بازدید 6684
بخش دوم گفت وگو با وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

اوضاع اقتصادی نه گل و بلبل است، نه تاریک و تار/ برخی شاخه ای را می‌برند که روی آن نشسته اند/ شرایط اقتصادی ما زخمی است/ ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، نشان دهنده انگیزه دولت است/ کالاهای اساسی برای همه مردم است

وزیر اقتصاد بر این باور است: شرایط ایجاب می کند همه پشت هم قرار بگیریم و مشکلات را حل کنیم. مردم احساس کنند که نباید دولت را تنها بگذارند و گروه‌های رقیب باید دریابند حالا زمان تسویه حساب سیاسی نیست و این را برای وقتی دیگر بگذارند. بی شک اقدامات ما نیز ضعف‌هایی داشته است؛ برای نمونه، وقتی ما چهار، پنج میلیارد دلار هزینه کنیم اما هدف تحقق پیدا نکرده هم چوب را خورده ایم هم پیاز را.
کد خبر: ۸۸۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 01 April 2019

چند ماهی است فرهاد دژپسند، سکان وزارت خانه اقتصاد و امور دارایی را بر عهده گرفته و متولی وزارتخانه ای شده که متولی تنظیم سیاست‌های اقتصادی کشور است؛ اما به روشنی پیداست مدل های اقتصادی بدون مناسبات سیاسی کارگشا نیست. دشمن کارآزموده در اعمال تحریم‌ها و رقبای سیاسی که وقت نشناسی شان آنها را به تسویه حساب سیاسی کشانده است. دژپسند با وجود این موانع سیاسی به بهبود امیدوار است تا با همراهی نیروها، مردم و ... فرماندهی جنگ اقتصادی با دستور رئیس جمهور به پیش رود و احتمالا او دیده بانی جنگ را به عهده بگیرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ادامه بخش دوم و پایانی گفت وگوی نوروزی فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با اعتماد را می خوانید؛

در خصوص مقابله با تحریم ها و اثراتش بحث های مختلفی مطرح شده است، به طور مشخص ایده کانونی وزارت اقتصاد برای حمایت از طبقاتی که آسیب پذیرند چیست؟

ـ در مورد حمایت از قششرهای آسیب پذیر و کسانی که در معرض آسیب هستند، مسئول مستقیم وزارتخانه دیگری است. یعنی مستقیم در مأموریت‌های وزارت اقتصادی چنین چیزی تعریف نشده است؛ اما چون وزارت اقتصاد متولی تنظیم سیاست‌های اقتصادی کشور است طبیعتاً نمی‌تواند از این موضوع غافل باشد. به همین دلیل من در برنامه‌های پیشنهادی به مجلس و جناب رئیس جمهوری بر ایجاد چتر ایمنی معیشت تأکید داشتم.

این ایده دقیقا چیست؟

ـ زمانی که جهش نرخ ارز رخ می دهد و با توجه به اینکه ساختار اقتصاد به گونه ای است که ارز در جریان های مختلف ساری و جاری است و نقش بازی می کند، می‌بینیم محصولی که کامل مواد اولیه آن داخلی است و نیروی انسانی اش از داخل تشکیل می شود، هیچ وابستگی به خارج ندارد با جهش قیمت روبه رو می شود. در عین حال، با وجود اینکه ارز هیچ ارتباطی با تولید این محصول ندارد، ارز اثر خود را خواهد گذاشت، زیرا در اقتصاد همان طوری که عرض کردم قیمت‌ها نسبی است و بر یکدیگر اثرگذار است؛ بدین معنا که افزایش قیمت یک کالا بر دیگری اثر می گذارد و این چرخه ادامه پیدا می کند. حتی اگر این کالا مستقل باشد، زیرا با افزایش قیمت ارز ارزش کالا با بازارهای دیگر مقایسه می‌شود به این شیوه اثر خود را خواهد گذاشت.

در این شرایط، باید دید دولت چه وظایفی دارد. در گام نخست ما مردم را، مردم سرزمینمان را عاقل و هوشمند می‌دانیم و خودشان می‌توانند مدیریت کنند. این گزاره دقیق است و مردم ایران این ویژگی‌ها را دارند. علاوه بر این ویژگی های خوب دیگر مانند نجابت و صبوری نیز دارند؛ اما آنچه واقع امر به اتفاق می افتد، این است که قشرهایی که ثابت هستند، قشرهاییکه تحت حمایت کمیته امداد و نهادهای دیگر مانند بهزیستی هستند، قشرهایی که حقوق بگیر ثابت نیستند اما در اموری فعالیت می‌کنند که به طور کلی سطح درآمدی پایینی دارند، اینها در مقابل این موج باید مورد حمایت قرار بگیرند. چتر ایمنی بدین معناست؛ یعنی باید سبد کالاهای اساسی برایشان تعریف کرد. این سبد باید برای همه در دسترس باشد.

برای همه مردم؟

ـ بله، آحاد جامعه باید به این سبد قدرت دسترسی داشته باشند. صور آن می تواند به راه های مختلف و از طریق درآمدها یا از طریق توزیع مدیریت شده یا از اعطای یارانه کار باشد؛ یعنی صور متفاوتی برای این سیاست وجود دارد.

دیدگاه شما به کدام یک از این فرم ها نزدیک تر است؟

ـ هر یک از این شیوه ها دارای مزایا و معایب مهمی هست. طبیعتا این طور نیست که یک روش را به سادگی انتخاب کرد زیرا نمی‌توان شیوه بدون عیب و نقص یافت، ولی شاید در جمع جبری روشی به روش دیگر ترجیح داده شود.

اوضاع اقتصادی نه گل و بلبل است نه تاریک و تار/ برخی شاخه ای را می‌برند که روی آن نشسته اند/ شرایط اقتصادی ما زخمی است/ ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی نشان دهنده انگیزه دولت است/ کالاهای اساسی برای همه مردم است


با وجود تصویب کالابرگ توسط مجلس، نحوه اجرای آن بر عهده دولت گذاشته شده است. ایده شما چیست؟ در این خصوص به نتیجه‌ای رسیده اید؟

ـ بله ما همین امروز جلسه مشاوره ای با تعدادی از اقتصاددانان و مسئولان وزارت اقتصاد و امور دارایی داریم. یکی از محورهای این جلس، بحث در خصوص گزینه ها خواهد بود. انشاءالله با نهایی شدن آن را اطلاع رسانی می کنیم.

برخی تحلیلگران معتقدند دولت نتوانسته همراهی مردم را برای مقابله با تحریم ها جلب کند، زیرا با مردم شفاف صحبت نکرده و در خصوص ابعاد یا تأثیراتش روشنگری ننموده است. برخی دیگر نیز براین باورند رفتار مسئولان در قبال تحریم دوگانه است. یک مسئول در جایی به نحوی در مورد تحریم سخن می‌گوید که تحریم‌ها نمی‌توانند هیچ تأثیری داشته باشند و جای دیگری در خصوص اثرگذاری تحریم حرف زده می‌شود. به نظر می‌رسد، هیچ الگوی مشخصی در برخورد با مردم در خصوص تحریم‌ها وجود ندارد.

ـ دولت برای این کار شورایی درست کرده ذیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی که متشکل از سران سه قوه نمایندگان سه قوه است. در این شورا نحوه انتقال مسائل مدیریت می شود تا بتواند اثر متناسب داشته باشد. ما در وزارت اقتصاد یک کمیته مقابله با تحریم داریم. این کمیته در سطح عالی و با حضور وزرا، معاونین وزرا و صاحب نظران تشکیل می‌شود. این کمیته متناسب با شرایط راهکارهایی را انتخاب می‌کند و با مردم آن را در میان می‌گذاریم. اما در این میان نوع بیان اثرگذاری تحریم‌ها و تبعات آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

از منظر رسانه ای؟

ـ نحوه طرح این مسائل بسیار پر اهمیت است. آیا باید مردم را نگران کنیم و آینده‌ ای تار و تاریک را نشان دهیم و دل مردم را خالی کنیم یا برعکس؟! آن قدر شرایط گل و بلبل است که آب در دل کسی تکان نخورد. هر دوی اینها به نظر من غلط است. ما ضمن اینکه به مردم باید واقعیت های اقتصاد اجتماعی را منتقل کنیم باید دقت کنیم منجر به ایجاد نگرانی در دل مردم نشویم. یعنی نه مردم دچار خواب راحت باشند، نه دچار استرس و نگرانی. هر دوی آنها سم است.

بیشتر بخوانید

با نشان دادن وضعیت خیلی خوب سبب می‌شود که آن مدیریت منابع در کشور صورت نگیرد. یعنی مردم احساس شرایط خاص را ندارند. فکر کنند که اکنون نیز مانند دوره‌ای که ۲.۸ یا ۲.۶ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم است، قطعاً شرایط اینگونه نیست. همچنین در صورتی که مردم را بترسانیم موجب می‌شود، مثلا برخی افراد در خانه شان یک انبار متفاوت داشته باشد و کالاها را برای مقابله با قحطی احتمالی فردا انبار کنند! هر دوی آنها بد است. باید حد وسط در پیش گرفت. در این میانه باید با مردم صادقانه برنامه دشمن را تبیین کنیم.

سرانجام این تحریم وجه دیگر مخربی دارد و آن این است که از همه ابزارها استفاده می کنند تا توده مردم را از نظام جدا کنند. ما باید به این نکته نیز توجه کنیم. بنابراین ما باید هم واقعیت‌ها را بگوییم و هم تلاش کنیم، این واقعیت ها منتهی به احساس اضطراب و نگرانی در توده مردم نشود. به نظرم در این مسیر، دولت تلاشش را انجام داده، ولی شما بهتر می‌دانید که اقتضای شرایط جنگ حکم می کند همینطور که فرماندهی جنگ اقتصادی از سوی رهبری به رئیس جمهوری واگذار شد فرماندهی اطلاع رسانی هم باید متمرکز شود، بنابراین نمی‌شود از یک سو برنامه‌هایی برای مقابله با تحریم تبیین و اعلام شود و از سوی دیگر نهادی که از بودجه بیت المال استفاده می‌کند بیاید درست عکس آن را تبلیغ کند. این دوگانگی ها قطعا اثر منفی خواهد گذاشت. آنها نمی دانند شاخه ای را می‌برند که روی آن نشسته اند. باید این تفکیک را در تحلیل ها لحاظ کرد. چرا اقداماتی که دولت انجام می‌دهد آن تأثیر شایسته و بایسته بروز پیدا نمی کند؟ بی شک این به خاطر این مباحث جالبی است.


شاید این اضطراب را ناشی از مشکلات تصمیم گیری باشد، بسیاری از تحلیلگران معتقدند نزاع بین نیروهای سیاسی و نیروهای قدرت آن قدر شدید شده که تصمیم‌گیری بسیار سخت شده است، حال آنکه اصلاحات نیاز به تصمیم گیری های سخت دارد؛ نشانه آن هم اینکه طرح‌های مختلف اقتصادی که رنگ و بویی از اصلاح دارد رد می‌شود و بر حفظ وضع موجود تأکید دارد...

ـ من اسمش را نابالغی سیاسی گذاشته ام؛ به خاطر نابالغی سیاسی خیلی از برنامه ها اثر لازم را نمی گذارد، چون ما غافل از شرایط جنگی هستیم و می خواهیم تسویه حساب سیاسی کنیم. در شرایط جنگ اقتصادی باید حتی اگر ضعفی می بینیم بیاییم راه‌های اصلاح این ضعف را ارائه کنیم نه این که این ضعف که به اندازه کاه است را به اندازه ی یک کوه نشان دهیم. نابالغی سیاسی ضعف اندازه کاه را به اندازه کوه نشان می دهد، چون برخی از نیروها احساس می کنند اکنون فرصت مناسبی است که حریف را بزنم، بازی جوانمردانه حکم می کند، زمانی که رقیب مصدوم شده است طرف مقابل از فرصت استفاده نکند و به فکر گل زدن نیفتد! سنت پهلوانی در کشتی گیران ایرانی از قدیم رایج بوده و در صورت مصدوم و زخمی شدن حریف با آن رفتار پهلوانانه داشته اند.

دولت زخمی شده...

ـ دولت نه، شرایط اقتصادی ما زخمی است، زیرا صادرات نفتی ما با محدودیت ها و دشمنی ها روبه روست. جریان نقل و انتقال پولی ما با محدودیت زیادی مواجه است؛ محدودیت‌هایی ظالمانه که هدف دشمن از آن مشخص است. حال اگر همه می دانند دشمن چه هدفی در سر دارد پس حواسمان باشد در زمین حریف بازی نکنیم. این نکته‌ای اساسی است که باید به آن توجه کرد. این که دولت قصد دارد ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص دهد نشان دهنده انگیزه، اراده و برنامه دولت است. دولت می خواهد توده مردم در تأمین این اقلام اطمینان خاطر داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد که دولت با وجود این شرایط و محدودیت منابع مالی این موضوع را به عنوان یک اولویت در نظر گرفته است. این تصمیم اراده دولت را نشان می دهد اما آیا این تصمیم به ثمر می‌رسد یا نه، باید عوامل مخل تحقق نیافتن هدف را بررسی کنیم. می توان در این بخش به دولت کمک کرد؛ یعنی گفت به این دلایل این تصمیم به هدفی که مدنظر است اصابت نمی‌کند؛ اما اگر ضعف ها را بزرگنمایی کنیم و به غل و زنجیر به پای دولت ببندیم در زمین حریف بازی کرده ایم.

شما در پرسشتان به شرایط پیچیده اقتصادی اشاره کردید. این شرایط اقتصادی حاصل تحریم‌های پیچیده‌ای است که از سوی دشمن به ما تحمیل شده است. دشمن از تمام تجربیات خود استفاده و تمام راه هایی که ما برای دور زدن تحریم‌ها به کار برده ایم بررسی کرده و به مدل متکاملی برای اعمال فشار رسیده است. این شرایط ایجاب می کند که همه پشت هم قرار بگیریم و این مشکلات را حل کنیم. مردم احساس کنند که نباید دولت را تنها بگذارند و گروه‌های رقیب باید دریابند حالا زمان تسویه حساب سیاسی نیست و این را برای وقتی دیگر بگذارند. بی شک اقدامات ما نیز ضعف‌هایی داشته است. به عنوان مثال وقتی ما چهار، پنج میلیارد دلار هزینه کنیم اما هدف تحقق پیدا نکرده هم چوب را خورده ایم هم پیاز را. باید ببینیم علت را شناسایی یا اصلا مدل را عوض کنیم. آنچه باید بر آن تأکید کنم، این است که باید نوع رفتار نیروهای رقیب تغییر کند؛ یعنی زمان حال باید صرف همکاری در مواجهه با دشمن شود نه برای فرصت سازی جهت تخریب.

چند وقت پیش، طرحی مطرح شد که بر اساس آن همه گروه‌های سیاسی و گروه های اقتصاددانان برنامه مشخص خود را برای حمایت از طبقات آسیب پذیر ارائه کنند تا در این مسیر همراهی گروه‌های مختلف ایجاد شود.

ـ ما از این ایده استقبال می‌کنیم. در حال حاضر در وزارت اقتصاد برای اینکه مشارکت صاحب نظران را در اختیار داشته باشیم، ده هسته اندیشه ورزی شکل داده‌ایم. بیش از دویست صاحب نظر در این هسته های اندیشه ورزی مشارکت و با اظهارنظراتشان به ما کمک می کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
تاریک وتار نیست !کدوم مملکت سراغ دارید مردمش درآمدشون تازه اگه باشه به ریال باشه هزینه هاشون به دلار از پستونک بچه تا خونه و ماشین وحتی ماست وپیاز قیمتش با دلار بالا پایین میشه لامصبا خریدن چیزهای ها ی عادی ومصارف روز مره دیگه آرزو شده واسه مردم گوشت مرغ میوه لبنیات اینها کم کم داره از سبد خانوار حذف میشه اون تازه میگه اوضاع تیره و تار نیست !
چیزی که منو می ترسونه اینه که ارزش پول ملی مون 80درصد کم شده ولی کسی عین خیالش نیست نمی دونم آدم داد بزنه چیکار کنه به کی بگه که بابا نابود شدیم چرا کسی حالیش نیست
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
سیصد درصد ارزش پول ملی کم شده ... تازه امسال اثرش را میبینید .
مافیای دولت و تبلیغات خارجی نمی گذارند قیمت دلار پایین بیاد و هدف تنها تخلیه ثروت ملی این کشور است.
این دولت با کمترین محبوبیت و کمترین خدمت به مردم بیشترین منت را بر سر ملت می گذارد.
نه اصلا خراب نبست برای شما!!! برا من آب نداره برای شما نون و گوشتو ...داره، اصلا مگر بهتر شما در کشور نیست که شما شدی وزیر اقتصاد؟!! هزاران بهتر از شما هست،اما شما جزی خودیها هستی،کشور را ویران کنید
اگرمانند 80درصد کارمندان وبازنشستگان وکارگران برای اداره زندگی باتورم بی سابقه دومیلیون تومان حقوق داشتی متوجه حقیقت تلخ وضعیت فلاکت باراقتصادی اکثریت ملت میشدی افسوس که وزرا ومقامات باگرفتن حقوقهای کلان درنازونعمت بسر میبرند وتصورمیکنند سایر ملت هم چون آنها زندگی میکنند
اقتصادی باقی نذاشتین که بخواد تاریک و تار باشه . پودرش کردین با مهیب ترین تورم ونزوئلایی . خداقوت
شمارابخدا اگرکاری برای اوضاع نابسامان فعلی نمیکنید لااقل باحرفهای ازاردهنده نمک برزخم مردم نپاشید
سیاست خارجیتون و داخلیتون را درست کنید ...همه چیز درست میشه...
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
واقعا درست گفتید
جناب وزیر چرا میترسی حقیقت را بفرمایید اشکال کشور ما انتخاب اشتباه شریک سیاسی واقتصادی است ما بجای اینکه مانند ژاپن و هند وبرزیل و...... در رابطه برابر از تکنولژی غرب استفاده کنیم از ترس به کشورهای دیکاتوری مانند روسیه وچین که خودشان امکاناتشان از غرب گرفته ومیگیرند وصل کرده ایم جناب وزیر خدا وکیلی جواب بدهید اگر مائوروشش ادامه پیدا میکرد اکنون از چین خبری بود هردو اینها در شورای امنیت بر علیه ما رآی دادند لذا مسؤلین ما با همه شعارهای شو مانند میدهند جرآت نمکنند از برجام خارج شوند جناب صندلی را بیخیال خدا ناظر سخنان ما است
این اقای که اقا پور است اینکه شده وزیر اقتصاد خوبه این مملکت سیب زمینی پیاز به پنجاه هزارتومان میرسد قول شرف میدم از من گفتن بود
این وضعیت خفت بارذلت باراقتصادی که کمراکثریت ملت راخردنموده در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده حضرات بی کفایتی وناکارآمدی خودشان راتوجیه نکنند اکثریت ملت ازعملکرد دولت روحانی ناراضی هستند
سال ۹۸ سال بسیار سختی خواهد بود ، اشتباهات سنگین مسوولان اعم از سیاستگزاری و اجرا و پ داخت بهای سنگین توسط مردم بیچاره
مشکل اقتصاد ما اقتصادی نیست بلکه سیاسی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
یعنی مدیریت داخلی کلا هیچ مشکلی نداره همش بخاطر سیاسی است بابا جمع کنید یه شهر نمیتونید مدیریت کنید
دلار ۴۲۰۰ تومانی حدود ۲۰ هزار نفر تاجر را ثروتمند کرده است. اگر دولت روی کنجد ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد چرا قیمت یک لیتر روغن که ۲۹ هزار تومان بود الان ۶۰ هزار تومان شده. آیا این اختلاف قیمت به جیب وارد کننده کنجد و واحدهای تولید روغن کنجد وارد نمی شود. چرا ارز ۴۲۰۰ حذف نمی شود و به افراد نیازمند طوری کمک شود که پول به چرخه تولید وارد شود. این نحوه مدیریت چیزی جز فساد و ثروتمند شدن عده کمی همراه ندارد. این نحوه مدیریت هر شخص بیسوادی بلد است.
۴۲۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
اخه افراد نیازمند چجوری شناسایی شوند
بعد از 40سال وبازگشت به کالا برگ،شرم اوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
تقصیر خودمونه که ساکت نشستیم و هر بلایی بخواهند سر ما در می آوردند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
اتفاقا بزرگترین خدمت از زمان ریاست جمهری احمدی نژاد تا امروز بازگشت کوپن هست.
برادر نمی توان مملکت را به شیوه تیول داری و ملوک الطوایفی اداره کرد و هر کسی در هر کاری دخالت کند شاید حسن تحریم های آمریکا این باشد که مسئولان به این نتیجه برسد که بدون واگزاری اخذ تصمیمات مهم به فرد یا افرادی نخبه و محدود با قدرت مطلق فراقانونی(به واسطه ناکارامدی قوانین فعلی) اصلاح امور امکان پذیر نیست
14 میلیارد دلار کالا با دلار 4200 میارن بعد با دلار 12 هزار تومنی می فروشن برای خودتون خوب بهشت درست کردید
ما.که.مقاومت.میکنیم.و پشت.نظام.هستیم
دروغ است سبد شما کالای اساسی شما مرغ گوشت فقط جاهای بخصوصی در تهران است.ما صفا دشت هستیم محرومترین ادم های کره خاکی و تهران بزرگ درآن ساکن هستند. چنین موردی وجود خارجی ندارد.فقط از اخبار و مسئولین می شنویم که گوشت ومرغ ودیگر کالاها قیمت مصوب دارد. حتی با اخبار دروغ زجر می کشیم. کجا است مرغ وگوشت شما در حاشیه استان تهران.
عجب کارشناسی
چطور نقص اساسی سیستم مالیاتی را ذکر نکرد؟
ایشان تجربه و تفکر ارزشمندی دارد ولی تشکیل شورا و کمیته و جلسه و مصوبه کافی نیست و بعد باید مراقب باز کردن راه رانت خواری باشند.
آقای وزیر محترم لطفا نظرات مردم را در همین سایت تابناک بخونید. دلار قبل از نقض برجام از سوی آمریکا گران شده بود و اینکه در زمان جنگ و بعد آن نیز تحریم بودیم ولی این شرایط فعلی در شان نظام و مردم نیست . اگر پول نیست چرا برای یک عده خاص میلیاردها و ام بدون بهره تعلق میگره ولی برای قشر کم درامد از هفت خوان هم که بگذری وام نمیدند. سازمان گردشگری به افراد خاص زمین های هکتاری میده تا هتل بسازند بانکها به انها وام میدهند شهرداری ها عوارض انها را میبخشند و مجوز صادر میکنند و بالاخره انها یعنی افراد خاص هستند که آبروی نظام را میبرند و به ریش همه میخندند. آقا والله به الله اقتصاد شما به نفع دزدان و سرمایه داران است مردم در عذاب هستند
دولت از هم پاشیده و‌ دست و پا زدنهای خسارت بار بجای استعفا فایده ندارد
ایشان بدون درنظر گرفتن مصرف داخلی وبدون کارشناسی یکروز مجوز گوجه ویک روز یسب وپییاز صادر وباعث تورم میشود یارو میگه پییاز کیلویی 9000تومن وباپرتقال میسنجد ایشان هم اقتصاد را نابود میکندومیرود
ایشان بدون درنظر گرفتن مصرف داخلی وبدون کارشناسی یکروز مجوز گوجه ویک روز یسب وپییاز صادر وباعث تورم میشود یارو میگه پییاز کیلویی 9000تومن وباپرتقال میسنجد ایشان هم اقتصاد رابهگه وه میشد ومیرود
با سلام بنده کاری به گل و بلبل و تیره وتار ندارم حالا جناب وزیر هر تحلیلی دارند بماند به عنوان یک شهروند این کشور از مردم عزیز کشور میخواهم که در این روزهای سخت که هموطنان ما در گرداب سیل و بلایای طبیعی گرفتار آمدهاند حداقل کاری که میتوانیم بکنیم همدلی و همدردی با آنها و هر کس در هر صنف و مقامی هست از شرایط به وجود آمده درس عبرت بگیریم و کسی از شریط به وجود آمده سو استفاده کم فروشی و گران فروشی نکند هر کس در حد و توان خود جهت عبور از این حادثه استین بالا زده و به کمک مصیبت دیدگان بشتابد حساب بکنیم که خانه ما در چنان شرایطی قرار دارد ما شاید به خود بیاییم و تکانی بخوریم که اندوختن ثروت و انباشتن آن یک لحظه در مسیر سیلی قرار میگیرد و خانه ها ویران میشود و هیچ چیزی به اندازه درستکاری و حلال و خدمت به همنوع ارزش ندارد .
اتفاقا گل و بلبل است حسابی ، در کدام کشور دنیا اینقدر آمار اختلاس وجود دارد و اختلاس گران به راحتی به خارج می روند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگردر برهمين پاشنه بچرخد نتيجه همان خواهد شد كه تا كنون شده است وسرمايه به سمت توليد نخواهد رفت مگر دربخش بساز وبفروشى
عده ای محدود که آقای قالیباف آنان را ۴٪ یها نامیدند ،و قدرت زیادی هم دارند ؟ همهٔ تلاششان را میکنند ، دولت موفق نشود ،و ملت ایران هرچه بیشتر دچار فقر ،و تباهی بشوند ؟ در حالی که همانها ( ۴٪ یها ) خودی هستند ؟،،
اگه واقعا زن وبجه دولتمردان مثل زن و بچه ما زندگی می کنند التماس دعا داریم که صد در صد اینطوری نیست اینا فقط یک لحظه تو دوربین عکسون نشون می دهند و حق ماموریت می گیرند
با عرض سلام و خدا قوت خدمت اقاى وزير

ترا بخدا اين ١٤ ميليارد ارز حساس و حياتى را با قيمت ٤٢٠٠ تومان در اختيار وارد كنندگان رانت خوار قرار ندهيد. ادم مومن و يا عاقل نبايد بيش از يكبار از يك سوراخ گزيده شود. با توجه به تجربه تلخ ارز جهانگيرى ، يك مدير شجاع با تصميم فورى و قاطع نرخ ارز وارداتى را در حد ارز نيمايى اعلام بكند. با اين كار رانت خواران ذى نفوذ حرفه اى از دريافت ان منصرف ميشوند و فقط واردكنندگان واقعى كه به سود منطقى قانع باشند وارد ميدان خواهند شد. ضمنا بدليل كم شدن حاشيه رانت و ايجاد اقتصاد هوشمندانه و رقابتى قيمت هاى خريد به نرخ هاى بين المللى نزديك ميشود و تقلب در خصوص اعلام غير واقعى مقادير ( بيش اظهارى ) حذف خواهد شد. اين امر به نوبه خود نه تنها از بالا رفتن قيمت كالاهاى اساسى وارداتى جلوگيرى ميكند بلكه به احتمال زياد موجب كاهش قيمت هم خواهد شد ( تعجب نكنيد بدليل رقابت سالم اين امر شدنى است). بديهى است بدليل واقعى شدن قيمت ها واردات كالاهاى بنجل ، غير ضرورى و بويژه صورى حذف ميشود و زمينه لازم براى تك نرخى شدن ارز فراهم ميگردد. البته مافياى وارد كنندگان كالاها با ارز رانتى ٤٢٠٠ تومانى با تبليغات منفى و تهديدات جدى براى جلوگيرى كردن از تحقق اين تحول بزرگ خود را به اب و اتش خواهند زد.
روکه نیست ماشالله
باسلام.اقای دژپسند وضعیت برای امثال شما تیره و تار نیست...قبل از وزارت معاون نوبخت در برنامه و بودجه بودی و احتمالا حقوق نجومی داشتی الانم که نوبخت وزیرت کرده داری حال میکنی و تو این مدت کاری ازت واسه مردم ندیدیم و نخواهیم دید خودتم بهتر میدونی..چون هیچ کدومتون تخصص و دانش و سواد لازم برای رفع مشکلات رو ندارید...فقط یه مملکت با این همه صنایع.معادن.کوه .دشت و سرزمینی که اصلا خاکش هم طلاست هر دوره دست یکی میچرخه (اصلاح طلب،اصولگرا) و حالشو میبرید و اکثرتون بچه هاتون رو در خارج از کشور ساپورت میکنید با پول بیت المال و مردم هم به درک ...باید هم بگی مردم وضعیت بدی ندارن!!!!!!!!
در لایحه بودجه سال ۹۷ ، برای "واژه گزینی در زبان فارسی" حدود ۳.۵ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده
یعنی هر واژه جدید حدود ۱۲میلیون و ۳۸۰ هزار تومان هزینه داره!!!!!
چجوری حساب کردن که ترجمه یک واژه مبلغی بیش از 12میلیون تومان درومده؟
ا
دولتی که هنوز تحریم شروع نشده دلارو سیزده تومن کرده موقع تحریم چیکار می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
١٣ تومن شدن قيمت دلار احتمالا در ارتباط با نحسى ١٣ به در است و انشاءالله بزودى برطرف خواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار