بازدید 8575

چرانظرمراجع درباره«بانکداری»جدی گرفته نمی‌شود؟

نه مسئولان صدا و سیما و نه پشت پرده نشستگان «ستاره- مربع‎ها» فکرش را نمی‌کردند، اما نسخه «برنده باش» و دیگر برنامه‌های مشابه آن به چشم بر هم زدنی پیچیده شد. ورود آیت الله مکارم شیرازی به موضوع و بعد هم سخنان رهبری کار را تمام کرد.
کد خبر: ۸۹۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 30 April 2019
نه مسئولان صدا و سیما و نه پشت پرده نشستگان «ستاره- مربع‎ها» فکرش را نمی‌کردند، اما نسخه «برنده باش» و دیگر برنامه‌های مشابه آن به چشم بر هم زدنی پیچیده شد. ورود آیت الله مکارم شیرازی به موضوع و بعد هم سخنان رهبری کار را تمام کرد.

به گزارش «آزادی»، برای مسئولان مربوطه چاره‌ای نماند غیر از آنکه از خیر افزایش آمار بیندگان تلویزیون و سود مالی این برنامه‌ها گذشته و هر چه سریعتر به این رویه پایان دهند. سرعت عمل آقایان در این موضوع، اما این سوال را به ذهن می‌رساند که چرا انتقادات مکرر مراجع تقلید از نظام بانکداری و غیراسلامی و رباخوار خواندن آن، تا کنون موجب هیچ تغییر و تحولی نشده است؟

حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصادان مساله را روشن و جواب را ساده می‌داند؛ «منافع تصمیم‌گیرندگان». او در گفتگو با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه «علت اصلی در عدم ایجاد تغییر در نظام بانکداری منافع تصمیم گیرندگان است» گفت: «آن‌هایی که باید تصمیم بگیرند خود صاحب منافع هستند و علیه منافع خود عمل نمی‌کنند.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتراض به مسابقات تلویزیونی نیز به خاطر سهم نداشتن در منافع آن بوده است، گفت: «نه، اتفاقا عده‌ای منفعت دارند و عده‌ای نیز کارگزار همان‌ها که منفعت دارند، هستند. به تعبیر دیگر دولت در تسخیر و در خدمت این‌ها است. وقتی وزیر صنعت خود لابی خودروسازان است و دیگران نیز به همین ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که مدافع منفعت مردم باشند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا دولت تنها مسئول و عامل تعیین کننده در این امر است، گفت: «به هر حال دولت نقش کلیدی دارد، زیرا هم می‌تواند با تصمیمات دیگران مخالفت کند و هم می‌تواند و باید تصمیمات درست بگیرد و سازماندهی کند، طرح به مجلس ببرد و .... نقش دولت بسیار کلیدی و تعیین کننده است.»

به گفته وی، تا زمانی که سیاستگذاری‌های بخش دولتی از بند چپاولگران، دلالان و رانتجویان آزاد نشود، نمی‌توان به بهبود اوضاع اقتصادی کشور امید داشت.

راغفر افزود: من بار‌ها این را گفته و در مقالات اشاره کرده‌ام که عمده‌ترین مشکل اقتصاد ایران این است که در خدمت سوداگران است نه تولید.

وی با تاکید بر اینکه «اقتصاد ایران یک اقتصاد مالی، دلالی و تجارت معطوف به کالا‌های لوکس است» گفت: «تا زمانی که توجه ویژه به بخش تولید واقعی صورت نگیرد، بازسازی اعتماد عمومی و سرمایه گذاران میّسر نخواهد بود. موضوع تغییر در نظام بانکداری و توجه به اینکه مشغول رباخواری هستند یا نیستند نیز تا زمانی که اقتصاد از بند چپاولگران و صاحبان منافع رها نشود، مقدور نیست. به اعتقاد من پارادوکس نظام جمهوری اسلامی این است که یک نظام حکومتی متکی به ایدئولوژی اسلام با نظام اقتصادی متکی به ایدئولوژی مادی و فردگرای نئولیبرالیسم اداره می‌شود. به عبارتی بخش مالی (بانکی) بر بخش حقیقی (مولد) مسلط است و این مصداق سیطره نئولیبرالیسم بر یک اقتصاد به شمار می‌رود».

راغفر ساماندهی نظام بانکی را یکی از شروط و الزامات بهبود اوضاع اقتصادی کشور دانست و گفت: «بسیاری از بانک‌های هزینه بر هستند و باید در هم ادغام شوند. لازم است که تعداد بانک‌های خصوصی یافته و به یک یا دو مورد محدود شود.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
با اين صنعت بانكداري مردم عملا كارگر بانكها هستند نه اينكه بانكداري در خدمت مردم و جامعه!
اللهم عجل لوليك الفرج سريعا
مشکل کشور در همین بانکهای اسلامی نهفته هست ۲۵ملیون وام می گیری پنج ملیون مسدود می کنند سود ۲۲درثد بعد از سه سال حساب می کنی سودش از چهل درصد بیشتر بوده ربا خواری و تولید پول مسبب فلاکت اقتصادیه
اگر جدی گرفته شود این همه اخلال گر و اختلاسگر و فراری به کانادا و بیست سی سال زندان و اعدام و سلطان سکه و غیره، ظهور و امکان حیات پیدا نمی کنند
چون بانكداري يك نوع تجارت هست و تجارت بايد سود آور باشد و ضمن تاييد اينكه اقتصاد ايران مريض است و سود بانكي به تبع آن بالاست اما انتظار سود نگرفتن بانكها نيز انتظار غلطي است ، چون بانك بايد سود آور باشد و يك موسسه خيريه نيست !
در کشوری که تورم ۵۰ درصد و سود بانکی ۲۵ درصد است بانکها دارند عملا از جیب مردم فقیر و من وشما به وام گیرنده ها سود ۲۵ درصدی پرداخت میکنند واقای راغفر هم که یک اقتصاد دان است بعید است این نکته را نداند مگر انگه خود وام گیرنده باشد
ایکاش اقایان مراجع درسود بانکها دخالت میکردن تا درسال رونق تولید "تولید کنندگان یه نفس راحت بکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
خودشان حق امام را در سپرده‌های بلند مدت سرمایه‌گذاری کرده و هر موسسه‌ای که سود بیشتری بدهد با همان کار میکنند
فقط حجاب مهمه و چارلاخ موی بیرون زده !!!!!!!!!!!!!!!!!
صندوق رفاه دانشجویی از ما به راحتی حتی برای یک روز هزاران تومان جریمه می گیرد و اصلا به نظر مراجع کاری ندارد؟ بالاخره مسلمانیم یا نه؟ چرا اینقدر بی احترامی؟
برای اینکه علم بانکداری ندارند و اطلاعاتشون راجع به بانکداری از افراد معمولی هم کمتره . واین را از اظهارنظرهای ناشیانه مراجع محترم میشود فهمید . مثلا یکی از مراجع چند وقت قبل اعلام کرد پولهاتون را از بانها بگیرید .
بگیرند چکار کنند وکجا بذارند ؟
دوم اینکه بنظر اینطور میرسه که مراجع هنوز نمیدونند پول بانکها مال ملت است وهروقت بخواهند میتوانند مطالبه کنند وبانکها موظف هستند تمام وکمال پرداخت کنند . و بیشتر فکر میکنند پولهای توی بانکها بیت المال است و لذا پیشنهاد و دستور میدهند که بانکها فلان کنند وبهمان . انگار بانکها مدیر ومسئول ندارند .
لذا بانکها هم ضمن حفظ احترام وعدم پاسخ فقط اجرا نمی کنند .و ترتیب اثر نمی دهند .....
با سلام. اتفاقا اين موضوع هميشه براي من و كلي افراد ديگر سوال است كه چرا در موضوع ربا در بانكداري به نظر مراجع اهميت داده نمي شود؟
چون ربطی به حجاب ندارد
وقتی می خواهی چیزی رو از دست یه بچه خردسال بگیری یا چیز دیگر جذابی دستش می گیری یا به گونه ای دیگر حواسش رو پرت می کنی اونو می گیری که البته کوتاه مدته نتیجه دومی.حضرات لطف بفرمایند بگند در طول این چهل سال چی دادند به این اقتصاد که حالا می خوان بانکداریش رو ازش بگیرند.
در مورد بانکداری قضیه فرق میکند و در حالیکه دائماً ارزش پول ملی در حال کاهش است شما نمیتوانید هر مقدار سپرده گذاری کرده یا وام میگیرید همان مقدار را پس از مدتی دریافت یا پرداخت نمایید. اما اگر مثلاً مقداری طلا وام گرفته یا قرض بدهید و پس از مدتی قرار باشد مقدار بیشتری از نظر وزنی پس داده شود حرام است و باید همان مقدار برگردانده شود. البته مقداری کارمزد برای کسانی که بانی امر بوده و موضوع را ثبت می‌کنند در اسلام مجاز شمرده شده که خود مراجع محترم تا ۴ درصد را بلامانع میدانند. در زمان پیامبر اسلام و حتی قبل از یک قرن اخیر و چاپ اسکناس و اوراق بهادار ، تمام امور تجاری با سکه های طلا و نقره انجام می‌شده و موضوعی به نام کاهش ارزش پول ملی وجود نداشته است. امروزه در کشورهایی که تورم نزدیک به صفر بوده و ارزش پول تقریباً ثابت است ، بهره بانکی حتی از همان کارمزد ۴ درصد هم کمتر است و گاهی به حدود یک درصد می‌رسد.
چونکه نظر انها کشکیه، هیچ جا جدی گرفته نمیشه
علما وجوهات شرعی خودشون را کجا نگداری میکنند داخل بالش یا متکا !!!!!
اگه زمان خاندان پهلوي بود علما خودشون رو بخاطر اين رباخواري بانكها جر ميدادن و هرجا رو منبر ميرفتن خاندان پهلوي رو بي ابرو ميكردن.
ولي چون حكومت اسلاميه زبونشون لال شده به اين ميگن اسلام انگليسي
مشکل بانکها از آنجا شروع شد که روحانیت در این امور دخالت کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل