بازدید 5045
۱

دلار ارزان می‌شود؟

کد خبر: ۸۹۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 13 April 2019

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل‌زدگان و فروش آن در بازار، باعث افزایش عرضه ارز خواهد شد و ممکن است سبب کاهش قیمت ارز شود، اما به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، این بانک بیش از هرچیز بر حفظ ثبات در بازار ارز تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، سیل در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۸ خسارات زیادی را به بخش‌های تولیدی، شهری و روستایی کشورمان وارد کرد و همین امر سبب شد تا دولت و بانک مرکزی قدم در راستای جبران خسارت‌های واردشده به مردم برآیند.

در همین راستا بود که برنامه بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات، بخشودگی جرایم و امهال تسهیلات به سیل‌زدگان اعلام و به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی مقرر شد که ۴,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سود بانک‌ها به سیل‌زدگان ارائه شود.

عبدالناصر همتی همچنین گفته بود که برای پرداخت تسهیلات و کمک به سیل‌زدگان، بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی اقدام کند و حل این مشکلات نیازمند استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است؛ موضوعی که با انتقاد برخی رسانه‌ها و کارشناسان روبرو شد.

اما او بار دیگر بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تاکید کرده و گفته است که نیاز به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، برای تأمین بخشی از خسارت‌های سیل، اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته همتی، فروش منابع ارزی صندوق توسعه ملی سبب افزایش عرضه ارز در بازار می‌شود، اما بانک مرکزی در این زمینه بر حفظ ثبات بازار تاکید دارد و منابع حاصل را صرف کنترل هدف‌مند نرخ و تنظیم عرضه و تقاضا خواهد کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از این نیز بر حفظ ثبات بازار ارز تاکید کرده و گفته بود که برای ایجاد ثبات در بازار برخی قیمت‌های غیرواقعی را پذیرفته است.

اکنون نیز که با فروش منابع ارزی صندوق توسعه ملی در بازار ارز، امکان کاهش قیمت در این بازار وجود دارد، همتی گفته که بانک مرکزی به دنبال ایجاد ثبات در بازار است و به این ترتیب به نظر می‌رسد که به رغم افزایش عرضه ارز در بازار آزاد، قیمت ارز با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی کاهش چندانی نداشته باشد.

افزایش عرضه ارز در بازار می‌تواند سبب کاهش قیمت ارز شود، اما از صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی چنین استنباط می‌شود که این بانک حتی با وجود افزایش عرضه جلوی کاهش قیمت ناگهانی را خواهد گرفت و بیش از آنکه به دنبال کاهش قیمت ارز باشد، به دنبال حفظ ثبات بازار است.

با این حال باید دید در صورت نهایی شدن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و فروش این منابع در بازار، واکنش بازار ارز به این موضوع چه خواهد بود و با توجه به اشاره همتی به کنترل هدف‌مند نرخ ارز، ممکن است به تدریج کاهش نرخ ارز را در بازار شاهد باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفم
مسوولین ما موافق وضع گران موجود هستند؟
به چه بهایی؟
این بود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان