بازدید 9877
پیمانه اقتصادی؛

مقام مسئول: برنج با شایعه گران شد/ تراز تجاری مثبت ۱.۷ میلیارد دلاری در سال ۹۷/ کاهش سهم دلار در مبادلات خارجی روسیه/ پیش‌بینی اوضاع دلار در ماه‌های آینده

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یکه تازی بورس جنب پل حافظ/ شاخص کل به ۲۱۵ هزار واحد نزدیک شد، تزلزل بازار‌ها پس از اعلام GDP آمریکا، بازار اوراق مسکن؛ برخورد «تسه‌ها» به سطوح مقاومتی، ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی بازنگشته است، اوکراین گاز روسیه را با دو برابر قیمت از اروپا می‌خرد، افزایش ساعتی و لحظه‌ای قیمت خودرو و خروج ارز برای واردات ۲۴۹ تن اتوی برقی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۹۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 30 April 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یکه تازی بورس جنب پل حافظ/ شاخص کل به ۲۱۵ هزار واحد نزدیک شد، تزلزل بازار‌ها پس از اعلام GDP آمریکا، بازار اوراق مسکن؛ برخورد «تسه‌ها» به سطوح مقاومتی، ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی بازنگشته است، اوکراین گاز روسیه را با دو برابر قیمت از اروپا می‌خرد، افزایش ساعتی و لحظه‌ای قیمت خودرو و خروج ارز برای واردات ۲۴۹ تن اتوی برقی را در بر دارد.

مقام مسئول: برنج با شایعه گران شد

محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار ـ وزارت صمت ـ گفت: از ابتدای امسال تأمین کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده‌ایم. وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده‌ایم تأمین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تأمین این کالا اختصاص داده‌ایم. وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می‌شود. کلامی گفت: سه‌میلیون و 400هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود دو میلیون تن در داخل و یک میلیون و 400 هزار تن وارد می‌شود.

وی افزود: آنچه دولت وارد کرده است، با حداکثر نرخ (8 هزار تومان) به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما در قیمت برنج تولید داخل به‌ دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد. وی گفت: آسیب خزانه‌های نشاء برنج به‌دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز 4هزار­ و 200 تومانی برای امسال تأمین می‌کند. وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز 4هزار و 200تومانی به‌وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است. کلامی گفت: نیاز کشور حدود دومیلیون و 400هزار تن شکر است که دو میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود اما در سال 97 به‌دلیل بارندگی‌ها نیشکر با تأخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت. کلامی افزود:­ 600 هزار تن ذخایر شکر است ـ و به هر کس بخواهد ـ شکر می‌دهیم.

یکه تازی بورس جنب پل حافظ/ شاخص کل به ۲۱۵ هزار واحد نزدیک شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۵۶۲۳ واحدی معادل ۲.۶۹ درصد به رقم ۲۱۴ هزار و ۸۶۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی)، با افزایش ۱۶۲۰ واحدی به رقم ۶۱ هزار و ۹۲۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۸۹۹ واحدی، عدد ۴۳ هزار و ۴۷۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۲۶ واحدی به رقم ۳۰ هزار و ۲۹۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۲۰۸ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۲۴۲ هزار و ۴۸۰ واحد رسید.

همچنین شاخص بازار اول با ۳۹۸۱ واحد افزایش به رقم ۱۶۱ هزار و ۶۳۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۱۹۵۸ واحد افزایش همراه بود و عدد ۴۱۲ هزار و ۱۱۹ واحد را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات دیروز بورس تهران به بیش از ۱۹۵۹.۷ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۷ میلیارد و ۴۷۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی طی ۷۹۲ هزار و ۲۷۵ نوبت معاملاتی بود.

شاخص بورس

دوشنبه؛ رشد سهام آسیایی / تزلزل بازارها پس از اعلام GDP آمریکا

روز دوشنبه به دنبال آن که در معاملات جمعه، اعلام رشد اقتصادی آمریکا باعث شد تا شاخص اس‌اندپی به رکورد جدیدی ثبت کند، سهام آسیایی از افت بازگشتند. از سوی دیگر، داده‌ها نشان داد که برای اولین بار در چهار ماه اخیر سود شرکت‌های صنعتی چین رشد کرده است، که این باعث شد رشد سهام تقویت شود. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، در خارج از ژاپن، ۰.۳۸ درصد رشد کرد و از بدترین افت هفتگی خود در بیش از یک ماه اخیر، بازگشت. سهام شرکت‌های برتر چین که هفته گذشته ۵.۶ درصد از ارزش خود را از دست داده بودند، یک درصد جهش کردند. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۷۳ درصد رشد کرد. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۹۸ درصد بالا آمد. بازارهای سهام ژاپن، این هفته به علت تعطیلات رسمی طولانی در این کشور تعطیل است اما شاخص نیکی ژاپن در بورس سنگاپور ۰.۸۵ درصد بالاتر آمد. سهام استرالیا تحت شاخص ای‌اس‌اکس، پس از ثبت بالاترین رکورد یازده ماهه خود در روز جمعه، دیروز ۰.۵۳ درصد افت کرد. گزارش GDP قدرتمند ۳.۲ درصدی آمریکا در ۳ ماهه اول امسال، که در روز جمعه منتشر شد، باعث کاهش وحشت بازارها از وقوع رکود اقتصادی قریب‌الوقوع در آمریکا شد. اما در این مورد هم همچنان نگرانی‌هایی بود. سرمایه‌گذاران به این نکته دقت کردند که این رشد اقتصادی به علت کسری تجاری کمتر و انبار شدن بسیار کالاهای صادر نشده، محاسبه شده بود. اما داده‌های چین که نشان داد سود شرکت‌های صنعتی این کشور، در ماه مارج، برای اولین بار در ۴ ماه اخیر، رشد کرده است، باعث شد حال‌وهوای بازارها اندکی مثبت شود. در بازار ارز، شاخص دلار از رکوردهای اخیر خود پایین آمد و با افتی ۰.۳ درصدی در برابر ارزهای مهم جهان به ۹۷.۹۸۱ واحد رسید. در برابر ین ژاپن، دلار نرخ برابری خود را دست نخورده باقی گذاشت و در نرخ ۱۱۱.۶۰ معامله شد.

بازار اوراق مسکن؛ برخورد «تسه‌ها» به سطوح مقاومتی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» دیروز حدود 3/ 0 درصد رشد قیمت داشت و در نهایت به بهای 47 هزار و 743 تومان به فروش رفت. این تسه که روز یکشنبه به کف تاریخی خود رسیده بود با برخورد به مقاومت 47 هزار تومانی بار دیگر صعودی شد. سایر سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از هم تجربه کردند، برخی به افزایش قیمت پرداختند، برخی دیگر با شدت بیشتری کاهشی شدند به‌طوری‌که «تسه9602» به کانال 41 هزار تومانی سقوط کرد. میانگین قیمتی «تسه‌ها» در کانال 48هزار تومانی قرار داشته و روز‌به‌روز در حال کاهش است. بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین تعداد آپارتمان‌های فروش رفته تهران به 4/ 3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 3/ 73 درصد کاهش نشان می‌دهد و این رویه نزولی عامل اصلی رکود اوراق وام مسکن محسوب می‌شود.

۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی بازنگشته است

فرهاد دژپسند در نشست هم‌اندیشی کارآفرینان برتر کشور که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد با طرح این سوال که چرا از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری صادرکنندگان در سال گذشته تنها ۱۰ میلیارد دلار از آن برگشته است، خطاب به کارآفرینان گفت: آیا شما حاضرید شاهد سقوط ارزش پول ملی باشید؟ آن هم در حالی که ارزش پول ملی یک جزء اصلی از اقتصاد کشور است. می‌دانید اگر نصف این ارزی که به کشور نیامده است وارد می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ وزیر اقتصاد با بیان اینکه کشور در شرایط اقتصادی ویژه‌ای قرار دارد، اظهار کرد: ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم که در آن تمام نیروها معطوف به بستن ورودی منابع به کشور می‌شود تا از این طریق مردم از حاکمیت فاصله بگیرند یا در برابر آن موضع بگیرند. وی با بیان اینکه باید به دنبال رشد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید باشیم، افزود: تنها از طریق رشد تولید است که می‌توان به افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی رسید. در این مسیر نیاز داریم با همراهی و همفکری کارآفرینان موانع موجود را برطرف کنیم. او با بیان اینکه نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها از ۱۰۰ هم عبور کرده است، اضافه کرد: با این حال در برخی از بانک‌ها هم این نسبت بسیار پایین‌تر و حتی ۲۰ درصد است که باید برطرف شود. به نقل از ایسنا؛ وزیر اقتصاد با اشاره به قابلیت‌های مالی بورس گفت که می‌توان از امکانات مالی بازار سرمایه و بورس برای تأمین مالی نیازهای تولیدکنندگان استفاده کرد.

تراز تجاری مثبت ۱.۷ میلیارد دلاری در سال ۹۷

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تراز تجاری سال گذشته را مثبت ۱.۷میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: صادرات غیرنفتی سال گذشته ۴۴.۳ و واردات ۴۲.۶ میلیارد دلار بود. در بحث صادرات نسبت به سال قبل از آن ۵.۶ درصد کاهش داشتیم که بیشتر ناشی از تحریم‌ها بود. در بحث واردات نیز نسبت به سال ۹۶، ۲۱.۷ درصد کاهش داشتیم و عمده کاهش کالاهای وارداتی مربوط به گروه کالاهایی مصرفی و لوکس بود که به طور یقین مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا در این امر مؤثر بود. میراشرفی به شرایط تحریم و تأثیر آن بر صادرات اشاره کرد و گفت: در صورتی که بتوانیم مدیریت بهتر و هماهنگی بین دستگاه‌ها را افزایش دهیم می‌توانیم آثار تحریم را به حداقل رسانده و بهتر از آن چه که وجود دارد، تجارت خارجی را مدیریت کنیم.

اوکراین گاز روسیه را با دو برابر قیمت از اروپا می‌خرد

راشاتودی گزارش داد: به گفته پوتین، اوکراین وابستگی سنگینی به گاز روسیه دارد، بنابراین در صورت توقف کامل ترانزیت گاز، قادر نخواهد بود از گاز ذخیره خود استفاده کند. در حال حاضر جریان گاز ذخیره تنها روی کاغذ موجود است. پوتین با اشاره به گزارشاتی از این‌که اوکراین در حال خرید گاز روسی ذخیره از کشورهای اروپایی دیگر، با قیمتی بالاتر است، گفت: هیچ جریان گاز ذخیره‌ای در اوکراین وجود ندارد. اگر ترانزیت گاز متوقف شود، هیچ عرضه گازی هم وجود نخواهد داشت. رئیس‌جمهور روسیه گفت: اوکراین گاز را با قیمت دو برابر قیمتی که می‌تواند از روسیه بخرد، تهیه می‌کند. در عین حال کیِف به جای اینکه با شرایط خرید گاز از مسکو توافق کند، دور خود سرگردان است و دست آخر هم این مالیات‌دهندگان اوکراینی هستند که بهای این اقدامات را پرداخت خواهند کرد. او اشاره کرد: در چند سال گذشته، قیمت گرمایش ۱۴۰۰ درصد افزایش یافته، در حالی‌ که استانداردهای زندگی به شدت افت کرده است.

خروج ارز برای واردات ۲۴۹ تن اتوی برقی

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد در این مدت، بیش از ۲۴۹ تن اتوی برقی از ۴ کشور جهان وارد ایران شده است. واردات ۲۴۹ هزار و ۶۳۲ کیلوگرم اتوی برقی باعث خروج ۲ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۹۹۲ دلار یا به عبارتی ۱۰۶ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۴۹ ریال شده است. واردات از کشور‌های ترکیه، آلمان، چین و امارات متحده عربی صورت گرفته است.

کاهش سهم دلار در مبادلات خارجی روسیه

گزارش مؤسسه بین المللی حسابرسی و مشاوره مالی فاین اکسپرتیزا روسیه نشان می دهد، کرملین در سال های تحریم موفق شده سهم دلار را در مبادلات خارجی تا نزدیک 13 درصد کاهش دهد. به گزارش ایرنا از مسکو، در طول سالهای تحریم سهم روبل واحد پول روسیه 26.6 درصد رشد کرده و به 14.4 میلیارد روبل رسیده است.

گفتنی است، روسیه از سال 2014 که با تحریم های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مسأله اوکراین مواجه شده، تدابیری تلافی جویانه برابر تحریم کنندگان اتخاذ کرده است. کاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی یکی از اقدامات تلافی جویانه روس ها برابر آمریکا بوده است و توافقاتی که از سال 2013 تا 2018 در این خصوص میان روسیه و دیگر کشورها منعقد شد یکی از دلایل موفقیت اجرای این رویکرد بوده است. براساس گزارش منتشره از سوی اکسپرتیزا، در این مدت سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه 388 میلیارد کاهش یافته و در مقابل سهم یورو با 21.9 درصد افزایش معادل 151 میلیارد دلار رشد کرده است.

پرداخت با سایر ارزها نیز که پیشتر تنها 2.4 درصد از سهم مبادلات خارجی روسیه را در اختیار داشتند در طول دوره مطالعه با افزایش چشم گیری روبرو شده و به 84.6 درصد رسیده است. تغییرات قابل توجه در ساختار پرداخت ارز خارجی در صادرات روسیه باعث شده است که سهم دلار در این بخش نیز 15.5 درصد کاهش یابد و در مقابل سهم یورو با 90 درصد افزایش به 17.3 درصد (77 میلیارد دلار) برسد. سهم روبل در پرداخت های روسیه نیز طی سال 2018 با 33.3 درصد رشد در مقایسه با سال 2013 به 60 میلیارد دلار رسیده است. سهم سایر ارزها در ساختار ارز صادراتی 63.6 درصد افزایش یافت اما هنوز ناچیز است و 1.8 درصد از کل درآمد ارز خارجی روسیه را دربرمی گیرد.

نماینده مجلس: شاهد افزایش ساعتی و لحظه ای قیمت خودرو هستیم

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر خودروسازان یک هفته تا 10 روز خودرو به بازار عرضه نکنند التهاب ایجاد می شود، افزود: پرایدی که قبلا 5 میلیون بوده و قبل از نوسانات 18 میلیون تومان خرید و فروش می شده اکنون به بالای 50 میلیون تومان رسیده است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اگر پرایدهای کنونی با تولیدات اولیه مقایسه شود کیفیت آن به صفر رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر ملزومات پراید برداشته می شود و به عنوان آپشن به مردم معرفی و عرضه می شود، چه دلیلی دارد که کارخانه باید 5 درصد زیر قیمت بازار خودروی خود را به فروش برساند؟. وی تصریح کرد: اگر کارخانه های خودروسازی قطعات خود را با دلار و قیمت های بازار آزاد خریداری کنند و ورق ساخت اتاق خودرو با دلار خرید و فروش شود، هر روز می توان افزایش قیمت داشت، اما هزینه های خودروسازی ها براساس ریال بوده و این افزایش قیمت که در بازار خودرو به وجود آمده برای مردم قابل پذیرش نیست.

موسوی لارگانی با بیان اینکه این افزایش قیمت چهارچرخ ها سبب می شود که مردم به خودروهای خارجی روی آورند که این به ضرر تولید داخل بوده و سبب بروز مشکلات می شود، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید به التهابات بازار خودرو ورود کنند و پاسخگوی شرایط کنونی باشند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا هر روز باید قیمت خودرو افزایش یابد و ثبات قیمتی در این بازار وجود نداشته باشد، گفت: پیش از این حداقل برای یک سال خودرو قیمت گذاری می شد و مردم می دانستند تا پایان سال قیمت خودرو و یا ارز افزایش نمی یابد، اما امروز شاهد افزایش قیمت ساعتی و لحظه ای قیمت خودرو و برخی اقلام مورد نیاز مردم هستیم که این موضوع سبب ایجاد نارضایتی جدی در مردم شده که مجلس باید از جایگاه نظارتی خود به این موضوع ورود کرده و جلوی این نابسامانی که حد و حدودی نداشته را بگیرد. /خانه ملت

پیش‌بینی اوضاع دلار در ماه‌های آینده

محمود باغجری، استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن ارزیابی شرایط مختلف مؤثر بر تعیین قیمت ارز، اظهار کرد: با توجه به اقدامات بانک مرکزی در ایجاد بازار متشکل ارزی، اگر شرایط سیاسی فعلی در مناسبات بین ایران و آمریکا به وجود نمی‌آمد قیمت دلار قطعاً کاهشی می‌شد و نرخی بسیار کمتر از نرخ فعلی داشت. با این حال و حتی با به وجود آمدن مسائل سیاسی اخیر بعید است قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه کند. این اقتصاددان وقوع جهش ارزی مشابه آنچه در سال گذشته رخ داد را بسیار بعید توصیف کرد و گفت: واقعیت این است که ایران آن‌قدرها هم در برابر مسائل ارزی دست بسته نیست. با اقداماتی که بانک مرکزی در حال انجام آن است و همچنین بخشنامه‌ای که اخیراً برای اختصاص ارز صادرکنندگان به واردکنندگان تصویب کرده، بعید است بازار ارز نوسان چندانی را تجربه کند. او به مسأله صادرات نفت و تأثیر آن بر بازار ارز هم اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر چین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را می‌خرد و از سوی دیگر هند هم تا ۳۰۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد می‌کند. همه اینها غیر از آن چیزی است که ایران به جاهای دیگر صادر می‌کند. در این مناسبات حتی اگر ایران تنها بازار چین را هم داشته باشد و روزانه بتواند تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، باز هم می‌تواند اوضاع بازار ارز را به راحتی کنترل کند. این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، در بررسی اتفاقات ارزی سال گذشته در بازار آزاد به مساله "هجوم سرمایه‌گذاری" اشاره کرد و گفت: آنچه در سال گذشته بازار ارز را ملتهب کرد، هجوم مردم عادی برای خرید دلار به بازار بود که بعد از آن سقوط قیمتی که اتفاق افتاد، مردم عادی متوجه شدند که نباید در بازارهای پرریسک سرمایه‌گذاری کنند. این عدم حضور و تقاضای مردم برای خرید دلار در بازار ارز مسأله‌ای است که بسیار می‌تواند در کنترل بازار مؤثر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
سلام
در مورد بازگشت ارزهای ناشی از صادرات باید بگم که همه چیز رو مربوط میکنن به صادرات و در داخل باقیمت معادل دلاری برابر با هر 3500 تومن یک دلار میفروشن. اگه این صادرات راست و درست بود و حتی 50% اون به کشور برمی گشت که مشکل دلار و بالا بودن نرخ ارز بکلی حل میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
اوضاع اقتصادی روزبه روزبدترمیشه درعوض بورس هرروزرکورد جدیدمیزنه !!!!!
برنج با شایعه گران شده است همینطور دلار و پیاز و مسکن و خودرو هم قیمتهای هبابی دارند و بزودی این هباب میترکد و باد زیادی تولید می کند که می توان از این باد برق تولید کرد و جایگزین ثادرات نفت کرد تا دشمن شکست بخورد و مجبور شود برجام را بپزیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
حرفات درست ولی لطفا به نگارشت توجه کن. حباب نه هباب- صادرات نه ثادرات و بپذیرد نه بپزیرد.
ناشناس
| Sweden |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
نعمت جان اگر می خواهی ظنز نویس موفقی شوی لطفا کلمات را درست همانطور که میدانی درست است به کار ببر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
خخخخخخ مملکت گل و بلبل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
هق باشماست با رونغ طولید وافذایش ثادرات بذودی هباب مثکن وقیره خواحدطرکید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
نعمت تو منو کشتییییییییییی
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
قیمت مسکن حباب نیست از خواب بیدار شوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
نعمت جان تو حتما برو داروخونه و یک بسته قرص برنج بخر و بخور تا خوب شی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
نعمت برنج فروشی داری؟ ای کلک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
نعمت قرصاتو بشور بعد بخور
ای مقام مسؤول
خوب شما با تکذیب شایعه دوباره قیمت برنج را ارزان فرما
فقط برنج نیست.....
همه چیز با شایعه گرون میشه!
برنج با شایعه گران شد ؟!!!!!!؟

آخه این چه مملکتیه که با شایعه قیمت اجناسش میره بالا ؟

یک پیشنهاد :
آقا اون کسی یا کسانیکه همیشه از دولت و غیر دولت شاکی هستند و همیشه اونا رو نصیحت میکنن ، خودشون بیان یک سال زمام امور رو در دست بگیرن . حال هر مقامی که باشه ، ببینیم واقعاً کاری از دستشون برمیاد؟....
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
خیلی ساده ای داداش این کار خودشونه برای جبران کسری بودجه ...این بود دستمزد این مردم انقلاب کرده و شهید داده
اقای دژپسند شما بازارهای مالی را رصد می کنید؟
به عنوان مسئول اقتصادی کشور به وازرت صمت نمی گویید خودروهای خارجی را ازاد کنند تا قیمتهای کاذبش از بین برود؟
صحبتهای حماسی کردن راه حل امروز نیست و با صحبت حماسی قدرت خرید مردم و ارزش ریال افزایش پیدا نمی کند.
امریکا هیچ نقشی در بازار خودرو نداشته و فقط تصمیمات وزارت صمت باعث اشفتگی بازار خودرو شده و سانتافه ۹۰۰ میلیونی.
برنج با شایعه گران شد و دیگر ارزان نمی شود
با سلام خدمت خبرنگاران و خبرگزاریهای متعهد و دلسوز مردم..برنج با شایعه گران شده یا با بی تدبیری مسعولان....پیاز..کوجه سیب زمینی خودرو .لوبیا نخود لپه عدس و صدها قلم موارد دیگر چه...از خدا بترسید .. مردم توان خرید ندارند ...تا چیزی گران میشود نام واسته یا دلالان برای رد گم کنی شایعه میشود.صبر و تحمل مردم رو محک نزنید
تراز تجاری رو چطور مثبت ارزیابی کردی وقتی ۳۴میلیارد دلار بر نگشته به اقتصاد ایران و ۵۰میلیارد دلار هم به باد دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
یمشت عدد میریزن تو دیگ هم میزنن یچی در میارن تراز تجاری و مملکت داری تو سفره ها مشخصه
"برنج با شایعه گران شد"؟! چه حرف های غیر مسئولانه و غیر کارشناسانه ای! پس چرا اقلام مختلف با شایعه ارزان نمیشه؟! چرا؟!
برنج گران نشده

پول ملی بی ارزش شده

فرق گرانی با پایین آمدن ارزش پول ملی را بدانید
برنج گران شده .چه با شایعه چه بی شایعه . شما برنامت چیه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
شایعه
مقام مسول جان مردم از ترس تورم هنوزم حاضرند وارد بازار ریسکی دلار شوند.
لطفا تخیلی فکر نکن
شایعه یعنی اینقدر کارسازه تو مملکت داری؟
یعنی اگه الان بگیم برنج شده کیلو 5 تومن فردا 5 تومن میشه؟؟؟
اگه قراره شایعه قیمت اقلام رو تنظیم کنه پس ستاد تنظیم بازار و این همه نهاد حاکمیتی تصمیم گیر و نظارت کننده راجع به قیمت اقلام دقیقا چه کاری انجام می دن؟
اگه برنج فقط باشایعه گران بشه (که البته غیرقابل قبوله )بایدفکرگرانی بیشتربود
درموردخودروعذربدترازگناه چرا؟؟؟؟؟
باز ماه رمضان آمد و مسئولان برکت معکوس آن رو برامون به وجود میارن با گرانی خرما و برنج و دیگر مواد غذایی! نمی دونم چه حکمتیه هرسال دم ماه رمضان همه چی گران میشه!!!! ؟؟؟؟؟؟
حال شایعه هست شما چه برنامه ای دارین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
برنامه؟؟؟؟؟؟ شیییییب
براي جلوگيري از شايعه خوب بازار را اشباع كنيد هم دلالان ضرر كنند .وهم مردم سر سفره در ايام ماه رمضان برنج داشته باشند
دژپسند دیروز گفته چهل میلیارد دلار صادرات داشتیم . فقط ده میلیارد دلار برگشته . بقیه پول به کشور برنگشته . خب با این اوضاع ما چطوری با آمریکا بجنگیم
ولله همه چی خوبه ، گل و بلبل ، همه اش شایعه است ،برید دم خونه مسوولین همه چی هست و ارزون !!! مردم هم همه شادند وخندان و سعادت همه هم فراوان

این آمریکا هم که دیگه نابود شده و رفته و اصلا کسی نیست ، تحریم هم که همش کاغذ پاره است

خخخخخخخخ
البته وقتی اقتصادی روی هواباشد یا حباب داره یادلال وشایعه وبدترازهمه کسانی که درروزروشن دزدی میکنند وکسی هم جلودارشان نیست .بیچاره عامه مردم که فقط سراب می بینند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار