بازدید 27667
«المانیتور» عنوان کرد؛

طرح مشترک روسیه و امارات برای تقسیم یمن به دو کشور شمالی و جنوبی/ منافع ایران چه می‌شود؟

راهبرد روس‌ها در خاورمیانه مبتنی بر اتحاد و ائتلاف با هیچ از بازیگران عمده منطقه‌ای نیست و به دنبال آن بوده تا با تمامی بازیگران اثرگذار منطقه‌ای، موازی و همزمان کار کند. در این میان، بازیگری آن‌ها در بحران‌ها و تحولات خاورمیانه نیز از همین منطق راهبردی پیروی می‌کند. بحران یمن، نمونه مشخصی از این گونه الگوی رفتاری روس‌هاست؛ جایی که آن‌ها هم با حوثی‌ها و ایران ارتباط نزدیکی دارند و هم عربستان و امارات.
کد خبر: ۸۹۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 17 April 2019

راهبرد روس ها در خاورمیانه مبتنی بر اتحاد و ائتلاف با هیچ از بازیگران عمده منطقه ای نیست و به دنبال آن بوده تا با تمامی بازیگران اثرگذار منطقه ای، موازی و همزمان کار کند.

به گزارش «تابناک»؛ کنشگری روس ها در خاورمیانه، تابعی از منافع آن هاست و خود را به هیچ بازیگری ـ جداگانه ـ متعهد نمی دانند.

در این میان، بازیگری آن ها در بحران ها و تحولات خاورمیانه نیز از همین منطق راهبردی پیروی می کند. بحران یمن نمونه مشخصی از این گونه الگوی رفتاری روس هاست؛ جایی که آن ها هم با حوثی ها و ایران ارتباط نزدیکی دارند و هم عربستان و امارات، به گونه ای که از یک سو، قطعنامه شورای امنیت علیه ایران و انصارالله در یمن را وتو می کنند و از سوی دیگر با موضع عربستان و امارات در بحران یمن همراه می شوند.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «المانیتور» در مطلبی به راهبرد روس ها در یمن پرداخته و مدعی شده که مسکو با همکاری امارات متحده عربی به دنبال ایجاد یمن مستقل جنوبی است.

در بخشی از این مقاله آمده است: هرچند سوریه و لیبی از اولویت بالاتری در سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه برخوردارند، مسکو به تازگی فعالیت های خود برای کار با گروه های متعدد یمنی جهت کمک به حل و فصل بحران در این کشور را آغاز کرده است.

در عین حال، با در نظر گرفتن روابط بلندمدت روسیه با یمن، مسکو نیز منافع خود را در این کشور دنبال می کند. به همین دلیل، مسکو ارتباطات موجود با طرف های درگیر را حفظ کرده و برای ایجاد امکانات جدید تلاش می کند.

عيدروس الزبيدي، رئیس شورای انتقالی جنوب(STC) و سعید بن بریک، رئیس مجمع ملی در شورای انتقالی جنوب اخیرا به دعوت وزارت خارجه روسیه به مسکو سفر کردند. شورای انتقالی جنوب در سال 2017 تحت هدایت امارات متحده عربی در عدن ایجاد شد. هدف استراتژیک این اقدام، تشکیل مجدد کشور مستقل یمن جنوبی است که از سال 1967 تا 1990 با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق یمن کشوری مستقل بود. این کشور در ۲۲ آوریل ۱۹۹۰ با جمهوری عربی یمن (معروف به یمن شمالی) متحد شد و جمهوری یمن را تأسیس کرد.

شورای انتقالی یمن متشکل از گروه های ستیزه جوی مقاومت جنوب است که از سوی امارات متحده آموزش و تجهیز شده اند.

بیشتر بخوانید

گفتنی است، سفر الزبیدی به مسکو با سفر ولادیمیر دِدوشکین سفیر روسیه در یمن به شهر عدن ـ شهر مرکزی در جنوب یمن ـ که قرار است کنسولگری روسیه در آنجا بازگشایی شود، همزمان شد. این کنسولگری می تواند نفوذ روسیه بر شورای انتقالی را که اکثر مناطق جنوبی را در اختیار خود دارد، بیشتر کند و در مقابل وابستگی مسکو به دولت منصور هادی را کاهش دهد؛ بنابراین، مسکو بعد از امارات متحده عربی ـ با توجه به نفوذی که بر شورای انتقالی دارد ـ نقش «قدرت سوم» را در آنجا ایفا می کند.

ذکر این نکته ضروری است که یمن جنوبی در فاصله سال های 1967 تا 1990 که تحت عنوان جمهوری خلق یمن یا جمهوری عربی یمن یک کشور مستقل را تشکل داده بود، تحت نفوذ و حمایت شوروی قرار داشت. تعدادی از مقامات کنونی شورای انتقالی جنوب نیز در شوروی آموزش دیده اند.

طرح مشترک روسیه و امارات برای تقسیم یمن به دو کشور شمالی و جنوبی/ منافع ایران چه می شود؟

از سوی دیگر، مسکو پس از سال 2017 هرچند ارتباطات خود با انصارالله را حفظ کرد، این کشور مأموریت دیپلمایتک خود در صنعا (پایتخت انصارالله) را بست و از این گروه وابسته به ایران، بیش از پیش دور شد و شروع به همکاری با منصور هادی و ائتلاف سعودی کرده است.

روس ها به زودی متوجه شدند که منصور هادی، مهره چندان اثرگذاری نیست و به تدریج در حال واگذاری رهبری خود به گروه های تحت حمایت امارات به ویژه شورای انتقالی جنوب است. لذا، مسکو روابط خود با شورای انتقالی و گروه های وابسته به آن را تقویت کرده و به نظر می رسد به همراه امارات متحده عربی به دنبال طرح بلندپروازانه تأسیس دوباره کشور مستقل یمن جنوبی باشد!

این طرح وقتی تقویت می شود که بدانیم اخیرا امارات متحده عربی به شریک قابل اتکایی برای روسیه تبدیل و مواضع دو کشور در بحران های منطقه ای به یکدیگر نزدیک شده است. به ویژه در سوریه که اماراتی ها با تشویق روس ها، سفارت خود در دمشق را بازگشایی کردند. روسیه نیز از متحدان امارات در منطقه از جمله از خلیفه حفتر در لیبی حمایت کرده است.

حال پرسش مطرح این است: آیا قرار است روس ها در یمن با همکاری و اتحاد با امارات، منافع ایران و انصارالله را با چالش مواجه کند؟ در واقع، طرح تقسیم یمن و تشکیل کشور یمن جنوبی چه چالش ها و فرصت هایی را برای انصارالله و متحدش ایران به همراه خواهد داشت؟

در این زمینه، دو فرضیه مطرح می شود: نخست اینکه این طرح روس ها ممکن است در راستای منافع و ملاحظات راهبردی ایران در یمن نباشد. از این جهت که مسکو بدون توجه به ملاحظات ایران در زمینه تمامیت ارضی یمن، به دنبال تقسیم یمن به دو کشور شمالی و جنوبی است؛ آنچه در دوران جنگ سرد شاهد بوده ایم.

دوم؛ برخی ناظران از همان ابتدا بر این باور بودند که با تقسیم یمن به دو کشور، منافع تمامی طرفین و از جمله ایران و محور عربستان می تواند تأمین شود. در واقع، از این طریق هم نزاع میان شمال و جنوب از بین خواهد رفت و هم سطح تنش میان ایران و محور عربستان. لذا از دیدگاه این صاحب نظران، طرح روس ها می تواند منافع ایران را نیز به خوبی تأمین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۵۰
در هر جایی که سرمایه مردم ایران را خرج می کنند در نهایت منافع روسیه تامین می شود آیا این تصادفی است؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
با رسانه های یک خط زندگی نکن و با واقعیات زندگی کن
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
شراکت با روسیه بهتر از این نمیشه !! این را باید به عده ای حالی کرد
مگر در سوریه آقایان روسی اجازه دادند بعداز اینهمه شهید منافع ایران حفظ کند .ظاهرا ایران هزینه گزاف میدهد جهت تامین منافع روسیه کثیف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
خوب مثال بزن ببینم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
میشه لطف کنید یکی از منافع از دست رفته ایران رو در سوریه اعلام کنید تا به سوات ما هم اضافه بشه
ضمنا یکی از کمکهای آمریکای تمیز به ایران رو هم اعلام کنید . اگر در سالهای بعد از انقلاب نتونستید موردی رو معرفی کنید و مواردی مانند ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران ،تحریک صدام به شروع جنگ با ایران و بعد حمایت از اون و یا تحریمها و یا خروج از برجام و جدیدا کمک به جمع آوری کمکهای جهانی به سیلزده ها و .‌‌. تعدادشون زیاد بود و خجالت کشیدید ( هرچند پرروتر از این حرفا هستید ) در مورد کمکهای آمریکا به ایران حرفی بزنید اشکالی نداره ، شما اگر از کمکهای آمریکا در قبل انقلاب هم بگی قبوله ، لطفا از کودتا ضد مصدق شروع کن تا تحمیل کاپیتولاسیون و دخالت در امور داخلی ایران و.... که همه در جهت کمک به ایرانیها بوده
خوشبختانه ما تو کشورمون "سماق "زیاد داریم و اون حضرات چون به این قضیه واقف هستند همیشه زحمت سماق مکیدن رو به ما میدن....دمشون گرم مخصوصا روسیه عزیزکه در طول تاریخ یار صادق و وفادار و فداکاری برای ما بوده است...!!!
روسیه یمن با امارات روسیه لیبی با عربستان روسیه سوریه با ایران به این میگن منافع ملی نه مرگ بر جهان مرگ بر جهان
روسیه نان را بنرخ روز می خورد.همیشه منافع خودرا قربانی دیگران نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
دقیقا برخلاف آمریکا که نون به نرخ روز خور نیست و به تمام تعهداتش عمل میکنه حتی اگه به ضررش باشه
در یمن هم مثل سوریه روسها دنبال منافع خودشان هستند و ما همچنان بازنده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
بازنده را معنی کن ببینم که چجوری رسیدی به ان؟
اگر هم جواب نداری لطفا خاموش
لطفاهمنارو زدن و این چیزها نگو که این ها واقعیات جهان نیست بلکه عملکردهای خود و دیگران است
باید این موضوع را در صورت صحت دخالت در امور داخلی ایران تلقی کنیم زیرا یمن از لحاظ تاریخی یکی از ایلات ایران بوده و ما منافع زیادی در آنجا داریم
واقعا نظر مردم در مورد غیر قابل اطمینان بودن روسها درست است و ایران هم باید طبق منافع خود با روسیه ارتباط داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
ولی نگو از آمریکاجون
کاملا قابل اعتماده این آمریکای مهربون
ﻋﺠﺐ!!
ﻣﺎ ﻛﻪ اﺯ اﺳﺎﺱ اﻭﻧﺠﺎ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺪاﺷﺘﻴﻢ. ﺩﺧﺎﻟﺘﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻴﻢ. ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻫﺎﻣﻮﻥ ﻫﻢ ﻓﻘﻄ ﺟﻨﺒﻪ اﺧﻼﻗﻲ و ﺑﺸﺮ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻪ ﺩاﺷﺖ.
ﻣﺜﻞ ﺳﺮﺩاﺭ ﻗﺎﺳﻤﻲ ﻧﻜﻨﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻳﺪ اﻋﺘﺮاﻑ ﻛﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﻏﺎﻟﺐ ﻛﻤﻜﻬﺎﻱ ﻫﻼﻝ اﺣﻤﺮ ﺩاﺷﺘﻴﻢ ﺳﻼﺡ و ﻣﻬﻤﺎﺕ ﻣﻴﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻳﻤﻦ!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
عجب !!!!! کجا بودی تو تا حالا پسر زرنگ
عزیزم ی بار دیگه خبر رو بخون اما این دفعه دقیقتر و تا آخر
روسیه به عنوان ابر قدرت گاو شیرده خودشو داره و سهم میخواد بنظرم در صحنه بین الملل یه عده گاون یه عده ابر قدرت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
آفرین ‌ دو کلمه حرف حساب
امیدوارم آمریکا پرستای عزیز هم بتونند این مساله رو درک کنند
منافع ایران تو خاک یمن بدست نمیاد
ما ابر قدرت نیستیم که بخوایم مثل اونا دنبال منافع تو کشورهای دیگه باشیم.
ما یه کشور ضعیف با اقتصاد بسیار کوچک هستیم.
واقع بینی بالاترین نعمت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
ابر قدرت منطقه هستیم و هر کشوری بخواهد بیاید اینجا باید با ایران تعامل کند
دعوای اصلی بین انگلیس و روسیه سر تقسیم کشورهای منطقه است ، احتمالا روسیه سهمش را در جایی رها کرده و یمن را می گیرد ، ماهم طبق معمول به عروسی دعوت داشته ایم
قبلا هم که یمن همینطور شمالی و جنوبی بود.مشکل اینجاست که قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای نمی گذارند مردم یمن خودشان تصمیم گیرنده باشند و هر کدام از این قدرتها سهم خودشان را میخواهند.هر کی دنبال منافع خودش میگرده.مردم‌یمن هم هیچ
روزي گرگي به گله گوسفندان حمله كرد،در حال خفه كردن اولين قرباني خودش كه يك بره بود
چوپان از راه رسيد بره را از دست گرگ نجات داد. بعد از چند ماه كه بره حسابي پروار شده بود چوپان براي مهماني خودش همان بره را كه از دست گرگ نجات داده بود انتخاب كرد . لحظه اي كه بره تيزي چاقوي چوپان را زير گلوي خودش حس كرد.
گفت:چو از دست گرگم ربودي - عاقبت ديدم كه گرگم تو بودي
حالا عملكرد روسيه در منطقه خاورميانه شبه اين چوپان و بره قصه ماست.
روسها در حال حاضر از ایران بعنوان نیروی جانشین خود استفاده میکنند که البته به هیچ عنوان حاضر به پذیرش این امر هم نیستند .
با این روش اولا تلفان نیروی انسانی خود را به صفر میرسانند و از سوئی دیگر تمامی سیاستهای خودشان را به دیگران دیکته میکنند و موقع گرفتن امتیازات از کارتهای ایران خرج میکنند .
سیاستهای کثیف شوروی سابق و روسیه فعلی متاسفانه هنوز دارد کار میکند و وارد بازی های روسیه شدن برای هیچکس منفعتی ندارد چون روسها ثابت کرده اند که بسیار بسیار سیاستمداران کثیفی دارند و فقط به منفعت فردی خودشان فکر میکنند . بلوک شرق مانند زالوی بزرگی است که خون دوست و دشمن را میمکد و وقتی چیزی نبود بلافاصله از آنها جدا میشوند
منافع ایران یعنی چه؟
همیشه شعار ما این بوده که ما به کشورهای منطقه یا جهان کمک می کنیم برای منافع مردم آن کشورها
حالا می گویید منافع ما؟
خوب اگر این طرح باعث می شود که قائله ی یمن تمام شود جنگ به پایان برسد و کشتار یمنی ها خاتمه یابد همین یعنی منافع مردم یمن
اگر اینطور نیست و باعث ظلم به یک عده می شود پس ما باید نگران آن باشیم
اما این که از منافع ایران حرف بزنیم تاییدی بر حرف های دشمنان ما است و آن این که ایران فقط به دنبال افزایش نفوذ و منافع خودش است نه آن شعاری که می دهد
یمن قبلا هم دو قسمت بود . روسها هم یواش یواش دارند با پنبه سر میبرند.
تا ایران نخواد این ها کاری نمی توانند بکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
در عالم مجازی اخوی
به زعم اونها و خیلی از کشورهائی که از قبل ایران به جائی رسیده اند ، ایران یک مهره ی سوخته است. چون به اندازه ی کافی دوشیده شده و دیگر شیری برای دوشیدن ندارد.
منافع ایران در یمن رو هم بیان کنید تا روشن بشیم
یعنی چی دو باره یمن تقسیم بشه به شمالی و جنوبی مثل پنجاه سال پیش بخشی سرمایه داری و لیبرال باشه بخشی هم‌سوسیالیستی و کمونیستی . یعنی مردم خاورمیانه مثل ۳۰۰ سال پیش اروپا دارن از حاکمیت مدهبیون خسته میشن این دوران گذار چهل با پنجاه سال خیلی زود نیست ؟شاید بشود با قانون هم به عدالت رسید
فعلا که در عمل نیروهای متخاصم یمنی به دو گروه شمالی و جنوبی تقسیم شده اند و در نهایت خواست مردم یمن ترکیب حاکمیتی این کشور را تعیین خواهد کرد.فرق ما و روس ها آن است که انها دنباله رو واقعیت ها هستند و ما دنباله روی ایده آل ها که اگر غیر این بود و روس ها هم مثل ما فکر می کردند ، روسیه باید مجددا کشورهای اسیای میانه را به خاک خود ملحق می کرد تا دوباره اتحاد شوروی جدید شکل گیرد اما آنها می فهمند که روزگار تغییر کرده است و تاریخ به عقب باز نمی گردد
یعنی روسها هم از توبره می خورند هم از آخور!
به قول معروف علی می مونه و حوضش
با توجه به اینکه روسها یک نیروی خارجی و بیگانه تلقی می شوند، لازم است نیروهای نظامی ایران در یمن مستقر شده و اجازه تجزیه آنرا ندهند.
منافع ما توی برجامه

اونو بچسب

اولوبت اونه
روسیه به دنبال منافع خودشه اما ایران هنوز کسی نمیدونه برای منافع کدوم کشورها داره هزینه میکنه
منافع ایران؟؟؟ مگر همش خیرات نبود؟ تمامش به باد رفت. روسها هیچوقت قابل اعتماد نبوده اند، هیچکسی نیست پای منافع باشد همه به فکر خودشان هستند الا ما !!!
منافع ایران همان منفعت عموم مردم صبور ومظلوم یمن است ، متاسفم که اوضاع بگونه ایست که عوض پایان جنگ داخلی و رسیدگی به مشکلات اکنون کشورها منافع خود را دنبال میکنند و ایران راهم در دایره خود مینگرند و اگر زور ورویشان شود همین مقدار هم نامی نخواهند برد ، اینان فرق بین جمهوری اسلامی ایران با دیگر فعالان و کشورهای حاضر در یمن را نمیدانند که آن : ایران وظیفه خود را در همکاری وهمیاری ملل مستضعف و تحت سلطه بیگانگان برای رهائی و زندگی امن و با شرف مردم کشورها خاصه اسلامی میداند و دیگران در پی استیلای سیاسی و اقتصادی بر منافع کشورهای مورد نظر دارند که بنوعی همان استعمار واستثمار ملل بینوا هست که باروح و قوانین نظام ما همخوانی ندارد ،
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
نه ماشاالله انشا خوب مینویسی
روسیه در راستای منافع خودش فقط عمل می کند و داینامیک و سیالیت سیاست منطقه ای روسیه که گاهی با ایران و گاهی با رقبای ایران همکاری می کند نشان از ضعف این ابرقدرت پیشین و فدرت منطقه ای کنونی است و اگر نه می توانست همانند گذشته ی خویش، در زمان شوروی یا ایالات متحده کنونی شریک ثابت قدمی برای ایران و یا سایر همپینان باشد. چرخش های چنین ناگهانی از سر ناچاری است. ایران هم بهتر است به دنبال شریک ثابت قدم تری باشد.
روسیه در فکر کشور گشایی و کنترل هر چه بیشتر بر ثروت های خاورمیانه و جهان است
و خطر بعدی دنیا کشور گشایی خونریز روسیه خواهد بود
سلام. خوب است طرفدران سیاست ائتلاف با روسیه این مقاله را به دقت بخوانند.
ما هم به همون شهید کردن جوانانمون ادامه میدیم....منافع میخوایم چکار؟؟؟
از اول هم روس ها به دنبال منافع خود در خاور میانه بوده اند....
جنگ علیه مردم بدبخت یمن تمام بشه، بقیش مهم نیست
همان سیستم معروف شوروی سابق در تقسیم کشورها و به یغما بردن آن کشور. روسیه بزرگترین دشمن ایران هم هست
منافع چیه؟مگه سودی به من کارگربدبخت میرسه؟تا حرفی میزنی میگن آیه از آسمان اومده ما باید مظلومان جهان را نجات بدیم یا داعش میاد ایران!بذار بیاد به درک ...بخدا هرنفرینی کردم همشون دارن عملی میشن..مهمترین نفرین من اینه که چاههای نفت بزودی خشک بشن چون هیچ خیری ازشون ندیدم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل