بازدید 5688
۴

سیلاب خوزستان تمام نشده اما تجدید هم نمی‌شود!/ بازگشایی خط ریلی اهواز ـ خرمشهر؛ تهران ـ جنوب همچنان بسته است

با بارش برف در بسیاری از نقاط شمال غرب کشورمان، گویی زمستان بازگشته و قصد ندارد جایش را به بهار بدهد، اما پیام واضح تری که بارش برف مخابره می‌کند، تغییرات اقلیمی است؛ تغییراتی که برخی باور نمی‌کردند، واقعی باشند و می‌کوشیدند بی توجه به آن، بحران‌های اخیر را تحلیل و تفسیر کنند و ناگزیر از تکیه به شایعات بودند.
کد خبر: ۸۹۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 23 April 2019
تابناک اجتماعی -
با بارش برف در بسیاری از نقاط شمال غرب کشورمان، گویی زمستان بازگشته و قصد ندارد جایش را به بهار بدهد، اما پیام واضح تری که بارش برف مخابره می‌کند، تغییرات اقلیمی است.
 
به گزارش «تابناک»؛ با شروع فعالیت یک موج بارشی در غرب و شمال غرب کشورمان که موجب بارش برف شده و تعجب همگان را به دنبال داشته و علاوه بر آن، آغاز فعالیت موج بارشی دیگری در شمال شرق کشورمان ـ که به زودی بارش‌هایی شدید را در مناطق مرکزی و جنوبی کشور به دنبال خواهد داشت ـ به نظر می‌رسد که قرار نیست رویداد‌های هراس افکن سال ۹۸ فعلا پایان بیایند.

این در حالی است که در خوزستان که با بزرگترین بحران سیلابی تاریخش و حتی تاریخ کشورمان دست به گریبان است، هنوز حجم بزرگی از آب‌ها از سد‌ها تخلیه می‌شوند و مقابله با سیلاب در پایین دست با قوت و قدرت در جریان است. مقابله‌ای از جنس ساخت سیل بند‌ها و رفع موانع از کانال‌های انتقال آب و البته تلاش برای هدایت روان آب‌ها به سمت دریا.

سلسله اقداماتی که بهتر است کامل شوند، هرچند پیش بینی‌های هواشناسی حکایت از آن دارند که در بارندگی‌های اخیر، خوزستان و رودهایش سهم خاصی ندارند و در نتیجه قرار نیست سیلابی جدید رقم خورده و روانه جلگه خوزستان شود. نکته‌ای مهم و امیدبخش که باید مراقب بود موجب دست از تلاش کشیدن برای مهار سیلاب‌ها و اقدامات مقابله‌ای دیگر نشود.

 
۷۵۰ پل بزرگ و کوچک در ایلام بر اثر سیلاب آسیب دیده است
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۷:۳۸

محمدرضا رضایی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام گفت: طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی بر اثر بارش‌های سیل آسای ۱۲ فروردین خسارات زیادی را به ابنیه و پل‌های کوچک و بزرگ وارد کرده است. حدود ۸۱۰ کیلومتر از راه‌های حوزه استحفاظی استان دچار خسارت شده و بالغ بر ۷۵۰ دستگاه پل کوچک و بزرگ نیز آسیب دیده است.

رضایی ادامه داد: تخریب کامل پل‌ها از جمله پل گاومیشان و پل وحدت ماژین در شرایط کنونی شاید وضعیت تردد را برای مردم دشوار کرده است. مسدود شدن این پل‌ها مشکلاتی را نیز برای کشاورزان ایجاد کرده است.

ارسال کمک‌های مردمی قزوین به استان گلستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۶:۳۷

۴۰۰ میلیون تومان از کمک‌های مردمی شامل پوشاک، خوراک، لوازم بهداشتی و شیر خشک به مناطق سیل زده استان گلستان ارسال شد. این اقلام که با کمک فرهنگیان، دانش آموزان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمع آوری شده است از طریق جمعیت هلال احمر استان ارسال شد.

به گفته، حسن آصفی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین، اقلام بهداشتی، پوشاک، پتو و چادر از مهمترین اقلام مورد نیاز سیل زدگان است.

وضعیت «زیارت» نگران کننده است
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۵:۲۳

صادقعلی مقدم اظهار کرد: اجرای برخی از پروژه‌ها از جمله سد‌های آقدکش و نرماب اگر در این سال‌های گذشته انجام می‌شد می‌توانست خسارت سیلاب اخیر را کاهش دهد. در سیل اخیر در کنار اینکه در هماهنگی‌ها قوی نبودیم توان لجستیکی و تجهیزات مقابله‌ای برای مهار و کنترل سیلاب در استان نداشتیم. تجهیزاتی که از سایر استان‌ها وارد گلستان می‌شد در مناطقی که اولویت‌دار نبودند، مستقر می‌شدند در حالیکه به‌کارگیری این ماشین‌آلات و تجهیزات در مناطقی که شرایط ویژه داشتند، می‌توانست به کنترل سریع‌تر سیلاب کمک کند.

وی با تاکید بر تسریع در بازسازی مناطق سیل زده گلستان تصریح کرد: ماندابی سبب آسیب جدی به بنا‌ها در مناطق سیل زده شده است و اگر منطقه تحت تنش دینامیکی قرار بگیرد، اثرات اسفباری را به همراه خواهد داشت.  به دلیل دخل و تصرف‌های انجام شده وضعیت زیارت نگران کننده است؛ با ساخت و ساز‌ها رودخانه زیارت گرگان را محدود کرده‌ایم و به یک دهم رسانده‌ایم اگر سیل در آنجا جاری شود تلفات سنگینی در گرگان شاهد خواهیم بود. از شهرداری گرگان خواستیم تا مطالعات مورد نیاز برای شناسایی مناطق تحت تاثیر سیل را انجام دهند تا بتوانیم در شرایط اضطرار بخشی از شهر را تخلیه کنیم.

لزوم تسریع در پاکسازی خیابان ها و بلوارهای ساحلی اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۴:۳۴

سید مجید صالحی، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اهواز روز دوشنبه در نشست شورای سلامت در سالن اجتماعات فرمانداری این کلانشهر، با تاکید بر پاکسازی خیابان‌ها و بلوار‌های ساحلی اهواز گفت: همزمان با کاهش سطح آب، تسریع در پاکسازی خیابان ها، معابر و بلوار‌های ساحلی از گل و لای ضروری است. باید به صورت اساسی فاضلاب اصلاح و رفع شود.

صالحی تصریح کرد: در روز‌های گذشته، پس زدگی فاضلاب نگرانی زیادی برای شهروندان در اهواز به وجود آورد، اما با کمک استان‌های معین، این مشکل در محلاتی که شرایط حادی داشتند، برطرف شد. وی در پایان بر نظارت بهداشتی اردوگاه‌ها و کمپ‌های سیل زدگان تاکید کرد.

وضعیت سد‌های خوزستان عادی است
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۳:۳۱

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در روز‌های آینده شاهد پایین آمدن سطح آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز خواهیم بود، گفت: در روز‌های اخیر با کاهش خروجی آب از سد‌های استان، حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از میزان دبی عبوری رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز کاسته شده است. وی در خصوص آخرین وضعیت سد‌های خوزستان بیان داشت: سد‌ها از وضعیت اضطراری که طی روز‌های گذشته شاهد آن بودیم، خارج شده‌اند.

بهارلویی تصریح کرد: در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کارون، دز و کرخه بیش از یک هزار متر مکعب بر ثانیه است و خروجی آب از این سد‌ها نیز متناسب با میزان ورودی تنظیم شده است و تقریباً می‌توان گفت که میزان خروجی با ورودی سد‌ها برابر است. در روز‌های اخیر حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از میزان دبی عبوری رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز کاسته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخشی از آبی که وارد رودخانه کارون می‌شود به دلیل سیلاب‌هایی است که پشت آن وجود دارد نه از سدها، اذعان داشت: با کاهش خروجی آب از سد‌های استان، میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز کاسته شده و در این زمینه اکنون میزان دبی این رودخانه ۲ هزار و ۶۸۰ متر مکعب بر ثانیه است.

وی در خصوص حجم خالی مخازن سد‌های استان اظهار داشت: در حال حاضر تمهیدات لازم برای فراهم کردن حجم خالی مخازن سد‌های استان برای مهار سیلاب متعارف در اردیبهشت ماه اتخاذ شده است و در حال حاضر میزان فضای خالی که در درون سد‌ها وجود دارد، برای کنترل آن سیلاب‌های پیش بینی شده، کافی است.

کتابخانه مرکزی اهواز باز است
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۲:۴۸

مجتبی سعادتی، مدیر روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان گفت: با توجه به بالا آمدن دبی رودخانه کارون و خطر طغیان آب، کتابخانه مرکزی اهواز بدلیل مجاورت با این رودخانه و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، تعطیل شد. از روز گذشته این کتابخانه فعالیت خود را آغاز کرده و به اعضا کتابخانه خدمات ارائه می‌دهند.

گفتنی است؛ از ابتدای سال ۹۸، افزایش ورودی و خروجی سد‌های خوزستان، سبب افزایش دبی رودخانه‌های استان و آبگرفتگی بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های این استان شده است.

رانش زمین در ۲۷ روستای شهرستان دلفان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۲:۱۷

حشمت بهمنی بیان کرد: رانش زمین در روستا‌های چشمه مورینه، دم باغ، مله خان، کن خان و نظرآباد بیش از دیگرمناطق بود و ساکنان درمعرض خطراین روستا‌ها در پایگاه‌های اضطراری ایجاد شده اسکان داده شدند. رانش زمین درجاده نورآباد به امامزاده ابراهیم بسیار گسترده است و شکاف‌های عمیق درمحدوده گردنه اشکنی دراین مسیر ارتباطی ایجاد شد. رانش زمین در جاده ارتباطی نورآباد به امامزاده پیرمحمد خسارت وارد کرد.

بهمنی اضافه کرد: سیل ویرانگر حدود ۲ کیلومترجاده آسفالته را درمحدوده رضا ویس درمسیر نورآباد به تنگه گاوشمار تخریب کرده است. مسیر ارتباطی ۴۰۰ روستای این شهرستان در جریان سیل دچار خسارت شده بود که با تلاش نیرو‌های راهداری و امدادی بازگشایی شدند. ۱۰ روستا نیزبه دلیل رانش زمین مشکل ارتباطی دارند که از طریق راه‌های فرعی و موقت امداد رسانی آن‌ها در حال انجام است. سیل ۱۱ فروردین ماه سال جاری هشت هزار میلیارد ریال به تاسیسات و زیرساخت‌های شهرستان دلفان خسارت وارد کرد.

خسارت سنگین سیل به بخش کشاورزی شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۲:۰۶

خلیل منیعات، مدیر جهاد کشاورزی شادگان درخصوص خسارت سیلاب اخیر به بخش کشاورزی با بیان اینکه بیش‌ترین خسارت وارده به مزارع گندم و جو وارد شد، گفت: در مجموع سیلاب اخیر ۸۷۷ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال به بخش زراعی شادگان خسارت وارد کرده است.

وی خسارت وارده به باغ‌های روستا‌های سیلزده شادگان را ۹۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال عنوان و اظهار کرد: سیلاب همچنین ۹۴۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال به بخش آب و خاک کشاورزی شادگان خسارت زده است.  ۷۷ روستای مرکزی و خنافره شادگان با متاثر شدن از سیلاب بیش‌ترین خسارت را دیده اند. به منظور حفظ دام‌ها از خطر سیلاب، دام‌های سبک و سنگین کشاورزان شادگان به شهرک صنعتی این شهرستان منتقل شدند.

تخلیه چهار روستای شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۲:۰۳

سعید حاجیان فرماندار شادگان اظهار داشت: این سیل بند‌ها از سوی نیرو‌های مردمی، گروه‌های جهادی، دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های معین ستاد بحران استان و شهرستان‌های معین شادگان احداث شده است.

وی به تخلیه چهار روستای رگبه، حزبه، صراخیه و آلبشلوگ و سکونت تعدادی از آن‌ها در منازل مسکن مهر شادگان و اردوگاه‌های اسکان موقت اشاره کرد و افزود:تاکنونی حادثه جانی در جریان سیل در این شهرستان رخ نداده است. ورودی آب از طریق نهر بحره به قسمت شمالی تالاب بین المللی شادگان کاهش یافته و پیش بینی می‌شود حجم آب با هدایت آن به سمت قسمت جنوبی و دریا در اطراف شهرستان کاهش یابد.

بر اساس برآورد اولیه میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی این شهرستان ناشی از سیلاب اخیر یک هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال بوده است. جاده شادگان به دارخوین به منظور هدایت سیلاب در قسمت شمالی تالاب بین المللی شادگان به قسمت جنوبی و سپس هدایت آن به دریا شکافته شد.

مسدود شدن چند محور در شمال سیستان و بلوچستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۱:۳۲

خانقائی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: محور‌های هیرمند-نیمروز و هیرمند-بنجار در حال حاضر مسدود بوده و تردد از محور هیرمند-زابل نیز با محدودیت انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری سنگین و نیمه سنگین در منطقه مستقر و ۸۰ نفر از نیرو‌های راهداری به صورت شبانه روزی برای ترمیم خرابی ها، نگهداری از جاده‌ها و ابنیه فنی راه‌ها و تامین تردد ایمن مشغول به فعالیت هستند.

لایروبی ۸ آب بندان شهرستان آزادشهر
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۰:۵۷

حسینی رییس جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر گفت: با توجه به بارش‌ها در استان، لایروبی ۱۵ هکتار از آب بندان مرزبن و سید آباد آغاز شده است. هدف از لایروبی افزایش ظرفیت آبگیری آب بندانها ، مهار سیلاب و استفاده بهینه از آب‌های سطحی است.

وی گفت: طبق قرارداد با پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران این لایروبی درحال انجام است و همچنین آب بندان نوده نیز در دستور کار قرار دارد. در شهرستان آزاد شهر به تعداد ۸ آب بندان در طرح لایروبی قرار گرفتند.

جهادگران در تکاپوی پاکسازی حمیدیه
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۰:۵۳

با فروکش کردن آب در حمیدیه، جهادگران در حال پاکسازی اولیه این شهرستان سیل‌زده هستند.

خط ریلی اهواز – خرمشهر بازگشایی شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۰:۱۸

مدیرکل راه‌آهن جنوب از بازگشایی محور ریلی اهواز – خرمشهر خبر داد و گفت: قطارهای باری و مسافری محلی در این محور ریلی به حرکت درآمدند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عبدالکریم درویش زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: قسمتی از خط ریلی اهواز- خرمشهر از دو روز گذشته تخریب شده بود که با اقدامات انجام گرفته توانستیم این محور را بازگشایی کنیم. این محور امروز بازگشایی شد و قطارهای باری و مسافربری به حرکت درآمدند و مسأله‌ای برای تردد قطارها وجود ندارد.

وی افزود: مسیر ریلی اهواز – اندیمشک نیز که بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آبشکستگی شده بود، ترمیم شده است و با توجه به اقدامات انجام‌گرفته اجازه داده‌ایم تا قطارهای باری از امروز به صورت آزمایشی در این مسیر تردد کنند. در صورتی که امروز شاهد مشکلی برای تردد قطارها در این محور ریلی نباشیم، از فردا قطارهای مسافربری را نیز اجازه خواهیم داد تا در این مسیر تردد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تردد به سمت تهران با توجه به اینکه در دیگر مناطق این مسیر در حال بازسازی هستند، امکان اظهارنظر از سوی اداره کل راه‌آهن جنوب وجود ندارد.

آبگرفتگی شهرگمیشان به کمتر از یک درصد رسید
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۰:۱۳

توماج فرماندار شهرستان گمیشان گفت: بیشترین نقاط شهرگمیشان بدون آبگرفتگی و خشک و حدود نیم درصد شهر دچار آبگرفتگی است. به دلیل هشدار‌های اعلام شده دایک‌های حفاظتی تقویت شد و آب‌ها همچنان به مسیر اصلی و ورود به دریا هدایت می‌شوند.

وی افزود:حدود ۲۵ دستگاه پمپ درشهرستان گمیشان در حال خروج آب از منازل مردم هستند و با توجه به شرایط آب و هوا و ایجاد شرایط بحرانی ۸پمپ دیگر از بخش خصوصی به این دستگاه‌ها اضافه خواهد شد. در۴ روز گذشته نیز سطح آب رودخانه گرگان حدود ۲۰ سانتی متر نیز افزایش یافته است و تمام تلاش‌ها برای پیشگیری از مشکلات جدید در حال انجام است.

تلاش برای منحرف کردن بخشی از آب ورودی به تالاب شادگان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۹:۲۲

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان به همراه کارشناسان و فرمانده سپاه و مدیر کل بحران به منظور بررسی راه‌های کاهش آب ورودی به تالاب شادگان از کانال ریزگردها اطراف تالاب منصوریه، جاده اختصاصی نفت بخش غیزانیه و جاده اختصاصی کانال کوت عمیر از توابع شهرستان کارون در جنوب شرق اهواز بازدید کردند. هدف از این بازدید، پیدا کردن بهترین مسیر برای هدایت آب به سمت کانون‌های ریزگردهاست تا فشار آب ورودی به تالاب شادگان کاهش یابد.

برف اردیبهشتی در محورهای پنج استان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۹:۰۱

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف در محورهای پنج استان کشور خبرداد و گفت: در اکثر محورهای استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان بارش برف گزارش شده است. همچنین در محور بناب-ملکان در استان آذربایجان شرقی و محورهای زنجان-طارم و زنجان-دندی در استان زنجان نیز وضعیت مشابه گزارش شده است. در اکثر محورهای استان‌های گلستان، گیلان و مازندران نیز باران درحال باریدن است. همچنین در محورهای خلخال-اسالم و سرچم – اردبیل و زنجان-طارم و زنجان-دندی تردد تنها با زنجیر چرخ ممکن است.

۱۴ میلیارد متر مکعب حجم آب ورودی به خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۸:۰۲

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که به دنبال مدیریت شرایط با هدف عدم آسیب جدی زیربنا و بخش اقتصادی بودیم، گفت: حجم ورودی آب به استان خوزستان براثر سیل اخیر بیش از ۱۴ میلیارد متر مکعب است که مدیریت شرایط از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

به گزارش تسنیم، غلامرضا شریعتی در بازدید وزیر ورزش و جوانان از مرکز مدیریت و کنترل حوادث مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به خسارت مردم براثر بلایای طبیعی و سیل، اظهار داشت: این خسارت‌ها در زمینه کشاورزی و وسایل زندگی و منزل مردم است.

وی با اشاره به سه اولویت براساس دستورالعمل مدیریت بحران سیلاب، بیان کرد: اولویت نخست وارد شدن کمترین خسارت جانی به مردم است. دومین اولویت نیز پایداری سدها و کنترل آنها و در نهایت مدیریت ریسک است.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که به دنبال مدیریت شرایط با هدف عدم آسیب جدی زیربنا و بخش اقتصادی بودیم، خاطرنشان کرد: حجم ورودی آب به استان خوزستان براثر سیل اخیر بیش از 14 میلیارد متر مکعب است که مدیریت شرایط از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

آمبولانس‌های دندانپزشکی در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۸:۰۰

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها برای ارایه خدمات در حوزه دهان و دندان در مناطق سیل‌زده چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی کاملا از بین رفته است، حضور مراکز سیار دندان‌پزشکی در این مناطق بسیار موثر بوده و ارایه این خدمات در این مناطق به صورت رایگان انجام می‌شود.

دکتر صمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه ارایه خدمات در حوزه بهداشت دهان و دندان در استان‌هایی که درگیر سیل هستند، گفت: خوشبختانه در مناطق سیل‌زده اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان دهان و دندان انجام شده است؛ در این مناطق یونیت‌های دندان پزشکی سیار راه‌اندازی شد و آمبولانس‌های دندانپزشکی و موبایل کلینیک‌ها را ایجاد کردیم و ارایه خدمت خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است.

صمدزاده با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار خدمت دندانپزشکی طی این مدت در مناطق سیل‌زده و در محل به مردم ارایه شده است، ادامه داد: همچنین ۲۰ هزار اقلام بهداشتی دندان پزشکی اعم از مسواک، خمیر دندان و... و. در میان سیل زدگان توزیع شده است که توزیع این اقلام همچنان ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
چرا مدعی العموم نمیاد از این مدیران اصفهانی و یزدی وزرات نیرو بپرس که چرا با وجود نامه نگاری شورای امنیت ملی سازمان هوا شناسی و مجلس در بهمن ماه اقدام به راه سازی اب پشت سدهای کرخه و کارون و دز نکرد؟؟

چرا این بلا رو سر مردم آوردند و هزینه ای بر دست کشور در این شرایط مالی گذاشتند؟؟
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
من میدونستم





خدایا خودتت به فریاد ما برس
سدها ومديريت بسيار نااگاهانه آنها ما خوزستانيها را بدبخت كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
وقتی مدیریتها همه رابطه ای شده میخای چی بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل