بازدید 14551

اعلام وضعیت فوق العاده در آبادان و خرمشهر/ هشدار تنفسی به ساکنان مناطق سیل زده/ تداوم بارش‌ها در کشور در اردیبهشت/ بیشترین نگرانی از «فاضلاب» است

با هر بارانی که رقم می‌خورد، پشت شماری از هموطنانمان در لرستان و خوزستان می‌لرزد و عده‌ای مجبورند در پایین دست، خانه و کاشانه شان را رها کرده و به مناطق امن بروند. این حال و روز شمار زیادی از هموطنانمان است که از سیلاب خسارت دیده و می‌بینند؛ سیلاب‌هایی که با هر بارندگی تشدید می‌شود و معلوم نیست، چه زمانی پایان خواهد یافت؛ بحرانی که حالا بیش از هر جای دیگری در کشورمان، جنوب خوزستان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۹۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 19 April 2019
تابناک اجتماعی -
با هر بارانی که رقم می‌خورد، پشت شماری از هموطنانمان در لرستان و خوزستان می‌لرزد و عده‌ای مجبورند در پایین دست، خانه و کاشانه شان را رها کرده و به مناطق امن بروند.

به گزارش «تابناک»، این حال و روز شمار زیادی از هموطنانمان است که از سیلاب خسارت دیده و می‌بینند؛ سیلاب‌هایی که با هر بارندگی تشدید می‌شود و معلوم نیست، چه زمانی پایان خواهد یافت؛ بحرانی که حالا بیش از هر جای دیگری در کشورمان، جنوب خوزستان را تهدید می‌کند.

مناطق وسیعی از جنوب جلگه خوزستان که به مرور بر حجم آب در آن‌ها افزوده می‌شود تا جایی که غرق کردن مزارع نیشکر برای ممانعت از ورود آب به شهر‌ها و روستا‌ها هم چندان راه به جایی نبرده و خبر می‌رسد آب به برخی از تأسیسات صنایع نیشکر هم ورود کرده است؛ اتفاقی که اگر خسارت بار باشد، می‌تواند معنای آن اوج گیری بیکاری در آینده باشد.

این در حالی است که هجوم سیلاب به مناطق مختلف، مانع از آن است که توجه کسی به نگرانی‌های دیگر جلب شود و آنچه در این روز‌ها اهمیت دارد، تلاش برای ممانعت از ورود آب به شهر‌ها و روستاهاست؛ تلاشی مداوم که به کمک جهادگران و نظامیان در حال پیگیری است.

اعلام ساعت شروع کلاس های دانشگاه ها و مدارس در اهواز
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۹:۲۵

به گزارش مهر، اداره کل مدیریت بحران استانداری در اطلاعیه‌ای ساعت شروع به کار مدارس، دانشگاه‌ها و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح شهرستان اهواز را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه با توجه به وقوع سیلاب‌های اخیر و افزایش دبی عبوری از رودخانه کارون و انسداد جاده‌های ساحلی اهواز و در نتیجه افزایش ترافیک شهری و پس از بررسی پیشنهادات ارائه شده و بنا به موافقت و دستور استاندار و رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان زمان فعالیت مهدکودک‌ها، کلیه مقاطع تحصیلی (پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه) و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اهواز از تاریخ ۳۱/‏۰۱/‏۹۸‬ تا اطلاع بعدی در نوبت صبح از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و در نوبت بعد از ظهر از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۷:۱۵ و همچنین ساعت شروع کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح شهرستان اهواز از تاریخ ۳۱/‏۰۱/‏۹۸‬ تا اطلاع بعدی از ساعت ۸:۳۰ است.

رئیس جمهور فردا به لرستان سفر می‌کند
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۹:۰۰

رئیس جمهور فردا به لرستان سفر می‌کند استاندار لرستان گفت: حسن روحانی رئیس جمهور برای بازدید از مناطق سیل زده لرستان و بررسی مشکلات این مناطق فردا شنبه به استان سفر می‌کند.

به گزارش تسنیم، سید موسی خادمی اظهار داشت: حسن روحانی رئیس جمهور صبح فردا شنبه 31 فروردین ماه 98 وارد فرودگاه خرم آباد می شود و سپس برای بازدید از مناطق سیل زده پلدختر و معمولان راهی این شهرها می شود. رئیس جمهور پس از بازدید از مناطق سیل زده و بررسی مشکلات در جلسه ستاد بحران استان لرستان شرکت می کند.

تمامی مراکز آموزشی آبادان و خرمشهر تعطیل اعلام شد
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۲

بنا بر تصمیم فرماندار ویژه آبادان و فرمانداری خرمشهر فردا شنبه ۳۱ فروردین‌ماه تمامی مدارس، مهدهای کودک و مراکز آموزش عالی در این دو شهرستان تعطیل اعلام شد.

حدود یک میلیون کودک در معرض آسیب سیلاب‌های شدید
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۶:۳۷

به گزارش دفتر نمایندگی یونیسف در جمهوری اسلامی ایران، سیل‌های ویرانگر در سه چهارم استان‌های ایران بیش از 10 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده،که از این تعداد دو میلیون نفر در معرض آسیب شدید قرار گرفته و 500 هزار نفر نیز از خانه‌هایشان آواره گشته‌اند – نیمی از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، بیش از هزار مجموعه بهداشتی و هزار مدرسه تخریب شده یا به شدت آسیب دیده‌اند. در نتیجه 100 هزار کودک از مدرسه محروم مانده و هزاران نفر نیز به مراقبت‌های بهداشتی اولیه دسترسی ندارند.

تجهیزات نگهداری واکسن یونیسف، شامل 200 جعبه حمل واکسن و 100 جعبه نگهداری در دمای پایین، پنج شنبه شب وارد کشور شد. این تجهیزات در ارائه خدمات اولیه واکسیناسیون به کودکان در استان‌های سیل زده استفاده خواهد شد تا از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود. هشتاد یخچال واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران ارسال شده‌اند و در راهند.

نیازهای کودکان در ایران با گذر زمان حادتر می‌شود و این امر نشانگر ضرورت ارسال سریع کمک‌های بیشتر است. به منظور ارسال کمک‌های اضطراری به کودکان سیل‌زده در ایران یونیسف خواهان دریافت کمک مالی به مبلغ 8/9 میلیون دلار شده است. این سازمان اکنون با کمبود هشت میلیون دلاری در بخش تأمین این منابع مواجه است. در صورت تأمین منابع مالی، تجهیزات بیشتری در حوزه آموزش کودکان، آب و بهداشت عمومی و فردی برای کودکان سیل زده خریداری خواهد شد.

منابع مالی جمع‌آوری شده در حساب‌هایی که اخیرا برای کمک به سیل‌زدگان ایجاد شده‌اند یونیسف را قادر خواهد ساخت که تجهیزات ضروری را از مراکز عرضه تجیهزات این سازمان در خارج از کشور تهیه کرده و به ایران منتقل کند. برای اهداء کمک‌های مالی به وب‌سایت سازمان ملل در ایران (www.un.org.ir) مراجعه کنید.

مدارس خوزستان فردا بازگشایی می‌شوند
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۹

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی که نماینده وزیر آموزش و پرورش در استان خوزستان تعیین شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فردا حجم وسیعی از مدارس استان خوزستان بازگشایی می‌شوند و دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از مدارس در استان خوزستان دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، گفت: منظور از حضور دانش آموزان در مدارس این است که کانکس، چادرهای تحصیلی و امکان ایاب و ذهاب دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه از فردا فراهم شده است.

زینی‌وند با بیان این‌که هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان برای تحصیل به شهرهای اطراف و روستاها توسط وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شود، ادامه داد: تعدادی از مدارس نیز محل اسکان مردم سیل‌زده هستند که مقرر شده است این مدارس نیز تخلیه شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در هر منطقه از سوی مدیرکل آموزش و پرورش یک ناظر برای پیگیری وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است و هماهنگی‌ها برای بازگشایی مدارس و از سرگیری تحصیل در استان خوزستان انجام شده است.

اعلام وضعیت فوق العاده در آبادان و خرمشهر
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۴:۲۰

فرماندار ویژه آبادان امروز جمعه به دلیل بروز مد غیر طبیعی و افزایش سطح آب رودخانه اروند رود، وضعیت را در این شهرستان فوق العاده اعلام کرد.

سید زین العابدین موسوی در گفتگو با مهر گفت: به دلیل بروز مد غیر طبیعی و افزایش سطح آب رودخانه اروند رود، وضعیت در آبادان فوق العاده اعلام می‌شود. بر همین اساس دهانه نهرهایی که اطراف آنها خانه وجود دارد، بسته می‌شود.

وی افزود: مردم فهیم آبادان در کنار و بستر رودخانه‌های اروند و بهمنشیر هوشیار باشند، زیرا ممکن است مد اکبر تکرار شود.

گفتنی است پیش بینی بروز مد اکبر همچنین موجب شده اوضاع در خرمشهر نیز بحرانی شده و در این شهرستان هم وضعیت فوق العاده اعلام شود؛ وضعیتی که تا سه روز آینده ادامه خواهد داشت.

فتاح: مدیریت غلط سدها عامل سیل خوزستان بود!
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۳:۴۰

رئیس کمیته امداد در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران، در گزارشی از آمار کمک‌رسانی به سیل زدگان و تدابیر کمیته امداد گفت: شبانه‌روز در خدمت مردم عزیز آسیب‌دیده بودیم و از همه امدادگران صمیمانه تشکر می‌کنم. ما ابتدا به شناسایی خسارات اولیه پرداختیم. بسته‌های حمایتی و غذایی را تحویل دادیم. ۳۰ هزار خانواده تحت پوشش ما در حادثه سیل در استان‌های مختلف آسیب دیدند. ۱۰ هزار واحد مسکونی باید احداث شود و ۲۰ هزار واحد هم تعمیرات اساسی نیاز دارد.

وی در ادامه سخنانش در خصوص مدیریت سدها گفت: من به عنوان کسی که متخصص آب است و مدتی هم وزیر نیرو بوده می‌دانم که می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد. حتماً پیش‌بینی‌ها در مدیریت مخازن سدها اشکال داشته است. در خوزستان نیازها متفاوت است. لوازم سرمایشی نیاز است، لوازم بهداشتی نیاز است، دامشان علوفه می‌خواهد، و خدمات روان‌شناسی و مشاوره هم در دستور کار ماست.

رئیس کمیته امداد هشدار داد: در این شرایط که همه داغدار هستیم معاندان در بیرون و برخی جاهلان در داخل با شایعه‌پراکنی نمک بر زخم مردم می‌پاشند. در این شرایط دنبال زیر سوال بردن گروه‌های مردمی هستند اما راه به جایی نخواهند برد. من چون جبهه‌ای هستم و آنجا بوده‌ام انصافاً می‌گویم که در مناطق سیل‌زده جنوب و گلستان صحنه‌های جبهه تداعی شده است. عنایت خداست که می‌توانیم از سیل صحنه افتخارآفرین خلق بکنیم. مرحبا به سپاه و بسیج که به یاری مردم شتافتند.

فتاح با اشاره به کارشکنی کشورهای غربی در امدادرسانی به مردم ایران گفت: آنها نگذاشتند کمک‌های مردمی به مردم ما برسد. یک دلار یا یک یورو نگذاشتند به امداد و هلال احمر برسد. می‌توانستند و نگذاشتند و نمک به زخم ما پاشیدند. اتحادیه اروپا می‌گوید یک میلیون یورو به شما کمک می‌کنیم و نسیه بوده و ندادند در حالی که برای یک بازیگر هالیوودی که ۴۰ میلیون یورو برای یک کار خیر می‌خواست چهل میلیون یورو بدون معطلی دادند بدون اینکه معلوم باشد این پول کجا می‌رود. این از خاطره تلخ این ملت هیچ گاه بیرون نخواهد رفت.

وضعیت اسکان سیل زدگان در دارخوین مدرسه خدیجه کبری
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۳:۰۰
اجرای طرح «هر دهیاری یک همراهی» برای کمک به سیل‌زدگان
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۱:۲۶

سعید جندقیان، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: بارندگی های فروردین باعث شد که نزدیک به 4500 روستای کشور درگیر مشکلات ایجاد شود و هم اکنون نیازمند کمک هستند.

وی تصریح کرد: سازمانی به گستردگی 38 هزار دهیاری کشور دارای ظرفیت گسترده ای از امکانات، ماشین آلات و منابع مالی هستند که می توانند در زمان ضرورت به یکدیگر کمک کنند.

جندقیان افزود: با هدف جلب این مشارکت همگانی و کمک رسانی به روستاییان سیل زده، طرح «هر دهیاری یک همراهی» اجرا می شود که دهیاری های کشور توانمندی های خود را برای نجات و بهسازی مناطق سیل زده به کار می گیرند.

«بابازید» همچنان مدفون در گل و لای
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۱:۱۵

روستای «بابازید» در شهرستان پلدختر با گذشت روزها از سیل، همچنان در گل و لای ناشی از سیلاب مدفون است.

پربارش‌ترین استان‌ها طی دو روز آینده
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۰:۱۳

احد وظیفه، مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه بارش ها در اردیبهشت ادامه دارد، به ایسنا، گفت: با توجه به آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی طی امروز (30 فروردین) برای مناطقی از جنوب غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، نواحی مرکزی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و سواحل دریایی خزر رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در شمال شرق و شمال غرب کشور بارش باران پراکنده پیش بینی می‌شود. در این روز شدت بارش‌ها در استان‌های کرمانشاه، جنوب کردستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و شمال قزوین است.

وی با بیان اینکه فردا (۳۱ فروردین) بارش در شمال شرق، غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق و دامنه‌های البرز ادامه دارد، تصریح کرد: شدت بارش طی این روز در استان‌های اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی است. طی روز یکشنبه (اول اردیبهشت) نیز برای شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و شمال شرق و در بخشهای جنوب کشور بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بیشترین نگرانی، پس زدگی فاضلاب است
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۰:۰۱

دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در جلسه ستاد مدیریت بحران بهداشت و درمان خوزستان که در اهواز برگزار شد، گفت: با توجه به اسکان تعدادی از هموطنان در اردوگاه های سیل زدگان، ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی به مردم درگیر سیلاب مخصوصا گروهای حساس مانند مادران باردار، کودکان و سالمندان نباید متوقف شود و در این زمینه برنامه ریزی لازم جهت ارایه خدمات بصورت فعال و مستمر انجام شده است.

وی افزود: بیشترین نگرانی ما در استان خوزستان بحث پس زدگی فاضلاب در نتیجه بالا آمدن آب رودخانه است که از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است و این مشکل یکبار برای همیشه باید مرتفع شود. ارگان های فرابخشی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. همچنین با توجه به گرم شدن هوا باید مسئله اسکان موقت سیل زدگان به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و در این زمینه اقدام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم ثبت خدمات ارائه شده به سیل زدگان گفت: با توجه به بررسی تمام شاخص های موردنظر؛ نظام مراقبت سندرمیک در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، سلامت خانواده و بهداشت محیط و سلامت روان در مسئله سیل خوزستان بسیار خوب اقدام کرده اند و تاکنون هیچ گزارشی از بیماریهای واگیر مشاهده نشده است. هیچگونه کمبودی در زمینه تامین و توزیع دارو و واکسن وجود ندارد و برای تمامی افراد زیر ۱۵ سال مناطق سیل زده در چند روز گذشته واکسن تزریق شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع سلامت روان سیل زدگان، بیان کرد: سلامت روان در بلایا از اهمیت بالایی برخوردار است و تیم های سلامت روان باید در کنار مردم باشند و هرگونه فعالیت در این حوزه حتما باید با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز باشد. با توجه به گرمای هوا، رعایت بهداشت فردی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نقش آموزش خود مراقبتی با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری، نقش تعیین کننده است. از مردم میخواهیم به توصیه ها و آموزش های همکاران بهداشت توجه ویژه داشته باشند.

دو نیاز اساسی کودکان و زنان در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۹:۲۵

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام داروهای اساسی از سوی تیم‌های بهداشتی و مراکز بهداشتی برای مناطق سیل‌زده تامین شده است و مکمل‌ها را به همه جمعیت سیل‌زده داده‌ایم، گفت: دو مساله دیگر که از نظر بهداشتی مهم است، اما تامین آن بر عهده ما نیست، پوشک برای کودکان و پد بهداشتی برای زنان بود. به‌ویژه تامین پد بهداشتی برای زنان بسیار مهم است. در تجربه‌ای که در کرمانشاه و ورزقان داشتیم، نشان داد که به این موضوع توجهی نمی‌شود و زنان و خانواده‌ها به دلیل حیای ذاتی که دارند، ممکن است اصلا این نیاز را بیان نکنند و مشکلاتی برایشان ایجاد شود. این مسائل هم با پیگیری‌هایی که انجام شد و با کمک خیرین سلامت رفع شده و این اقلام تهیه شدند. در این زمینه تاکنون مشکلی نداشتیم و باید کمک کنیم که بعد از این هم این موضوع مدیریت شود.

برکاتی با بیان اینکه بیماری‌های عفونی و انگلی حتما به صورت موردی در این مناطق وجود خواهد داشت، گفت: به هر حال در تابستان حدود پنج درصد از کودکان‌مان دچار اسهال می‌شوند که این عدد در بحران به دو برابر می‌رسد و ما باید آماده باشیم، زود شناسایی و غربال کرده و مدیریت کنیم که این اقدام انجام شده و اپیدمی یا گسترش این بیماری‌ها را نداشتیم.

نگرانی از خشک شدن گل و لای در لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۹:۰۳

برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه نگرانی‌ ما در مناطق سیل‌زده برای فصل گرماست، تاکید کرد: در این زمینه به تدریج در حال ارسال دستورالعمل‌هایی برای دانشگاه‌ها در حوزه سلامت جمعیت و خانواده هستیم که درباره راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های منتقله با آب و غذا در مناطق سیل‌زده است. در لرستان هم با توجه به اینکه حجم زیادی از گل‌ولای انباشته شده، نگران خشک‌ شدن گل و لای هستیم؛ چراکه ممکن است با تندبادی، گرد و خاک ایجا شود و منجر به بروز مشکلات و معضلات تنفسی شود که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در عین حال حوزه سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به طور مجدانه بحث دفن احشام و حیواناتی که اجسادشان لابلای سیلاب رها شده را پیگیری می‌کند و این موضوع به خوبی با کمک دامپزشکی‌ها و شهرداری‌های استان‌ها مدیریت شده است. ساکنین این مناطق هم اگر با اجساد احشام و یا طیور مواجه شدند، آن‌ها را به طور صحیح دفن کنند و اگر حجم اجساد بیش از توان مردم بود،‌ به همکاران سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اطلاع دهند که یا خودشان اقدام به دفن کنند و یا به سایر بخش‌ها اطلاع دهند. زیرا اگر این اتفاق نیفتد این معضل در روزها و هفته‌های آینده سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هشدار تنفسی به ساکنان مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۸:۱۰

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع سیل در برخی استان‌های کشور اظهار کرد: حالا که سیل در بیشتر استانهای کشور از حالت بحرانی خارج شده است باید به فکر بعد از زمان وقوع سیل باشیم، چرا که همچنان امکان بروز بیماری ناشی از سیل در اثر آلودگی‌های محیط از جمله خاک وجود دارد و باید برای پیشگیری از بروز این بیماری‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

خالدی درباره یکی از آلودگی‌هایی که ممکن است موجب بروز بیماری شود گفت: زمانی که سیلاب در حال شکل گیری است، هر چه که سر راه باشد را با خود حمل می‌کند و خاک یکی از این موارد است بنابراین سیلاب می‌تواند حامل مواد آلوده یا خاک آلوده باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد فروکش کردن سیلاب در بیشتر نقاط استان لرستان هستیم و نکته قابل توجه این است که پس از فروکش کردن سیلاب مقداری گل بر جای مانده که این گل نیز پس از مدتی خشک شده و ذرات آن در اثر وزش باد و.. .در هوا معلق خواهند شد.

سخنگوی سازمان اورژانس با بیان اینکه خاکی که سیلاب به همراه می آورد ممکن است حاوی فضولات، مدفوع، آلودگی، میکروب و... باشد گفت: پس از اینکه این خاک خشک شود و ذرات آن در هوا معلق شده و به راحتی از طریق راه تنفس به دستگاه تنفسی انسان نفوذ می‌کند که همین موضوع می‌تواند موجب بروز بیماری شود، بنابراین سازمان اورژانس کشور به تمام افرادی که در این مناطق تردد می‌کنند توصیه می‌کند که از ماسک های فیلتر دار استفاده کنند، همچنین افرادی که از سطح ایمنی پایینی برخوردارند، کودکان، زنان باردار و ... از انجام تردد های غیر ضروری در این مناطق خودداری کنند.

تدبیر ویژه برای جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۸:۰۵

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در گفت‌‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه نخستین محموله کمک‌های آموزش‌وپرورش شهر تهران امروز به استان خوزستان ارسال شد که 10 کامیون وسایل آموزشی مورد نیاز مدارس و البسه است، اظهار کرد: هفته آینده نیز معلم و تیم‌های آموزشی به استان لرستان و سپس به خوزرستان اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های آموزش و پرورش تهران به استان لرستان با اولویت همکاران فرهنگی ارسال می‌شود، تصریح کرد: دوشنبه هفته آینده 15 مشاور و یک تیم 25 نفری از مشاوران تحصیلی و آموزشی برای جبران عقب‌افتادگی آموزشی دانش‌آموزان به ویژه در پایه دوازدهم به پلدختر می‌روند و در دو آموزشگاه به‌صورت متمرکز، دانش‌آموزان را آموزش می‌دهند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران یادآرو شد: مدارس غیردولتی و خیران مدرسه‌ساز کمک‌های نقدی و آموزشی خود را به مناطق سیل‌زده انجام می‌دهند همچنین 100 دانش‌آموز استثنایی در مناطق سیل‌زده استان لرستان توسط آموزش و پرورش تهران تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

سخنرانی مادر شهیدان فرجوانی در جمع مردم سیل‌زده ‌حمیدیه‌
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۸:۰۰
تعداد بازدید : 374
دستور رئیس جمهور برای تهیه آئین‌نامه ویژه در آموزش و پرورش
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۷:۵۹

وزیر آموزش و پرورش از دایر شدن تمام کلاس‌های درس در استان‌های سیل‌زده به جز مناطقی از خوزستان خبر داد و گفت: با تأکید رئیس‌جمهور در مناطقی از خوزستان که امکان تشکیل کلاس درس فراهم نشده باشد، حتی با تشکیل چادر در مناطق استقرار هموطنان سیل‌زده، کلاس‌های درس برگزار می‌شود.

سیدمحمد بطحائی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات انجام‌شده برای بازگشایی مدارس در شهرهای درگیر سیل در استان‌های مختلف گفت: به غیر از استان خوزستان، تمام مدارس آسیب‌دیده از سیل، به موقع بازسازی شده یا کلاس‌های جایگزین برای آنها در نظر گرفته شده است؛ بنابراین کلیه مدارس در استان‌های گلستان و لرستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی درباره وضعیت مدارس و نحوه فعالیت آنها در استان خوزستان نیز گفت: در این استان با تأکیدات رئیس‌جمهور محترم در مناطقی که به خاطر آسیب ناشی از سیل یا اسکان، امکان تشکیل کلاس درس فراهم نشده باشد، حتی با تشکیل چادر در مناطق استقرار هموطنان عزیز سیل‌زده، در خصوص برگزاری کلاس‌های درس اقدام خواهد شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، این موضوع روز گذشته طی بخشنامه‌ای به استان خوزستان ابلاغ شده و کانکس‌هایی مجهز به وسایل سرمایشی و گرمایشی به این استان ارسال شده است.

بطحائی همچنین خبر داد: بنا بر تاکید دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم، آئین‌نامه‌ای در خصوص تشکیل فوری کلاس‌های درس در مواقع بحرانی در دست تهیه است که به‌زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

افزایش سیلاب در جنوب خوزستان؛ ۵ روستای شادگان تخلیه شد
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۷:۰۰

ساعاتی پیش غلامرضا شریعتی در نشست ستاد بحران شادگان که با حضور سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس برگزار شد اظهار داشت: در چند روز اخیر سیلاب ها به پایین دست استان رسیده و اکنون توجه به این مناطق به خصوص شادگان معطوف شده است.

وی شرایط تالاب شادگان را نامناسب عنوان کرد و افزود: حجم ورودی آب به تالاب شادگان افزایش یافته اما تلاش می شود تا شهر شادگان از خطر سیلاب حفظ شود زیرا حفظ جان شهروندان و حفظ شهر در اولویت است. در چهار روز گذشته همه اقدامات و عمده برنامه ریزی ها برای جنوب خوزستان از جمله شادگان، آبادان و خرمشهر بوده است تا سیلاب بخوبی مدیریت شود.

شریعتی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته و باز کردن کالوریت ها اکنون خروجی آب از تالاب شادگان به سمت خورها هدایت شده است. از پنجشنبه شب نیز عملیات نی کوبی در تالاب شادگان آغاز شده تا سرعت جریان آب افزایش و سمت خورها حرکت کند.

استانداز خوزستان گفت: کارشناسان دانشگاه شهید چمران و سازمان آب و برق استان خوزستان نیز راهکارهایی برای بهبود وضعیت ارائه دادند که برای اجرایی شدن این اقدامات، اقدامات بین قرارگاه کربلا، فرمانداری آبادان، سازمان منطقه آزاد اروند تقسیم شد.

شریعتی بر حضور نیروهای جهادی و همچنین افزایش ماشین آلات در شادگان تاکید کرد و تصریح نمود: از امروز برای سرعت بخشیدن به کار 40 دستگاه کمپرسی، بولدوزر و بیل مکانیکی به ظرفیت های ماشین آلات شادگان اضافه شد. تمرکز ما اکنون بر شادگان، خرمشهر و آبادان است تا مشکلات هر چه زودتر حل شود و همراه با حجم سیلاب باید حرکت کرد تا از مشکلات ناشی از آن جلوگیری شود. حفظ جان انسان ها و شهرها در اولویت قرار دارند و باید تلاش کرد امور را به دقت مدیریت کرد تا شرایط پایدار و تصویب شده را داشته باشیم.

وی تردد در محور آبادان - اهواز را ممنوع عنوان کرد و گفت: این محور اکنون مشکل خاصی ندارد ولی برای جلوگیری از خطرات احتمالی تردد در آن ممنوع است. تاکنون سه روستا در بخش مرکزی و 2 روستا در دارخوین شادگان با ورود سیلاب تخلیه شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۸
خواستیم میلیاردها تومان خرج کنیم تا با دستگاههای آب شیرین کن آب دریا را تصفیه کرده بلکه حداقل ملت را از کمبود آب آشامیدنی نجات دهیم اکنون که میلیاردها متر مکعب آب خدا برایمان مجانی فرستاده چون کارشناس نداریم داریم زیر آن خفه میشویم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
متاسفانه در سه استان شمال کشور هم بر اثر بارندگی ممتد اکثر مردم با حفر چاله در حیاط منزل و نداشتن لوله کشی سیستم فاصلاب سرریز کرده و به داخل خیابان و کوچه ها جاری شده سپس وارد رودخانه و بسمت شالیزارها و دریا خواهد ریخت . یعنی مواد شوینده خطرناک با مواد وایتکس و چنته وارد چنین چرخه ای میشود . کی و چه وقت سرمایه گذاری خواهند کرد . هر چه دیرتر باشد سخت تر میشود چون ساخت سازها زیاد شده و جمعیتوزیادی از استانهای دیگر بسمت شمال هجوم اورده اند کشاورزی در حال الوده شدن هست
علاوه بر هشدارهای بهداشتی به ساکنان مناطق سیل زده ذکر این نکته نیز مهم است که متاسفانه محصولات کشاورزی برداشت شده از این مناطق تا ۳ سال طعم و بوی نامطبوعی دارند و مشکلات آلرژی زا ایجاد میکنند
به هر حال کمک به هموطنان در اولویت است.
باید برخی مدیران قبلی و فعلی مسئول که غالبا اصفهانی یزدی هستند محاکمه شوند تا درسی باشد برای اونهایی که فکر تخریب رو در سر می‌پرورانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
دوباره این اصفهانی یزدیه اومد تو خسته نمیشی از این همه اراجیف که به هم میبافی؟؟ اخه بنده خدا سیل چه ربطی به اصفهانیها داره؟؟ ابه خدا عقل هم خوب چیزیه که متاشفانه برخی ازش بهره ای نبرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
احتمالا دلش میخواسته توی یکی از صنایع اصفهان یا یزد استخدام بشه نشده!!!
ناشناس
| Australia |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
چون مسئولان چند دهه وزارت نیرو یا اصفهانی بودند یا یزدی
که این مسئولان فقط به فکر انتقال آب هستند به کویر
و میلیاردها تومن رو صرف انتقال آب به کویر کردند بجای لایروبی سد و رودخانه ها
اگر سد کرخه رودخانه کارون روزخانه های دز و کرخه لایروبی شده بودند الان وضع این نبود

وقتی آب رو منتقل میکنند و آبی نمیمونه در کارون و عرض اون یک چهارم میشه اونوقت میشه فاجعه

چرا مسئولان برای انتقال آب به کویر پول دارند ولی برای لایروبی نه ؟؟؟؟؟

در همین سایتهای خبری گفته شد مسئولان به وزارت نیرو در بهمن ماه اطلاع دادند که باید آب رهاسازی بشه ولی نشد چرا؟؟؟؟؟

اینها فاجعه هست
دستگل مدیران اصفهانی و یزدی
ناشناس
| Australia |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
"وی در ادامه سخنانش در خصوص مدیریت سدها گفت: من به عنوان کسی که متخصص آب است و مدتی هم وزیر نیرو بوده می‌دانم که می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد. "

یک دلیل برای فاجعه مدیریت اصفهانی ها و یزدیها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
شما هم مثل دایی جان ناپلئون که همه چیز را تقصیر انگلیسیها میدانست همه چیز را زیر سر اصفهان و یزد میدانی...
بر روی گل و لای خشک شده زراعت کنند. سبزی بکارند یونجه هر چه دوست دارند. اینطوری تهدید به فرصت تبدیل میشه. نه تنها موجب گرد وخاک نمیشه بلکه باعث سودآوری میشه. عقل را بکار ببریم پیروزیم. امارات برای هر یک کیلو از این خاک کلی پول میده ما موندیم با این خاک مفت که در خونه ها رو زده چکار کنیم. استفاده کنید. گلخونه بزنید.
تنها راه نجات ، توبه است . توبه از اين همه گناه كه روزانه مرتكب مي شويم . به راحتي قسم دروغ مي خوريم . چشم در چشم دروغ مي گوييم . سر همديگر كلاه مي گذاريم . مايحتاج مردم را گرانفروشى مي كنيم . از مقدسات براي رسيدن به اهداف و منافع شخصي استفاده مي كنيم . وقتي دين و ايمان واقعي فراموش شود نوبت رسيدن بلايا مي شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
ما که دروغگو نیستیم دروغ. مصلحت آمیز میگوییم اخوی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
مسئولین باید توبه کنند من وشما که اختلاس نمیکنیم رانت نمیخوریم رانت جور نمیکنیم بستگانمون را پست مدیریتی نمیدیم حق کسی را ضایع نمیکنیم فرزندانمون را با بیت المال نفرستادیم امریکا واینجا الکی نمیگیم مرگ بر امریکا و و وبلاهایی که نازل میشه از بی کفایتی بعضی مسئولان هست که به اسم خدا وپیغمبر چه ها که نمیکنند
حالا ناکارآمدی مدیریت نمود می کند. نبود نگرش بازرسی، تعمیر، و ایجاد ملزومات توسط مهندسین حاذق قابل پیگیری است. یا سد بند مشکل دارد، یا فاضلاب، یا نحوه پل سازی، ساخت پالایشگاه، نشست زمین بر اثر سیل، خیابان کشی، و ... نا سلامتی سومین کشور تولید کننده مهندس هستیم!
یک آقایی در اینستاگرام یک کلیپی گذاشته بود از انباری در اهواز که کمکهای مردمی در آن برای مردم مناطق مختلف اهواز تقسیم میشد.گوشه هایی از انبار را که در آن اجناس مختلف بود را نشان دادند.در یکی از گوشه ها هجم‌زیادی از نوار بهداشتی به چشم میخورد و ایشان از این امر شاکی بودند که چرا مردم به درخواست سلبرتیها این حجم زیاد از نوار بهداشتی را فرستادند.حالا خیلی از مردم نمیدونند که آیا هنوز به این اقلام بهداشتی نیاز هست و یا اینکه نه.لطفا هلال احمر کارکنان خودش را توجیه کنه که از زبان خودشون در کلیپ هایی که میگذارند باعث گمراهی و گیجی مردم نشوند.
اگر دلالها خبر داشتند برای این اب هم فکر میکردنند ولی چون رانت اطلاعاتی وجود نداشت ازاین نعمت الهی عقب افتادنند و حالا افسوس میخورند
ما سالهاست تو خوزستان خاک اورانیومی عراق رو تنفس میکنیم
ازچی مارومیترسونی
الان مهمترین موضوع برای سیل زدگان وجود یک سرپناه است که البته وجود یک کارگاه بزرگ و اصولی جهت خانه های پیش ساخته در کشور لازم است که قطعات آن از قبل تولید و در انبار نگهداری شود چون در آینده وجود زلزله و ... ممکن است. در واقع وجود یک تیم مهندسی که در سریع ترین زمان بتواند سازه های یک خانه را بنا کند و در کنار آن یک طراحی مناسب در فضا سازی وجود داشته باشد. و در کنار آن یک سیستم توزیع امکانات که ریخت و پاش و اسراف به حداقل رسیده و به نیازمندان واقعی کمک شود (حتی اگر کالاها تبدیل به پول و در مصرف بجا مثلا مسکن آسیب دیدگان خرج شود) و مشخصاً تمام نهادهایی که پول ها را جمع آوری می کنند در یک فضای مشترک و تعامل گونه هزینه ها را صرف خرابی ها و نیازهای اساسی کرده و بطور شفاف گزارش آنرا در اختیار مردم قرار دهند تا فضای اعتماد باعث شود مردم با رغبت بیشتری در آینده کمک کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر