی اقتصاد تسری داده اند.تولید در مجری رقابت مفهوم دارد.مثلا کارخانجات مستهلک آهن و مس و روی ما سودشان از محل سوبسید انرژی هست و در واقع عمده کارخانجات سودشان از محل جیب مردم و نفت هست.در ایران ما برای کارخانه معادلی که در ترکیه حقیر راهبری می کنم ماهانه 70 میلیون تومان پول برق می دهند و ما اینجا 500 میلیون تومان و سود همان کارخانه سالانه10 میلیارد تومن بود.و ماده معدنی را نصف قیمت جهانی می خرد.این یعنی عملا سود ده میلیارد تومنی از محل انرژی ارزان بوده است و در واقع نه خری آمد و نه خانی رفت! همان کارخانه ای که حقیر با صد و پنجاه نفر به زور راهبری می کردم اینجا با سی نفر راحت راهبری می کنم.اینجا از باطله کنسانتره تولید می کنیم.تفاوت تنها زمانی ایجاد می شود و ایجاد تحرک می کند که شرکت ایرانی 500 میلیون پول برق بدهد و ماده معدنی را با قیمت جهانی بخرد.نتیجه این می شود که یا ورشکست می شود و یا راندمان را بالا می برد و سود ده می شود.طی این مسیر شایسته سالاری رخ می دهد و مدیران سفارشی برکنار می شوند.در هر حال یک کارخانه سود ده متولد می شود.آن ده میلیارد تومن که سود الکی اعلام می شود و در جی دی پی تاثیری ندارد صرف بهداشت و آموزش می گردد تا کسانی را تربیت کنند که جسم و عقل سلیم داشته باشند.خصوصی سازی و حرفهای مسخره اقتصادی صرفا شعار هست و تا زمانی که رقابت نباشد هیچ تحرکی نخواهد بود.خصوصی سازی کردین و بعدش از جیب دولت سوبسید دادین باز دست دولت هست.پله به پله و این ها همه داستان هست.رقابت و شفاف سازی در ایران وجود ندارد.
بهتر است بجاي اين بيهوده گويي از خود بپرسيم كه مردم ايران را چقدر بدبخت و بيچاره كرديم كه براي يك باك بنزين خود رابه اب واتش مي دهند اين انتخاب مردم نبوده....
یکی از دلایلی که مردم برای گران خریدن صف می‌بندند بی ثباتی اقتصادی در کشور است و وجود ارزهای متفاوت دولتی و تنش بازار است
بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود.
در حال حاضر عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني( زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد( 7000 تومان) به حساب سرپرست خانوار توسط دولت است.
هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد( 7000 تومان) را دارد.
توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد. 3000 تومان مازاد باید تجهیز و بازسازی مدارس, تجهیز بیمارستان و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست شود. توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
صرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي درون شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.
با توجه به موارد یاد شده هیچ دلیلی برای گران کردن کرایه حمل بار و حمل مسافر وجود ندارد, باید در این خصوص نظارت دقیقی شود و با متخلفین جریمه های سنگین نقدی و خلع همیشگی از فعالیت در نظر گرفته شود.
در ضمن با ایجاد و توسعه سرویس خودروهای عمومی ( انواع تاکسی - وانت بار و ...) زمینه ایجاد اشتغال زیادی را به وجود آورد. فقط کافی است کمی از خود خوا بکاهیم و به شرایط حاد و خاص کشور بیندیشیم.
مهرداد رجبی - دکترای انرژی
بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود.
در حال حاضر عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني( زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد( 7000 تومان) به حساب سرپرست خانوار توسط دولت است.
هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد( 7000 تومان) را دارد.
توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد. 3000 تومان مازاد باید تجهیز و بازسازی مدارس, تجهیز بیمارستان و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست شود. توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
صرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي درون شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.
با توجه به موارد یاد شده هیچ دلیلی برای گران کردن کرایه حمل بار و حمل مسافر وجود ندارد, باید در این خصوص نظارت دقیقی شود و با متخلفین جریمه های سنگین نقدی و خلع همیشگی از فعالیت در نظر گرفته شود.
در ضمن با ایجاد و توسعه سرویس خودروهای عمومی ( انواع تاکسی - وانت بار و ...) زمینه ایجاد اشتغال زیادی را به وجود آورد. فقط کافی است کمی از خود خوا بکاهیم و به شرایط حاد و خاص کشور بیندیشیم.
مهرداد رجبی - دکترای انرژی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دکتر جون اونجا که اسم ۳۰۰۰ تومان مازاد را آوردی یعنی اینکه حق و حساب باید کنار بزاریم. مرد حسابی اگه قراره آزاد حساب بشه و باید کل اختلافش به حساب مردم واریز بشه. اگر اینکار هزینه‌ای هم داره از محل سود ناشی از عدم قاچاق تامین میشه دیگه
در کشور ما نخریدن یا تحریم کالا اثر ندارد چون دولت مردان ما اهمیتی برای مردم قائل نیستند وقتی ما چیزی را نخریم آقایان میگویند چه بهتر صادرش میکنن و دلار میگیرند ..این عین حقیقت است
پاسخ ها
مهرداد رجبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
عزیز دل! سوزاندن سوخت برای محیط زیست و بقیه ضرر مالی، جسمی دارد
ارزانی مرده ودفن شده وسنگ قبرهم نداره.
چند مورد هست که میشه از این قضیه برداشت کرد
۱- وقت مردمی که در صف هستند برایشان ارزشی کمتر از یک باک بنزین دارد و این معلول بیکاری است که باعث آن خود دولت است
۲- مردم مطمئن هستند که خرید کردن یا خرید نکردن آنها تاثیری در قیمت ندارد زیرا قیمت‌ها مستقل از رفتار آن ها است و دولت با ایجاد یک فضای کاملا انحصاری سعی کرده قدرت را تماما سمت خود نگه دارد
۳- مردم دیگر به اخبار و رسانه‌های دولتی اعتماد ندارند و مستقل از صحبت آن‌ها به برداشت‌های خود از رسانه‌های نه چندان معتبر عمل می‌کنند.
متاسفانه مردم گدا اندیش شده ان و رفتار های همون تکدیکری را انجام میدن که اونا تو خیابون ها انجام میده فرقی نمیکنه از یک نفر هزارتومان بخواه یا برو تو صف سا عت ها منتظر کالا باش
اون چند نفر تو هر صف، هدایت شده صف میبندند ! صف پیاز صف تخم‌مرغ صف ثبت نام خودرو.....
مابقی از روی نا اگاهی .
چه تحلیل ورشکسته و بی ربطی ! من بارها گفته ام که ایراد شما و بسیاری از تحلیلگران این است که از پایه ضعیف هستید و بعد از عمری بدون مطالعه عمیق و سواد اجتماعی کافی وارد سیاست و کارزار تحلیل رویدادها شده اید و آن وقت من بیکارم !
نظام تربیتی فرزندان را تربیت نکرده است زنان و مردان امروز همان کودکان دیروزند . مشکل اساسی این جامعه بی فرهنگی در زمان فعلی با وجود میراث فرهنگی غنی در گذشته است . هر ملتی براساس رفتارها و عملکرد در زمان حیات اش قضاوت می شود نه میراث گذشتگان اش . امروز ایرانی همین است که نظاره گریم . ولع .حسد . احساس بازندگی . منیت لجام گسیخته در کلیه امور و دهها بیماری و عارضه نهان و اشکار دیگر .
شازده کوچولو پرسید : از کی اوضاع بهتر میشه؟
روباه گفت : از وقتی بفهمی همه چیز به خودت بستگی داره !
اصطلاح شرطی‌شدن کلاسیک نخستین‌بار توسط ایوان پاولف، فیزیولوژیست روسی، پیشنهاد شد. مشاهده ابتدایی‌ای که پاولف را به سمت این نظریه سوق داد، این بود که بزاق دهان سگ‌ها صرفاً با دیدن کسی که قبلاً چندبار به آنها غذا داده‌است، ترشح می‌شود؛ حتی اگر شخص اکنون غذایی به همراه نداشته باشد. ما هم تجربه گرونی های متعدد را داریم برای همین است که اینطور رفتار میکنیم.
رفتار ملت بازتاب رفتار کل حاکمیت هست(به قول حضرت علی :مردم به دین حاکمان خود هستند) کلا همچیمون به همیچیمون می آید
من مغازه ام کنار پمپ بنزینه،واقعا متاسفم که بگویم از هر قشری و با هر خودرویی توی صف بودند که یه باک پر کنن،جالبه همین آدما وقتی ایران خودرو و سایپا قیمتها را بالا میبرند با روشنفکری تمام،تز می دن و غرغر می کنن،به نظر شما مسئولین وقتی این رفتار ما را می بینن،دنبال تغییر سیاستهای خود می روند،عمرا،
هیچ مسئولی با ملت خود اینچنین نمی کند.صف بی ارزشترین چیزها مانند پیاز هم برای ملت تشکیل شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
پیاز یکی از با ارزش ترین خوراکی ها است. لطفاً در مورد خواص پیاز مطالعه کنید
فقط طمع و فرهنگ پایین جامعه ؟! فرهنگ کار و تلاش تو جامعه به کلی رخت بر بسته و همه دنبال این هستند که چطور میشه یک شبه پول دار شد ؟! اقتصاد بیمار یعنی این ، طرف میگه چرا برم کار تولیدی بزنم و با تمام ارگانها و نهاد درگیر بشم ، سکه ۱ میلیونی میخرم یک سال بعد ۵ میلیون میفروشم یعنی به اندازه ۱۲ سال که که جون بکنم ؟؟!!!!!!! حداقل ۷۰ درصد این تورم تقصیر خود ملت است و لیاقت ما همینه ؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
هموطنان عزیز ایرانی لطفاً یکدیگر را محکوم نکنید
اگر قرار بر گران شدن باشد بنزین اولین کالایی است که باید گران میشد ولی لابی قدرتمند خودروسار این اجازه رانداد وخیابانها مملو از ماشین های بی کیفیت شده است و دود فراوان باعث بیماری مردم شده است
آقا اصلا گیریم یه باک بنزین هم در زندگی ات جلو افتادی و مثلاً 50 هزار تومان سود بردی... آخرش چی... آیا واقعا سه ساعت صف و عمر و زمان که اونجا تلف شده 50 هزارتومان نمی‌ارزید... هرچند این اپیدمی تقلید و جو گیر شدن هست که همه رو اسیر کرده... ای دوصد لعنت براین تقلید باد
مردم دچار رفتار غلط اقتصادی نیستن عمو جان. اگه امروز یک جنس رو با یک قیمتی نخریم فردا اصلا گیر نمیاد با اون قیمت. این رفتار ناشی از اشتباهات اقتصادی مردم نیست ناشی از غلط های مکرری هستش که دولتمردا انجام میدن
به قرآن نمیدونم طرف چطوری روش میشه برای 50 هزار تومان کمتر با یه ماشین چند صد میلیونی توی صف بایسته!!! البته هنوز 80 میلیون ایرانی نمیدونن (و هرگز هم نخواهند فهمید) که این ماالتفاوت قیمت بنزین کجا میره و چطوری خرج میشه!
گران خریدن ؟؟ فکر کنم خواب نما شده ای جناب تابناک !! شاید هم قوه تحلیل شما تحلیل رفته باشد !! مردم میترسند
از دست آدمها و دولتمردانی که شما ها و امثال شما بر آها حاکم کرده اید
نكته اول كه صف كشيدن براي خريد هر چيز مصرفي غلطه چون تهش به اندازه ناچيزي صرفه جويي كردي.
اما نكته دوم و مهم تر:
آدم مثل هر موجود ديگه ايي با تكيه به تجربه و حافظش در مقابل پديده ها عكس العمل نشون ميده.
وقتي با نگاه به گذشته تنها چيزي كه ميبيني اينه كه عزيزان دولت مرد به جز دروغ گفتن و دامن زدن به تورم و گراني كاري نكردن. و در نهايت بي عرضگي هر روز به بدتر شدن وضع اقتصادي دامن زدن، افراد توي اجتماع دچار اختلالات رواني ميشن و به هر قيمتي مثل آدمي كه داره فرو ميره تو باتلاق به هر كاري دست ميزنن تااندك سرمايه يك عمر تلاششون مثل يخ جلوي آفتاب ذوب نشه و از بين نره.

نتيجه: به آقايون ياد بدين كه دروغ نگن، روراست باشن، عمل درست و سنجيده داشته باشن و اگر عرضه انجام كاري رو ندارن استعفا بدن و برن تا در مرور زمان شايد نسل هاي بعدي رفتار نرمال داشته باشن.
با سلام
در این مورد ذکر چند نکته لازم است.
اول اینکه مردم گران می خرند چون اگر نخرند بعدا" مجبور هستند گرانتر بخرند. این ذات مردم ماست متاسفانه
دوم اینکه بازار از دست متولیان خارج و به دست دلالان افتاده و هر چه تمایل داشته باشند قیمتها را دستکاری می کنند که این از نقطه ضعفهای دستگاههای نظارتی و همچنین مردم است.
سوم اینکه گرانتر شدن اجناس نه به دلیل گران شدن بلکه کاهش ارزش پول ملی است.

همه موارد فوق را کنار هم قرار دهید تا بفهمید چرا مردم دوست دارند برای گران خریدن صف ببندند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
از نقطه ضعف گذشته به بیکفایتی رسیده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
بفرمایید
بی فرهنگی و عقب ماندگی مگه شاخ و دم داره؟؟؟
علتی که مردم برای گران خریدن صف می گیرند این است که دلالان وعده گران و گران تر شدن به مردم می دهند و واقعا هم به حقیقت می پیوندد اما دولت و دستگاههای مسئول می گویند نخرید تا ارزان شود ولی هیچوقت این وعده عملی نمی شود بنابراین مردم به آن کسی که راست میگه و درخصوص وعده اش عملگراست بیشتر توجه می کنند . اگر میخواهید مردم توجه کنند به وعده هایتان قولی می دهید عمل کنید و صادقانه و دلسوزانه جلو سودجویان و خائنان به ملت را در هرکجا که هستند بگیرید.
خداوند انتقام سختی خواهد گرفت روزگار سختی شده واسه مردم همش باید خجالت زن و بچه رو کشید .
براي اينكه اينطور تربيت شده ايم
مسخره بازی
نه عزیزم دروغ های مسئولین عدم اعتماد به سخنان ضد و نقیض ایشان و خلف وعده از مهمترین دلایل این نوع رفتارها است.
اگه 2500 بشه یک باک بنزین مثلا پژو میشه 150 هزار تومن
که با زدن یک باک بنزین 50 تومنی، 100 تومن صرفه جویی میشه...
100 تومن پول یک روز کارگریه...
احتمالا کارگری نکردی که این برات پول نیست...
البته بنده دیروز با دیدن صفهای شلوغ نتونستم بنزین بزنم
اما اگه میتونستم حتما میزدم چون 100 تومن امروز خرج کردنش خیلی راحته اما درآوردنش خیلی سخت...
به شرطی که بین مردم باشی...
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
با صد تومن کار درست نمیشه همه وضعشون خوب نیست ولی اگه متحد بشیم و یک هفته یا یکماه صبر کنیم و نخریم حتما ارزون میشه
حقیقت جو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
با صد تومن کار درست نمیشه اما با نبودش خیلی چیزا خراب میشه
ضمن اینکه این حرف در جاهایی درسته که بشه نخرید
مثل آجیل و چیزایی مثل اون
نه بنزین که سوخت کاره و بدون اون باید توی خونه بشینیم یا چهل دقیقه منتظر خط واحد وایستیم
خلاصه که این مطلب در مورد بنزین درست نیست البته از نظر بنده
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
همین درک پایین هست که جامعه رو فلج گرده...
دوست عزیز فرض کنید یه فرد با مسیر معمول 100 لیتر بنزین مصرف کنه که برای 90% افراد این عدد بسیار کمتر از حداقل ها است به علل مختلف. حالا 50 لیترش با 1000 تومان میشه 50 هزار و با 2500 میشود 125 هزار یعنی 75 هزار اختلاف در یک باک و اگر حقوق یک کارمند معمول 2/5 میلیون باشه این یکروز حقوقشه جدا از افزایش چند برابری مخارج تا امروز و چند برابر بعد افزایش بنزین. لطفا دروغ هم میگید قابل باور باشه
تقصیر رو ننداز رو دوش مردم . اقتصاد ما بخاطر سیاستهای اشتباه این 6 سال علی الخصوص 2 سال اخیر دچار پدیده های " سراب پولی " و " پول داغ " شده ( از نظر علم اقتصاد ) . وضعیتی هم که بخاطر همین سیاستها ( و نه تحریمها ) درش بسر میبریم از منظر اقتصادی اسمش هست فروپاشی و سقوط اقتصادی . خداییش کار باید دست کاردان باشه که نیست . پدری از مملکت درآوردین که دیگه محاله بشه جمعش کرد مردم هم با تحمل فشار له کننده دارن تاوانشو میدن . برجام زباله بکجا رسید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
عمو دلار هفتم بوده بعد چهل سال شده ۱۴ هزار
با يك باك بنزين ٦٠ ليتري اگه بنزين ٢٥٠٠ تومن ميشد، تقريباً نود هزار تومن صرفه جويي ميشد ، برا تو پولي نيست ولي دو ماه يا انه ميشه! ذليل شديم والا با اين مملكت گل وبلبل!..كجايي مهدي جان بيا نجاتمون بده!
جالب این جا است بیشترین صف در تهرانی است که دارای بیشترین سطح درآمدی در کل کشور هستند
شرایط اقتصادی ناپایدار است کالایی را که امروز نخریم چند روز بعد با صدر صد افزایش قیمت خواهیم خرید یک کارمند یا کارگر بازحمت فراوان مقداری پول پس انداز کرده است ارزش پولی که پس انداز کرده ناگهان به یک چهارم سقوط میکند در بین تمامی دولتهای پس از انقلاب در زمان اقای خاتمی رشد اقتصادی خوب بوده است
از منظر اجتماعی رفتار هر آدمی از کودکی تا بزرگسالی منبعث از رفتار والدین در خانواده مربیان در آموزشگاه و رهبران در اجتماع می شود مردم مقلد مربیان خود هستند پس بروز همچین رفتارهای منعکس کننده رفتار الگوها در جامعه است طرف دم از هوشمندی و کیاست میزند وبه اعتماد مردم پشت پا میزند مثلاً خاوریها یا دم از دین ودیانت و پاک دامنی می زند مثل آقا زادگان یا دم از زهد پارسایی می زنند مثل نجومی بگیرها یا رهبران مذهبی که در گوشه و کنار این مملکت مردم را به دین داری دعوت می کنند واز تمام امنیازهای اجتماعی بهره مند می شوندو حق آهاد مردم را بواسطه همین رانت ها پایمال می کنند خیلیها بر الیه همچین نابرابریهایی صدای اعتراض شان شاید بلند باشد ولی صدایشان به جای نمی رسد تا دیروز دار و دسته حکومت طاقوت ویژه خوار بودند حالا نوبت به کسانی دیگر رسیده می خواهند تا فرست هست ویژه خواری کنند قشر بدور مانده از ویژه خواری نیز سعی می کنند تا اونجایی که امکان دارد از فرصت های بنظر خودشان طلایی استفاده کنند
مردم اینجوری نبودند در طول چهل سال تنها چیزی که توسعه دادید صف‌های طویل و بصف کردن مردم بوده الان مردم میگن ما که تو صف ایستاده این لااقل سربازها رو زیاد کنید زود رد بشیم حکایت ما ایرانی هاست آفرین پیشرفت و توسعه همینه بقیه مزخرف
ببینید با مردم چکار کرده اید ؟ که اینگونه برای کوچکترین مبالغ عمل می کنند .همه اش تقصیر مردم نیست ؟!
برای اینکه مردم را نسبت همه چیز بی اعتماد کردید
نخریدن بنزین از طرف مردم=صادرات بیشتر بنزین از طرف مسئولین و اختلاس منابع درامدی حاصل از آن
باید پرسید:

1- دلایل گرانی های پی در پی ؟ ( تحریم؟! -دلایل تحریم شدن، راهکارهای ممانعت از تحریم و برون رفت از آن را ) (اقتصاد ضعیف؟! - چرایی، دلایل و راهکارهای اصلاح آن- تقویت و بروزآوری)
2- قوانین؟ ( نقاط ضعف و اصلاح به موقع آنها در جهت تامین منافع کشور)
3- رفتارهای اشتباه مسیولین ؟(دلایل و راهکاری ممانعت و رفع آنها)
4- اختلاس و مفاسد اقتصادی ( دلایل قانونی و غیر قانونی بروز این پدیده، شفاف سازیهای مالی ، اصلاحات قانونی و ساختاری، برخورد قانونی صحیح و قاطع)
5- مردم ( چرا هر چیزی رو می پذیرند و تحمل می کنند؟؟)(فراهم آوردن بستر و یاد دادن نحوه درخواست حق و حقوق به مردم، یاد دادن و فراهم آوردن تلاش برای کسب بهتر، برگرداندن اعتماد به مردم، حذف نگاه پرستشی به مسیئولینی که وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارند )

توصیه :
آموزش، آموزش، آموزش ( از نوع صحیح، برای همه فرزندان کشور، رایگان)

دست در دست هم، میهن خود را آباد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
چرا ؟
مردم ایران برعکس رفتار می کنند چون امیدی به بهبود شرایط ندارند ، و البته غیر از این هم نیست ، همیشه با گذشت زمان شرایط بدتر شده ، اگر در کشورهای دیگر مثلن در گرانی یه کالا مردم از خریدن امتناع می کنند چون امید دارند شرایط و التهاب بازار حتمن بهتر خواهد شد ، ولی در ایران اینگونه نیست ، پس مردمتا حدودی حق دارند و بی اعتماد هستند
این مردم در طول این سال ها عقل و خردشان ذایل شده و دچار نوعی خوی حیوانی گردیده اند. شما ببینید چگونه با کوچکترین برخورد بین آنها همه چیز را زیر پا می گذارند و به نزاع با هم بر میخیزند. گویی هیچگاه اخلاق و مروت و دوستی در بینشان نبوده است. معنی اتحاد را نمیدانند. گذشت و مهربانی در وجودشان خشکیده و دروغ و ریا و حقه بازی جای آن را گرفته است. کمک و همدلی بیرنگ شده و حرص و طمع و کینه توزی جای آنرا در دلشان گرفته. از شجاعت و غیرت اثری نمی بینید و بزدلی و خودخواهی درونشان میجوشد. جود و کرم و بخشش بفراموشی رفته و زیاده خواهی و دزدی و مال حرام اندوزی و اختلاس درونشان رشد نموده است. همین رفتارهای زشت باعث شده عده ای فرصت طلب از آنها بهره برداری کنند و ثروت کشور را بغارت ببرند و مملکت را بفلاکت بکشانند.
مشکل این هست که مردم دیگر به هیچ حرف مسئولین و دولت اعتماد ندارند و در واقع مسئولین را عاجز از حل مسائل می دانند.
چرا گرای غلط به مردم می دید . اعتراض مردم به دولت !!!!!!!!! یعنی اعتراض به خدا بر روی زمین و یعنی اعدام و بی آبروئی و مرگ .....................................
این نشانه فقر وبدبختی و اکثریت یک ملت است.که حتی برای ریالی تحقیر میشوند اگر به خودرو ها دقت میکردید اکثر انها مسافرکش وطبقه مستضعف کشور هستند که قرار بود به رفاه رویائی نایل شوند ولی انچه را هم که داشتند از دست دادند پس بیجهت مقاله ننوسید خوبیت نداردبفکر ثروتهای نجومی خود باشید
شخصیت و بزرگواری و انسانیت مردم ایران رو کشتند...
شما چرا حرف های سطحی می زنید
تو همه جای دنیا بازار آزاد و رقابتی است
هر تولید کننده برای ذره ای سهم بیشتر در بازار می جنگد و می داند اگر سهمی کوچک از بازار را به هر دلیل از دست بدهد بدست آوردن دوباره آن بسیار مشکل است
ولی اینجا...
بازار بسته انحصاری که دولت آن رو برای تولید کننده فراهم کرده
هر تولید کننده ای می داند اگر گران کند جایگزینی ندارد، مردم مجبور به خرید هستند
حماقت
متاسفانه در این سال ها ما به اندازه100سال پسرفت کردیم چه در اقتصاد چه فرهنگ چه سیاست چه...
باسلام کسانی که اینطوری صحبت میکنند احتمالا در ایران زندگی نمیکنند اگر وسیله ای که نیاز داریم امروز نخریم فردا باید گرانتر بخریم وقتی کالایی گران تولید می‌شود چطوری ارزان فروخته شود فرق است بین گرانی وگران فروشی
سلام
کارشناس محترم شما توجه دارند که مردم برای خرید بنزین 1000تومانی صف کشیدند نه برای بنزین 2500 تومانی.
مبلغی که دریک باک بنزین صرفه جویی می شود معال 45000 تومان است که از قضا معادل یک ماه یارانه نقدی یک نفر است.
برای کسی که یارانه می گیرد توجیه دارد که با چند ساعت ایستادن در صف معادل یک ماه یارانه نقدی را به دست بیاورد.
این نشان از وضع بد اقتصادی مردم و فشار تورم و گرانی دارد و نه هیچ چیز دیگر.
مردم برای گران تر نخریدن صف بسته اند نه برای گران خریدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
نه برادر من اگه بخری میگن جا داره باز گرونترش کنید ولی اگه نخرید میگن دیگه توانشون تموم شد یه خورده بیارید پایینتر
فرهنگ پایین.
دورازجان بعضی ها خرند این مسله به این سادگی نمی فهمند خرتر کسانی هستند که با خودرو چند صد میلیونی برای50 هزار تومان انهم برای یک دفعه تو صف می ایستند
از ماست که برماست.
دمت گرم
بعضی وقتا آدم حس میکنه داره تو جنگل زندگی میکنه.
مسولان زیرک و مردم ساده لوح
برای اینکه دریافته اند در این کشور هر چیز گران شد دیگر ارزان نخواهد شد و اگر امروز نخرند فردا باید گرانتر بخرند.
نتیجه بحث اینکه آنکه بنزین را گران کرد خوب است مردم خرند
جاهلیت و منفعت طلبی
تمام و بس
چون مردم میدانند آن جنس صد در صد گران تر خواهد شد .

چون بلایی سرمان آورده اند که در بلاتکلیفی محضی گیر کرده ایم و هیچ مسئولی هم جوابگوی وضع موجود نیست ......
دولت دچار رفتارهاي اقتصادي نادرست شده كه ارزش ريال اونقدر كم شده كه مردم ميخوان تبديل به كالا از جمله خودروش كنن
رفتار بی درایت مردم ناشی از رفتار نادرست مسئولان بی کفایت یک کشور است. که مردم به هیچ عنوان به آنها اعتماد ندارند. و مطمئن هستند اگر مسئولان می گویند بنزین گران نمی شود مطمئن هستند دروغ می گویند. وقتی می گویند مرگ بر آمریکا مطمئن هستند دروغ می گویند چون بچه آنها در همان آمریکایی است که آرزوی مرگ و تیره روزی برای آن دارند.
هم مسئولین دولتی و هم مسئولین حکومتی ما نشون دادن کلا نظر مردم براشون کوچکترین اهمیتی نداره.....

اگه میبینید که مردم تو فرانسه یا آلمان اعتراض یا تظاهرات میکنن اولا به دلیل اینه که باور دارن که دولت به فکرشون هست و به نفعشون تصمیم میگیره....دوما اینکه کسی رو به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی دستگیر نمیکنن....چیزی که تو هر اعتراضی تو ایران تقریبا برای چند نفر اتفاق میفته و مردم ترجیح میدن به خاطر 4تا شعار عامل استکبار و صهیونیست نباشن.....
به همین دلیل ساده ترین راه رو انتخاب میکنن....چون باور دارن که تو این مملکت تقریبا هیچ مسئولی دلسوز مردم نیست ترجیح میدن که کلاه خودشونو سفت بچسبن.....
از مردم ایراد نگیرین....اینا همون مردمی هستن که تو بلایای طبیعی و مشکلات کشور از خودشون مایه میذارن...همون مردمی که صف میبندن برای رای دادن......
باید یه مطلب بنویسید در باره اینکه مسئولان چه کار کردن که این مردم به خودشون هم اعتماد ندارن......
از ماست که بر ماست
تا وقتی این طرز فکر را داریم هر چی سرمون بیاد حقمونه و تر و خشک با هم می سوزند
اقای تابناک مشکلات خیلی خیلی بیش از یک صف کشیدن است که بخواهید با ان مردم را قیاس کنید.
اصلا توازنی بین مردم و دولت وجود ندارد
اخه ما از همه بهتریم...!
این امر نشان میدهد مردم ما چقدر احساس ناامنی اقتصادی میکنند!
دهها بار در رسانه ها اعلام کردند که در سال 98 سوخت گران نمیشود!
وقتی به جامعه مدام به بهانه سیاستگذاری دروغ میگویند دیگر انتظار راستگویی برای آنان یک رویا است.
دست دولت تا آرنج در جیب مردم است!
دارایی مردم به تاراج رفته است!
یک باک بنزین پولی نیست نهایتا 60هزار تومان.
یارانه ای که با هزار منت به بعضی مردم میدهند چقدر است؟ 45 هزار تومان
تابناک تاب ناک باش
یعنی صف های صندوق رای هم ناشی از جو گیری ملت؟
گفتین همه جای دنیا مردم کالای گران رو خرید نمی کنند تا ارزان شود؟! عجب یعنی اگه مردم توصف بنزین نمی رفتن ارزان می شد؟ عجب نه عجب نه عجب
سلام
خواهشا این را هم ذکر بکنید که در کشورهای مد نظر شما هیچ چیزی صد و پنجاه درصد گران نمیشود
همیشه هم اینطور نیست!
مواقعی هم که مردم مقاومت میکنند در مقابل گرانیها و نمیخرند، مثل گرانی تخیلی مسکن، اجیل و... ولی مسئولان سودجو و مافیای قدرت دست بکار میشوند و با فشارهای روانی از طریق رسانه های مختلف آن قیمتهای نجومی را عادی جلوه داده و به طرق مختلف میخواهند مقاومت مردم را شکسته و آنها را وادار به خرید آن کالا با قیمتهای توهمی نمایند!
روزانه شاهد بسیاری از این وقایع و فشارهای مسئولان و مافیای قدرت سودجو هستیم!
حالا اگر دولت بگه قرار قیمت بنزین رو به نصف کاهش بدیم همه راه میافتن توی خیابون دور دور میکنن که بنزینشون زودتر تموم بشه تا نصف قیمت رو بریزن توی باک
فکر کن یه روز بگن قیمت شستشوی میت دو برابر میشه

:))))))
به نظر من بخش زیادی از افرادی که صف بنزین را شلوغ کردند، آتیش به معرکه بیار های خود سیستم هستن تا جو روانی را برای گرانی آماده کنند. تا جایی که افرادی که واقعا به بنزین احتیاج دارن و باکشون خالی شده و در صف های طولانی گیر افتاده اند با خود بیاندیشن که کاش بنزین گران شود و حتی پنج هزار تومان ولی از این گرفتاری خلاص شویم. به عبارتی به مرگ میگیرن تا به تب راضی شویم.
حتی افرادی که تا چند روز آینده بنزین در باک دارن با دیدن صف های طولانی به فکر فرو رفته و با خود میاندیشن که خدایا هر چه میشود بشود ولی تحمل این شرایط را نداریم.
روش شوک درمانی به خوبی تو کشورمون جواب داده و نیازی به زحمت مدیران و کنترل شرایط بحرانی نیست.
یه فرد بی سواد با قدرتی که سیستم بهش داده طبق فرمول عمل میکنه و به راحتی جواب میگیره. دیگه نیاز به تخصص و افراد باهوش و با استعداد در اداره امور مملکت نیست. حتی اینجور افراد مخل آسایش و آرامش مردم محسوب شده و به نحوی کنار گذاشته و یا متواری میشن.
این اوضاع مختص ایران به تنهایی نیست و در همه دنیا جواب میده . فقط کافیه زر و زور و تزویر دست به دست هم بدن تا جماعتی رو در هر نقطه دنیا مجبور به خوردن زهر مار برای رهایی از شرایط بدتر کنن.
یا مهدی ادرکنی عجل علی ظهورک
خسته شدم از این که همیشه باید آماده باش باشیم خسته شدیم از این همه ندانم کاری چرا همیشه باید عین جنگ زده ها و آواره ها باشیم همیشه باید رادیو رو باید بگردنمون آویزون کنیم هرثانیه تولید قانون های دست و پاگیر میکنید که زندگی رو بر قشر ضعیف تنگ تر میکنه و دلالان و نزدیگان به حلقه دولت رو....
مگر دولت و حاکمیت از مردم جداست همین مردم در بدنه دولت و حاکمیت هستند مشت نمونه خروار است.مگر وزرا و وکلاو عقلای حاکمیت از کشور های دیگر آمده اند که شما بین مردم و حاکمیت تمایز قائل می شوید تهاجم فرهنگی که حضرت آقا در سالیان دور فریاد زدند امروز دارد از جامعه تا حاکمیت خودش را نشان می دهد. دیگر فرهنگی برای این اجتماع باقی نگذاشتن متولیان فرهنگ هم آلوده شده اند فرهنگ در تمام سطوح جامعه دچار آفتهای بسیار شده است از مسئولی که اشرافی زندگی می کند بگیر تا فقیری که برای زنده ماندن تن به هر خفتی را می دهد آقایان دیگر برای این مردم عزتی باقی نگذاشته اند
دقیقا بفرمایید کی و چه کسی باید دلالان را کنترل کند ...بنظر شما کسانی که مجوز واردات کالا را خاص میکنند و انحصاری آیا نفعی در این قضیه ندارند؟مسلما دارن پس واکنشی هم نشان نمیدهد به همان سبیل مردم دیگر اعتمادی ندارن به حرف دولتمردان ...دقیقا عکس خواسته اونا رو عمل میکنن ...شما بفرما مردم نخرن بعد چه کسی میاد قیمت را تعدیل کند ؟؟؟؟؟؟؟
این ملت بهشتی روز قیامت هم جو گیر میشن میرن دنبال جهنمی ها

میگن بو سوختنی میاد بریم ببینیم چه خبره
من اگه تو سوئیس و این جور جاها زندگی می کردم حوصلم سر میرفت
چیه
ایران خوبه
پر از هیجان هر روز صبح با امید این که قیمتهای جدید را ببنیم با شوق و ذوق از خواب پا می شیم.
هر روز تعجب و هیجان
آخر هیجان اونم از نوع مجازش
مردمی که صف کشیدند مردم محتاج به باک بنزینند. از فقر مردمه همش از فرهنگ نیست . چرا مردم باید تاوان بی تدبیری این دولت رو بدند. چرا اصلا کارت سوخت حذف شد ؟ آقای زنگنه کجاست الان جواب بده اون موقع ژنرالها ش دنبال پرونده سازی برای تیم قبلی بودند آمریکا رو فراموش کردند . روحانی باید استیضاح و عوض بشه .
جای تاسف است خودروئی با قیمت بالای 700 ملیون تومنی در صف بیزین هزار تومنی بایستد
ملت ما کجا میرند با این شتاب....
۱. مردمی که در خیابان اعتراض کنند باید بروند بازداشتگاه، به نماینده هایی که کمتر از چند دقیقه امضاشون را پس میگرند امیدی ندارند، قوه قضاییه که سکوتش همه را خفه کرده و غیره. امید چی داریند.
مملکت بی کلانتر دیگر همین است
اگه من جای رییس جمهور بودم و براین چنین مردمی حکومت میکردم بنزینو میکردم ۵۰۰۰۰تومن.چراکه نه؟
کلا در و تخته با هم جورهستند
چون از قحطی میترسم چون میبینم مادر فقط یک قرص خارجی روش میوفته نیست چه خاکی بر سرم کنم
یه مثلی هست که میگه در ایران وقتی دیدی همه رو دارن دار میزنن برو اول صف بایست. چون ممکنه طناب تموم بشه و به روش های دیگه متوسل بشوند.
به اندازه دو تا پیتزا سود کردن !!!! خخخخخخخ
مردم حاضرند اجناس را چند برابر بخرند اما به 45 هزار تومان یارانه دلخوش باشند. حاضرند دود و استهلاک و ... را تحمل کنند اما چند تومن صرفه جویی کنند خوب اگه از اهل فن بپرسید این نشانه سندرم نداشتن عقل است.
یک باک بنزینم قنیمت میشمورند ملت .ننگتان باد دولتیا حیف این ملت نیس
با سلام:
قصد توهین ندارم .واین کلمه توهین نیست ( مردم خیلی بی شعورند)
ایا فکر نکردین که ملت دنیا چه فکری در باره ما میکنن
ما یک کشور شیعه مذهب با دانش و باستانی وبا فرهنگ هستیم چرا این رفتار دور از شخصیت و شان در ما وجود داره
دیروز به 3 لیتر بنزین برای موتور نیاز داشتم رفتم پمپ بنزین خجالت کشیدم و بر کشتم
تا الان دقت کردین که برای خرید طلا چقد ر اضافه پرداخت میکنید در حقیقت سرتون کلاه میر ه اما اصلا متوجه نمیشید
تابناک تقاضا میکنم منتشرشود تا خلبق الله متوجه شوند
یک. اینها تنها بخش اندکی از مردم بودند. آن هم برخی برای این بود که واقعا بنزین نداشتند.
دو. اگر همه مردم می آمدند که حتما جمعیت بیش از این ها بود.
سه. یک باک بنزین چقدر در هزینه خانوار دخالت دارد؟
جهار. چرا نیاموخته ایم که این روش موجب هرچه گران تر شدن می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
اشتباها مثبت دادم.
شما بفرمایید مردم چکارکنند اون کلید روحانی پدر مردم ایرا در اورده بیچاره شدند ادامه وضع اسفبار موجود یعنی خودکشی
کاری به مردم نداربم چون حق دارن با پر کردن یک باک ۱۰۰۰تومنی حداقل ۵۰۰۰۰تومان کمتر خرج کنن. ولی حرف من اینه: وقتی دولت تو لایحه بودجه۹۸ پیشنهاد افزایش قیمت نداده و در مجلس هم چیزی بهش اضافه نشده حالا که لایحه بودجه قانونا مصوب شده سران قوا به چه حقی دست میارن تو دخل وخرج مردم؟؟ مگه این افزایش قیمت برا دولت درآمد نداره؟ آیا در قانون بودجه ۹۸ محلی برا هزینه کرد این درآمد پیش بینی شده؟ اگه سران قوا هماهنگ با هم میخوان کار غیر قانونی انجام بدن که واویلاست. اگه شایعه بود که اولین خبرگزاری رو به اتهام تشویش اذهان عمومی ببرن دادگاه
چون به دولتمردان اصلا اعتماد ندارند . انقدر که دروغ شنیدند.
امروز پنجشنبه بلوار آيت الله هاشمى داخل پمپ بنزين نگاه کردم که اگه صفى درکار باشه عبور کنم ولى صفى درکارنبود داخل جايگاه شدم وبدون معطلى 25 ليتر بنزين براى مسافرت فردا زدم .سعى کنيم درشرتيط فعلى آرام باشيم.تااز جنگ ترامپ عبور
قیمت اونس جهانی طلا در یک روز ۲۰ دلار کاهش داشته اما بانک مرکزی هنوز ضرورتی نمی بیند که ارز و طلا را کاهش دهد بر عکس از دیروز هر گرم طلا ده هزار تومان افزایش داشته است
پسر نشان از پدر دارد ملت نشان از دولت
وقتی ارزش ریال با سرعت سرسام اور در حال نزوله عقل سالم حکم میکنه تبدیل به دارایی بشه حالا از هر نوع که باشه حتی کود حیوانی و انسانی.
چون انقدر مدیدیت کشور عالیه که اگر امروز نخرن فردا باید گرونتر بخرن.
من در ترکیه زندگی میکنم و قیمت بنزین در استانبول امروز پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت 98 هر لیتر 7.05 لیر ترک و قیمت هر لیر ترک به پول خودمان در روز جاری 2500 تومان بود و اگر قیمت 7.05 لیر برای هر لیتر را در 2500 تومان قیمت روز لیر ضرب کنیم هر لیتر بنرین برای امروز میشود 17625 تومان در حالی که قیمت بنزین در ایران اکنون 1000 تومان است و اگر شایعه افزایش قیمت بنزین به لیتری 2500 تومان نیز محقق گردد باز قیمت یک لیتر بنزین در ایران یک هفتم ترکیه خواهد بود و این تفاوت چشمگیر تنها شامل قیمت بنزین نبوده و بهای سایر اجناس مصرفی و کالا و خدمات و اب و برق و سوخت و کرایه حمل و نقل عمومی و تاکسی و بهای خرید و اجاره مسکن نیز در استانبول اصلا با ایران قابل مقایسه نیست و اگر قیمت های ترکیه را به تومان تیدیل کنیم دود از سر ادم بلند میشود و معلوم میگردد که علیرغم افزایش بی سابقه و شوک کننده قیمت ها در یک سال اخیر باز ایران کشور ارزان قیمتی است ولی این ارزانی دلچسب به خاطر سقوط بی سابقه ارزش پول ملی و پایین بودن دستمزدها شیرینی خود را از دست داده و اکثریت مردم در تنگنا و عسرت به سر میبرند و جا دارد تا دولت برای تقویت پول ملی و افزایش متناسب دستمزد ها با تورم موجود اقدام فوری و عاجلی بعمل آورده تا مردم از حداقل های زندگی برخوردار گردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دوست عزیز مقیم ترکیه، لطفا برطبل دوستان دولتی نکوبید. اینجا ایران است و حقوق کارگر ماهی ۱.۴
با احتساب این درآمد و وضعیت رفاه و بهداشت و حمل و نقل و بیمه عمومی بسیار وضع بدی است و گرانی است نه ارزانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
عزیزم می دونی ترکیه یک قطره نفت ندارد ولی ایران روی دریای نفت خوابیده است،؟
ناشناس
| Turkey |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
ناشناسان گرامی 20.18 و 21.56 اگر کامنت مرا یکبار دیگر ملاحظه فرمایید خواهید دید توضیحی که در اخر کامنت نوشته ام دقیقا همانندنظر شماست و روی کاهش شدید ارزش ریال و پایین بودن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
دوست عزیز نمیدانم شما در ترکیه چکار میکنید
مردم پول خیلی زیاد دارند
براي كسي كه حقوق ماهانه وپايداري دارد با كسي كه هزارتومان هزارتومان وبلكه صد تومان صد تومان براي خانواده اش تلاش مي كند معني اين صفها متفاوت است .قضاوت جمعي مردم كاردرستي نيست چه بسا باشند ادمهايي با درامد خوب وثابت هم كه انها را در صف ببينيم ولي اندكن .
بی اعتمادی ، وضعیت آینده زیاد جالب به نظر نمیاد
ما چیزی به اسم کلیت مردم نداریم.ما افرادی داریم با طبقات اقتصادی اجتماعی مختلف که رفتارهای متفاوتی دارند.برای پی بردن به علل رفتار این گروهها نیازمند دانش اجتماعی هستیم.
مرگ بر آمریکا ، تمام مصیبت این ملت زیر سر آمریکاست
از بس بدبختمون کردید. اگر حرف بزنی سریع برچسب ضد انقلاب میخوری. استاندار خوزستان را که یادتان هست. وقتی حرف دل مردم را هیچ کس نمیفهمد و مسوولین به جای اینکه شرایط داخلی کشور را ارام کنند بیشر هرج و مرج ایجاد می کنند از مردم چه توقعی دارید؟ مردم دیگه واقعا بمب ساعتی شدند هیچ کس اعصاب نداره.
این دولت جه خدمات وحمایتی ار مردم کرده وچقدر حقوق را زیاد کرده که بنربن را گران کته.یک ساله گرانی وحشتناک وزرا فقط حرف زدند ومردم له شدند حالا با کدام متر ومعیار وبا کدام هدف 150 درصدبرای بنزین افزایش. این نماینده هاکحایندبرای رونق نولید باید قیمت ها پایین بیاد نه بالا بزه.اریک دولت ضد مردم این کارها برمیاد
کلید پاسخ این سوال مبنی بر هجوم برای خرید در استارت هر افزایش قیمت انستکه به تجربه دیده اند با شروع موج هر کس در ابتدای آن خرید کند برده و اینکه مسوولین توان یا اراده کنترل موجها را ندارند. و سیر قهقرایی ادامه دارد.
تابناک بابت انتشار متشکرم
بادرود:واقعاافوبرآنهایی که به خاطرپرکردن یک باک بنزین ومبلغ ۵۰هزارتومان هویت بی ارزشی خودرادرسانه های داخلی وخارجی به نمایش گذاشتندوچنین وانمودکردندماملتی هسیم که منافع ملی راقربانی منافع شخصی وامیال خودمیکنیم.
با همین سیاست ها می خواهید کشورهای عراق ، سوریه ، لبنان و یمن را اداره کنید؟ به فرض محال همه این کشورها مال ما شد می خواهید کدام مدیریت و سیاست ها را در آنها پیاده کنید یا سیاست های بهتری بلدین؟ اگر بلدین در همین جا پیاده کنید .
سلام واقعا سخت است درک و فهمیدن یاس و ناامیدی عمیق و فراوان مردم از آینده شون که قیمت امروز و این لحظه را کمترین قیمت نسبت به لحظه!! بعدی میدونند. و از سر استیصال چنین رفتاری بروز می دهند.گوش شنوایی نمی بینند و نه دست یاریگری.
سلام سوای رفتار فاجعه بار ما مردم با اقتصاد فلج و ناکارآمد دولت ؛ دروغ بیش از پیش مسئولین به مردم فلک زده هست هر چی رو گفتن ارزون میشه نخرید ما گوش دادیم ولی عقب موندیم از خونه و ماشین تا ... خدا ازتون نگذره مسئولین نامردا...
صف بستن ایرادی ندارد ، ایرانی ها بدلیل کمبود ها و قحطی هایی که در طول تاریخ خود داشته اند به این امر عادت دارند، در زمان ناصر الدین شاه و احمدشاه نیمی از جمعیت ایران از گرسنگی می مردند. به نوعی درژن ایرانی ها وارد شده. اما مسئولین امروز باید قبل از گران کردن آن تشویق به مصرف کمتر آن بکنند. کم کردن سفرهای درون شهری، آماده کردن خیابانها برای پیاده روی و دوچرخه سواری، تبدیل پارکینگهای ادارات و بیمارستانها به فضای سبز و از همه مهمتر توسعه حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک و ترویج فرهنگ لذت بردن از شهر سبز بجای رانندگی. آنوقت مصرف کم می شود و دولت قادر است بنزین را گران کند.
چون هر روز به جز دروغ از مسئولين چيز ديگري نمي شنوند .
مهناز افشار بگه نمیخرن
حق دارند مگر منی که نرفتم تو صف دلار و سکه و ماشین و آپارتمان ضررمو کسی جبران می کنه؟ از سری بعد ما هم اینکارو می کنیم
در رشت هم به دلیل شبهات ایجاد شده در سایتها همه روغنها را مردم خریده بودند و قحطی شده بود ولی بعد عادی شد. این شبهات را دولت و بازرسی و اطلاعات ایجاد میکند چون اطلاع رسانی از گران شدن و نشدن نمیکند و یک شبه گران میکند و سر مردم بدبخت کلاه میگذارد و سود کلان از وضعیت میبرد
چون به بهانه حفظ سرمایه نان به نرخ روز خور شدن.
تجربه دلار ومسکن و خودرو و.......... رفتار مردم ناشی از مشاهده برخی واقیتهای تلخ در نتیجه سیاستهای غلط مدیریت کشور خصوصا در سالهای اخیر است و کاملا طبیعی است
از ماست كه بر ماست
ملتی که سه ساعت برای یک باک بنزین و چهار ساعت برای سه کیلو گوشت صف ببندد و دو دقیقه وقت برای تحمل چراغ راهنمایی ندارد. از چه تمدنی برخوردار است؟ و چه نوع انسان می شود نامید؟
بی تردید کیفیت اسفناک آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته در پیدایش چنین رفتارهای ناهنجاری نقش به سزایی دارد.
سلام
اين تاکتیک نخ نمای دولت است.
برا کسی که گرسنست هزارتومنم هزارتومنه
واقعا بهمون برنخوره
ما مردم خیلی حسودیم .
ریشه همه این بدبختی ها در سطح پایین آموزش وآگاهی مردمه
عجب بابا
چنانچه این افزایش قیمت را با افزایش یارانه خودرو داران جبران می کردند این صف برای خرید بنزین تشکیل نمی شد مگر نه اینکه هدف جلوگیری از قاچاق سوخت از مرزها بود. خودرودار داخل کشور نباید هزینه. این کار.. را بدهد
همه حرفهها را مردم گفتند .هیچ .بر هیچ نپیچ
تابناک بالاخره ی چیز آموزنده نوشتی
مردم‌می‌دانند‌که‌ماشین‌سرمایه‌نیست‌
خنده داره
تابناک یه گزارش تهیه کم که چرا دیوار علی رغم اینکه گفته شده قیمت املاک نمایش نده وقتی وارد اگهی میشی قیمت نمایش میده
خواجه دربند نقش ایوان است
سلام. این یک نوع تست کردن مردم است
مقاله نویس محترم بهتره به جای تز دادن در مورد نخریدن کالا به علت گرانی و امثال آن کمی فکر کنی.
وقتی به راحتی پیاز صادر میشد و قیمتش هم نجومی شده بود
درسته که تحریم ها سبب گرانی شده ولی در این وانفسا چه نیاز به مدیران بیسواد هست؟
یکی از عوامل عمده گرانی ما مردم هستیم.
چون ميدونن كسي به فكرشون نيست
مشکل اقتصاد ایران این است که پول بی پشتوانه چاپ می شود


بهترین روش سود کردن این هست که کار انجام بشه، تولیدی انجام بشه و از نتیجه آن سود بدست بیاد،
وگرنه دلالی و دست به دست شدن کالا که مشکلی را از جامعه حل نمی کنه
مردم وقتی پول دستشون می آد دنبال این هستند که سود کنن،
خب مثل مدارهای الکتریکی می مونه که شامل چند تا مسیر موازی هست،
برق کدوم راه رو انتخاب می کنه؟
مسیری که از همه مقاومتش کمتر هست و راحت تر هست،
آدم ها هم همین طور هستند، مسیری را انتخاب می کنند که راحت تر بتونن توش سود کنند،
خب مسیرهای مختلف را بررسی می کنیم،
یک راه دلالی هست، خریدن از سر زمین به قیمت 1000 تومن و فروختن در تهران به قیمت 10000 تومن،
تا وقتی بی قانون باشه همین هست، اگر مالیات ببندن و بگن دلال 20 درصد بیشتر نمی تونه سود کنه اینطور نمیشه
مسیر دیگه این هست که تو بانک پول را بذاری و آخر سال 20 درصد سود بگیری، بی درد سر و راحت
مسیر دیگه این هست که طلا و دلار بخری، گرون که شد بفروشی سودش رو بخوری،
مسیر دیگه این هست که خونه بخری بدی اجاره بخوابی خونه و مفت بخوری
مسیر دیگه این هست که تو بورس سرمایه گذاری کنی که با این که ظاهرا پولش خوب هست ولی ریسک اش زیاد هست
مسیر دیگه این هست که مغازه بزنی، جنس قاچاق بیاری، از ترکیه و ... دو برابر بفروشی به ملت سود کنی،
مسیر دیگه این هست که تولید کنی، و از تولید سود کنی که سخت ترین روش ممکن هست
خیلی خب، تا وقتی مقاومت مسیرهای دیگه کمتر هست، کسی به سمت تولید نمی ره،
کاری که دولت کرد این بود که مقاومت یه مسیر را بیشتر کرد، مردم رفتن سراغ مسیر بعدی که مقاومت کمتری داره
اگر مقاومت آن هم زیاد باشه این طور نمیشه


چاپ پول باعث میشه همه مردم پول داشته باشند و به سمت دلالی بروند



وقتی پول چاپ می شود و وقتی نقدینگی زیاد می شود،
مردم همه متقاضی می شوند و با پولی که دارند می خواهند خرید کنند،
تقاضا بالا رفته، ولی آیا عرضه بیشتر شده؟
کدام عرضه؟ مگر تولیدی داریم؟ مگر تولید بیشتر شده؟
خیر، پس عرضه ثابت است تقاضا بیشتر شده،
نتیجه می خواهد چه باشد جز تورم؟
وقتی تقاضا بالا رفت و عرضه ثابت است، قیمت بالا می رود، می شود تورم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل