بازدید 4605

هشدار فرونشست زمین در تهران

کد خبر: ۸۸۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ 03 April 2019

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در پی رخداد سیل در عمده استان های کشور نسبت به فرونشست زمین در آن استان ها و از جمله تهران در مناطق مرکزی و جنوبی آن هشدار داد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «علی بیت‌اللهی» روز سه شنبه افزود: خطر فرونشست زمین در سطح شهر تهران به ویژه در بخش‌های مرکزی و جنوبی، از جمله خیابان مولوی، حوالی منطقه بازار و جنوب تهران بسیار جدی است.


دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، یادآور شد: در پی وقوع سیل در بیشتر استان‌های کشور، از جمله تهران، با اینکه نیروهای امدادی در حالت آماده باش به سر می‌برند اما احتمال خطر لغزش زمین، فرونشست و فروریزش وجود دارد و ضروری است که آمادگی لازم وجود داشته باشد.


وی نشست زمین را مسئله مهم تهران و سایر مناطق سیل‌زده مانند استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، همدان و استان‌هایی که تحت تأثیر بلندمدت آب سیلاب قرار می‌گیرند، دانست و افزود: بر اثر رطوبت و جذب آب، زمین مرطوب شده و حالت نرم می‌گیرد و احتمال نشست‌های موضعی به صورت نقطه‌ای و محلی در پای ابنیه‌ها و سازه‌ها مثل پل‌ها و ساختمان‌ها وجود دارد.


بیت‌اللهی تاکید کرد: باید در خصوص سیلاب‌هایی که بر محیط‌های شهری، ابینه راهی، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و غیره اثرگذار هستند، مراقبت شود تا بعد از سیلاب، رواناب‌ها موجب آسیب‌هایی بیشتر نشوند.


عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در سطح شهر تهران، چند نقطه فروریزش بدون اثر سیلاب داشتیم که این فروریزش ها در مناطقی از جمله شهران، خیابان پیامبر، میدان قیام، چهارراه مولوی رخ دادند؛ از این رو باید توجه داشته باشیم که این فروریزش‌ها با عوامل مؤثر دیگری از جمله سیلاب‌ها و بارش‌های ممتد تشدید خواهند شد.

دو فروریزش در شهریار و تهران


دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به اینکه از دیروز (دوشنبه) دو گزارش در باره فروریزش هایی در دو منطقه تهران یعنی شهریار و تهران دریافت شده است، افزود: با توجه به وجود قنات‌هایی به صورت ممتد در شهر تهران که طول شاخه‌های شناخته شده آن ۵۵۰ کیلومتر است و با توجه به بارندگی‌های ممتد که در زیر زمین و در سطح زمین به صورت آب‌روان، حرکت می‌کند، احتمال رخداد نشست زمین و فروریزش را مورد توجه قرار دهیم.


بیت‌اللهی به مسئولان، نهادهای دولتی و عموم مردم توصیه کرد، چنانچه در سطح زمین به صورت موضعی تغییر در انحنا، فرورفتگی جزئی و مواردی از این دست مشاهده کردند، این موارد را به متولیان امر از جمله سازمان بحران شهرداری یا سازمان مدیریت بحران کشور، آتش نشانی، شرکت آب و شرکت گاز گزارش دهند و مسئولان نیز اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.


دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، خطر سیلاب در شهر تهران را بسیار جدی دانست و گفت: لازم است آمادگی کامل در تهران وجود داشته باشد.


وی افزود: ضروری است تا نسبت به لایروبی رودها و روددره های تهران اقدامات لازم صورت گیرد و هشدارهای لازم در خصوص ساخت و ساز، گردش و تفریح در این مناطق پرخطر به مردم و عموم شهروندان داده شود.


وی خطر فرونشست زمین در سطح شهر تهران به ویژه در بخش‌های مرکزی و جنوبی را، از جمله در امتداد خیابان مولوی، حوالی منطقه بازار تهران و جنوب تهران بسیار مهم عنوان کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان