بازدید 5985
۶
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران:

"رب گوجه فرنگی" رکوردار گرانی در سال ۱۳۹۷

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در اسفندماه ۱۳۹۷ را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که از ۲۴ قلم کالای خوراکی مورد بررسی در این گزارش، رشد قیمت ۹ قلم کالای خوراکی در مقایسه با اسفند ماه سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.
کد خبر: ۸۸۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ 01 April 2019

تابناک اقتصادیبه تازگی مرکز آمار ایران گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در اسفندماه 1397 را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که از 24 قلم کالای خوراکی مورد بررسی در این گزارش، رشد قیمت 9 قلم کالای خوراکی در مقایسه با اسفند ماه سال 1396 بیش از 100 درصد بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1397 دومینوی افزایش قیمت هر بار به یک کالا می رسید و قیمت تمام کالاها در یک سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته اند و می توان گفت که سفره مردم در یک سال گذشته بسیار کوچکتر از سال 1396 شده است. عمده دلیل این افزایش قیمت کالاها، رشد چشمگیر نرخ ارز بود. این افزایش چشمگیر نرخ ارز از سه طریق بر روی قیمت کالاها تاثیر گذاشت. اول اینکه باعث شد هزینه های تولید افزایش یابد، دوم اینکه باعث شد صادرات کالاها بر فروش داخلی آن ها ارجحیت بیابد و دارای مزیت باشد و سوم اینکه باعث شد قیمت کالاهای وارداتی نیز افزایش پیدا کند. دولت برای جلوگیری از این افزایش قیمت کالاها شیوه های مختلفی چون توزیع ارز ارزان جهت واردات برخی کالاها و همچنین ممنوعیت های صادراتی، آزادسازی واردات، کاهش تعرفه های وارداتی را آزمود اما گزارش ها نشان داد که این سیاست ها و شیوه ها آن گونه که باید نتوانست جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد و تنها دستاورد مهم دولت تدبیر و امید در زمینه اقتصاد که همانا تک رقمی نمودن نرخ تورم بود از دست رفت.

از جمله گزارش هایی که می توان در آن به بررسی افزایش قیمت کالاها در یک سال اخیر پرداخت، می توان به گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در اسفندماه 1397 که توسط مرکز آمار ایران به تازگی منتشر شده است، اشاره نمود. نمودار زیر که از همین گزارش مرکز آمار ایران استخراج شده است نشان می دهد که قیمت کالاها در اسفند ماه 1397 در مقایسه با اسفندماه 1396 چقدر رشد داشته اند.

همان گونه که ملاحظه می شود در سال 1397، قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی 242 درصد رشد داشته است. بنابراین با این افزایش قیمت چشمگیر، می توان رب گوجه فرنگی را در میان اقلام خوراکی رکوردار گرانی در سال 1397 دانست. بعد از رب گوجه فرنگی، هر کیلو سیب زرد در سال 1397 بیشترین افزایش قیمت را داشته است. قیمت یک کیلوگرم از این کالای خوراکی در یک سال منتهی به اسفندماه 1397 رشد 140.6 درصدی را تجربه نموده است. در جایگاه سوم بیشترین افزایش قیمت در سال 1397، گوشت گوسفندی قرار دارد که در ماه های پایانی سال بسیار خبرساز بود. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اسفند ماه سال 1397 در مقایسه با مدت مشابه سال 1396، 135.4 درصد رشد داشت.

به طور کلی در بین 24 قلم کالای خوراکی که مرکز آمار ایران قیمت آن ها را در گزارش خود درج نموده است، رشد قیمت 9 قلم کالا بالای 100 درصد و رشد قیمت 17 قلم کالا بالای 50 درصد بوده است.

عدس، تخم مرغ، لوبیا چیتی نیز به ترتیب با رشد قیمت های 8.3 درصدی، 18.7 درصدی و 20.3 درصدی در بین اقلام خوراکی دارای کمترین افزایش قیمت ها در سال 1397 بوده اند.

به هر صورت، اقلام خوراکی جزء نیازهای اساسی زندگی می باشند و خانوارها نمی توانند با افزایش قیمت، آن ها را به طور کامل از سفره خود حذف کنند، از این رو افزایش قیمت این کالاها باعث فشارهای بیشتر بر روی زندگی مردم به خصوص دهک های پایین جامعه و همچنین کسانی که دارای حقوق ثابت می باشند، می شود. دولت برای مقابله با کوچکتر شدن سفرهای مردم در سال 1398 باید فکری اساسی بکند چرا که سیاست هایی چون توزیع ارز ارزان جهت واردات، ممنوعیت صادرات، آزادسازی و کاهش تعرفه واردات نتوانسته است جلوی این افزایش قیمت کالاها را بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
گوشت پیاز سیب زمینی گوجه.............












چی بخوریم؟
الان خیلی از این کالاها بر اساس بازار ازاد است و دولت اگر ۱۴ میلیارد دلار را بدهد به خود مردم خیلی وضعشون بهتر می شود که فرض دلار ۱۰ هزاری به هر نفر ۱۷۰۰۰۰۰ تومان می رسد در سال
پیاز 1500 تومانی شده 15000 هزار تومان اون وقت 106 درصد رشد کرده قیمتش ؟ چطور محاسبه کردین ؟ با ماشین حساب سر کوچتون؟
افزایش حقوق رو هم اضافه میکردی
سوء مدیریت
رب مصرفی خود را درخانه تولید کنیم
سلام ، کسانی که به بهانه تحریم و گرانی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، قیمت قوت و غذای مردم را به شدت بالا می برند و حتی بعد از پایین آمدن نرخ ارز و مواد اولیه حاضر به کاهش قیمت کالای خود نیستند، در حقیقت از خون مردم ارتزاق می کنند و نارضایتی مردم را نصیب خود می کنند.
و اما چاره مقابله با قیمت گران رب، تولید این محصول در خانه است. ما و خیلی از بستگان و دوستانمان گوجه فرنگی را به قیمت کیلویی هزارتومان خریده و با مراجعه به یکی از مغازه داران آب آنرا با دستگاه گرفته و به سهولت در منزل پختیم و از هر 5 کیلو گوجه یک کیلو رب طبیعی سالم(برای مصرف یکسال) تهیه کردیم و در اصل قیمت یک کیلو رب 5هزارتومان تمام شد و از سوی دیگر ، کشاورز هم سود خود را برد چراکه کارخانه ها گوجه را از کشاورز کیلویی 500 تومان می خرند و انواع و اقسام مواد افزودنی غیر طبیعی را به آن اضافه می کنند. برای سالم ماندن رب خانگی کافی است آنرا داخل یه دبه کوچک ریخته و روی آن یک لایه نازک روغن بریزیم و درب آن را محکم ببندیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار