بازدید 7638
۵

افزایش دوباره سطح آب در آبادان، خرمشهر و شادگان/ اسباب‌بازی، گزینه‌ای مناسب برای ارسال به مناطق سیل‌زده

میزان آب در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در حال افزایش است و همچنان مقابله با سیلاب در دستور کار است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد بحران سیلاب پایان نیافته و ادامه دارد، حتی اگر بالا آمدن سطح آب در آق قلا و گمیشان را به مانند روز‌های نخست واقعه فراموش کنیم یا از آن بدتر، احساس کنیم اتفاق خاصی در آن منطقه رخ نداده و...
کد خبر: ۸۹۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶ 30 April 2019
تابناک اجتماعی -
میزان آب در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در حال افزایش است و همچنان مقابله با سیلاب در دستور کار است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد بحران سیلاب پایان نیافته و ادامه دارد، حتی اگر بالا آمدن سطح آب در آق قلا و گمیشان را به مانند روز‌های نخست واقعه فراموش کنیم!

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از پایین رفتن سطح آب در بسیاری از مناطق و کاهش خروجی آب سد‌ها خبر داد و اعلام کرد، وضعیت اضطراری خوزستان به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، این گونه به نظر می‌رسید که سیلاب تمام شده و این استان در آستانه ورود به پساسیل است، اما ظاهرا هنوز برای این تغییر و تحول زود است.

این را افزایش سطح آب در سه شهرستان جنوبی خوزستان نشان می‌دهد که استاندار بر تلاش برای مهار آن تأکید دارد و می‌گوید: میزان آب در حال افزایش، اما سیل‌بند‌هایی در حال احداث است. وضعیت شهرستان خرمشهر مزمن‌تر است که در این راستا در حال برنامه‌ریزی برای کنترل شرایط هستیم. از ورود آب به این شهرستان‌ها با همدلی بین قشرهای مختلف جلوگیری شده است.

شریعتی در ادامه با تأکید بر این که «هنوز وارد دوران پساسیل نشده ایم»، می‌گوید: باید به‌ فکر مسائل پساسیل و اقدامات لازم در این زمینه باشیم. در پساسیل نیازمند زمان قابل ملاحظه برای بازگشت به حالت اولیه هستیم. در همین راستا به همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد نیاز داریم. همزمان با اتمام سیل، بحران‌های اجتماعی آغاز می‌شود که دستگاه‌های فعال در زمینه اجتماعی نقش محوری به‌ عهده دارند.

مسدود بودن ۳ راه ارتباطی در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۲۰:۳۴

غلامعباس بهرامی نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: ۳ راه ارتباطی در استان به دلیل آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب، برای تردد خودرو‌های سبک و سنگین مسدود است. با فروکش کردن آب از سطح جاده ها، کار اصلاح و ترمیم نقاط آسیب دیده آغاز می‌شود و هم اکنون جاده اهواز - آبادان به دلیل طغیان رودخانه و آبگرفتگی در مسیر مسدود است که جاده اهواز - خرمشهر به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.

بهرامی نیا ادامه داد: جاده شریانی بستان - چذابه (منتهی به پایانه بین المللی چذابه) و جاده غیرشریانی عبدالخان - بستان نیز به دلیل طغیان رودخانه همچنان مسدود و جاده روستایی حمیدیه - سوسنگرد نیز به دلیل تخریب جاده ناشی از طغیان رودخانه و سیلاب مسدود شده که مسیر جایگزین جاده اصلی حمیدیه - سوسنگرد تعیین شد. ۱۰ جاده روستایی نیز در خوزستان همچنان مسدود است که با فروکش کردن آب، کار ترمیم آن‌ها آغاز می‌شود.

وی در پایان از رانندگان خواست از طریق سامانه تلفن گویا ۱۴۱، اپلیکیشن ۱۴۱، سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ و کانال فضای مجازی ' راه ' اطلاعات مسیر‌های تردد خود را جستجو و سفر ایمنی را آغاز کنند.

محاصره سازه‌های آبی حمیدیه در سیلاب
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۲۰:۰۱

حسن بهداد، رئیس اداره میراث فرهنگی حمیدیه گفت: سازه‌های آبی تاریخی این منطقه بر اثر سیلاب زیر آب هستند و امکان تخریب آن وجود دارد. این سازه‌های آبی مربوط به دوره ساسانیان، در ضلع غربی رودخانه کرخه در شهر حمیدیه واقع شده اند که با سر ریز شدن و سیلابی شدن کرخه این سازه‌ها همچنان زیر آب هستند و خطر تخریب آن‌ها را تهدید می‌کند.

بهداد تصریح کرد: به دلیل زیر آب بودن این سازه‌ها بر اثر سیل هیچگونه برآوردی در خصوص خسارت وارد شده در دست نیست. سد تنظیمی تاریخی حمیدیه با طول دیواره حدود ۱۱۰ متر به قطر ۲.۵ متر و ارتفاع ۵ متر است که در حاشیه رودخانه کرخه قرار گرفته و در امتداد دیواره این سازه ۲ سد و یک پل بند تاریخی متصل شده است.

خسارت سیل به حدود چهار هزار واحد صنفی در لرستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۸:۱۶

محمدرضا صفی‎خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار کرد: تاکنون ۳ هزار و ۹۵۰ واحد صنفی با برآورد مبلغی بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده‎اند.  ۱۱۴ واحد‌های صنعتی بر اثر سیل دچار خسارت شده که ۳۰۱ میلیارد ریال میزان خسارت آن‌ها بوده است. ۱۷ واحد شهرک صنعتی خسارت وارد شده که میزان خسارت آن‌ها ۳۱۹ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: زیرساخت‎های ۲۵ معدن دچار آسیب شده که میزان خسارت آن‌ها ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. در الیگودرز و چگنی عمده جاده‎های ما که آسیب دیده‎اند جاده دسترسی به معادن است و در حال حاضر اقتصاد معدن ما با مشکل روبرو شده است. خیلی از روستا‌های ما در بخش فرش آسیب دیده‎اند در چند روستا ۱۸۰ دار قالی زیر آب رفته است و قالیبافان ما با مشکل روبرو شده‎اند که خیلی از این‌ها وام بدهکار هستند.

خسارت 16 میلیاردی دهیاری‌های استان قزوین در سیل
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۷:۱۵

اکرم نجفی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: در سیل ابتدای سال جاری ۲۳۰ روستا دچار آسیب شدند که بخشی از این آسیب‌ها مربوط به تأسیسات دهیاری‌ها شامل زیرسازی، آسفالت، سنگفرش، ساختمان دهیاری، آرامستان و بوستان روستایی در سطح استان هستند. بنا بر اعلام مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری، برآورد فعلی مبلغ این خسارت‌ها، بیش از ۱۶ میلیارد تومان است.

علی فرخزاد معاون امور عمرانی استانداری قزوین پیش‌ از این اعلام کرده بود که میزان خسارت برآورد شده راه‌ها تاکنون 50 میلیارد تومان بوده است و 200 کیلومتر از راه‌های استان نیاز به مرمت دارند. فرخزاد همچنین از تخریب بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و ۱۵۱ واحد دامپروری استان قزوین در اثر سیل فروردین‌ماه خبر داده بود.

بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد حجم خسارت سیل در کشور
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۷:۰۷

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن تجارت اظهار داشت: سیل امسال حادثه بسیار بزرگی بود و در بازدیدی که داشتیم خسارت خیلی وسیع بوده است و اینکه کمترین تلفات انسانی را داشتیم خودش یک نوع تدبیر بوده است. باید نقاط ضعف را به دست بیاوریم، دولت مصمم است، حجم خسارات در کشور بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و یکی از استان‌هایی که آسیب زیادی دیده لرستان است.

وی عنوان کرد: لرستان در حوزه صنعت، معدن و تجارت بالای ۷۰۰ میلیارد تومان آسیب‌دیده این در حالی است که زیرساخت‌ها، مردم، مزارع کشاورزان و منازل مسکونی بیشتر آسیب‌دیده است. این خسارت بالای ۳۵ میلیارد تومان مسئولان رسمی یعنی وزارت کشور و.. تاکنون گفته‌اند که عدد کوچکی نیست و دولت مصمم است و چندین جلسه بحث کرده‌ایم و گزارش گرفته‌شده و خدمت مقام معظم رهبری ارائه‌شده است.

رحمانی تصریح کرد: بنابراین است که همه ظرفیت‌های بودجه‌ای و منابع کشور و حتی صندوق پای‌کار بیاید؛ سازمان برنامه‌وبودجه مبالغی را اختصاص داده برای کار‌های روزمره و فوری مانند معیشت مردم، اسکان موقت و ...، خسارت حوزه کشاورزی تصویب و ابلاغ شده است. حوزه صنعت هنوز مانده و زیرساخت‌ها نیز به همین‌گونه، حوزه اصناف یک‌بخشی ابلاغ‌شده است و بخشی دیگر در داخل مسکن آمده است؛ یک بحث محل کسب آسیب‌دیده و بحث دیگر اقلام، تجهیزات و مواد و.. است.  جمع‌بندی انجام می‌شود، هنوز مأموریت کار با وزارت کشور است و تمام نشده و ما حضور فعال داریم، اصناف ازنظر تسهیلات ابلاغ‌شده و استفاده کنند، بحث بلاعوض مانده که مشخص می‌شود.

آسیب‌های زیادی در راه‌های مواصلاتی شهرستان داشتیم
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۵:۲۲

سعید شیبانی فرماندار نیشابور روز سه شنبه در جلسه شورای اداری نیشابور در سالن شهید عابدی فرمانداری نیشابور گفت: آسیب‌های زیادی در راه‌های مواصلاتی شهرستان داشتیم و متأسفانه سیل اخیر این آسیب را دو چندان کرد. نیشابور با حمایت فولاد خراسان در بحث معین اقتصادی وارد شده است و تلاش ما این است که از این ظرفیت در جهت اشتغال روستایی استفاده کنیم و باید با ایجاد خودباوری به سمت اشتغال در روستا‌ها حرکت کنیم.

فرماندار نیشابور گفت: با پیگیری‌های انجام شده فولاد خراسان بیمه عشایری برای نیشابور و فیروزه را در سطح کلی پوشش و تأمین خواهد کرد.  سال ۹۷، ۹۹۱ نفر به اداره کار و تعاون مراجعه و پرونده شکایت تشکیل دادند و از این تعداد ۵۹۱ پرونده رأی صادر شده است و ۴۰۰ نفر توافق کردند. در بحث حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۹ هزار و ۷۰۰ ساعت آموزش برای کارگران داشته‌ایم و عمده حوادث شهرستان مربوط به ساختمان‌ها است.

۵۷ میلیارد تومان خسارت سیل به تاسیسات آب و فاضلاب مازندران
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۴:۵۸

مجید عبدالهی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: بیشترین خسارت سیل در شهرستان سیمرغ اتفاق افتاد که ایستگاه مرکزی آبرسانی ۳ شهر و ۹۲ روستا دچار مشکل شد و به دلیل غرقابی شدن تاسیسات آبرسانی از کمک غواصان استفاده کردیم. برای آبرسانی به شهر‌های گروه الف بیش از ۱۵۰۰ لیتر آب در ثانیه نیاز داریم که ۱۰۰۰ لیتر از چاه‌ها و ۵۰۰ لیتر نیز از سد البرز تامین می‌شود، اما با وقوع سیل و کدورت بالای آب در سد به ناچار ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب را از مدار خارج شد.

عبدالهی ادامه داد: برای رفع این مشکل با حضور شبانه روزی ۶۰ نفر از نیرو‌های متخصص آب منطقه‌ای و آب فاضلاب روستایی و شهری و با استفاده از ۳ لوله به روش سیفونی موفق شدیم بیش از ۵۳۰ لیتر در ثانیه آب از سطوح بالایی سد برداشت کنیم و اکنون به قاطعیت اعلام می‌کنم مشکل کمبود آب شرب شهر‌های گروه الف به خصوص شهرستان بابل مرتفع شده است.

وی در خصوص میزان خسارت سیلاب‌های اخیر گفت: سیل در دو مرحله ۲۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به تاسیسات آب و فاضلاب شهری، ۲۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی مازندران آسیب وارد کرد و علاوه بر آن بارندگی شدید چهارم اردیبهشت امسال و وقوع سیل نیز موجب خسارت ۲۰۰ میلیونی به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی استان شده است.

خسارت سیل به ۶ هزار واحد مسکونی آق قلا
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۶

حسینی کارشناس ارزیابی بنیاد مسکن استان گلستان گفت: تاکنون حدود ۶ هزار واحد مسکونی درشهرستان آق قلا ارزیابی شد که حدود ۳۰ درصد آن‌ها احداثی و مابقی آن تعمیراتی است. تا کنون حدود ۷۰۰ واحد مسکونی براثر سیل اخیر آسیب دیده اند که حدود ۲۹۵ مورد آن احداثی و مابقی ان تعمیراتی است. تا کنون ۵۰ پرونده از اهالی این روستا به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده است و همچنین برای تسریع در روند اجرایی اقدامات ابتدایی واحد‌های احداثی آغاز شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات دولت برای واحد‌های احداثی در روستا ۴۰ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون تومان آن بلاعوض محسوب می‌شود. همچنین افراد خسارت دیده سیل اخیر در استان از حمایت‌های رهبری و بنیاد مستضعفان در قالب دریافت سیمان و همچنین اقلام معیشتی بهره می‌شوند.

اراضی کشاورزی خوزستان سر از آب بیرون آوردند
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۳:۴۸

کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به فروکش کردن سیلاب در مناطق غربی، مرکزی و شمالی استان گفت: ۱۴ هزار هکتار دیگر اراضی سیل زده استان با کمک مردم و بهره برداران محلی از آب خارج شد. با خروج آب از اراضی سیل زده، مجموع زمین‌های کشاورزی که تاکنون از آب خارج شده به ۴۹ هزار هکتار رسید. کار خارج سازی و هدایت آب از ۷ هزار هکتار دیگر از اراضی که دچار آبگرفتگی شده اند از روز گذشته با کمک نیرو‌های جهادی و مردمی آغاز شده و تا چند روز آینده این بخش نیز به پایان خواهد رسید. نباید زمان کشت تابستانه از دست برود.

این مقام مسئول بیان کرد: زمین‌های کشاورزی خسارت دیده که آب از آنان خارج شده، عملیات بازسازی زهکش ها، لایروبی انهار و همسطح سازی زمین‌ها با کمک بهره برداران محلی و نیرو‌های ستادی سازمان جهادکشاورزی به سرعت انجام می‌شود.

چادر، کلاس درس دانش آموزان روستا‌های سیل زده شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۳:۱۸

عزیز مجدم، مدیر آموزش و پرورش شادگان با اشاره به برپایی کلاس‌های درس اضطراری در چادر برای دانش آموزان روستا‌های سیل زده این شهرستان گفت: ۴ کلاس درس در روستا‌های حدبه، دریسیه، گرمه و رگبه در چادر برپا شده و روند آموزش در این روستا‌ها برقرار است.

وی با اشاره به بازماندن ۲ هزار و ۴۰۰ دانش آموز در مناطق روستایی در جریان سیل اخیر بیان داشت: هم اکنون اکثر کلاس‌های درس آن‌ها دایر شده است و در برخی از روستا‌ها که مسیر ارتباطی آن‌ها قطع شده معلمان با قایق به این مناطق اعزام و مشغول تدریس هستند. برخی از دانش آموزان روستا‌های درگیر در سیل نیز به مدارس حوزه شهری منتقل شدند. کتاب‌های درسی دانش آموزانی که کتاب‌های آن‌ها در جریان سیل از بین رفت نیز تامین و در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

 

رواناب به حوزه شهر گمیشان رسید
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۲:۱۲

امیرشیرتوماج فرماندار شهرستان گمیشان گفت: با توجه به خروجی آب از شهرستان آق قلا، رواناب تازه به حوزه شهر گمیشان رسید و سرعت و سطح آب در کانال‌ها و گرگانرود بیشتر شده است. بر اساس بازدید‌های میدانی اگرحجم ورودی آب از سمت آق قلا ادامه نداشته باشد می‌توان امیدوار بود که از این بحران گذشت. با توجه به سطح بالای گرگان رود نسبت به حاشیه آن، آب ناشی از زه برخی از روستا‌ها مانند: قره کیله، بصیرآباد، آرخ بزرگ و خواجه نفس با میزان بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر دچار آبگرفتی شده است.

وی افزود: تا کنون ۱۵ پل یا بریدگی برای خروج و هدایت آب به سمت تالاب و در نهایت دریا ایجاد شده است. همچنین با تعریض کانال‌ها و دایک‌های حفاظتی در اطراف سیمین شهر تلاش داریم میزان ورودی آب کنترل شود.

برگزاری کلاس‌های اضطراری درس در روستا‌های سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۱:۲۹

عزیز مجدم، مدیر آموزش و پرورش شادگان گفت: 4 کلاس‌ درس اضطراری برای دانش آموزان در روستا‌های سیل زده حدبه، دریسیه، گرمه و رگبه شادگان در چادر برپا شده و هم اکنون اکثر کلاس‌های درس آن‌ها دایر شده است. ۲ هزار و ۴۰۰ دانش آموز در مناطق روستایی در سیل از تحصیل بازماندند در برخی از روستا‌ها که مسیر ارتباطی آن‌ها قطع شده معلمان با قایق به این مناطق اعزام و مشغول تدریس هستند.

مجدم تصریح کرد: دانش آموزان روستا‌های درگیر در سیل نیز به مدارس حوزه شهری منتقل شدند و کتاب‌های درسی دانش آموزانی که کتاب‌های آن‌ها در جریان سیل از بین رفت نیز تامین و در اختیار آن‌ها قرار گرفت. سیل به بیشتر مدارس روستایی آسیب جدی وارد کرده است که میزان خرابی بعد از فروکش کردن سیلاب در منطقه نمایان خواهد شد و کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت وارده به واحد‌های آموزشی هستند.

۸ کیلومتر از محور پلدختر – معمولان درحال بهسازی
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۰:۴۴

عبدالحسین علی اکبری مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۷ دستگاه از ماشین آلات راهداری استان زنجان به همراه ۲۵ نفرنیروی انسانی در منطقه پلدختر مستقرهستند، افزود:خاکریزی کیلومتر‌های ۱۹ تا ۲۰ به طول ۱۰۰۰ متر وعرض ۱۲ وارتقاع ۷ متر انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان زنجان تصریح کرد:در ۲ کیلومتر از محورپلدختر- معمولان، مسیرمقطعی با گریدرولو در و از مصالح موجود وبدست آمده از پاکسازی مسیرسیل، ایجاد شده است. پیش‌تر نیز کیلومتر ۹۶ کیلومتر ازمحور‌های شهرستان سلسله که درسیل دچار آسیب شده بودند، توسط اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان زنجان بازگشایی شده اند.

اتمام بازسازی تمام مدارس آسیب دیده در سیل تا مهر ۹۹
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۰:۱۳

مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در همایش ملی خیرین مدرسه ساز که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: ایران جز پهنه‌های سیل و زلزله خیز است، و همزمان با سیل ایران در آمریکا هم سیل به وقوع پیوست و آن‌ها نتوانستند مدیریت بحران مناسبی داشته باشند. عمده آسیب به مدارس بر اثر آبگرفتگی و گل و لای وارد شده به بودند و خسارات سازه‌ای نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۸۰ مدرسه دچار آسیب شدند بیان کرد: کل رقم خسارات برای آسیب جزئی و کلی ۴۴۰ میلیارد تومان بوده است و اغلب این مدارس دچار آسیب دیدگی پیش از این در لیست تخریب بودند. تا مهر ۹۸ برای مدارس کوچک و تا مهر ۹۹ برای مدارس بزرگ نیاز‌های حداقلی را برای دانش آموزان در نظر می‌گیریم و توصیه وزیر این است که به طور جهادی در بازسازی و نوسازی مدارس اقدام کنیم.

رخشانی مهر بیان کرد: در زلزله و سیل اخیر، مدرسه پایگاه امداد و نجات بود و همین عامل باعث شد برای راه اندازی مدارس از ۱۷ فروردین ماه به بعد مجبور به استفاده از کانکس شویم.

وی اضافه کرد: در سیل‌های امسال ۱۴۸۰ مدرسه آسیب دیده‌اند که شامل ۴۴۴ مدرسه لرستان، ۱۱۴ مدرسه خوزستان، ۳۲۴ مدرسه گلستان، ۱۸ مدرسه فارس، ۵۰ مدرسه ایلام، ۳۵۷ مدرسه همدان، ۲ مدرسه کرمانشاه، ۱۱۳ مدرسه چهارمحال و بختیاری و ۵۸ مدرسه مازندران است. از ۱۴۸۰ مدرسه آسیب‌دیده، ۲۱۰ مدرسه آسیب کلی و ۱۲۷۰ مدرسه آسیب کلی دیدند.

ویدئو: سدی که پس از ۲۲ سال سرریز شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۳

سد «الغدیر» ساوه واقع در استان مرکزی، در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت ۲۷۷ میلیون متر مکعب تأسیس شد. بر اثر بارش‌های سال جاری، طی دو روز اخیر این سد در تراز نهایی و مرحله سرریز قرار گرفت و پس از ۱۲ سال عدم فعالیت، در آستانه تولید برق قرار دارد. این سد بر اساس اهداف چندمنظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

تعداد بازدید : 481
سیلاب از آق‌قلا در ۳ تا ۴ روز آینده تخلیه می‌شود
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۹:۲۹

علی نظری مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان صبح امروز درباره آخرین وضعیت خروج سیلاب از شهر آق‌قلا اظهار کرد: با تلاش‌های انجام ورود آب به شهر کاهش یافته و خروج آب از بخش‌های شمالی شهر آق‌قلا نیز سرعت گرفته است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و احتمال وقوع سیلاب مجدد در روز‌های ابتدایی اردیبهشت و طغیان گرگانرود، تلاش کردیم با اصلاح سازه‌های انحراف در آقدکش و قرنجیک و همچنین اجرای کانال شمال آق‌قلا و تقویت دایک یلمه خندان ورود آب به شهر آق‌قلا را کاهش دهیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که حدود ۲۵ متر مکعب بر ثانیه از آب به خارج شهر آق قلا هدایت می‌شود و و با ظرفیت آب گذری ۱۱۰ مترمکعب بر ثانیه از رودخانه، امکان آب‌گیری شهر وجود خواهد داشت که با پارگی و تخریب دایک این اتفاق سریع‌تر رخ داد.

وی افزود: با ایجاد شکاف‌های متعدد در جاده کمربندی، آب داخل شهر در حال حاضر با سرعت بیشتری خارج می‌شود و با توجه به ترمیم دایک حفاظتی و سیل‌بند یلمه خندان سیلاب در ۳ تا ۴ روز آب از شهر خارج می‌شود. اجرای قطعی و نهایی سد آقدکش ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب رودخانه گرگانرود را در محل سد به سمت آق‌قلا (روستای سقرتپه) منحرف خواهد کرد و در سیلاب‌های حدود ۳۵۰ مترمکعب برثانیه در پایین دست سد وشمگیر دیگر هیچ گونه مشکلی برای آق‌قلا به وجود نخواهد آورد.

اینفوگرافی: نگاهی به وضعیت سدهای ایران
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۹:۱۹

بر اساس گزارش وزارت نیرو، میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۱۴ میلیمتر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶۱ درصد افزایش داشته است. روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده ایران پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین ۵۰ سال اخیر کشور هم فراتر برود.

برای کودکان سیل‌زده «اسباب بازی» و «مداد رنگی» بفرستید
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۸:۳۸

سید منتظر شبر، سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از خیران خواست تا برای حمایت از کودکان مناطق سیل‌زده به نیازهای روحی آنها توجه کرده و برخی اقلام مانند مدادرنگی و اسباب بازی برای آنها ارسال کنند.

وی با بیان اینکه در خوزستان با توجه به اینکه محل تجمع سیل زدگان در اردوگاه‌ها است، گفت: به همین دلیل متناسب با جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها برای کودکان مهدکودک ایجاد کردیم. در حال حاضر حدود ۳۰ مهد در اردوگاه‌های اسکان سیل زدگان مشغول فعالیت هستند و اگرچه در مقطعی تعداد مهدهای سیار بیشتر بود، اما با توجه به کاهش سطح آب رودهای دز و کرخه و جمع شدن تعدادی از اردوگاه‌ها، تعدادی از این مهدهای کودک نیز جمع آوری شدند. امیدواریم با کم شدن سیل این مهدهای سیار نیز جمع شود و توانمان را روی بازسازی مهدهای کودک مناطق آسیب دیده بگذاریم.

شبر با بیان اینکه توجه برخی نیازها برای مردم کمتر جا افتاده است، تصریح کرد: به عبارت دیگر مردم بیشتر به نیازهای تغذیه‌ای سیل زدگان توجه دارند، درحالی که اسباب بازی تأمین کننده تغذیه روح این بچه هاست. حمایت‌های روانی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده به طوریکه آسیب‌های ناشی از سیل باید مورد توجه قرار بگیرد. برای دولت هم مهم است که این آسیب‌ها را به حداقل برساند. اما برای برخی هنوز جا نیفتاده است و فکر می‌کنند توزیع و تهیه اسباب بازی برای کودکان چندان مهم نیست درحالی که تهیه عروسک، مداد رنگی و… در بلند مدت بر روی کودکان و کمتر شدن آلام روحی آنها مؤثر خواهد بود.

آخر هفته‌ بارانی در برخی مناطق کشور
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۸:۲۱

احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به ایسنا گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (۱۰ اردیبهشت) در بخش‌های از شمال غرب کشور، ارتفاعات البرز و دامنه‌های جنوبی آن، بخش‌هایی از شمال استان مرکزی، ارتفاعات کرمان و قسمت‌هایی از شمال شرق کشور بارش پراکنده باران و گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فردا (۱۱ اردیبهشت) در غالب مناطق کشور جوی پایدار خواهد بود، گفت‌: طی روز پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت) در بخش‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، ارتفاعات البرز و دامنه‌های جنوبی آن شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین همچنین بخش‌هایی از زاگرس مرکزی و شمال شرق کشور بارش پراکنده باران با احتمال رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه تا روز جمعه (۱۳ اردیبیهشت) روند افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود، گفت: طی سه روز آینده در بخش‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان‌ و بلوچستان و شرق هرمزگان وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

تردد دلهره آور از رودخانه کشکان با قاتل انگشت!
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۸:۰۸

«ابراهیم آباد» نام روستایی در فاصله کمتر از یک کیلومتری بخش معمولان در شهرستان پلدختر در جنوب استان لرستان است که برای رسیدن به آن لازم است از "رودخانه کشکان" عبور کرد. همان رودخانه‌ای که طغیان آن باعث سیل مهیب در 13 فروردین امسال شد.

به گزارش تسنیم، تردد اهالی روستا به معمولان و جاده اصلی تنها به وسیله‌ "گرگر" امکان‌پذیر است؛ گرگر در واقع صرفاً یک سبد است که روی کابل فلزی سوار شده و حرکت می‌کند و وظیفه نقل و انتقال مردم و بار را ایفا می‌کند. وسیله‌ای خطرناک که برای استفاده از آن لازم است با دست، کابل را گرفت و در نتیجه ممکن است گاه سبد سنگین روی دست برود و فاجعه رقم بخورد. فاجعه ای که آثار آن روی دست بسیاری از اهالی ساکنان روستاهایی مانند ابراهیم آباد دیده می‌شود.

الزام به استفاده از وسیله ای که قاتل انگشتان بسیاری از مردم منطقه است و آنطور که اهالی روستای ابراهیم‌آباد می‌گویند، مسئولان بارها و بارها قول داده‌اند با احداث پل، چاره‌ای برای تردد اهالی روستای ابراهیم‌آباد بیندیشند اما این وعده‌ها به سرانجام نرسیدند و مردم این روستا نیز دیگر از پیگیری ماجرا خسته شده‌اند.

اولویت نخست دولت، پرداخت‌ خسارت‌های سیلاب است
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۸:۰۰

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان شب گذشته در جلسه کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب خوزستان اظهار داشت: بازسازی و بهسازی قابل توجه مناطق سیل‌زده خوزستان با برآورد صحیح از خسارت‌های سیلاب امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به فرم‌های منطق براستاندارد در کمیته بازسازی مدیریت بحران خوزستان، بیان کرد: این فرم‌ها نیز از سوی دستگاه‌هایی مختلف استان تکمیل و به کمیته بازسازی مدیریت بحران ارسال که پیگیری برای پرداخت خسارت‌ها در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به ضرورت هماهنگی بین بخش‌های گوناگون باهدف پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل، افزود: تمامی گزارش‌هایی که ارسال شده توسط کمیته‌های ارزیابی خسارت سیلاب خوزستان و با امضای رئیس این کمیته باید امضا سپس برای ستاد ارسال می‌شوند.

وی تأکید دولت و رئیس جمهور را نخست پرداخت خسارت‌های وارد شده به مردم و در نهایت دیگر خسارت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بعضی از مردم مناطق سیل‌زده خوزستان مردم تنها دارایی خود را از دست داده که امید است با جبران بتوانیم خسارت آنها را بازگرداند.

حاجی‌زاده با اشاره به اهمیت بازسازی و بهسازی زیرساخت‌های دولتی آسیب دیده ناشی از سیل، عنوان کرد: اولویت نخست برای ما جبران خسارت‌های مردم مناطق سیل‌زده و برنامه‌ریزی نیز براین اساس صورت گرفته است.

آسیب جدی به ۲۰۰ مدرسه در مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۷:۴۵

سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی خیرین مدرسه ساز که عصر دیروز برگزار شد، گفت: کمتر از ۱۰ سال پیش دو سوم مدارس غیر ایمن بود و امروز این عدد به یک سوم کاهش یافته است. در سال ۹۷ بیش از نیمی از مدارس به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شدند و این از افتخارات ماست که خیرینی داریم که به مدرسه سازی و آماده کردن فضای آموزشی اهمیت می‌دهند.

وی با اشاره به گزارش خسارات ناشی از سیل گفت: حدود ۱۵۰۰ مدرسه دچار آسیب شدند که ۲۰۰ مدرسه کاملاً تخریبی و مابقی نیاز به بازسازی دارند. بچه‌ها از حیث روحی آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند و باید بعد از سیل آنها را مورد توجه قرار می‌دادیم بنابراین در گام نخست وظیفه خود را ترمیم روحیه بچه‌ها قرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره رسیدگی به فضاهای آموزشی گفت: در این حوزه تلاش‌های خوبی صورت گرفت و در گلستان به جهت فاصله زمانی طولانی‌تر با بازگشایی مدارس توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی به برگزاری کلاس‌های فوق برنامه برای دانش آموزان کنکوری اشاره کرد و گفت: در استان لرستان این کلاس‌ها برپا شده است و در خوزستان در حال راه اندازی آن هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ترجیحا فقط کتاب و لوازم التحریر برای بچه های مدرسه ای بخصوص ابتدایی و راهنمایی بفرستید. من کشیدم این روزا رو و دیدم بچه های این حوادث زندگی علمیشون تموم میشه.
غرق شدن مردم بدبخت خوزستان اسباب سیاسی دارد.
خدا را شکر الان مناطق سیل زده نیاز به اسباب بازی و کتاب و معلم و مدرسه دارند.
حشدالشعبی واقعا اونجا اومده چکار کنه؟
این گروه که نه کتاب و دفتر و اسباب بازی دارند و نه معلم هستند.
سلام.اتفاقا از روز نخست نهاد کتابخانه های عمومی کشور این کار را انجام داده و برای کودکان کتاب و اسباب بازی ارسال کرده کما اینکه برای زلزله زدگان کرمانشاه هم این کار را انجام داده.
چند انگشت دیگه باید قطع بشه که مسئولین به فکر ساخت پل باشن اگه خانواده مسئولان اینچنین معلول میشدن حتما تا حالااقدام شده بود یا اینکه مثلا این روستا در یه کشور دوست وبرادر بود حتما تا الان چندتا پل داشتن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر