بازدید 7516

نوروز ۹۸ پیروز نشد، اما شکست هم نخورد!

احتمالا طی همین دقایقی که مشغول خواندن این متن هستید، برخی مناطق دیگر کشورمان طعمه سیلاب می‌شوند و خسارات‌ جدیدی به شماری از هموطنانمان تحمیل می‌شود. خساراتی که مسئولان وعده جبرانشان را داده و بر این وعده اصرار می‌ورزند، اما ظاهرا اطمینان به تحقق این وعده برای برخی از هموطنانمان ساده نیست.
کد خبر: ۸۸۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ 06 April 2019
تابناک اجتماعی -

«تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟»؛ اگر قرار بود به مانند چند دهه قبل، آغاز به کار مدارس بعد از تعطیلات نوروزی با این موضوع انشا همراه باشد، احتمالا انشا‌های نوروزی ۹۸ منبع جالب توجهی برای مستندسازی وقایعی به دست می‌داد که در همین روز‌های اندک سپری شده از سال رقم خورده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ احتمالا طی همین دقایقی که مشغول خواندن این متن هستید، برخی مناطق دیگر کشورمان طعمه سیلاب می‌شوند و خسارات‌ جدیدی به شماری از هموطنانمان تحمیل می‌شود. خساراتی که مسئولان وعده جبرانشان را داده و بر این وعده اصرار می‌ورزند، اما ظاهرا اطمینان به تحقق این وعده برای برخی از هموطنانمان ساده نیست.

صحبت درباره خساراتی است که هرچند برخی برآورد‌ها درباره‌شان منتشر می‌شود، هنوز عدد و رقم مشخصی درباره میزانشان در دست نیست؛ خساراتی که در حال افزایش هستند و تلاشی وسیع و فراگیر برای کاستن‌شان در جریان است. تلاشی از جنس سینه سپر کردن مقابل سیلاب که گاه به موفقیت می‌رسد و دست افشانی به دنبال دارد و گاه به شکست می‌رسد و آه و فغان همگان را به دنبال دارد.

تلاشی که ممکن است از آن بی اطلاع باشیم و گمان کنیم همه چیز پایان یافته و اوضاع به روال عادی بازگشته است، همان گونه که چند روزی از سال ۹۸ سپری شده بود و مسئولان و به دنبال ایشان، بسیاری مان نمی‌دانستیم بخش‌هایی از استان گلستان را سیلاب فراگرفته و بسیاری از هموطنانمان نوروزشان پیروز نیست. مردمانی که هنوز زندگی شان به روال عادی بازنگشته و دار و ندارشان بر آب است.

رویدادی که نقطه شروع حوادث پرشمار نوروزی بود. حوادثی از جنس سیل و سیلاب که وقتی در دروازه قرآن شیراز روی ترسناک و هولناکش را بروز داد و چندین کشته بر جای گذاشت، تازه به خطرناک بودنش پی بردیم و کوشیدیم از تکرارش جلوگیری کنیم و نتیجه، سفر رئیس جمهور به خوزستان پیش از ورود موج بارش شدید به کشور و آماده به همه دولتمردان و نهاد‌های مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی بود. آماده باشی که موجب شد به رغم وارد آمدن خسارات بسیار به مناطق وسیعی از کشورمان، فاجعه انسانی رقم نخورد.

فاجعه‌ای که با گرفتن جان ۲۱ تن از هموطنانمان در شیراز، ورودش را به بسیاری از نقاط کشورمان نوید داده بود، اما پیشگیری‌های صورت گرفته، هشدار‌های صادر شده و تلاش‌های به انجام رسیده مانع از ظهور و بروزش شد؛ هرچند جان باختن ۶۷ تن (بر اساس آماری که ۱۶ فروردین منتشر شده) بر اثر سیلاب هم نمی‌تواند پیروزی لقب گیرد و در نهایت، شکستی ولو کوچک به شمار می‌آید. شکستی که ابعادش به نسبت پیروزی‌های به دست آمده، خیلی کوچک است.

کدام پیروزی؟ اینکه نهاد‌های نظامی پیش از هرگونه فراخوانی در صف مقدم پیشگیری از سیلاب و امدادرسانی قرار گرفتند، همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها و ارگان‌ها دوشادوش هم حرکت کردند، تدابیر مفصلی برای پیشگیری از سیلاب در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد و هموطنانمان به مانند همیشه چشم انتظار یاری مسئولان نشدند و برای کمک به آسیب دیدگان سیلاب دست به کار شدند.

پیروزی‌هایی که ناب‌ترین نمونه آن در شیراز به ثبت رسید. زمانی که اهالی این خطه بر سیل زدگان آغوش گشودند تا مبادا رویداد تلخ رقم خورده، با آوارگی و بی خانمانی مسافران تلخ تر شود. آغوشی که لازم است حالا همه ایرانیان برای اهالی سیل زده دیگر نقاط ایران بگشایند تا هر چه سریع تر خسارات‌ وارد آمده به امثال پلدختر و معمولان و مناطق دیگر، خسارت ناشی از سیلاب باشد، نه خسارات ناشی از بی توجهی و کوتاهی.

توجهی که اگر بموقع به سیل زدگان معطوف شده و با تحقق وعده مسئولان همراه شود، می‌توان امیدوار بود نوروز ۹۸ که از شکست نجات یافته و به خاطره‌ای تلخ برای همیشه تبدیل نشود، بلکه خاطره سیلابی باشد که از خساراتش پیشگیری شود، بحران ناشی از آن مهار شد و در نهایت خسارت‌های ناشی از آن خیلی زود و سریع جبران شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
چند دهه قبل که مردم توان سفر نوروزی نداشتند که انشای سفر بنویسند و فقط انشای سیزده به در و میهمانی می نوشتند
دلت خوشه ها
به شدت با این که سیل اومد ولی همه دستگاهها چه دولتی و نظامی و خود مردم پای کار ایستادند مآافقم و خودش گویا شکست پروژه دشمن بود که می خواست اختلاف بیاندازد و این را در ذهن مردم جا بباندازد که دیگر برایم مهم نیست و اگر جنگی اتفاق بیافتد ما نیستیم
هر چند که عده ای قلیل این نظر را هنآز دارند و هم چنان دارند علیه بعضی ارگان ها سم پاشی می کنند ولی به گوشه رینگ کشیده شدند
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
پروژه دشمن؟این توهم دشمن کی قراره از این مملکت بره؟
مدیریت کشور برای بار چندم کارت زرد دریافت کزد وعملکزدش موزد قبول ملت نشد ،با کارت زردهای مثل پلاسکو ،زلزله بم وزلزله کرمانشاه ودیگر کارت زردها هنوز موفق به کسب واخذ کارت سبز نشده است ،در اقتصاد هم دوبار یکی در عهد حکمرانی احمدی نژاد ودیگری در اردیبهشت 97 در عهد حکمرانی شیخ حسن کارت قرمز دریافت کزده است ،
ما مردم لرستان از دولتمردان هیچ توقعی نداریم چون ظاهرا استان‌های دیگه سوگلی دولت هستن ، تنها خواسته ما اینه که دولت وظیفه آش را در بازسازی راههای این استان انجام دهد تا خودمان به داد خودمان برسیم، وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
هموطن لرستانی عزیز من به عنوان قزوینی ازصمیم قلب نگران ودرااشوب برای همه ی شمابرای امثال من آرامش همه ی هموطنانم ارزوست ‌برای ان هرکاری ازدستم برآید انجام میدهم
یک ایرانی کورد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
هموطن لرستانی من ؛ ما هم هیچ توقعی از هیچ مقامی نداریم . آرزو میکنم آرامش و رونق دوران طلایی لرستان به آن دیار بازگردد .

چاکر تمام لرهای هموطنم هستم
سایت وابسته
در مورد سیل اخیر با چندین راننده تاکسی گفتگو و مصاحبه داشتم در این تحقیق دقیق میدانی که حدود ده هزار نفرساعت بود 63 درصد رانندگان تاکسی ها اذعان داشتند که بحران سیل کار خودشونه
و ازطرفی دیگر 67 درصد هم اعلام کردند کار کارِ انگلیسه
2.53 درصد باقی هم گفتند چیزی نمیدانند که مشکوک بود و من شماره آنها را برداشته و تحویل دستگاه قذایی دادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
خیلی باحال بود
خیر. نوروز 98 از منظر نزول نعمت الهی پس از چندین سال، بزرگترین پیروزی برای کشور و ملت ایران است. کما اینکه بسیاری افراد منتظر ادامه خشکسالی و کم آبی و اتفاقات پس از آن بودند. اما قدرت الهی که توسط هیچ کارشناس و هواشناس و مسئولی قابل پیش بینی نیست چیز دیگری را رقم زد! ولی از منظری دیگر، ضعف و بی تدبیری در حوزه ساخت زیرساختها و تاسیسات مناسب و نحوه هدایت و نگهداشت منابع آبی، در صورت بروز قهر طبیعی را به رخ کشید، که ضرورت دارد بجای پیشبرد پروژه های عجولانه و غیرکارشناسی در حوزه منابع آبی و ساخت و سازهای بی رویه و اعجاب اور در حریم های بحران زا و خسارت زننده، از این پس عقل سلیم را به کار بسته شود و منابع مالی کشور را صرف بهینه سازی زیرساختهای مزبور با هدف جلوگیری از وضعیت مشابه بنماییم. و در کنار آن با سود جویان با کمال شدت برخورد شود.
ما و مسئولین بازنده این میدان هستیم نوروز مناسبتی است که هر سال تکرار میشود و یک سال به عمر ما افزوده میشود در طی سال حوادث گوناگونی را شاهد هستیم وخواهی نخواهی بعد از بروز حوادث وبلایای طبیعی که یکی از کانونهای آن کشور ماست ما باید درسی از آن گرفته و جلوی تکرار آن را بگیریم و یا دامنه تخریب این حوادث را کم بکنیم ولی آیا چنین است ما چرا قبل از اینکه منطقهای در اثر زلزله تخریب شود آنرا بازسازی و یا درست نمی کنیم ما چرا بستر رودها را بسته جنگلها را قطع و طبیعت را آلوده میکنیم کافی سواحل دریاهای کشور را نگاهی بیندازیم که ما چقدربه محیط اطراف خود بی تفاوت هستیم میزان آلودگی آنقدر زیاد است که نشان از بی مسئولیتی و عدم رفتار صحیح ما در ارتباط با محیط زیست ماست ما فقط مدرنیته وتکنولوزی را در سوار ماشینهای گران قیمت و لوکس و داشتن ویلا در فلان منطقه و پز دادن به این و آن می بینیم مسئولین هم عضوی از جامعه ما هستند و با اینکه مسئولیت اصلاح امور را دارند آنها نیز دست کمی از شهروندان ندارند آیا اصلاح الگوی ساخت و ساز به نظرتان حفظ جنگل لایروبی بستر رودها و رود خانه ها اصلاح بافتهای فرسوده در جای جای کشور یک صدم ضرر و زیانی که سیل اخیر و حوادث سنوات قبلی به کشور زده را اگر قبل از وقوع چنین بلایایی هزینه میکردیم و امور را اصلاح میکردیم بهتر بود و یا با چنین حجمی کشور دچار ضرر و زیان مادی و معنوی و انسانی شده ؟پس ما هستیم که امور را مدیریت و اصلاح کنیم تا چنین حوادثی تکرار نشود و اگر چنین نکنیم بازنده این میدان باز ما هستیم .
کندن گودالهایی با مساحت بالا میتونه کمک بزرگی برای جلوگیری این سیل ها باشه و میتونه کمکی باشه برای جذب اب های زیر زمینی
نه هدایت اونها به رودخانه ها و دریا
نوروز قرنهاست که پیروزه ، این عملکرد خلاف نظام طبیعته که باید شکست می خورد ، و خورد
البته این طرح ها در تمام موارد که با قانون هستی و طبیعت در تضاد باشند ، شکست خواهند خورد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار