بازدید 2221

ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیا

کد خبر: ۸۹۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 26 April 2019

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ایران چهارمین کشور سیل‌خیز دنیاست و حدود ۲۶ درصد از پهنه کشور در معرض سیل های شدید و طغیانی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم حسین‌پور در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه آبخیزداری در ایران که کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است و بارش‌های آن عموماً رگباری است یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: سیل‌های اخیر نشان داد که فعالیت‌های آبخیزداری تا چه اندازه می‌تواند برای کشور ثمر بخش باشد. بارش‌های بیش از ۱۰۰ میلیمتر طی روز در کشور منجر به سیل‌های شدید می‌شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: بارش‌های اخیر که منجر به سیل در گلستان و شیراز شد به‌ترتیب حدود ۳۱۷ میلیمتر و ۷۶ میلیمتر در بازه زمانی ۱۵ دقیقه بود که طبیعتاً این میزان بارش سیلاب به دنبال دارد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه حفظ طبیعت عامل مهمی در پیشگیری از سیلاب است، تصریح کرد: مدیریت ریسک سیل موضوع مهمی است و سال گذشته در همین راستا سازمان جنگل‌ها جلسه‌ای مشترک با سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار کرد تا از راهکارهای مطلوب و تجارب جهانی در جهت کاهش خطرپذیری سیل در کشور استفاده شود.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون مطالعات فاز تفضیلی اجرایی برای ۲۶ میلیون هکتار از گستره حوزه‌های آبخیز کشور انجام شده و مطالعات فاز شناسایی و توجیهی هم برای ۴۵ میلیون هکتار به اتمام رسیده است، گفت: بر اساس منابعی که طی برنامه‌های توسعه به مباحث آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور اختصاص یافته تاکنون ۱۲ میلیون هکتار عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل