بازدید 2219
اقتصاد در گذر زمان

از استخدام یک فرانسوی به عنوان مدیرکل آثار باستانی تا برداشت غیرقانونی ۴۳۰ میلیارد دلاری از روسیه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 29 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۹ اردیبهشت ۱۳۰۷، پیشنهاد استخدام یک فرانسوی (آندره گدار) به عنوان مدیرکل آثار باستانی، کتابخانه و موزه اشیاء عتیقه، به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

۹ اردیبهشت ۱۳۱۲، رضاخان پهلوی طی قراردادی با انگلیسی ها، مدت پیمان شرکت نفتی انگلیسی «دارسی» را تا ۱۳۷۲ ش. تمدید کرد.

۹ اردیبهشت ۱۳۳۰، قانون ملی شدن نفت ایران در مجلس شورای ملی تصویب شد.

۹ اردیبهشت ۱۳۵۷، مارگارت تاچر رهبر حزب محافظه کار انگلستان که در تهران به سر می‌برد امروز اظهار داشت خرید‌های نظامی ایران باعث به وجود آمدن هزاران شغل در صنایع انگلستان شده و به مبارزه با بیکاری در این کشور کمک کرده است.

۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، هیات دولت بنابر پیشنهاد رییس جمهور به تشکیل ستاد ویژه‌ای مرکب از پنج وزارتخانه، بانک مرکزی و بانک‌های عامل رای داد که به گفته وزیر صنایع، مهم‌ترین ماموریت آن، رفع هرچه سریع‌تر مشکلات واحد‌های تولیدی و نیز شهرک‌های صنعتی کشور است.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۰، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی از دستور رییس جمهور برای رفع موانع استفاده از ذخیره ۳۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی خبر داد.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به شبکه بانکی، توافق اخیر بانک‌ها و موسسات اعتباری در زمینه «کاهش سقف نرخ‌های سود سپرده» را به طور رسمی ابلاغ کرد. هدف از این اقدام، «انتظام بخشی به بازار پول و جلوگیری از نرخ‌های هیجانی»، «کاهش هزینه و ریسک تسهیلات دهی»، «ایجاد رقابت سالم در شبکه بانکی» و «متناسب کردن نرخ‌ها با کاهش تورم» عنوان شده است.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات را ۴ درصد کاهش داد و به تبع آن نرخ سود سپرده بانکی نیز ۲ درصد تنزل یافت.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، رئیس کمیته دفاع شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که ظرف ۱۷ سال بیش از ۴۳۰ میلیارد دلار سرمایه این کشور به‌صورت غیرقانونی برداشت شده است.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل