بازدید 3579
مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران کاهش یافت

تحریم‌های ایران، به نفع آمریکا و به ضرر اتحادیه اروپا

بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان مبادلات تجاری آمریکا با ایران پس از اعمال تحریم‌ها و در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد داشته است. این در حالی است که مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران روند کاهشی داشته و طبق آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده توسط کمیسیون اروپا، این تبادلات در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، یک پنجم شده و به ۷۵۶ میلیون یورو کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۹۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹ 25 April 2019
تابناک اقتصادیبررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان مبادلات تجاری آمریکا با ایران پس از اعمال تحریم‌ها و در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد داشته است. این در حالی است که مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران روند کاهشی داشته و طبق آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده توسط کمیسیون اروپا، این تبادلات در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، یک پنجم شده و به ۷۵۶ میلیون یورو کاهش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، هنگامی که آمریکا در اردیبهشت ماه سال گذشته از برجام خارج شد، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. وی به تمامی کشور‌ها اخطار داد که باید مراودات خود با ایران را کاهش دهند. پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که طبیعتاً با این اخطار آمریکا به سایر کشورها، مراودات تجاری ایران با آمریکا و سایر کشور‌ها کاهش خواهد یافت.

چندی پیش آمار‌های تجارت خارجی اداره آمار آمریکا نشان داد که در سال ۲۰۱۸ ارزش صادرات و واردات این کشور به ایران به ترتیب ۴۴۰.۵ میلیون دلار و ۶۷.۹ میلیون دلار بوده است. این آمار‌ها بیانگر آن بودند که ارزش صادرات و واردت آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۸ و در سایه تحریم‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۷ به ترتیب به میزان ۲۲۴ درصد و ۸ درصد رشد داشته اند.

تحریم‌های ایران، به نفع آمریکا و به ضرر اتحادیه اروپا

این موضوع باعث اعتراض میگوئل برگر نماینده آلمان در ساز و کار ویژه موسوم به اینستکس (ساحات) نیز شد و وی در توئیتر خود نوشت: "تجارت ایالات متحده به ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ برابر افزایش یافته و به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیده است. اما در همین حال، شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران منع می‌شوند. "

بررسی‌ها نشان می‌دهند که اعتراض میگوئل برگر  بجا بوده است چرا که همان گونه که ملاحظه شد وضعیت تجارت آمریکا با ایران در سایه تحریم‌ها بهتر شده است حال آنکه تجارت اتحادیه اروپا با ایران روز به روز در حال کاهش بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بر اساس آمار‌های کمیسیون اروپا، در طی ده سال گذشته تراز بازرگانی ایران با اتحادیه اروپا حدود ۳.۴ میلیارد یورو کاهش یافته است و از ۳.۹ میلیارد یورو به ۰.۵ میلیارد یورو رسیده است.

همچنین جدیدترین آمار‌های منتشر شده توسط کمیسیون اروپا، نیز نشان می‌دهند که صادرات اتحادیه اروپا به ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ۶۲۰ میلیون یورو رسیده است و این در حالی است که در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میزان صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۲.۱ میلیارد یورو بوده است. در مجموع مبادلات اتحادیه اروپا با ایران در دو ماهه نخست ۲۰۱۸ بالغ بر ۳.۷۲ میلیارد یورو بوده که این رقم در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ یک پنجم شده و به ۷۵۶ میلیون یورو کاهش یافته است. بر اساس آمار‌های کمیسیون اروپا، آلمان با واردات ۳۷ میلیون یورویی، بزرگترین واردکننده کالا از ایران بین کشور‌های اروپایی طی دو ماهه نخست سال جاری میلادی بوده است. همچنین این کشور با صادرات ۲۲۲ میلیون یورو کالا به ایران بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در این دوره بوده است.

به هر صورت با کنار هم قرار دادن این آمار‌ها به این نتیجه خواهیم رسید که اولاً آمریکا علیرغم تهدید سایر کشور‌ها در زمینه مبادله با ایران خود به این موضوع پایبند نبوده و به نظر می‌رسد که آمریکا خود از این تحریم‌ها بهره برده است و این اتحادیه اروپا است که در این میان متحمل ضرر و زیان شده است و ثانیاً این اتحادیه علیرغم تمام وعده‌هایی که به ایران در زمینه محافظت از منافع ایران در چارچوب توافق هسته ای، داده است نتوانسته از این منافع محافظت کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان