بازدید 15868

شکایت پادشاه اردن از ترامپ در مجلس سنا / ملک عبدالله: طرح صلح اعراب و اسرائیل، یک معامله اقتصادی است، نه معاهده صلح

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیداری پشت درهای بسته با نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در ماه گذشته، گفته که کاخ سفید هیچ اطلاعاتی در مورد بخش های مهم صلح اسرائیل و فلسطین از جمله چگونگی تقسیم مرز میان فلسطین و اسرائیل در اختیار او قرار نمی دهد.
کد خبر: ۸۹۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 15 April 2019

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیداری پشت درهای بسته با نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در ماه گذشته، گفته که کاخ سفید هیچ اطلاعاتی در مورد بخش های مهم صلح اسرائیل و فلسطین از جمله چگونگی تقسیم مرز میان فلسطین و اسرائیل در اختیار او قرار نمی دهد.

دو منبع آگاه به نشریه «اکسیوس» گفته اند، گویا پادشاه اردن از میزان مشاوره در این خصوص ناراضی بوده و در مورد چشم انداز طرح صلح بدبین است. ملک عبدالله خصوصی به نمایندگان گفته، از این امر خسته شده که علیرغم دیدارهای متعدد با مقامات ارشد دولت ترامپ، هیچ گاه جزئیات دقیقی در مورد مسائل اصلی سیاسی که اردن منافع زیادی در آنها دارد، به او داده نشده است.

هر طرح صلحی که بین اسرائیل و فلسطینی ها تعریف شود، بر اردن که مرز مشترکی با کرانه باختری داشته و بیشترین جمعیت فلسطینی را در خود جای داده و بر اساس قرارداد صلح 1994 اسراییل و اردن، دارای موقعیت ویژه ای در بیت المقدس است، تأثیر مستقیم خواهد داشت.

شکایت پادشاه اردن از ترامپ در مجلس سنا / ملک عبدالله: طرح صلح اعراب و اسرائیل یک معامله اقتصادی است نه معاهده صلح

منابعی که از مذاکرات پشت درهای بسته با ملک عبدالله آگاه هستند، به اکسیوس گفتند که وی تقریبا هر زمانی که به واشنگتن می آید، با نمایندگان این کمیته ملاقات و معمولا با احتیاط صحبت می کند.

بیشتر بخوانید

یک منبع آگاه گفته: اما به نظر می رسید این بار کمتر احتیاط کرده است. پادشاه به صراحت بیان کرد که با او درباره مسأله صلح هیچ صحبتی نشده است. به نظر می رسید، از تلاش های صورت گرفته انتقاد و نگرانی داشته است. منبع دیگر گفته: ملک عبدالله این فرض را به میان کشیده که این طرح صلح بیشتر یک معامله اقتصادی است، نه یک معاهده صلح.»

یک مقام اردنی آگاه از مذاکرات به اکسیوس گفت: «از اعلیحضرت درباره طرح صلح از سوی نمایندگان پرسیده شد و گفت، او هنوز طرح را ندیده و بنابراین نمی تواند در خصوص آن اظهار نظر کند. او همچنین معتقد است، یک طرح اقتصادی بدون یک طرح سیاسی در این خصوص کافی نیست».

یکی از مقامات بلندپایه کاخ سفید پاسخ داد: «ما با رهبران منطقه در سراسر جهان، از جمله ملک عبدالله دیدار و صحبت کرده، تا ایده ها و افکار خود را با آنها در این خصوص به اشتراک بگذاریم. از همان ابتدا، ما روشن کرده ایم که این طرح فقط یک برنامه اقتصادی نیست. ما جدا روی هر دو جنبه این طرح، یعنی جنبه سیاسی که با تمام مسائل اصلی در ارتباط است و همچنین جنبه اقتصادی کار می کنیم. ما درک می کنیم که اگر جنبه سیاسی کارگر نباشد، جنبه اقتصادی به تنهایی صلح ایجاد نخواهد کرد؛ اما در عین حال، جنبه سیاسی بدون برنامه اقتصادی قابل توجهی برای بهبود زندگی فلسطینیان و دیگران در منطقه، موفق نخواهد بود.»

منابع آگاه به اکسیوس گفته اند که تنها پنج یا شش نفر در کل دولت ایالات متحده، بخش سیاسی این طرح را دیده اند، و این یکی از آن معدود اسراری است که کاخ سفید قادر به مخفی نگاه داشتن آن شده است.

در جریان دیدار اخیر جرد کوشنر از منطقه، وی رهبران عرب را در زمینه ی اقتصادی این طرح به شکل خلاصه در جریان گذاشت، اما هیچ چیزی در مورد تقسیم بندی پیشنهاد شده در خصوص قلمرو، وضعیت بیت المقدس و یا اینکه آیا این طرح از ایجاد یک دولت فلسطینی حمایت می کند یا نه، بیان نکرد. شرکای عربی کاخ سفید که نیاز فوری به این معاهده صلح دارند، در مورد ابعاد سیاسی آن در ابهام کامل قرار گرفته اند.

این شرکای عرب، از جمله سعودی ها و امارات نیز شکایت کرده اند که دولت ترامپ اقداماتی را به نفع اسرائیل و به زیان جهان عرب، از جمله انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس و شناسایی حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان انجام داده است.

پیش بینی می شود، طرح صلح کاخ سفید تا قبل از اواسط ماه ژوئن عمومی نشود و مشخص نیست آیا کاخ سفید همه چیز در مورد طرح را یکباره عیان خواهد کرد یا نه. بعضی از اعضای تیم ترامپ در این خصوص، با توجه به گفته منابع آگاه در ارتباط با آنها، امیدوارند تا ترامپ ابتدا بخش اقتصادی طرح را عمومی سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
اين بيچاره ملك عبدالله هر پيشنهاد امريكا و اسرائيل را بعلت بدبختي كشور اردون قبول مي كند و فقط به ملت خودش كه مي رسد احساس پهلواني مي كند .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
هرجا جابجایی قدرت با صندوق رای نباشه احساس پهلوانی میکنه
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
صندق رای که بین بد بو بتر باشه هیچ فرقی با این وضعیت نداره.
اعراب از ترس جنگ با اسرائیل 50 سال است خود را در یک خفت آشکار قرار داده اند.
اردن، مصر، لبنان، سوریه و دیگر کشورها ساهلهاست با نا امنی دارند سر می کنند.
برخی هم در ایران از ترس جنگ خود را دارند حلق آویز می کنند.
باید بدانیم صلح واقعی از راه آمادگی برای جنگ به دست می آید.
و ترسو بودن و مقاومت نکردن مایه افتادن در جنگ همه جانبه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
مثل کشورهای غربی که هر روز در تکنلوزی نظامی قویتر میشوند حتی المان که زیردریایی اتمی می سازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
توی ایران بعضیها ازسایه جنگ می‌ترسند و امتیازاتی میدند که طرف مقابل حتی با جنگ هم نمیتونه به دست بیاره و بعضی از مردم ایران رو هم با ترسوندن از سایه جنگ وادار به انتخاب‌هایی کردند که نتیجه اون انتخابها باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور شد که خود جنگ نمیتونست تا این حد مشکلات ایجاد کنه
گول خوردی آی گول خوردی
گربه رو با موش خوردی
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
خیلی زور زدی این شعرو گفتی ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
شاعر این شعر کیه
شاه اردن را که ما همیشه فکر می کردیم نوکر امریکاست که؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم درآمده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
الآنم همون‌طور فکر کن با این تفاوت که الان ارباب تصمیم گرفته همون ی تیکه نون خشک که به نوکرش میداد که از گشنگی نمیره را هم دیگه به نوکرش نده ولی توقع داره نوکرش بیشتر نوکری کنه و صداشم درنیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
الان هم شاه اردن هنوز نوکره ، ولی این عاقبت نوکر بودنه اون هم نوکری کردن برای آمریکا جون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
عاقبت نوکر بودن همینه که برای کشورت و سرنوشتت تصمیم میگیرن اما خودت هنوز از اون خبر نداری!ء
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
اردن اصلا کشور نبود اربابان انگلیسی دو پسر حاکم مخلوع حجاز رو برای خوش خدمتی که در جنگ جهانی اول علیه علیه عثمانی کرد حکومت عراق و اردن رو بهشون دادن
الان هم اقتصاد اردن که نود درصدش بیابون برهوته کاملا وابسته به دلارهای امریکایی است
خوب بتده خدا شاه اردن باید به ساز اربابان برقصه و دم هم نزنه.
اینم از ابراز وجود چهره ای که منتظرش بودیم بعد یک عمر سکوت. شاید نشانه ای از تلاش برای کسب محبوبیت برای نقش آفرینی به عنوان رهبر جهان عرب در آینده نزدیک باشد.
این قوم که به فرموده قرآن حتی دشمن تر از مشرکین نسبت به مومنین هستند، اول به تعبیر خودشان واقعیتهای روی زمین (Facts On Ground) مانند شهرک سازی در سرزمینهای اشغالی در سطوح انبوه و ... و نبز زمینه (Context) به اصطلاح «معامله قرن» مانند اتتقال بایتخت به قدس را ایجاد و بعد نقشه آن را به طور عمد با حرکات رفت و برگشتی و مطول خسته کننده، آشکار می کنند. به تعبیر ما طرفشان را در مقابل عمل انجام شده و برگشت ناپذیر قرار می دهند.
به ما چه 1500 کیلومتر بالا تر چه اتفاقی افتاده، خودمون داریم نابود میشیم. دلار که روی کانال 13 جا خوش کرده. هیچکسی نمیگه سال پیش 5 تومان بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
۳۴۰۰ بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
دلار کشور اونور کره زمین به ما چه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
امنیت منطقه امنیت ماست همین امنیت نباشه دلار میشه صد هزار تومن
ناشناس
| - |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
اهمه جی ما مثلا انرژی هسته ما و اینکه چه کسی دستگیر شد و نشد و سیستم قضایی ما به آنهایی که ده هزار کیلومتر آنطرف تر هستند مربوط می شود ولی توطئه های آنها که برا برهم زدن امنیت کشور ما طراحی کرده و میکنند و البته این امر را پنهان هم نمی کنند چطور به ما مربوط نیست لطفا خودتان را به خواب نزنید و اخبار را از جای دیگری غیر از شبکه های فارسی غربی دریافت نمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
به اون کشوری که ۱۲۰۰۰ کیلومتر اونطرفتره چه
چطور به آمریکاجونتون ربط داره ولی به ما ربطی ندارد
اصلا میدونی چرا الان دلار ۱۳ تومنه و سال پیش ۵ تومن بود ؟ دلیلش همین به من چه گفتنای شماها و وجود آدمایی مثل شماست که درک نمیکنید که آمریکا اومده اطراف ما و شرایطی رو برای ما بوجود آورده که دلار بشه‌۱۳ تومن ولی وقتی ما میخوایم باش مقابله کنیم و امنیت سیاسی و اقتصادی خودمون رو تامین کنیم شماها میگید به ما چه
چطور آمریکا جون حق داره ۱۲۰۰۰کیلومتر راه بیاد اینجا و بگه برای تامین‌منافعم اومدم ولی ما حق نداریم بدونیم زیر گوشمون چی میگذره
اصلا شما به آمریکا جون بگید توی منطقه ما دخالت نکنه ما هم دیگه به هیچ جایی کاری نداریم ، اینطوری خوبه ؟
حالا خوبه معامله خرنیست.
این پادشاه دلش خوشه که از آمریکای جنایتکار بهش نفعی میرسه - زهی خیال باطل - بوقتش ایشون هم باید بره
اسرائيل بجاي نمايندگي ملت يهود مزدور‌اجراي سياستهاي آمريكا وغرب‌در كنترل و سركوب‌ مسلمانان است.به نظر نمي رسد صلحي‌ واقعي در كار باشد وهر چند ده سال تكه زميني از خاك مسلمانان را براي پاداش به اسرائيل مي‌دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
غربی ها با این سیاست هم از دست مسلمونا راحت شدند هم از دست یهودیها
پیشرفت قابل ذکر در چند ماهه اخیر،موشک و مقاوم سازی بخشهای بیشتر در تحریم نیست،بلکه ایجاد این سوال بدیهی در اذهان تعداد بیشتری از مردمه،این سوال بدیهی هم اینه که چطور امریکا میتونه از ده هزار کیلومتر اونورتر دنبال تامین منافعش باشه و ما در حوزه طبیعی امنیتی مون،نمی تونیم حساس باشیم؟ ایجاد این سوال بدیهی به نظر بنده،پیشرفت بسیار قابل ملاحظه ایه که می توان بابتش بسیار خرسند بود
تا جنگ است اسراییل است .............
معامله قرن از نظر این دلقک آمریکایی و دوستان صهیونیستش یعنی حراج سرزمین های فلسطینی ها و تحویل اون به اسرائیل با کمترین هزینه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل