بازدید 10109
عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر در گفت وگو با «تابناک»؛

با پر کردن خاک در گونی، نمی‌توان سیل را مهار کرد/ باید به جای مدیریت پسرخاله ای، وزارت بحران تشکیل دهیم

اینکه مدیریت اوضاع به دست سپاه و ارتش و بسیج و بسیج مردمی بیفتد، درد است. درست مثل این که نعمت الهی در نتیجه تدبیر نکردن‌های ما به لعنت تبدیل شود. نعمتی که موجب شده ۶۷ سانتی متر آب دریاچه ارومیه بالا بیاید، در حالی که در دولت ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه کردند تا آب این دریاچه ۶ سانتی متر بالا آمد.
کد خبر: ۸۹۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 08 April 2019
تابناک اجتماعی -
«مدیریت کنونی، مدیریت سنتی، فامیلی و پسرخاله بازی است که باید دست از آن برداریم و کار‌ها را به دست افراد متخصص دهیم.»

به گزارش «تابناک»؛ این را امیر فریدون نوری، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر کشورمان می‌گوید؛ کسی که در کارنامه اش فرماندهی ارشد ارتش در غرب کشور به چشم می‌خورد و پس از آن با حضور در جمعیت هلال احمر، کار در این جمعیت را ادامه راه سربازی یافته است.

سربازی‌ که ظاهرا به «اجباری» شبیه شده، نه سربازی حرفه ای، در حالی که کشورمان از نظر حوادث قهریه از جمله کشور‌های پرحادثه در جهان است و از این روی، مقابله با بحران‌ها در آن نیازمند سربازان حرفه‌ای به نظر می‌رسد که هم متخصص هستند و هم کارآزموده و علاوه بر اینها، بودجه و امکانات برای فعالیتشان فراهم است.

کافی است بدانیم ایران از نظر وقوع زلزله، ششمین و در وقوع سیل دهمین کشور حادثه خیز جهان است تا ماجرا برایمان روشن‌تر شود. توضیحاتی که نوری ارائه می‌دهد و در ادامه به شمار جان باختگان این حوادث در کشورمان اشاره می‌کند تا نتیجه بگیرد، باید در برابر این حوادث طبیعی و پدافند غیر عامل، مدیریت‌های لحظه‌ای و احساسی را کنار گذاشته و واقع گرایی را حاکم کنیم.

«اینکه تفکر مدیریتی ما این باشد که امروز را بگذرانیم و فردا خدا کریم است، بزرگترین اشتباه مدیریتی ماست. خدا همیشه کریم است، اما باید برگردیم به نگاه مدیریت تخصصی. مدیران ما باید بپذیرند که اقلیم تغییر کرده است. اگر واقعیت طبیعت را پذیرفتیم، مدیریت تخصصی می‌شود و این مدیریت باید ۱۷۶۰ کیلومتر طول رودخانه‌های موجود در کشور را لایروبی کند، اما متأسفانه بین ۶۰ تا ۷۰ سال است که این کار انجام نشده است.»

 
با پرکردن خاک در گونی نمی‌توان سیل را مهار کرد/ باید به جای مدیریت پسرخاله ای، وزارت بحران تشکیل دهیم

نوری در ادامه به «تابناک کرمانشاه» می‌گوید: اروند نقطه استراتژیکی است که ۷۵ سال است لایروبی نشده است. وقتی مسیل را تبدیل به جاده کرده اند، نتیجه این می‌شود که سیل وارد خانه‌های مردم می‌شود. در طرح هادی مجوز ساخت خانه در حاشیه رودخانه‌ها را داده اند و نتیجه آن زیر آب رفتن روستاهاست. این می‌شود مدیریت غیرتخصصی و قبول نکردن واقعیت‌های طبیعت.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر می‌افزاید: مدیریت کنونی، مدیریت سنتی، فامیلی و پسرخاله بازی است که باید دست از آن برداریم و کار‌ها را به دست افراد متخصص دهیم. من نمی‌گویم مدیران کنونی بد هستند. اینان عزیز و زحمتکش اند، اما متخصص نیستند. در واقع جوابگوی بحران کنونی نیستند و به نوعی گل لگد می‌کنند! در بحث بحران ما باید مدیری را تعیین کنیم که مدیریت بحران خوانده باشند.

نوری با تأکید بر اینکه باید «وزارت بحران و پدافند غیر عامل» تشکیل شود، می‌گوید: با تشکیل این وزارت خانه، باید برای آن ساختار تعریف شده و در مجلس برای آن بودجه تعیین شود و در زیرمجموعه آن دانشگاه بحران داشته باشیم تا نیروی متخصص پرورش دهیم. با این نوع مدیریت می‌توان بحران را پیش بینی و مدیریت کرد. باید بپذیریم با پر کردن خاک در گونی نمی‌توان سیل را کنترل کرد؛ هزار میلی متر بارش شوخی نیست!

نماینده جمعیت هلال احمر ایران در صلیب سرخ جهانی می‌افزاید: در زلزله رودبار و بم چقدر خسارات وارد شد؟ در همین زلزله اخیر کرمانشاه که سه شهر و دو هزار روستا تخریب شد و کل استان به هم ریخت، چقدر هزینه روی دست دولت گذاشته شد؟ دولت باید این هزینه هزاران میلیاردی خسارات را برای پیشگیری انجام می‌داد و تجهیزات ایمنی تهیه می‌کرد تا بتواند مدیریت بحران کند و از بحران مدیریت دوری بجوید.

وی در ادامه می‌گوید: وظیفه سپاه و ارتش تأمین امنیت است، اما وقتی در کشور بحران مدیریت حاکم می‌شود، آن‌ها هم پای کار می‌آیند، در حالی که وظیفه شان نیست. اینکه مدیریت اوضاع به دست سپاه و ارتش و بسیج و بسیج مردمی بیفتد، درد است. درست مثل این نکته که نعمت الهی در نتیجه تدبیر نکردن‌های ما به لعنت تبدیل شود. نعمتی که موجب شده ۶۷ سانتی متر آب دریاچه ارومیه بالا بیاید، در حالی که در دولت ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه کردند تا آب این دریاچه ۶ سانتی متر بالا آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
درد بخاطر اینکه دنبال مسائل حزبی هستید حتی در ژاپن هم نظامی ها در زمان بحرانی ورود میکنن این همه فیلم امریکایی هم دیدیم همین شکلی بوده اب دریا را خدا بالا اورد نه شماها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
آره دقیقاً، یک وزارت خونه جدید تشکیل بدید تا کلی پست و منسب جدید تعریف بشه و ردیف بودجه کلان بهش تخصیص پیدا کنه و شروع کنید بخور بخور!

جمع کنید بابا ...! این همه نهادهای نظامی و دولیتی عریض و طویل اگر نتونند همچین کاری رو بکنند یک وزارت خانه هم به توفیق الهی هیچ کاری نمی تواند بکند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
کل بودجه حوادث غیر مترقبه سالیانه کشور فقط ۱۲ میلیارد تومان است
و بودجه سالیانه بنیاد سعدی جناب حداد عادل ۴ میلیارد تومان
و...
حالا خودتان حساب کنید که با ۱۲ میلیارد تومان چه وزارتخانه ای میتوان زد و چکاری برای زلزله زدگان و سیل زدگان وووو میتوان کرد !!؟؟؟
دولت باهمین روش مدیریت پسرخاله ای شش سال است که مملکت را اداره کرده !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
تصحیح کنید: 40 سال
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
بیشتر از 30 سال نه 6 سال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
لابد زمان پهلوی و قاجار روی مدیریت اصولی بود که سرنگون شدند خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
خوب اين چند روز مشغول ماهي گيري هستين . ولي جناب ! اين مشكلات براي سي ساله كه از ١٢-١٣ سال به اين طرف تشديد هم شده
مردم درگير مشكلات هستن و از مسئولان نااميد شده اند ولي اينقدر كند ذهن هم نيستن
به خودتون بيان مردم چي فرض كردين
مديريت پسرخاله اي و كارهاي هيجاني كه ويدئوهاش رو اين چند روز از شبكه هاي سيما بويژه شبكه سه مي بينيم در اين كشور خيلي نهادينه شده و متاسفانه با توجه به برخي كارهاي تبليغاتي اين چند روز هنوز عزمي براي رفع آن مشاهده نميشه
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
بهتره بجای دولت بگی ملت !! یا بگی فرهنگ ما ایرانیها !!! اینقدر هم پز منتقد و اپوزیسیونی و روشنفکری نگیریم و تا بهانه ای دست میده عقده گشائی مریض گونه بروز ندهید...دولت و مدیران از همین ملت هستند و منتخب همین مردم ! مدیران نالایق و پسرخاله ها و آقازادهها هم از خود شما ها هستن اینقدر فیلم و نمایش بازی نکنید! خودتان را اصلاح کنید تا جامعه اصلاح شود تو هم که ژست روشنفکری گرفتی فردا روزی بهت مسئولیت بدن میشی یکی مثه همین پسرخاله بازها و دستت برسه حقوق نجومیها و اگر بیشتر هم دستت برسه اختلاسگر هم خواهی شد مطمئن باش !!!
یه آقازاده هوس وزارت کرده ، اگه بلد بودن کارکنن که لا اقل تو یکی از وزارت خونه ها تا حالا کارکرده بودن
یه نمونه هم نداریم . مشکل پیش بیاد همشون همینن
میگوینددر دوران قدیم پسر خاله وزیر بیکاربود ومثل دولتمردان امروز از سواد وتخصص و مهارت بی بهره شاه فیلی داشت دنبال دکتری برای ان حیوان عظیم الجثه میگشتند وزیر با خود گفت این حیوان هرگز بااین هیکل بیمار نخواهدشد پس پسر خاله را بعنوان دکتر فیل انتخاب ودر دربار با حقوق نجومی استخدام کرد از قضا روزی برحسب اتفاق فیل مریض شد پس پسرخاله را بر بالین بیمار حاضر کردند واو مرتب دور فیل میگشت وزیر به او ندا داد چرا دورش میگردی کاری بکن ابرویمان رفت وی گفت نمی توانم سرش را پیدا کنم چون سر وتهش دم دارداینک کشور بیچاره من مبتلا به این داسنان شده است همه دکترند ولی بیسواد وفاقد تخصص ومهارت خدا هم ملت مظلوم ایران را فراموش کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
راست میگی. کشور انگلستان را خدا فراموش کرده است که در گل برگزیت گیر کرده است.
با مدیریت پسر خاله ای نمیتوان مدیریت بحران کرد . دلیلش این هست که اولا باید دست از شعارهای اخلاقی بکشیم و همه به قانون برگردیم . یعنی انقلاب ایران برای این نبود که چون فلان شخص سیاسی بچه روحانی هست و نماز بسیار میخواند و روزه میگیرد و کمک به مردم میکند ملاک این هست که چه کسی قانون را اجرا میکند . دوم باید دوباره در اصول شهر سازی بررسی مجدد شود . برای افزایش جمعیت باید پارک هم داشت . سرسبزی برای مردم . مسیر پیاده روی برای مردم تعبیه شود باید سیل بند اجرا شود اگر از همین ماه شروع نکنیم به عقب میفتیم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
کار از کار گذشته و بیشتر معادن نفت و مواد معدنی خالی شده و بهترین نیرو های کشور رفتند و یا مرده اند
بی فرهنگی و بی تفاوتی و بی اخلاقی کل کشور را گرفته است
کارها رو بدست متخصص بسپارن
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
که همشون باید برگردن سر کار قبلیشون

خوبه اینجوری تابناک جان؟
مهدی
| Germany |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
کدام متخصص!؟
هر کم سوادی یک مدرک دکترا در جیب دارد و همه فن حریف است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
آره واقعا دست متخصص باید بسپارن !!! همین کاری که 24 میلیون نفر تو انتخابات کردن و مملکت دادن دست یه کلید ساز !!!!!!!!!!!!!!!!
چون کشور ایران در منطقه زمین لرزه خیز قرار دارد چون همیشه سیل و طوفان داریم . یک راه حل کلی وجود دارد و انکطرحی هست که نزدیک به چند هزار سربازی که طی دوسال میخواهند خدمت سربازی انجام دهند در پادگانی مخصوص اموزش های لازم جهت مقابله با حوادث را اموزش دهند و این چرخه اموزش هر دو سال ادامه داشته باشد و یکی از محاسن اینکار این هست که چون اموزش ها کلاسیک و عملی هست در مواقع فوری و سریع وارد عمل میشوند و فرماندهی ثابتی وجود دارد یعنی درمان و دارو و کمک های فوریتی ووووو و در اینه هم بنفع خود سربازان هم هست که از تجارب اموخته در زندگی استفاده کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
پیشنهادتون عالیه بهتره نشر داده بشه. ممنون
این حرف شما یاعث ناراحتی جناب پیوندی رئیس هلال احمر که از قضا همشهری رئیس جمهور هم هستند نشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
شرط مدیر شدن سنک پا بودن است!
وزارتخانه جدید = بودجه و هزینه جدید = مدیران جدید = نوندونی جدید = هدر رفتن بیت المال و حق الناس

برو بزار باد بیاد
همه مدیران باید استعفا بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
همین الان کارمندان مدیریت حوادث استانداریها 20 درصد دریافتی بیشتر تو حکم شون دارن
کجایی مدیری؟





واقعا اینجا جات خالیه
دنبال سنگ بزرگ هستند همین دوزار را درست خرج نمی شود همین ستاد نصفه نیمه ای درست عمل نمی کند می خواهند وزارت تشکیل دهند اله اکبر، وزارت برای اشتغال زا برای جوانان بیکار و مقامی بالاتر برای ...
چنان می فرمایند باید وزارت بحران تشکیل دهیم که انگار چنین وزارتخانه ای به شکلی بجز مدیریت پسرخاله ای اداره خواهد شد و چیزی غیر از لایه دیگر از مفت خورها بر دوش ملت اضافه خواهد کرد.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
متوجه شده اند که کشور در بحران ممتد قرار گرفته است و این صحیح است ولی به سیلاب ارتباطی ندارد .
مهدی
| Germany |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
کشوری که مرتب در بحران است وبحران ساز است باید برای همه چیز وزارت بحران درست کند.
یعنی چه؟
خوب فکر کنید!
با سلام و تشکر از افاضه های ایشان ولی کاش از ایشان میپرسیدید که شما که شورای عالی هستید اولا پس چرا ایشان را انتخاب کردید دوما چندتا از همین پسرخاله دختر خاله هارا شما با رانت جذب هلال احمر کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
اشتباه منفی دادم
حالا حتما باید وزارت خونه بذارن برای بحران ؟ همین سازمانش چکار کرده که حالا میخوان بزرگترش کنن و بکنن وزارت خونه . اگه به جای این کارها همین سازمان مدیریت بحران رو بدن دست یکی که کارش این باشه و بخواد کار کنه میتونه همه چی رو جمع کنه نیازی به وزارت خونه نیست . وزارت خونه هم میذارن چند تا دوست و آشنا و فامیل میان سر کار کسی دلش به حال مشکلات مردم نمیسوزه که .
مرده خواران تکیه بر جای جهانخواران زدند / این سزای نابجا ا... اکبر گفتن است
تا وقتی با فرزندان و خانواده های مقامات مانند مردم عادی رفتار نشود. از مردم برای جنگ و شهادت دعوت می شود اما اقا زاده های مقامات نه سربازی دارند و نه کنکور و...... آن ور آب مشغول خوشگذرانی و خندیدن به مردم. این کشور به جایی نمی رسد این حکایت ادامه دارد
محال است که سیستم فامیلی و ژنهای خوب در این مملکت اصلاح شود! محححاااااللللل
وزارت بحران؟

ایده مشعشع وزارت بحران را از کدام کشور گرفتید!

همه جای دنیا نیروهای نظامی در هنگام بحران های طبیعی وارد عمل می شوند.

مدیریت پسر خاله ای و غیره همین نحوه تفکر امثال جنابعالی است که برای پهن کردن یک سفره جدید برای خود و دور و بری ها حاضرند در کمال ناباوری یک وزارتخانه تاسیس کنند.

آقا دوره شما گذشته است برادر. استعفا دهید. بگذارید جوان های با تجربه و تحصیل کرده بیایند.
مراقب باش توبیخ نشی یا پستت را ازت نگیرن
لاف غریبی می زنی.
با همين استيل گوني برابر سيل ، امادگي خود را براي مديريت جهاني اعلام مي داريم .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
چینی ها با همین گونی و بیل و شن و با سربازان منظم و هماهنگ و تربیت شده با صد تا سیل از این بد تر برخورد کرده و پیروز شده اند
لطفا در گوگل جستجو کن و ببین که چینی ها چه کرده اند با همین بیل و کیسه و شن و سیل !!!؟؟؟
اگر به قانون و اساسنامه تشکیل سازمان مدیریت بحران مراجعه کنید متوجه این قضیه خواهید شد که این سازمان بسیار پراکنده قادر نیست تا تصمیمات مهم بگیرد. در جایی که قرار است همه دستگاه ها و نهادها که به نوعی اختیار و وظیفه مدیریت شرایط شخت را دارند در این سازمان به یک جمع بندی جامع برسند موفق و موافق هم نیستند و به دلایل گوناگون در نوعی نزاع تصمیم گیری و مدیریتی قرار دارند لذا نتیجه می شود همین تصمیمات لحظه ای و بدون مشورت با یکدیگر . به همین خاطر هم در یک خیابان سیل زده همه دستگاه ها بدون اطلاع یکدیگر حضور پیدا می کنند و در خیایان یا محل دیگر با شرایط بدتر کسی حضور ندارد. سازمان مدیریت بحران کشور فاقد امکانات لازم است و البته رییس این سازمان هم چندان به فکر تهیه و تدارک ابزار مورد نیاز سازمان نبوده و نیست. چون اصولا برای تصمیم گیری وابسته به چند نهاد است و لذا نمی تواند بصورت متمرکز عمل کند. بودجه سازمان کاملا غیر شفاف است و مصارف آن نامشخص . امکانات و ابزارهای لازم را در اختیار ندارد و قرار است تا در بحران ها از دیگرانی مانند نیروی انتظامی ، هلال احمر ، سازمان برنامه ، سپاه و یا ارتش درخواست کند و بوروکراسی های اداری و نیز جناح بازی های سیاسی هرگز اجازه انجام و همکاری به موقع را به این سازمان ها و نهادها نخواهد داد. لذا اگر گفته می شود که مدیریت هماهنگی وجود ندارد دقیقا به جهت ضعف سازمان مدیریت بحران و عدم همکاری نهادها و سازمان های موظف در قانون تشکیل این سازمان است. لذا پیشنهاد تشکیل وزارت بحران پیشنهاد منطقی خواهد بود. البته این موضوع منجر به حل عدم همکاری همه دستگاه های ذیربط نخواهد شد چرا که مشکلات ساختاری کشور اجازه این کار را نمی دهد.
همین ستاد بحران یا ستاد حوادث مترقبه . لطفا توضیح دهید چه فعالیتهایی انجام داده و چقدر بودجه مصرف کرده و راندمان کارش چه بودهاست ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
کلا بودجه سالیانه اش ۱۲ میلیارد تومان است
بله ۱۲ میلیارد تومان
دم شما گرم ای که پسر خاله را با حال گفتین...فقط انسان های حرفه ای معنی پسر خاله بازی را میفهمن...کدوم خلبان میاد پسر خالشو کمک خلبان کنه وقتی میدونه هواپیما شوخی با کسی نداره !!!
بله درد است .
ولی کاش میگفتید چی شد که سپاه و ارتش و بسیج و مردم وارد عمل شدند .
وقتی مادر طفل شیر خوارش را رها کرده و در فکر آسایش خود است ،همسایگان مجبور میشوند بچه را نجات دهند .
واقعا ما رو چی فرض کردید؟
همین چند وقت پیش بود که مدیر سازمان پدافندغیر عامل که از قضا سردار سپاه است گفته بودند اسراییل واروپاییان ابرهای مارا می دزدند . خوب حالا ابرهارا برگرداندند ؟ وقتی مدیر سازمان مهمی یک نظامی بدون تخصص ومهارت مربوطه باشد صد سال دیگه هم وضع همین طوره . مشکل اصلی از از تفکر حاکم است که علم گریز و تکنولوژی گریز است ودر همه چیز می خواهد خودکفا باشد ودائم در حال اختراع چرخ هستند ( نمونه بارز وکاملا مشخص انتخاب آقای فروغی به عنوان مدیر شبکه 3 که ایشان نه مدارجی در مدیریت طی کرده ونه سابقه خاصی دارد صرفا وصل به خاندان حکومتی ومسئولیت در بسیج صداسیما )
سر چشمه ، شاید گرفتن به بیل / چو پر شد ، نشاید گرفتن به فیل
وزارت بحران کشور باید 40 سال پیش تاسیس میشد. اما کشور از نبود مدیریت متخصص در رنج و عذاب است. منابع اتلاف و هدر می رود ولی کار مناسب با آینده نگری پیش نمی رود. در انتخاب افراد در این کشور تصمیم و قانون مشخصی وجود ندارد. 90 درصد مدیران تخصص غیر مدیریت محل ماموریت دارند. که این یعنی شکست.
ای وای از این پسر خاله بودن
وظیفه هلال احمر چیه و به چه دلیل تشکیل شده؟و تا کنون چه عملکردی داشته؟
کاملا درست وبه حقه
هر کسی هم که از راه میرسه برا خودش کارشناس میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار