بازدید 10562

چرا اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه، تأثیر پایداری در بازار‌ ارز ندارد؟

در روز‌های اخیر، کاخ سفید در اقدامی، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و همین باعث شد تا بازار ارز ملتهب شود و رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی اعلام کرد، بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد و توصیه نمود، مردم به ریسک این بازار توجه کنند. وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی از قدرت بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به تابناک گفت و افزود: بانک مرکزی برای مدیریت این بازار، هنوز دست به ذخایر ارزی نبرده و تنها در بازار مداخله کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 10 April 2019
تابناک اقتصادیدر روز‌های اخیر، کاخ سفید در اقدامی، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و همین باعث شد تا بازار ارز ملتهب شود و رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی اعلام کرد، بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد و توصیه نمود، مردم به ریسک این بازار توجه کنند. وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی از قدرت بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به تابناک گفت و افزود: بانک مرکزی برای مدیریت این بازار، هنوز دست به ذخایر ارزی نبرده و تنها در بازار مداخله کرده است.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ کاخ سفید، دوشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۸ در اقدامی غیر قانونی و خصمانه طی بیانیه‌ای، رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار داد و همین موضوع باعث التهاباتی در بازار ارز شد و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
 

وی طی یادداشتی اعلام کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم‌های مالی و پولی طی یک سال گذشته، خصوصاً شکست سنگین دهه اول فروردین ۹۸ است. اگر امید جدی به موفقیت سیاست‌های گذشته داشت، طبیعتاً به این کار خطرناک متوسل نمی‌شد. بانک مرکزی به همراه دولت، برنامه‌های خود از جمله دسترسی‌های ارزی پایدار، ایمن و تحریم ناپذیر را با قدرت پیش می‌برد و این اقدام نیز تأثیر پایداری در بازار‌ها ندارد.

لیکن، همان گونه که پیشتر تأکید کردم از چند روز پیش، مراکزی به پیشواز رفته و با القای جو روانی برای افزایش نرخ ارز، به تدریج عمدتاً در کانال‌های اعلام نرخ، قیمت‌های بالاتر برای ارز اعلام شد. بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد و همچون گذشته توصیه اش توجه مردم عزیز به ریسک این بازار است. تمامی تلاش بانک مرکزی، استمرار پایدار ثبات اقتصادی کشور در این دوره گذار تحریم‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رونق تولید و شکوفایی اقتصاد است.

تحولات روز‌های اخیر در بازار ارز و این یادداشت رئیس کل بانک مرکزی باعث شد تا خبرنگار تابناک اقتصادی طی مصاحبه‌ای با وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به بررسی آن‌ها بپردازد.

شقاقی شهری گفت: در ابتدا باید بگویم این موضوعی که به تازگی در مورد سپاه مطرح شده و دولت آمریکا، آن را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده است، موضوع جدیدی نیست، چون آمریکا با طرح آن، عملاً قانون کاتسای تابستان سال ۱۳۹۶ را دوباره بسته بندی و با زبان دیگری اعلام کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در کشور این موضوع را خیلی برجسته کردیم که این خود یک راهبرد اشتباه بود و به نوعی در دام و بازی مکارانه آمریکایی‌ها قرار گرفتیم. اگر بنده به صدا و سیما دسترسی داشتم، در اولین جلسه این نهاد، این موضوع را حتما گوشزد می‌کردم. سیاست آمریکا این بود که قانون کاتسا را عملاً با روایت دیگری بسته بندی و دوباره آن را به منظور تزریق یک التهاب به اقتصاد ایران عرضه کند.

وحید شقاقی شهری
 

شقاقی افزود: قرار دادن سپاه در زمره گروه‌های تروریستی هیچ تأثیری بر اقتصاد کشور نداشته و ندارد،چون همان گونه که عرض کردم آمریکایی‌ها در تابستان سال ۱۳۹۶ قانون کاتسا را که یک قانون داخلی آمریکا بود و وجه بین المللی نداشت تصویب کردند. در این قانون اشاره شده بود که سپاه قدس در زمره گروه‌های تروریستی قرار دارد و به همین دلیل نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی با برچسب حمایت از گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا مشمول تحریم شد؛ بنابراین، اگر قرار بود این تروریستی اعلام شدن سپاه بر اقتصاد تأثیرگذار باشد، در همان زمان تصویب قانون کاتسا یعنی در تابستان ۱۳۹۶ تأثیرگذار می‌بود که اتفاقاً در همان زمان هم تأثیری بر وضعیت اقتصادی نگذاشت.

بیشتر بخوانید

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که چقدر بانک مرکزی می‌تواند جلوی التهابات ارزی اخیر را بگیرد، گفت: از مرداد ماه سال گذشته بانک مرکزی اصلاحات گام به گام، تدریجی و جزء به جزئی را شروع کرده و چند اصلاح جزئی و اثرگذار بر بازار را انجام داده است که از آن جمله می‌توان به سقف گذاشتن برای تراکنش ها، تعدیل سود‌های روزشمار به ماه شمار، تفاهم با مجموعه بانکی برای کاهش نرخ سود‌های بالای ۲۰ درصد به زیر ۲۰ درصد، مذاکرات سختگیرانه با صادرکنندگان به منظور بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، اختیار گرفتن برای مداخله در حاشیه بازار و مداخله نامحسوس و سایه‌ای در سامانه نیما و تسریع عملیات این سامانه اشاره کرد.

شقاقی ادامه داد: نکته مهم و برجسته این است که بانک مرکزی دارای ذخایر ارزی بسیار خوبی است که می‌تواند به مدت دو سال بازار ارز را مدیریت کند و تاکنون بانک مرکزی به این ذخایر جهت مدیریت بازار ارز دست نزده است و تنها این نهاد به مداخله در بازار ارز اکتفا کرده است. مقصود از مداخله چیست؟ این است که هنگامی که نرخ ارز در بازار پایین آمده است خریداری کرده و هنگامی که بالا رفته، یک مقداری ارز در بازار تزریق کرده و دست به ذخایر ارزی نزده است.

وی افزود: اینکه بانک مرکزی هنوز دست به ذخایر ارزی برای مدیریت بازار ارز نزده، حرکت کاملا هوشمندانه از سوی این نهاد بوده است، به این خاطر که پیش بینی نموده که ممکن است تحریم‌ها به طول بینجامد و بنابراین در شرایط لازم از این ذخایر استفاده کند؛ بنابراین، این یک نکته مثبت در زمینه قدرت بانک مرکزی در راستای ساماندهی به بازار ارز است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: از سوی دیگر، میزان بدهی خارجی اقتصاد ایران زیر ۱۳ میلیارد دلار است. سررسید سالانه بدهی‌های خارجی دولت بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار است که این رقم بسیار کم است و پایین بودن بدهی خارجی خود یک فرصت بی نظیری را در اختیار بانک مرکزی قرار داده تا در صورت نیاز از ذخایر ارزی به منظور مدیریت بازار آزاد ارز استفاده کند و دیگر این ذخایر را برای پرداخت بدهی خارجی استفاده نکند. در اینجا و برای روشن شدن موضوع پایین بودن بدهی خارجی ایران، بد نیست به ونزوئلا و شرایط آن اشاره کنیم.

آنچه ونزوئلا را به فروپاشی اقتصادی نزدیک کرده این است که این کشور از یک سو دارای بدهی خارجی بسیار بالایی است که بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار می‌باشد و سررسید آن‌ها فرا رسیده و نمی‌تواند این بدهی‌ها را پرداخت کند و از سوی دیگر، تولید نفت این کشور نیز به دلیل عدم سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است. این موارد باعث شده که طلبکاران خارجی این کشور مانند چین و روسیه به منابع سرزمینی ونزوئلا دست دراز کنند و یک تاراج منابع در کشور ونزوئلا در حال شکل گیری است.

شقاقی شهری در مورد سیاست‌های بانک مرکزی به منظور ساماندهی بازار ارز نیز گفت: آخرین سیاست این نهاد، تشکیل بازار متشکل ارزی است. مقصود از بازار متشکل ارزی این است که بانک مرکزی به دنبال شکل دهی بازاری برای ارز، شبیه به بازار بورس است. تشکیل این بازار می‌تواند شفافیت را در بازار ارز بالا ببرد، دست‌های پنهان را از این بازار قطع کند، تنظیم قیمت ارز دیگر در بازار‌های دوبی و سلیمانیه صورت نگیرد و تمام خرید و فروش‌های ارز در این بازار صورت بگیرد. اگر مسئولین بتوانند موضوع قاچاق کالا را مدیریت کنند تقریباً می‌توانیم پیش بینی کنیم که بازار متشکل ارزی به سرانجام خوبی خواهد رسید. هم اکنون تنها مسأله و چالش این است که بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم و این موضوع همچنان موجب می‌شود که بازار آزاد ارز باشد، چرا قاچاقچیان کالا دیگر نمی‌توانند از بازار شفافی مثل بازار متشکل ارز، ارز خریداری کنند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تقریباً الان تلاش کرده که نقشه ارزی خود را از دوبی به سلیمانیه عراق منتقل کند که این نیز یک سیاست درست بوده چرا که امارات التهاباتی را در بازار ارز ایجاد می‌کرد و این انتقال می‌تواند جلوی این التهابات را بگیرد. شقاقی افزود: تنها چالش اصلی ما این است که از ۴۲ میلیارد دلار صادرات، زیر ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته است. الان وظیفه حاکمیت این است که با صادرکنندگان غیرنفتی به صورت بسیار سختگیرانه برخورد کند تا این صادرکنندگان مجبور شوند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و در سامانه نیما تزریق کنند. اگر این اقدام هر چه زودتر انجام شود تا حدودی می‌تواند در به آرامش رساندن بازار ارز مؤثر باشد. اشاره به این نکته ضروری است که بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند برخی موضوعات را پیش ببرد و حتما باید تیم اقتصادی دولت این نهاد را همراهی کند که متاسفانه تاکنون این اتفاق آن گونه که باید رخ نداده است.

شقاقی شهری در پایان سخنان خود گفت: ببینید، در مصاحبه قبلی من جمله‌ای را به شما عرض کردم و آن این بود که اقتصاد ایران کشش دلار بالاتر از ۱۵ هزار تومان را ندارد. برای این صحبت هم دلیل دارم و دلیل آن این است که قدرت خرید ایرانی‌ها پایین و میانگین حقوق و دستمزد مردم بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان می‌باشد و با قیمت دلار بالای ۱۵ هزار تومان عملاً مردم قدرت خرید ندارند در نتیجه واردات رسمی و قاچاق کالا کاهش خواهد یافت و به عبارت بهتر، بسیاری از ایرانی‌ها دیگر قادر به خرید کالا‌های لوکس و قاچاقی را نخواهند داشت که این خود می‌تواند بر تقاضای دلار در بازار آزاد تأثیر بگذارد و قیمت‌ها را کاهش دهد.

نتیجه آن که از نظر وحید شقاقی شهری، اولاً موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه به دو سال پیش و قانون کاتسا بازمی‌گردد و این موضوع جدیدی نیست و نباید روی آن مانور داده می‌شد و ثانیاً بانک مرکزی ابزار‌های لازم و قدرتمندی را در به ثبات رساندن بازار ارز از جمله ذخایر ارزی دارد که هنوز دست به آن‌ها نبرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
نکات خوبی مطرح شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
وضیعت کنونی بازار ارز ارتباط مستقیمی با تصمیم ترامپ در مورد سپاه ندارد فقط همزمانی است . در واقع مسئولان بانک مرکزی و اقتصاد باید از تصمیم ترامپ خوشحال باشند که همه نگاهها را از مشکلات مدیریت اقتصادی دولت به طرف ترامپ بر گرداند. افزایش کنونی بیشتر از دو مسئله کوتاه مدت و میان مدت نشئت می گیرد:

1- در تعطیلات عید امریکا از تحریم یک شبکه بزرگ قراهم اوردن دلار و ارز خارجی برای محور مقاومت و ایران در امارات خبر داد.

2- کاهش درامد نفتی نتیجه تحریم نفت در اذرماه شروع به اثر گذاشتن در بازار پول ایران کرده و از انطرف افزایش شدید نقدینگی و کسری بودجه در اسفند برای فراهم اوردن افزایش حقوق در فروردین و سال جدید همراه با نیاز ریالی سیل باعث افزایش قیمت دلار به عنوان دلیل میان مدت است.

3- البته تحریمهای جدید از جمله تحریم سپاه که شرکتهای بسیاری در ایران را تحت تاثیر قرار می دهد در واقع مانند نازک کاری همان تحریم اصلی خرید نفت و بانکی است که اگر فکری نشود هر هفته فشار اقتصادی به ریال را افزایش خواهد داد و متاسفانه ریال را به مرزهای جدید خواهد رساند. فراموش نکنیم که بحران اقتصادی امروز ونزویلا ناگهانی بوجود نیامد بلکه نتیجه سالها عدم توجه به همین گونه هشدارهای کارشناسی بود و متاسفانه کشور ما در همان مسیر عدم توجه به واقعیت و علم اقتصاد و واقعیت سیاست بین الملل و موازنه جهانی اقتصاد و قدرت در حال حرکت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
حرفتان صحیح ولی باید از قیمت ۱۴ یا حتی ۶۰۰۰ خوشحال باشیم؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
اصل عرضه و تقاضاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
آقای تحلیلگر
اونقدر لحظه ای و جزیره ای فکر کردین و برنامه ریزی که از دنیای آینده و واقعی دور شدین!!!
بهتره تأثیراتشو برای چند سال آینده بیان کنین.....
همتی: بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد.
اگه ترامپ کاغذ رو پاره کنه ارز گرون میشه




اگه کاغذ پاره شده توسط ترامپ جسب بخوره ارز ارزون میشه
مگه بانک مرکزی تا کی و تا کجا میتونه مداخله کنه؟! مگه ذخایر ارزی یک منبع بدون انتهاست؟!
به خدا علمی تر و واقعی تر از این مطالب شما ( تابناک) در اینترنت زیاد هست.
کمی از واقعیتها بنویسید
گرانی ها همین اکنون هم که دارم این مطلب را مینویسم ادامه دارن
تلویزیون ۹ میلیونی قبل عید شده ۱۰ میلیون و دویست.

خدا رو خوش نمیاد چشم به واقعیت ها ببندید و از کارشناسان نااگاه مطلب بزارید
آخه چرا به این کانال ها که نرخ غیرواقعی میدن و بازار و کشور رو ملتهب میکنن اجازه فعالیت داده میشه؟ چرا دادگاهی نمیشن؟
اولا سپاه یعنی اقتصاد ایران و اقتصاد ایران یعنی سپاه پس تحریم سپاه و اقتصاد ایران ماه هاست شروع شده و مختص به الان نیست
همین که تا حالا و نسبت به پارسال دلار 4 برابر شده نشان از ناکارامدی بانک مرکزی و نابود شدن اقتصاد و ارزش پولی ما دارد.
آفرین . واقعا تحلیل بی نقصی بود.
تاراج ملکی در ونزوئلا از طرف طلبکاران خارجی نکته جالبی بود که متاسفانه در مملکت ما صورت گرفته
نفت فروش برود، دلار هم ارزان میشه، نفت فروش نرود، دلار گران میشه. به همین سادگی
تا حالا كه همه راهها به رم ختم ميشده وبعد ازاين هم همينطور اقدمات غربى ها درجهت زمين زدن تمام وكمال اقتصاد كشور است درزمينه هاى ديگر كه انها ازكشور وسپاه گل ميخورند
نمیدونید چقدر خوشحالم از اینکه دلار قرار نیست بیشتر از 150 هزار ریال بشه! الان به برکت این موفقیت بزرگ، میخوام بروم به دشت و کوه و صحرا جیغ بزنم
گفتن بانک مرکزی با ذخایرش میتواند به مدت دو سال بازار ارز را مدیریت کند. خب یک سال و نیم آینده انتخابات آمریکاست، اگر یک دموکرات مثل سندرز به قدرت برسه و مجددا برجام رو قبول کنه که دوباره نفت صادر میکنیم و ذخایر کشور پر میشه. اما اگر ترامپ مجدد به قدرت برسه چی میشه؟ ما چطور درآمد ارزی داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
جناب این مقدار خالصی است که در بانک مرکزی است و هر سال با واردات و صادرات سربه سر می شودیعنی کم نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
گفتن هنوز دست به ذخایر نبرده و فقط مداخله کرده...یعنی در تمام شرایط بد سال گذشته فقط بانک مرکزی دلار اومده پایین خریده رفته بالا فروخته. ذخایر ارزی هنوز که هنوز دست نخورده. دیگه بدتر از پارسال که نخواهیم داشت...اگر بدتر بشه میتونه دست ببره به ذخایر وگرنه با همین مداخله کردن فعلا دلار بین همون 13 تا 15 تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
آقای عزیز کمر مردم عادی شکسته نمیدونم اینا چرا نمیبینن هی میگن شکست آمریکا
درصد بالايي از افزايش ارز بخاطر اين است كه باصطلاح يك سري از كارشناسان را علم مي كنند تا بلافاصله شو ايجاد كنند تا ارز را جابجا كنند. بگويم اگر امروز اين سايت ها نمي بودند مطمئنا قيمت ارز همان دور و بر 3 تومان بوده است يك سري آدم هايي كه نونش تو افزايش ارز هست ديگران را بسيج كردند تا نظر كارشناسي پخش كنند و يك دفعه قيمت ها را سرسام آور بالا ببرند تا به منفعتشان برسند. آخه تحريم سپاه عزيز ما چه ربطي دارد تا آقاي كارشناس بيايند اين را به آن وصل كنند .... سپاه پاسداران شما محبوب ما هستيد و عضوي از خانواده عظيم كشور اسلامي هستيد.
هموطنان ومخاطبان گرامی ما انسانیم وبایستی هنجارهای انسانی وشهروندی را رعایت کنیم وقتی براثر سیاستهای اعمال شده چه صحیح چه غلط گرفتار جنگ ویا تحریم اقتصادی شدیم تکلیف انسانی ما چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگرمیتوانیم سیاست غلط را اصلاح کنیم ودرهرصورت به بازار ارز و کالا هجوم نبریم همینکاری که کشورهای پیشرفته میکنند متاسفانه بسیاری از سرمایه داران ما ازهجوم به بازار آشفته به آلاف والوفی رسیده اند مثلا ماشین میلیاردی خریده ودرسفر وخیابان هرچه میخورند آشغالش را به بیرون ماشین هرجا باشد پرتاپ میکنند امروز که مردم درتنگنای اقتصادی هستند مسافرت تفریحی به خارج ازکشور وهجوم به بازار ارز آخر نامردیست اگر تو نخری من نخرم وارز موجود صرف زیرساختهای اقتصادی وبهداشتی بشود انسانیم ---------والا با چارپایان جنگل چه فرقی داریم اگر دین ندارید انسان که هستید آمریکا به کثیف ترین وجعلی ترین رژیم تاریخ همه جوره کمک میکند وسپاه وحاج قاسم عزیزو تروریست مینامد خب انسانهای شریف دراقصی نقاط عالم میدانند آمریکای جنایت کار جهانخوار دروغ میگوید واگر سپاه نبود داعش ریشه دوانده بود وحاج قاسم همان بسیجی بکر وقدیمی است که دوست داشتنی مانده ونیتی غیراز خیرندارد الان هجوم به بازار کالا وارز والله و بالله وتالله حرام ونامردی وخلاف شئون انسانیست خودمان کار را مدیریت کنیم ناراحت نشوید هجوم به بازار ارزو طلا وکالاهای کمیاب دزدی نامردانه است واینجور حیوانات ازدرون مرده اند تابی همیشه دولتو نقد نکنیم یکبار هم اینجور آدم نماهارا نقد کنیم فرق ما بامردم سوئیس همین است
کشور شرایطش نرمال نیست و خباثتهای امریکا دارد هر روز بیشتر از قبل میشود
اقای دکتر درباره بحران ارزی سال ۱۳۹۱ اقای احمدی نژاد نظرشان چیست؟
ان دوره هم بانک مرکزی و سویفت تحریم شد و اروپا هم با امریکا همراهی.
گوشت کیلویی ۱۰۰هزارتومان یا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال خیلی زیبنده اقتصاد است؟
یک کیلو گوشت = ۱۰۰۰۰۰۰ واحد پول رسمی یک کشور
یک کیلو گوشت پارسال=۳۲۰۰۰۰ ریال واحد پول رسمی
تحریم نفتی اردیبهشت هم هست.
ذخایر بانک مرکزی خوب بوده وضع ان و این قدر ریال افتاده؟
در دوره اقای احمدی نژاد درامد ۷۰۰ میلیارد دلار بود و ان شد وضع اقتصاد.
خوانندگان وب سایتهای اینترنتی بی سواد نیستند.
ظاهرا این دلار سیزده چهارده تومنی برای مسئولان جا افتاده و قرار نیست کاهش قیمت‌ داشته باشه. از طرفی هم میفرمایند که وقتی دلار ارزپن میشه میخرند که ارزونتر نشه و از اونطرف هم میفروشن که گرونتر نشه. این جواب اون کسانیه که دائم میگفتند دولت نقشی در گران کردن دلار نداره. ...
به جای این تحلیل ها جلوی افزایش قیمت دلاررابگیرید
کشورهای جنگ زده هم این قدرافزایش قیمت ندارن
دلار الان 15هزار تومنه دیگه از این بالا تر می خوایدبره ! ...
درامد نفتی بسیار کم شده و شما خاطرات دکتر روغنی زنجانی را بخوانید که در سال ۶۵ کمبود ارز چه قدر اقتصاد را در ان زمان نابود کرد منتهی ان زمان‌اجازه گران شدن ارز را ندادند و سازمان برنامه ان دوران چه قدر هشدار میداده که این راهش نیست ...(کتاب اقای امویی اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی بخش مصاحبه با روغنی زنجانی که سال ۸۲ چاپ شده ).
الان هم ارز ارزان مفت چنگ کارخانه دارها و پتروشیمی ها خواهد بود و مردم بدبخت تر میشوند و نوکیسه های تحریم های جدید در راهند.
مردم عادی که دکترای اقتصاد ندارند پارسال هر چه گفتند گوشت بالای ۱۰۰ هزار تومان یعنی ارز ۴۲۰۰ به درستی استفاده نشده تا اقایان یکسال گذشت و تازه اقای نوبخت پی برده اند که ارز ۴۲۰۰ باید حذف شود.
مردم سیگنالهای اقتصادی شان‌قوی تر از اقتصاددان ها است.
تحلیل جالبی بود...راست میگه قانون کاتسا دقیقا سپاه رو تروریست اعلام کرد و خزانه داری آمریکا هم 21 مهر 1396 سپاه رو به همین علت تحریم کرد
دیگه هیچ خبری مارو تکون نمیده!
مطمِن باشید ترامپ دوره بعد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
در نظرسنجی جدید در امریکا محبوبیتش بیشتر شده.
و محبوبیتش ۵۳ درصد شده . برای امریکایی ها خوب بوده
دلارامروز۱۴۰۰۰تومان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
پیاز هم امروز ۱۴۰۰۰ تومان بود!
چرا دلار ۶۰۰۰ تومان نمی کنه بانک مرکزی که این قدر ذخایر دارد؟
کمترین اثرش بالارفتن هزارتومان درهردلاربود
سلف قبلی آقای همتی خزانهٔ‌کشور را خالی کرد ؟ براستی که اگر چنین اتفاقی در امریکا بیفتد ، با اینکه حکم اعدام ،و مصادرهٔ‌اموال در آنجا نادر است اما همهٔ افرادی که ارز و طلاو سکه ،و مسکن غیرنیاز ،و خودرو غیر ضروری خریداری کرده اند آنهم فقط بخاطر عدم اطمینان به پول ملی کشور ،؟ همهٔ اموال آنان را مصادره میکرد ،و مسببین آنرا در اطاق گاز اعدام میکرد .. ایران باید همهٔ خانواده هایی که خود ،و یا فرزندان آنان در خارج کشور سپردهٔ‌بانکی دارند را از ایران اخراج نماید ؟ زیرا همینها باعث تضعیف نیروهای مخلص ،و جانبرکف ،و ، وطن پرست میشوند و دشمن را به طمع وامیدارد ؟،،
هر چه که نداریم پیاز تنظیم بازار داریم. شکر!
این جناب شقاقی از هموناست که کلا فقط حرف بی ربط میزنه و بعدا که جهت باد عوض شد یادش میره چی گفته.بهتره جلوی اسم ایشون بگی اقتصاد دان دولتی تا تصور بهتری نسبت به حرفاشون داشته باشیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر