بازدید 14695
غوطه در سیلاب ـ برش چهارم؛

چرا استاندار خوزستان در مناطق سیل زده رویت نشد؟ +فیلم

اگر به مناطق سیل‌زده خوزستان بروید و با مردم هم‌کلام شوید، در کنار قدردانی هایشان از نیرو‌های نظامی و جهادگرانی که از سراسر ایران به یاری ایشان شتافته‌اند، یک گلایه پرتکرار توجه تان را به خود جلب خواهد کرد: «مسئولان نبودند و کمک نکردند»! گلایه مهمی که عالی‌ترین مقام دولتی در استان پاسخ‌های قابل تأملی به آن می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵ 20 April 2019
تابناک اجتماعی -اگر به مناطق سیل‌زده خوزستان بروید و با مردم همکلام شوید، در کنار قدردانی هایشان از نیرو‌های نظامی و جهادگرانی که از سراسر ایران به یاری ایشان شتافته‌اند، یک گلایه پرتکرار توجه تان را به خود جلب خواهد کرد: «مسئولان نبودند و کمک نکردند»!

به گزارش «تابناک»؛ این گلایه مهمی است که موجب می‌شود برخی شائبه‌ها و حتی شایعه‌ها شکل گرفته و گاه واقعی جلوه کنند. گلایه‌هایی که بیشتر متوجه دولت است و نوک پیکان آن‌ها متوجه استانداری خوزستان است؛ متوجه عالی‌ترین مقام دولتی در استان.

گزاره‌ای که بر قصور و کوتاهی مسئولان، به ویژه دولتمردان تأکید دارد و از فرط تکرار، شنیدن آن از زبان برخی جهادگرانی که از دور و نزدیک به منطقه شتافته و به خدمت رسانی به مردم مشغولند نیز عجیب نیست. اینجاست که اگر فرصتی برای دیدار با مسئولان استان دست دهد، نخستین پرسشی که به ذهن می‌رسد، پرسیدن چرایی کمرنگ بودن شان در کنار مردم است.

پرسشی کلیدی که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان پاسخ جالب توجهی به آن می‌دهد. پاسخی که قطعا نمی‌تواند نافی کاستی‌ها و قصور‌های احتمالی و از آن مهم تر، ناهماهنگی‌های فراوان در عرصه مدیریت بحران ـ که بلایی نه مختص به یک استان و سیلاب‌های اخیر، که به وسعت ایران و حوادث مختلف آن، فراگیر است ـ باشد؛ اما احتمالا برای باز کردن گره‌هایی از اذهان موثر خواهد بود.

گفت و گویی که با تأکید شریعتی بر این نکته شروع می‌شود که تلاش دولتمردان در سیلاب اخیر، ممانعت از ورود آب به شهر‌ها بوده است که در نتیجه همراهی و همکاری مردم و همه دستگاه‌ها و نهادها، مثمر ثمر واقع شده و خسارات سیلاب به وارد شدن آسیب به انبوه مزارع مردم و برخی روستا‌ها محدود مانده است؛ خساراتی که باید جبران شوند و دولت وعده جبرانشان را داده و مقید به عملی کردن این وعده است.

آن گونه که استاندار خوزستان می‌گوید، روند محقق شدن این اصل کلیدی (ممانعت از ورود آب به شهرها) بررسی‌ها برای شناسایی مناطقی ویژه برای رهاسازی آب و سیلاب به دشت‌ها و مزارع و دور کردن آن از شهر‌ها بوده که چه بسا می‌توان مهم‌ترین کار دولتمردان در مواجهه با سیلاب اخیر قلمدادش کرد؛ تدبیری که به عنوان مثال موجب شده سیزده شاخه ورودی کرخه به هور العظیم در گذشته که به مرور زمان به چهار ورودی تقلیل یافته بودند، شناسایی شده و با عملیات‌های ویژه، احیا شوند.

پروسه‌ای که بی شک مهم‌تر از حضور مسئولان اجرایی استان در کنار مردم در روز‌های اوج بحران بوده و یکی از دلایلی است که برخی فکر می‌کنند مسئولان قصور و کوتاهی داشته اند. دیدگاهی که شریعتی برای رد آن استدلال‌های دیگری هم دارد، از جمله اینکه در روز‌های اوج گیری بحران و در شرایطی که برخی تصور می‌کردند، ممکن است آب به زودی اهواز را در برگیرد و محله‌هایی از شهر را غرق کند، مشغول اجرای اموری برای ممانعت از این اتفاق بوده اند.

کافی است از اهالی مرکز استان خوزستان درباره سیل بند‌های واقع در ضلع شمال غربی شهر در محدوده دغاغله به ورزشگاه غدیر و امتداد آن به سمت غرب بپرسیم یا سراغ آن دسته از اهالی شهر که در نزدیکی کانال‌های انتقال آب کارون به سمت جنوب شهر هستند، برویم تا دریابیم چه تدابیری موجب شده این شهر پر جمعیت به اوج بحران سوق داده نشود؟

نکات مهمی که می‌شود این گونه تعبیرشان کرد که همزمان با نیرو‌های جهادی و نظامی در شهر‌ها و روستا‌ها و تلاش وسیع و مستمرشان برای ساخت سیل بند‌ها و مستحکم سازی سیل بند‌های ساخته شده، دولتمردان نیز در سطح بالاتری در تلاش بودند تا مانع از بروز مشکلات بزرگتری شوند. اتفاقی که نقطه اوج آن در رفیع، یکی از کم ارتفاع‌ترین شهر‌های استان در غرب خوزستان و در مجاورت هور العظیم رخ داده و مانع از غرق شدن شهر شده است.

رویدادی که شاید بی مثال باشد، چون رفیع با سیل بند‌هایی بلند و استوار در میان دریایی از آب، بی آسیب و ورود آب برجای مانده و این پروژه محقق نشده الا به تدبیر استانداری خوزستان و همراهی همه آن‌هایی که داوطلبانه و با تمام وجود پای کار آمده بودند. اتفاقی که شریعتی تأکید دارد، همه در زمان‌هایی کوتاه رقم خورده اند و هنوز هم پایان نیافته اند، بلکه با پروژه‌هایی دیگر ادامه دارند.

اما آیا نمی‌شد همه این اتفاقات را رقم زد و باز در کنار مردم در ساخت سیل بند‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها حضور داشت؟ وقتی از شریعتی در این خصوص می‌پرسیم و تأکید می‌کنیم که برخی از مردم بر این باورند که دولت پای کار نبوده، می‌گوید: «اولا که این امور مهم را در دستور کار قرار داده و انجام داده ایم و ثانیا اگر پای کار نبودیم، چه کسی به مردم برای ساخت این سیل بند‌ها خاک و گونی رسانده؟ بله مردم کمک کرده و سیل بند ساخته اند، اما ما هم حتی المقدور همراهشان بوده ایم.

بیش از ۳ هزار دستگاه ماشین آلات در اختیار این امور قرار داده ایم و علاوه بر این بیش از یک میلیون و دویست هزار گونی برای ساخت سیل بند‌ها توزیع کرده ایم. بله در حمیدیه بیشتر مردم سیل بند‌ها را ساخته اند، اما ما هم ماشین آلات در اختیارشان گذاشتیم. سیل بند سوسنگرد و بستان را چه کسی ساخته اگر ما پای کار نبوده ایم و کمک نکرده ایم؟ حتما دیگران هم ماشین آلات آورده اند و گونی خریده اند و سیل بند ساخته اند و ما منکر نیستیم، اما اکثر کار‌های زیرساختی را ما انجام داده ایم.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۰
من به عنوان یه شهروند اهوازی شاهد زحمات ایشون بودم حتما که نباید مثل خیلی از مدیران نمادین کار کرد .من تا به الان خیلی از مدیریت ایشون ناراضی بودم ولی خداوکیلی برای سیلاب عالی کار کرد و فوق العاده زحمت کشیدن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
بنده که هر چه فیلم از ایشان دیدم یک دستش همیشه یک تسبیح شاه مقصود بود !؟
و نفهمیدم که بالاخره در منطقه عملیاتی که سیل استان را برداشته ، نقش این تسبیح در هنگام کار و تلاش و بازدید کاربردش چیست !!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
درست است واقعا پای کار بوده، اما خدا وکیلی استاندار خوزستان باید در حد یک رئیس‌جمهور توانمند و مدبر و شجاع باشد که قدرت پیش‌بینی سریع و عکس‌العمل به‌موقع را داشته باشد. پیچیدگی مشکلات
مختلف این استان با تمام استان‌های دیگر فرق می‌کند
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
باز استاندار خوزستان یک تحرکی داشت

استاندار لرستان که اصلا در صحنه دیده نشد
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
استاندار فعالی است
ولی در حد و اندازه های استان حساس و مهم خوزستان نیست
شما راست میگید . استاندار هم باید مثل بقیه گونی پر میکرد . اصلا خود وزیر کشور و حتی شخص روحانی هم باید گونی پر میکردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
گونی پر کردن نمادین نشانه مدیریت و یک مدیر خوب بودن نیست. یک مدیر بر اساس سمت و جایگاه می بایست با تفکر، اندیشه و داده ها و امکانات موجود کلیه نهاده های کشوری و استانی را چنان هدایت و رهبری کند که کمترین آسیب به منطقه وارد شود. به نظر من این که یک مدیر گونی پر کند، یک تفکر پوپولیستی و عوام فریبانه برای انجام ندادن کار است.
بارها ثابت شده جناب شریعتی کار اجرایی بلد نیستن نه سابقه کار اجرایی دارن نه درس اینکار رو خوندن ایشون یه پزشک عمومی تو یه مرکز بهداشت دور افتاده خوزستان بودن که به جهت توانایی در صحیت کردن به سمت استاندار انتخاب شدن آقای شریعنی چه استاندار باشد چه سر کار برود و چه نرود آب از آب تکان نمیخورد و کارها به روال سابق ادامه پیدا میکند...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
توانایی در صحبت کردن ؟ کدوم توانایی؟؟؟
الان وقت سهم گرفتن نیست اما مسئولین که کم کاری کرده اند یا نمایندگانی از استان که به علت دخالتهای بیجای خود در امور اجرایی وگماشتن نوکران حزبی وباندی وانتخاباتی خود استان را به ابن روز نشانده اند باید بموقع خود محاکمه وتنبیه شوند.شعار دادنهای تند درومجلس وحمله به جلو هم کاری از پیش نخوهد برد.
دولت انصافا با تمام پتانسیل وارد شد و تلاش همه مسئولین -با توجه به برخی کاستیها- قابل تقدیر است.
ایا برای همیشه این آمادگی رو دارید؟
این بدبخت که فیلم درگیری او با یکی از اهالی جهانی شد چگونه حضور نداشت...در برنامه زنده تلوزیونی از فرط خستگی داشت خواب میرفت....
باز توطئه اصفهانی ها شروع شد مردم خوزستان استاندار اصفهانی نمیپزیرند بروند اصفهان.این استاندار خیلی خوب عمل کرد و نقاط حساس سیل را بخوبی شناسایی کرد و مدیریت قابل قبولی داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
برادر من این چه حرفیه میزنی.حق شماس که استاندار بومیه خودتون را داشته باشید.چرا بقیه را متهم میکنی..حالاکار .ندارم به اینکه اصفهانیا چکارا که برای کشور نکردن
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
فعال است ولی توان مدیریتش در حد خوزستان نیست ، کم تجربه است
رویت شدن که. در حال دعوا با یه پیرمرد.
نق زدن از رکن های اساسی زندگی ما شده است.بالاخره قرار نیست یک شخص برای مدیریت کردن حتما وسط سیل بایستد و مدیریت کند . اگر کارها درست و به موقع انجام شده یعنی همه دست در دست هم داشته اند و کار را انجام داده اند.
خبر سیاسی
جمعش کنید با این خبر زدن هاتون
اگر بعضی از مسئولین اجرایی در استان ها نباشند بسیاری از مشکلات کمتر خواهد شد.
مگر قرار است یک استاندار که وظیفه فراهم کردن امکانات و هماهنگی را دارد در همه جا باشد. ایشان اگر در وز می خواست فقط ددو روستا را بازدید کند هم وقت کار دیگری ندا شت. هر وقت که تلویزیون در این چند هفه ایشان را نشان داد بسیار خسته بود. منهای انتقاد به اقداماتی که در گذشته باید انجام می شد عملکرد همه رد برخورد با این سیل به سابقه در چند دهه اخیر بسیار خوب بود مردم محلی و دیگر نقاز با غیرت با اب جنگیدند و مسوولان هم هر چه در توان داشتند به میدان اوردند. بخشی از این مشکلات هم طبیعی است زیرا ما در دو دهه اخیر همه تلاشمان مقابله با خشکسالی بوده و طبیعتا برخی کارهایی که مردم و مسوولان کرده اند مغیر با شرایط این روزهاست. مثلا در خوزستان بسیاری از محلهای عبور اب به دریا را خود مردم برای استفاده بیشتر از اب بسته اند. به هر حال این شرایط وقت گلایه نیست و وقت همدلی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اغلب مدیران سرپرست و موقت هستند
معاونت عمرانی استانداری دو سال معطل بوده
معاون اقتصادی پزشک هستن و ...
ایشون تنها استانداری بوده در تاریخ خوزستان که بین مردم و مشکلاتشون حضور داشتن. اینهمه فیلم و عکس هست. چرا منکر میشید. چطور یک فیلم درگیری ایشون با یک روستایی میلیونها بار پخش و دیده شد و همه جا به ایشون توهین شد ولی حالا که کار رو به نحو بهترین مدیریت شد میگید که نبود و خود مردم ساختن. خداوند از قدرنشناسان نمیگذره
از آقای روحانی و دولت مردان تشکر می کنیم. حقیقتا افراد لایقی هستند
استاندار بیشتر جبهه گیری و مقابله می‌کنه،انگارزورکی سرکارش نگه‌داشتن
کجا دنیا موقع سیل و بحران عظیم..ریس جمهور در تعطیلات و خوش گذرانیه..


شما از اون چیزی نگفتید گیر دادید ب این بدبخت؟

یعنی دیوار کوتاه تر از این نبود...
شریعتی با پیر مرد خوزستانی بسیار خشن برخورد کرد که نشان از دوری وی از مصیبتهای مردم می باشد...شریعتی مردم خوزستان را تنها کرد...ومهمترین کار وی فقط هواپیما سوادی وگشت وگزار بوده...اگر دولت روحانی مردمی باشد شریعتی بایدددد عزل بشود چون مردم خوزستان بسیار از لک ساکی هستند.
برای اینکه استاندار را مردم انتخاب نمی کنند و دلیلی ندارد به مردم پاسخگو باشد !!!!!
بنظر من اگر در شهری دیدید فرماندار یا استانی دیدید استاندار در زمان حادثه خودش وسط بحران بیل بدست گرفته یا به صورت وسط بحران ایستاده بایدبلافاصله عزل شود .چون مدیریت کلان نمی‌تواند باحضوردریک نقطه وجزیی نگری بحران رامدیریت کند بلکه باید در اتاق کارش باشد وبا تلفن‌های متعدد از تمام نقاط بحران مطلع شود و به دستگاههای اجرایی مسئول برنامه مدیریت بحران رابسته به شرایط اعلام کند. این یعنی مدیریت کلان به روش درست . البته من به استاندارخوزستان یااستان های دیگر کاری ندارم فقط بعنوان یک قانون کلی مدیریت کلان گفتم.
نبود چون در حال مصاحبه تلویزیونی بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان