بازدید 7397
نقدی بر مصوبه انتخاباتی اخیر مجلس؛

آیا نمایندگان دنبال حاشیه امن برای انتخابات اسفند هستند؟/ چرا فقط دنبال بستن رسانه‌ها هستید؟!

از طرفی در تبصره ۳ اصلاح ماده 64 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مجازات انجام تخلفات یاد شده آمده است: «تخلف از احکام تبصره (۱) و (۲) این ماده، تعطیلی نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی از یک تا سه ماه است.» متأسفانه گویا دم دست ترین کار برای آقایان، به تعطیلی کشاندن بنگاه خبری است که افراد بسیاری در آن مشغول به کار، ارتزاق و تأمین معیشت خانواده های خود هستند.
کد خبر: ۸۹۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 16 April 2019

روز گذشته، نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند، «درج آگهی یا مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی مجلس از سوی رسانه ها ممنوع است.» به نظر می رسد این اقدام حاصلی جز آنکه تخلفات و عیوب احتمالی برخی کاندیداهای انتخاباتی را خواهد پوشاند و دست رسانه ها را نیز در نقد افراد به منظور معرفی بهتر آنها به مردم خواهد بست، ندارد. این تصمیم نمایندگان شبهه ناک است؛ از این جهت که مبادا دنبال حاشیه امن برای خود در انتخابات اسفند هستند.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس، ماده ۳۷ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را به تصویب رساندند که براساس آن ماده ۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این شرح اصلاح می شود:

ماده ۶۴- درج آگهی یا مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی یا اعلام خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیکی و سایر شبکه های مجازی ممنوع است و در این صورت، ضمن معرفی مرتکب به مراجع مربوط، نامزدها حق دارند، پاسخ خود را به رسانه مربوط اعلام کنند و رسانه یادشده طبق قوانین و مقررات مربوطه، موظف به چاپ یا نشر فوری آن حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت و قبل از اتمام زمان تبلیغات انتخابات می‌باشد. عدم رعایت مفاد این ماده جرم است و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می شود.

تبصره ۱- در صورت وقوع جرم موضوع این ماده، علاوه بر اعمال مجازات نسبت به مرتکب، نامزدها حق دارند پاسخ خود را از طرق مذکور در صدر این ماده منتشر کنند و مرتکب مکلف به انتشار فوری آن طبق قوانین و مقررات مربوط می باشد. در صورتی که امکان انتشار از طریق رسانه مرتکب نباشد، مسئول آن باید با هزینه خود، پاسخ نامزد را به رسانه مشابه دیگری ارسال کند و آن رسانه مکلف به انتشار آن در اولین نشر خود است.

تبصره ۲- مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام کنند که در صورت لزوم، فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.

تبصره ۳- مجازات تخلف از احکام تبصره (۱) و (۲) این ماده، تعطیلی نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی از یک تا سه ماه است.

تبصره ۴- هر گونه اعلام انصراف نامزدها و انتشار آن در رسانه ها صرفا با اعلام هیأت اجرایی حوزه انتخابیه و تأیید هیأت نظارت استان است.

هرچند انتشار مطلب خلاف واقع و ناحق علیه هیچ کاندیدایی مورد تأیید رسانه ها و فعالان مطبوعاتی و رسانه ای نیست، اگر گاهی فرد یا افرادی در رسانه با توجه به گرایش سیاسی خود علیه کاندیدا یا نامزدهایی فعالیت کرده اند، این موضوع توسط بخش قابل توجهی از رسانه ها نیز مذموم شمرده شده و هیچ گاه چنین رویکردی مورد اقبال و تأیید اکثریت جامعه مطبوعاتی و رسانه ای کشور نبوده است.

اگر رسانه و یا فعالان این عرصه در هر انتخاباتی اقدام به تخریب و انتقاد ناحق و نادرست علیه نامزد یا لیست های انتخاباتی کرده اند، طبیعتا مطابق با قانون مطبوعات باید در اسرع وقت نسبت به اصلاح این موضوع در رسانه خود اقدام می کرده اند و اگر کاستی در این مورد صورت گرفته، باز هم مطابق با همان قانون مطبوعات مورد پیگیرد بوده است.

در قانونی که اخیرا مجلس از تصویب خود گذرانده است، آن بخشی که به ممنوعیت انتشار و اعلام مطلب خلاف واقع علیه یک نامزد یا نامزدهای رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیکی و سایر شبکه های مجازی تأکید دارد، مورد قبول و تأیید رسانه ها نیز هست، از طرفی این موضوع که نامزد مذکور در صورت وقوع چنین اقدامی از سوی رسانه ها محق به پاسخگویی است و باید تا 24 ساعت و حتی قبل از پایان مهلت تبلیغات پاسخ او در رسانه مذکور منتشر شود نیز مورد قبول است.

اما بخش هایی در این قانون وجود دارد نظیر اینکه آگهی یا مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی ممنوع شده است؛ این معنایی جز بستن دهان رسانه، لاپوشانی از انجام یک تخلف یا اقدام نادرست توسط یک نامزد و همچنین تلاش برای ایجاد حاشیه امن برای نمایندگانی که احتمالا خیلی از آنها سودای مجلس بعدی را نیز در سر دارند، ندارد.

از طرفی در تبصره ۳ اصلاح ماده 64 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مجازات انجام تخلفات یاد شده آمده است: «تخلف از احکام تبصره (۱) و (۲) این ماده، تعطیلی نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی از یک تا سه ماه است.» متأسفانه گویا دم دست ترین کار برای آقایان به تعطیلی کشاندن بنگاه خبری است که افراد بسیاری در آن مشغول به کار، ارتزاق و تأمین معیشت خانواده های خود هستند.

به نظر می رسد، نمایندگان محترم باید اصلاحی بر اصلاحیه خود انجام بدهند، مبنی بر اینکه شبهات موجود در ارتباط با این موضوع را برطرف کنند، به نحوی که این تصور پیش نیاید دنبال ایجاد یک حریم امن برای خود در انتخابات اسفند هستند و از طرفی این قصد وجود ندارد که برای رسانه ها محدودیتی در اعلام تخلفات و مشکلات احتمالی نامزدهای انتخابات مجلس در حال ایجاد شدن است. باید این ذهنیت که برخی در پی سانسور و فشار بر رسانه هستند در این قانون از بین برود.

از طرفی ذهنیت قانون گذاران، تصمیم گیران و مجریان باید درباره «جلوگیری از فعالیت و بستن رسانه ها تغییر کند.» زیرا همانطور که پیش از این گفته شد، رسانه ها هم مثل همه سازمان ها، ادارات، بنگاه های اقتصادی، مجموعه ها و ... که افرادی را در خود مشغول به فعالیت می بینند، کار می کنند؛ مگر به واسطه تخلف یک نفر یا حتی مدیر این مجموعه ها جلوی فعالیت کل آن بخش گرفته می شود که درباره رسانه چنین رویکردی حاکم شده است؟

رسانه ها متشکل از چهره های رسانه ای، کارمندان اداری و خدماتی و ... است که همگی آنها به واسطه فعالیت در این بخش معیشت خود و خانواده شان را تأمین می کنند؛ بنابراین، باید این نگاه که تخلف در یک رسانه منجر به تعطیلی آن می شود تغییر کند. این نگاه در مصوبه اخیر مجلس به صراحت قید شده و دیده می شود؛ موضوعی که به نظر باید نسبت به آن یک بازنگری جدی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
بدویید مردم انتخاباته مردم عزیز مردم غیور بهترین مردم روی زمین هوا دریا شما الان عزیز دل مایید بدویید
این قانون و قوانین شبیه به این بدلیل تفکر غالبیه که در سیستم حکومتداری ما معتقد به مجازات حداکثری و پاداش حداقلیه. مثل همین اعدامهای ما که واقعا باعث آبروریزیه در دنیا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
چه ربطي داره؟! شما برو ببين اون كشورهايي كه مجازات حداكثري دارن( مثل همين كشورهاي حاشيه خليج فارس) جرائم مختلفشون چقدر كمتر از ايرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
تابناك چرا هر نظري را منتشر ميكني؟ آخه اين موضوع چه ربطي به مجازات و اعدام داره؟ اونهايي كه با اعدام مخالفن اگر خدايي نكرده يكي از خانوادشون مورد قتل يا تجاوز قرار گرفت اونوقت نظر بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
اتفاقا اگر مجازات حداكثري براي همه ودر هر پستي انجام ميشد شاهد چنين قوانين و شرايطي نبوديم
متاسفم از این فضای یاس اور و...
مگه انتخاباتی هم دیگه هست آخه ادم زنده هم پیدا میشه رای بده بابا پیاز کیلو ی ده هزارتومان رای به کی؟
با سلام. مجددا عرض میکنم تعداد زیادی از نماینده ها فهمیده اند که با وجود رسانه های مجازی وغیر مجازی عملکرد آنها زیر سوال رفته و امکان اینکه نتوانند رای مجدد مردم را کسب کنند میخواهند برای خودشان مسئونیت ایجاد کنند و امیدوارم شورای نگهبان با قاطعیت تمام جلوی اینکار را بگیرد زیرا نتیجه جو روانی این قضیه باعث وارد آمدن هزینه غیر قابل جبرانی به اعتماد مردم میباشد ، به قول معرف طلایی که پاک است چه منتش به خاک هست
نماینده ی بی دغدغه با حقوق های نجومی و انواع مزایا چی از مشکل میفهمه.

فضای مجازی کار را تمام خواهد کرد
انها متشکل از چهره های رسانه ای، کارمندان اداری و خدماتی و ... است که همگی آنها به واسطه فعالیت در این بخش معیشت خود و خانواده شان را تأمین می کنند؛ بنابراین، باید این نگاه که تخلف در یک رسانه منجر به تعطیلی آن می شود تغییر کند. این نگاه در مصوبه اخیر مجلس به صراحت قید شده و دیده می شود؛ موضوعی که به نظر باید نسبت به آن یک بازنگری جدی شود این نظرتون رو در زمان توقیف شبانه و فله ای مطبوعات در دوران اصلاحات هم داشتین؟؟؟؟.
من هیچی نگفتم ، واسه همین کامنتی نیست . یه وقت فکر نکنین کامنتارو بی خیال میشن ، آره
دیگه در انتخابات شرکت نمیکنم خانواده ام رو هم سعی میکنم منع کنم از شرکت در انتخابات
تبناک ضمن سپاس از انتقاد مستدل شما در هر مملکتی که انتخاب نمایده با فیلتر قانونی وبدون سلیقه نباشد چنین منتسبینی بنام نماینده بعضی استفاده های نامشوع میکنند واز لو رفتن میخواهند جلوگیری کنند نماینده خدمت گذار میشود دکتر مصدق که در اوج قدرت به شهربانی نوشت حتی اگر نسبت به من از کلمات نادرست در روزنامه ای استفاده شد مانع نشوید کجایند مردان بی ادعا اگر شورای نگهبان وتشخیص مصلحت تآیید کنند در دنیا ابروریزی میشود
ببخشید تابناک نام گرامی شمارا اشتباه نوشتم علت پیری است ودست لرزان
نماینده مجلس یعنی پارتی اقایون خانم ها جای این کارها مراقب باشند ...بعد ببینند کی میاد پای صندوق با این افتضاحات به بار اومده تو هر زمینه.
در برخی کشورها تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی بکل ممنوع است.
این مصوبه نشان می دهد نمایندگان مجلس سوابق تیره دارند و جالب است همگی هم تایید صلاحیت شده اند!!!!!! این مجلس منتخب مردم نیست
خوش به حال سلمان خدادادی!!!!!!
در کشور ما تا حدودی آزادی بیان وجود دارد اما حساب گوینده پس از بیان با کرام الکاتبین است!!!! حالا با این طرح مجلس آزادی بیان هم در مورد سوابق کاندیداهای مجلس ممنوع می شود!!!
مردم می گویند دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد. گرانی و یک شبه به صفر رساند ملت و بی توجهی به مردم
شرایط سخت اقتصادی، بیکاری و بی خانمانی ، دزدی های میلیاردی و رانت و حقوق های نجومی و بی عدالتی و....
مواردی است که ملت را وادار کرده دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نکنند و نخواهند کرد.
در کل ملت از آزار و اذیت بسیار خسته شده اند و دیگر از کسی یا فکری پشتیبانی نخواهند کرد.
مردم به آخر خط رسیده اند و در جستجوی راههای جدید و خلاصی از این وضعیت بغرنج هستند.
این دوره از مجلس متاسفانه مایه شرم ملت بود .کاش هرگز به این ها رای نمی دادیم و چنان ضعیف بودند و ناتوان که تمامی سرمایه مجلس رابر باد دادند.رای :خیر اصلا ابدا
با این وضعیت که مسولان در برخورد با مر د م دارند میگن مرگ بر امریکا ولی خانواده و فرزندان در آنجا و اروپا هستند خلاصه امریکا برای مردم آه آه وبرای ان ها به به رای دادن چه فایده ای دارد
با این وضعیت که مسولان در برخورد با مر د م دارند میگن مرگ بر امریکا ولی خانواده و فرزندان در آنجا و اروپا هستند خلاصه امریکا برای مردم آه آه وبرای ان ها به به رای دادن چه فایده ای دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار