بازدید 7474
۴
غوطه در سیلاب ـ برش یازدهم؛

آیا همه خانه خراب شدن‌ها کار سیلاب است؟! +فیلم

«خانه خراب شدیم»؛ این جمله ای ا‌ست که شاید از زبان هر کداممان در مواجهه با بلایی، چون سیلاب اخیر شنیده شود؛ جمله‌ای که پیام آن مشخص است، اما آیا استفاده از این جمله برای همه‌مان مجاز است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، کار نسبتا سختی باید انجام دهیم، چون صحبت درباره بلایایی خارج از کنترل است که گاه با رود خروشان کشکان از راه می‌رسد و محله‌ای در بالادست پلدختر را از صحنه روزگار محو می‌کند.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵ 30 April 2019
تابناک اجتماعی -
«خانه خراب شدیم»؛ این جمله ای ا‌ست که شاید از زبان هر کداممان در مواجهه با بلایی، چون سیلاب اخیر شنیده شود؛ جمله‌ای که پیام آن مشخص است، اما آیا استفاده از این جمله برای همه‌مان مجاز است؟

به گزارش «تابناک»، برای یافتن پاسخ این سوال کار نسبتا سختی باید انجام دهیم چراکه صحبت درباره بلایایی خارج از کنترل است که گاه با رود خروشان کشکان از راه می‌رسد و محله‌ای در بالادست پلدختر را از صحنه روزگار محو می‌کند. بلایی که اگر بگوییم شماری از مردم را خانه خراب کرده، به نظر نمی‌رسد در توصیف آن دچار هیچ خطایی شده باشیم.

اما آیا همه خانه خراب شدن هایمان ناشی از قدرتمندی حوادث قهریه ای، چون سیلاب کشکان است یا امثال مسئولان هم در این میان نقش دارند؟ همان مسئولانی که مجوز ساخت و ساز می‌دهند و بی تأیید و حتی پرداخت وجوه قانونی به ادارات و نهاد‌هایی که در رأس آن‌ها قرار دارند، نمی‌توان یک آجر روی آجر دیگر گذاشت؟!

پرسشی کلیدی که می‌توان پیرو آن به ابهامات دیگری رسید و این نکته را یادآوری کرد که مسئولان، برآمده از میان خودمان هستند و چه بسا هر کدام از ما در جای ایشان بودیم، اوضاع فرقی نمی‌کرد. نکته‌ای که بار‌ها در خصوص آن بحث و جدل شده و دست کم تجربه بر سر کار آمدن گروه‌های مختلف طی سال‌های متمادی نشان داده که پر بیراه نیست.

با این ملاحظات بد نیست ماجرا را از منظر دیگری هم بررسی کنیم تا دریابیم آیا همه آنچه بر سرمان می‌آید، صرفا نتیجه عملکرد مسئولان و قدرت غیرقابل کنترل حوادث طبیعی است یا خودمان هم در خانه خراب شدن هایمان نقش آفرینی می‌کنیم؟ پرسشی که دست کم پدیده سلفی گرفتن با حوادث نشان می‌دهد، درست است و ارزش تفکر دارد.

پدیده‌ای که به شدت باب شده و حتی در مقاطعی مانند غرق شدن چند نفر در سیلاب آذربایجان در سال گذشته، نشان داده اشتباهی مرگبار است. اشتباهی مرگبار که در ماجرای سلفی گرفتن با حریق پلاسکو و سد راه نیرو‌های امدادی شدن، زشتی آن به بالاترین درجه بر همگان آشکار گشته و حتی در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی هم مشاهده شده تا معلوم شود با پدیده‌ای بیمارگونه و ترسناک مواجهیم.

بیماری که شاید یکی از دلایل بروز و نمود آن، بی توجهی شدید و عمیق همه مان به اصول ایمنی باشد. اصولی که بسیاری مان در استفاده از سیستم‌های گرمایشی در منازل و آب گرمکن و وسایل گازسوز نیز رعایت نمی‌کنیم و در نتیجه، هر ساله شمار زیادی از ایرانیان بر اثر خطراتی که این بی توجهی به دنبال دارد، جان می‌بازیم و اقواممان را داغدار و سیاه پوش می‌کنیم؛ درست مثل بی توجهی به اصول ایمنی در رانندگی.

بی توجهی‌هایی که در مواقع بروز بحران هایی چون سیلاب نیز خودنمایی می‌کنند تا جایی که کافی است برخی فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از سیلاب را مرور کنیم تا دریابیم چگونه خانه‌ای در مجاورت رودخانه و به تعبیر صحیح تر، در بستر قانونی رود بنا شده و توقع داشته‌ایم که سیلاب آن را خراب نکند؛ خانه‌ای که بعید است مالکش از برآب بودن عمر آن بی خبر باشد، اما صرف اینکه مجوز داشته، تخریبش را نتیجه قصور دیگران می‌خوانیم؛ قصوری که بعید است هرگز متوجه خودمان بدانیمش، حتی اگر دیگران نهیب بزنند که در حال رانندگی در مسیری هستیم که هر آن ممکن است در نتیجه سیلاب خروشان فرو بریزد و ما را به کام مرگ بکشاند. بی اعتنایی به اصولی که ورای ایمنی، مورد تأیید عقل نیز هستند، اما بسیاری مان ترجیح می‌دهیم ندیدشان بگیریم و در صورت بروز مشکل، خود را در صف کسانی قرار دهیم که واقعا خانه خراب شدنشان خارج از تصمیم گیری و انتخاب خودشان بوده و کاملا نتیجه حوادث قهریه است.

ببینید و قضاوت کنید.
 
تعداد بازدید : 619
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
زسما مردم را هدف قرار دادید تو این وضع و اوضاع با تحریم و قیمت دلار و سیلاب و گرانی هر روز و هر ثانیه کالا و قیمت افتضاج خودرو این بدترین کاری هست که می نوانستید بکنید .نو خارج حداقل ماشبن ارزونه اگه بنزین گزونه . اینجا همش گزونه با قلدری و همینه که هست !!!! متاسفم یرای مسئولین که سکوت کزده اند . فکر میکنم مسئولینمان در کشور دیگری زندگی می کنند چون اصلا اوضاع را نمی بینند و نمی فهمند .

ولی یکبار برای همیشه میگم مشکل قیمت دلار و بی ارزشی پول ملی را جدی حل کنید . هم جلوی فاچاق پوشت ، بنزین و کالای اساسی گرفته میشه هم جلوی افزایش قیمت ها .. هم نیاز نیست حقوق ها را اینقدر اضاقه کنید که مجبور باشید یک راه برای پر کزدنش از جیب مردم پیدا کتید ، که اونم بنزین باشه
سیلاب یک پیده طبیعی است اما وقتی مخرب می شود که با پدیده غیر طبیعی بی کفایتی و فامیل سالاری و اختلاس و رانت خواری و ... همراه شود!!!!
سفر های زیادی به روستا ها و شهرهای کوچک ایران انجام دادم. یک نمونه خانه ای ندیدم که نو ساز باشه و ایمن.دو طبقه خانه رفته بالا با قوطی فلزی ۱۰ و کمترین هزینه در همه چیز نه فقط مصالح.هیچکسی هم نیست که نظارتی کنه،مردک خوشحال هم بود برای دو تا پسرش خانه ساخته و زن و بچه و قصه.....یک ثانیه هم فکر نکرده که دور از جونشون قاتل زن و بچه و پسران خودش رو ساخته
درد امروز ایران نه سیل است نه زلزله نه طوفان و نه خشک سالی درد مردم مدیران نالایق هست است مانند اختاپوس چسبیدند به صندلی های مدیریت و مردم را به خاک سیاه نشاندن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان