بازدید 11932

معاون سازمان سینمایی پس از رسوایی رحمان 1400 برکنار می‌شود؟

سئولان نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی یا یک ماه در نظارت بر سینما اهمال کرده‌اند که این اهمال مستحق تغییرشان می‌کند و یا ممیزی ضعیف و پایین‌تر از سطح انتظار مقامات تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ داشته‌اند و اکنون قرار است آوار اشتباه‌شان را روی سر فیلم خراب کنند که در این صورت نیز باید تغییر کنند.
کد خبر: ۸۹۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳ 17 April 2019

معاون سازمان سینمایی پس از رسوایی رحمان 1400 برکنار می‌شود؟پس از آنکه فیلم سینمایی «رحمان 1400» از پرده پایین کشیده شد و طرح این ادعا که فیلم بدون اعمال ممیزی اکران شده، بهانه چنین اقدامی بود، انتظار می‌رفت با مسئول مستقیم چنین اقدامی برخورد شود؛ انتظاری که همچنان پابرجا است و این امید وجود دارد که حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی مسئول مستقیم چنین اقدامی که از او نیز حکم انتصاب ندارد، تغییر کند و حواشیِ این حوزه تقلیل یابد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی در چهار هفته اکران عمومی، نزدیک ۲۲ میلیارد تومان فروش داشت و به رکورد «هزار پا» نزدیک شد اما به یک باره از پرده‌ها پایین کشیده شد و نتوانست رکوردشکن باشد. نقدهایی که پس از تعطیلات نوروزی در برخی رسانه‌ها مطرح شد و در روزهای منتهی به توقیف لحظه به لحظه شدت گرفت، در رقم خوردنِ این وضعیت نمی‌توانست بی‌تاثیر باشد.

محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی پس از انتقادات از شوخی‌های فیلم «رحمان ۱۴۰۰» گفت: «سازمان سینمایی بعد از ارائه مجوز به هر فیلم برای تطابق نسخه مجوز دار و آنچه به اکران درمی‌آید، بازرسانی را به سینما می‌فرستد و بر مبنای گزارش این بازرسان تصمیم‌گیری می‌کند... در مورد فیلم «رحمان ۱۴۰۰» این اتفاق افتاده است و گویا نسخه دارای مجوز این فیلم با نسخه در حال اکران متفاوت است که برای آن تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ می‌کنی.»

محمدرضا فرجی یکی مدیرکل‌های زیرمجموعه ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است؛ شخصی فاقد تحصیلات و تخصص سینمایی که با مدرک پزشکی عمومی بر این کرسی حساس تکیه کرده و حاصلش چنین اتفاقاتی می‌شود. با گفته‌های محمدرضا فرجی، انگشت اتهام بیش از آنکه به سمت سازندگان این فیلم باشد، به سمت دارو‌غه‌زاده است که انتظار می‌رفت در ردیف اول صف تغییرات سینمای ایران پس از تغییر مدیریت سینمای ایران باشد اما ظاهراً چنین رسوایی نیز برای تغییرات کفایت نمی‌کند!

معاون سازمان سینمایی پس از رسوایی رحمان 1400 برکنار می‌شود؟

در ارتباط با رحمان 1400، دو فرضیه وجود دارد. فرضیه نخست اینکه ادعای فرجی صحت دارد و مسئولان سینمایی یک ماه در خواب بوده‌اند و فیلم بدون اعمال ممیزی اکران شده و فروش نجومی داشته است. در این صورت باید متخلفین تا اطلاع ثانوی و تعیین مجازات از فعالیت در سینما تعلیق شوند و مسئولان دارای قصور در این رسوایی کنار گذاشته شوند. مگر می‌شود مسئول نظارت بر سینمای ایران تا زمانی که یک  گروه رسانه ی خاص نسبت به فیلمی اعتراض نکردند و تلفن‌ها به کار نیافتاد، متوجه ممیزی نشده باشد؟!

بیشتر بخوانید

فرضیه دوم اینکه ادعای مسئولان سازمان سینمایی از اساس خلاف واقع است و شواهد متعددی در این زمینه به چشم می‌خورد. علی سرتیپی ادعای مطرح شده را به کل تکذیب کرد و در حرکتی که ممکن است دلجویی تلقی شود، فیلم «تگزاس 2» از همین پخش کننده جایگزین «رحمان 1400» شد. قاعدتاً اگر سرتیپی تخلفی کرد بود و فیلم بدون ممیزی اکران کرده بود، نباید چنین همراهی با او انجام می‌شد و باید اکنون مستند به اسناد مثبته تا اطلاع ثانوی از فعالیت سینمایی محروم می‌شد.

زمان فیلم‌ها در پروانه ساخت فیلم درج شده و سالن‌داران معمولاً چک می‌کنند زمان فیلم بیشتر نباشد. همچنین اگر ممیزی بر فیلم ابلاغ شده که اعمال نشده، صورتجلسه ممیزی و ابلاغیه آن به تهیه کننده باید وجود داشته باشد که طبیعتاً معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با انتشار این صورتجلسه می‌تواند حقانیتش را ثابت کند و مشخص شود این ادعا خلاف واقع نیست. علاوه بر اینها، اساساً منوچهر هادی به عنوان یک فیلمساز عمده متکی بر سینمای بدنه (تجاری) شخصیتی شبیه به مخملباف و کاهانی ندارد که دست به چنین اقداماتی بزند.

بر همین اساس، مسئولان نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی یا یک ماه در نظارت بر سینما اهمال کرده‌اند که این اهمال مستحق تغییرشان می‌کند و یا ممیزی ضعیف و پایین‌تر از سطح انتظار مقامات تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ داشته‌اند و اکنون قرار است آوار اشتباه‌شان را روی سر فیلم خراب کنند که در این صورت نیز باید تغییر کنند. انتظار این بود که انتخاب چهره‌های متخصص در حوزه سینما جزو نخستین تصمیمات مدیر تازه سینمای ایران باشد و این انتظار با توجه به اتفاقات اخیر پررنگ‌تر از قبل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی در چهار هفته اکران عمومی، نزدیک ۲۲ میلیارد تومان فروش داشت
پس مردم پسندیدنش
ممیزی های سرکاری
یک جا ممیزی می گذارند یک جای دیگر همان ممیزی اجرا نمی شود و تا الان خیلی از فیلم ها را شاهد بودیم
رسوایی یعنی اختلاسس یعنی حسابسازی و زیانده نشون دادن شرکت دولتی نه یکی چرت بگه ملت بخندن تا کی میخواید ملت رو گمراه کنید
بدبخت اون کسانی که تمام نگرانیش یه چیزی مثل رحمان ۱۴۰۰ باشه
ترسيدند ركورد فيلم مزخرف هزارپا رو بزنه
جدا از شوخى حالم از هرچى مميزيه بهم مى خوره دوست ندارم كسى برام تصميم بگيره و دنياى بسته درست كنه
فرزند بنده را از طرف مدرسه ! برای تماشای این فیلم برده بودند. بسیار ناراحت بود از صحنه ها و مطالب زننده فیلم. این وزارت ارشاد و وزارت آ.پ ماست؟!!
جدیداً تابناک بی طرفی رو گذاشتی کنار متهم می کنی حکم هم صادر می کنی :
" ر این صورت باید متخلفین تا اطلاع ثانوی و تعیین مجازات از فعالیت در سینما تعلیق شوند و مسئولان دارای قصور در این رسوایی کنار گذاشته شوند. "
دمت گرم ! مثل اون تعیین تکلیفت که گفتی مهران مدیری باید 500 میلیون به سیل زده ها کمک کنه !
جالبه که فیلم هزار پا شوخی های جنسی به مراتب بدتری داشت
وقتی انتظامی را سرپرست حوزه سینما کرده اند از زیر دستان چه انتظاری دارید؟!! ا
متاسفم برای اون سینما و تلوزیونی که اگر حرف حق زده بشه باید آن فیلم لغو بشه. تمام صبحت و حرفا فیلم رحمان واقعیت و بدور از اغراق بود. بسیار فیلم زیبا و دیدنی بود ولی به مزاج کسانی که دراون فیلم بهشون تیکه انداخته شده خوش نیامده
کجای مملکت متخصصان مسئولیت دارند که در اینجا دومیش باشد
امام علی علیه السلام فرمودند:
اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید
بدان بر شما مسلط می شوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر