بازدید 6448

ردیابی دروغ ۱۸ میلیارد دلاری

کد خبر: ۸۹۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 15 April 2019

واقعیت خبر تقاضای وام ۱۸ میلیارد دلاری ایران از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، منشأ خبر یک سایت بوده که به نقل از یکی از نمایندگان مجلس چنین ادعایی را طرح کرده است. پیگیری‌ها از نهادهای مسوول داخلی و شخص نماینده مورد استناد خبر حاکی از درست نبودن آن و حتی تحریف سخنان است. علاوه بر این وضعیت کنونی ایران نیز مشمول وام از IMF نیست و امکان وام از بانک جهانی نیز به دلایل سیاسی وجود ندارد. این دروغ بزرگ مصداق اطلاعات گمراه‌کننده است. اما چرا منتشر می‌شود و هدف طراحان چیست؟

طی دو روز گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر تقاضای وام ۱۸ میلیارد دلاری ایران از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول منتشر شد. ردیابی این خبر حاکی از آن است که منشأ آن یک سایت منتقد دولت و اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس بوده است. بنا بر اظهارات یک نماینده مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای پیگیری این درخواست به مجمع صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که هر سال دو بار در بهار و پاییز برگزار می‌شود، عزیمت کرده است. علاوه بر تکذیب این خبر توسط نهادهای بین‌المللی و داخلی، بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که در شرایط کنونی امکان اخذ وام میلیاردی برای ایران وجود ندارد و کشورمان مشمول آن نمی‌شود، اما هدف از انتشار این خبر چه بوده است؟ در ادبیات رسانه‌ای مفهومی رواج یافته که برخی از اخبار با اطلاعات گمراه‌کننده منتشر شده و به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که این خبر نیز حاوی اطلاعات گمراه‌کننده بوده و هدف‌های دیگری را مدنظر قرار داده که البته هنوز این اهداف مشخص نشده است. این موضوع در روزهای آینده، از سوی «دنیای‌اقتصاد» پیگیری خواهد شد.

داستان وام ۱۸ میلیارد دلاری

در روزهای اخیر خبری مبنی بر دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی منتشر شده است. براساس خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها، ایران از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تقاضای وام ۱۸ میلیارد دلاری کرده است. در این خبر به نقل از محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته شده است: «حضور غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مجمع عمومی صندوق بین‌المللی پول نیز به همین منظور انجام شده و این خبر صحت دارد.» در خبر دیگری نیز از سوی این خبرگزاری و به نقل از عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عنوان شده: «ما با دنیا در حال مراوده هستیم و اگر این وام دریافت شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات عمرانی را حل کند و در بخش اشتغال هم بسیار موثر است. در اینکه آیا هدف از سفر تاجگردون این درخواست بوده یا چیز دیگر، اطلاع ندارم، اما می‌دانم که ایشان از طرف ایران به این ماموریت رفته است.» بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد با اینکه خبر درخواست وام میلیاردی ایران به سرعت در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شد، اما مرجع خبر، تنها همین اظهارنظر بود و دیگر خبرگزاری‌های معتبر داخلی و خارجی، گزارشی در این‌خصوص منتشر نکردند. حتی بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» و پیگیری از صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد که چنین تقاضایی به هیچ عنوان صحت نداشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر