بازدید 4178
دکتر حسین سلاح ورزی:

دولت نباید در بازار دخالت داشته باشد/ سقف آرزوهای بخش خصوصی و تولیدکنندگان اجرای قانون است/ امکان افزایش توان تولید در مقطع فعلی وجود دارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه کشور ظرفیت افزایش تولید را دارند و ما مشکل بازار را نداریم خاطرنشان کرد: امکان صادرات محصولات و کالاهای ایرانی فراهم است اما مشکل اصلی در تعدد دستورات، تصمیمات یک شبه و فضای نا اطمینان است.
کد خبر: ۸۹۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵ 14 April 2019

توسعه صنایع کوچک و متوسط ؛ راهکار رونق تولید شنبه ۲۴ فروردین ماه با حضور نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی ویژه خبری، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ابتدا با اشاره به اینکه تولید باید به صورت رقابتی و با کیفیت فزاینده باشد گفت: متاسفانه دولت در فضا‌ی حاکم بر بازار دخالت می‌کند و این مسئله سبب سلب تولید رقابتی می‌شود لذا اگر تولید رقابتی را می‌خواهیم باید سرکوب قیمت‌ها را اصلاح کنیم.

دولت نباید در بازار دخالت داشته باشد/ سقف آرزوهای بخش خصوصی و تولیدکنندگان اجرای قانون است/ امکان افزایش توان تولید در مقطع فعلی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری در کشور مزیت‌های بسیار خوبی وجود دارد افزود: اگر فردی سرمایه لازم را داشته باشد می‌تواند از طریق بازار سرمایه منابع اش را درگیر فرآیند تولید کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه کشور ظرفیت افزایش تولید را دارند و ما مشکل بازار را نداریم خاطرنشان کرد: امکان صادرات محصولات و کالاهای ایرانی فراهم است اما مشکل اصلی در تعدد دستورات، تصمیمات یک شبه و فضای نا اطمینان است.

وی با اشاره به اینکه موضع بخش خصوصی و تولید کنندگان در بحث رونق تولید با وزارت صمت یکسان است افزود : دولت نباید در بازار دخالت داشته باشد.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه امکان افزایش توان تولید در مقطع فعلی وجود دارد ادامه داد : باید اصلاحاتی در نظام بیمه به وجود آید به طوری که بخش خصوصی و تولیدکنندگان نجیبی در کشور داریم که سقف آرزوهای شان اجرای قانون است پس اگر قانون اجرا شود وضعیت بهتر خواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان باید ظرف ۳۰ روز استرداد شود این در حالی است که یک صادر کننده بر اساس این قانون نمی‌تواند استردادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد مزیت نباید در بازار دخالت کرد گفت: بازار مکانیزمی دارد که می‌تواند خود را به تعادل برساند، پس باید تقسیم کار ملی صورت گیرد و نظام مالیاتی، تامین اجتماعی، بانکی و فضای مقررات اصلاح شود.

سلاح ورزی با اشاره اینکه تولید باید رقابت پذیر باشد اظهار کرد: در اندازه گیری شاخص کسب و کار تعداد مراجعات متقاضی سرمایه گذار و هزینه کسب و کار باید مورد توجه قرار بگیرد.

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد تا سرمایه گذاران در حوزه تولید کشور ورود پیدا کنند خاطرنشان کرد: برای این منظور در سال ۹۸ به دنبال مجموعه‌ای از اقدامات هستیم تا بتوانیم به رونق تولید بپردازیم، رونق تولید نباید محصور و محدود به سال ۹۸ باشد بلکه باید این روند در سال‌های دیگر نیز تداوم پیدا کند لذا ما برای اینکه بتوانیم به تولید رونق ببخشیم یکی از فضا‌های آن مربوط به بازار است که باید شرایط مهیا شود تا محصولات ایرانی را جایگزین محصولات خارجی کنیم.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که در همه حوزه‌ها افراد متخصص وجود دارد گفت: معنای دقیق تولید فقط بحث فعالیت‌های درونی یک بنگاه نیست. توفیق در تولید در بحث تدارکات و فضای بعد از آن است که می‌تواند موفقیت کسب و کار را بیش از گذشته رقم بزند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های موجود در کشور را مد نظر قرار دهیم گفت: باید به بررسی این موضوع بپردازیم که در چه کالا‌ها و محصولاتی می‌توانیم به رقابت بپردازیم لذا باید در حوزه‌ای ورود پیدا کنیم که واردات در آن قابل توجه است از سوی دیگر باید میزان وابستگی‌ها را نشان داد، ما می‌توانیم در برخی از حوزه‌ها به صورت خاص ورود پیدا کنیم که یکی از این حوزه مربوط به صنعت غذایی کشور است به طوری که در این حوزه دانش، تجربه، مواد اولیه و بازار را داریم پس می‌توانیم ارزش بیشتری برای کشور در تولید و صادرات فراهم کنیم.

مقیمی با اشاره به اینکه در بحث پوشاک به اندازه کافی در کشور ظرفیت وجود دارد اظهار کرد: واردات پوشاک اکنون ممنوع اعلام شده و لذا به دنبال این موضوع میزان قاچاق کاهش یافته است لذا همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه می‌توانند در این حوزه به صورت خاص ورود پیدا کنند به طوری که در این رابطه پتانسیل و علاقه مندی‌هایی وجود دارد که می‌تواند حاشیه سود خوبی را به وجود آورد، پس باید مجموعه اقدامات در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از واحد‌های غیر فعال در فضای امروز کشور قابلیت راه اندازی را دارند گفت: باید در بحث رونق تولید تقسیم کار ملی صورت گیرد. رونق تولید وظیفه تعدادی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها در حوزه‌های خاص نیست بلکه همه باید دست به دست هم دهیم تا تولید رونق پیدا کند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید بازنگری در مقررات صورت گیرد گفت: ما به دنبال ایجاد کمیته‌ای در مجموعه وزارت صمت ایجاد کرده‌ایم به طوری که این کمیته به نام کمیته اتاق فکر تولید است که از سال گذشته در چندین جلسه برگزار شده است و در آن از نقطه نظرات کارشناسان و مسئولین مربوطه استفاده می‌کنیم.

مقیمی با اشاره به اینکه فرآیند‌های اجرایی در سطح حاکمیت باید مورد بازنگری قرار بگیرد گفت:ما به دنبال شفاف سازی در بحث رونق تولید هستیم به طوری که باید در سال جاری مجموعه‌ای از پروژه‌ها را تعریف کنیم که وقتی به کل آن نگاه می‌کنیم ببینیم سبب رونق بازار شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار