بازدید 3295

مردم گلستان همواره بین وقوع دو سیل زندگی می کنند

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید سال ها است که مردم استان گلستان همواره بین دو سیل زندگی می کنند، یعنی سیل جاری شده و سیلی که نگران وقوع آن هستند.
کد خبر: ۸۹۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 15 April 2019

علیرضا ابراهیمی در نشست علنی امروز(دوشنبه 26 فروردین ماه) در نطق میان دستور خود، گفت: طی حدود 27 سال گذشته تا کنون بیش از 128 بار حادثه هولناک سیل جان و مال مردم استان گلستان را تهدید کرده است، هنوز حافظه تاریخی مردم گلستان سیل مرداد سال 80 را که بیش از 500 نفر از عزیزترین مردمان این سرزمین را به کام مردم کشاند را از خاطر نبرده است.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: طبق اعلام رسمی سازمان ملل در ماه اوت سال 2001 ، این سیل در آن سال رتبه یک تلفات انسانی سیل در جهان را به خود اختصاص داد، سال ها است که مردم استان و حوزه انتخابیه بنده همواره بین دو سیل زندگی می کنند، یعنی سیل جاری شده و سیلی که نگران وقوع آن هستند که تنها در سال 91 وقوع 14 فقره سیل در این استان به ثبت رسیده است.
سیل گمیشان

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مطالعات نشان می دهد وقوع سیل و خسارت های بی شماره آن بیش از آنکه ناشی از قهر طبیعت باشد، نتیجه دخالت های بدون کارشناسی انسان بوده است که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی، قطع درختان و پر شده انهار و آب راه های طبیعی و انجام ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم های رودخانه و همچنین طولانی شدن مطالعات و اجرای سدهای بالا دست مانند سد قره چای رامیان که می تواند سیل را به فرصت تبدیل کند.

تنها در سال 91 وقوع 14 فقره سیل در این گلستان به ثبت رسیده است.

وی ضمن تشکر از کمک تمام مسئولان نظامی و کشوری چند سوال مطرح کرد: آیا حوادث مشابه سیل گلستان در هیچ جای دنیا رخ نمی دهد؟ آیا بهتر نیست به جای انجام هزینه های چندین برابر برای حوادث با برنامه ریزی دقیق تری منابع به سمت پیشگیری برویم؟ جناب آقای رئیس جمهور و آقای وزرا باید چند نفر دیگر جان خود را از دست بدهند و چقدر هزینه و خسارت به کشور وارد شود بایدچند خانوار دیگر بی خانمان شود؟ آیا دچار فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی شده اید؟

این نماینده مجلس خطاب به وزیر نیرو بیان داشت: طرح جامع مدیریت سیل استان گلستان چه شد و چرا متوقف شده است؟ ریاست سازمان برنامه ریزی کشور تصویب اعتبار ویژه جهت اجرای طرح جامع سیل گلستان پس از سیل سال 80 این استان به کجا رسیده است و پس از گذشت 17 سال هنوز کمتر از 40 درصد مبالغ تصویبی آن روز به استان تخصیص یافته است.

ابراهیمی تاکید کرد: جناب آقای رئیس جمهور و وزرا بدیهی است آب گرفتگی امروز آق قلا و گمیشان ریشه در آزادشهر، چشمه ساران و رامیان و سایر مناطق و کوهستان های جنوبی استان را دارد، در صورت مدیریت سیلاب در مبدا می توان از بروز خسارت جلوگیری کرد، با وجود مکاتبات و پیگیری تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است که قطعا در صورت اقدام موثر با این حجم خسارات مواجه نبودیم.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کارگاه ها و واحد های تولیدی و خدماتی حادثه دیده چه تدبیری اتخاذ کرده اید آیا فکر می کنید دادن تسهیلات ناچیز آن هم با پروسه های بسیار دشوار بانکی و بروکراسی اداری و نرخ های سرسام آور بانکی می تواند راهگشای گره کور اقتصاد و تولید این استان در سال رونق تولید بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهارداشت: شهرک صنعتی آزادشهر که در منطقه ای قرار دارد که نیاز به تجدید نظر در تسهیلات تخصیصی بانکی با نرخ بهره کم دارد انتظار می رود در این خصوص اقدام سریع صورت گیرد.

وی گفت: دولت اقدام شایسته شأن مردم و میزان به خسارت مردم ولایت مدار، شهید پرور و ایثارگر استان جهت جبران خسارت ناشی از سیل مبزول کنند، وزارت جهادکشاورزی در جبران خسارت ها به تناسب تسهیلات با نرخ تورم و تسهیل فرآیند پرداخت خسارت و حمایت از مزارع و باغ هایی که فاقد بیمه حوادث هستند دقت لازم را داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از اقدامات خوب، می دانید و مطلع هستید که محور مواصلاتی آزادشهر به شاهرود و رامیان به شاهرود یکی از شریان های اساسی، اصلی و حیاتی کشور است که ارتباط کشور را با کشورهای آسیای میانه را برقرار می کند، در طول سال همواره درگیر برف، کولاک، یخ بندان، سیل، ریزش و رانش در این محور هستیم.

ابراهیمی تاکید کرد: متاسفانه نبود امکانات اولیه جهت بازگشایی این معبر موضوع را به بحران همیشگی تبدیل کرده است، انتظار داریم به سرعت نسبت به تجهیز راهدارخانه این محور و تسریع در تکمیل و تعریض این محور اقدام شود.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش از تعامل و اقدامات گذشته شما در آموزش وپرورش استان گلستان تشکر می کنم و در خواست دارم نسبت به پرداخت حق التدریس شاغلین، اضافه کاری ادارات، حق الزحمه امتحانات و دیگر مطالبات این قشر زحمت تلاش جدی تری داشته باشید، با توجه به مصوبات مجلس و کمبود شدید نیروی انسانی مقدمات مدیران پیش دبستانی و آموزش دهندگان نهضت را فراهم کنید و برای مدارسی که در سیل آسیب دیده اند اقدام عاجل به عمل آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار