بازدید 2147

تحصن معترضان سودانی در مقابل وزارت دفاع با همراهی قضات

سودانی ها با همراهی قضّات، تجمعات گسترده ای را در خارطوم به انجام رسانده و همچنان خواستار کناره گیری نظامیان از قدرت هستند.
کد خبر: ۸۹۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 26 April 2019

سودانی ها با همراهی قضّات، تجمعات گسترده ای را در خارطوم به انجام رسانده و همچنان خواستار کناره گیری نظامیان از قدرت هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، مردم سودان با ادامه تجمعات گسترده در خارطوم پایتخت این کشور همچنان خواستار کناره گیری نظامیان از قدرت هستند.

این در حالیست که موافقت ارتش با تشکیل کمیته مشترک در مذاکرات انتقال قدرت، مردم سودان را قانع نکرده است از این رو شمار زیادی از مردم در برابر مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم تجمع کرده اند.

به گزارش یورونیوز، همچنین در این روز ۱۰۰ قاضی سودانی که خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان هستند نیز از محل دیوان عالی کشور در خارطوم، به سمت محل تحصن معترضان حرکت کردند تا به آنها بپیوندند.

این قضات که لباس‌های سیاه رنگشان را بر تن داشتند، پلاکاردهایی حاوی شعار «قضات برای تغییر» به دست گرفته بوند و به سمت وزارت دفاع راهپیمایی کردند.

راهپیمایی قضات نخستین اعتراض جمعی قضات از سال ۱۹۸۹ یعنی تاریخ به قدرت رسیدن عمر البشیر محسوب می‌شود.

گفتنی است به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، نیروهای ارتش در ۱۱ آوریل سال جاری نهادهای دولتی را محاصره و بیش از ۱۰۰ عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند. ۳۵ تن دیگر نیز در جریان تظاهرات مردم سودان کشته شدند.

عوض بن عوف وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان از بازداشت عمر البشیر و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داد و اعلام کرد: قانون اساسی سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان از ساعت ۱۹:۰۰ امروز برقرار خواهد شد".

بن عوف، پس از یک روز اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است.

ژنرال عبدالفتاح البرهان به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان تعیین شد. ژنرال کمال عبدالمعروف نیز از سمت معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان برکنار شد.

عبدالفتاح البرهان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان بعد از انتصاب اعلام کرد که مقررات منع رفت و آمد را لغو کرده است. البرهان همچنین تاکید کرد که استانداران تمامی استان‌های سودان برکنار شده‌اند.

رئیس شورای نظامی انتقالی سودان همچنین با بیان اینکه دوره گذار حداکثر ۲ سال خواهد بود، گفت که پس از این مرحله نیز دولت مدنی تشکیل خواهد شد.

از سوی دیگر مخالفان سودان تحصن خود را در مقابل مقر ارتش این کشور در خارطوم ادامه داده و خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل